בשבחי הנוסטלגיה: Last Splash של הברידרס

"Pod", אלבום הבכורה של הברידרס, הוא אלבום ראשון מצויין, גם האי.פי "ספארי" שיצא אחריו משובח, אך "Last Splash" הציג לעולם את להקת האם (והאחות) של קים דיל, שפועלת, יוצרת, נרדמת וחוזרת לעצמה כבר עשרים שנה ושומרת על מסורת גיטרות ממכרת

נועה רובין | 23/8/2008 11:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קים דיל, אחת הבסיסטיות הטובות בעולם הרוק ומי שהייתה הצלע הנשית של הפיקסיז, פגשה את טניה דונלי מה"טרווינג מיוזס" במסע הופעות אירופאי משותף לשתי הלהקות. שיחת הבנות הבודאי הזויה שהתנהלה בין שתי אלילות הרוק הלא מתפשרות האלה פתחה עבור דיל צוהר לכתיבה עצמאית משלה.
 
הברידרס
הברידרס צילום: יח''צ

דווקא דיל ודונלי, אמניות רוק אלטרנטיבי מוצהרות, חשבו בתחילה להפיק יחד אלבום דאנס, רעיון לא בלתי סביר כשמתחילים להבין את מה שמסתתר מאחורי החזות הבועטת של דיל, סוג של עוף זר בכל מקום, גם באווירה הכי אוונגרדית וגם בזאפה בתל אביב. הרעיון נגנז כמובן, אך מה שנותר הוא אסופת שירים קולחים שכתבה דיל והורסטליות המוזיקלית שלה ושל דונלי.

זרקו פנימה גם את הבסיסטית ג'וזפין וויגס, בריט וולפורד מ"סלינט" על התופים ועם השם הבדוי "שאנון דוטון" וקבלו את ההרכב הראשוני של הברידרס, שיחד עם מפיק העל סטיב אלביני, יצרו בשבוע אחד ב1989 את "Pod" , בתקציב של 11 אלף דולרים ובלי הרבה יחסי ציבור.

אלבום הבכורה המצויין היכה גלים בקהילת הרוק האמריקאית וזכה לביקורות אוהדות, אך לא זכה להגיע לאוזניים רבות מחוץ לקהילה. שנתיים מאוחר יותר הצטרפה ללהקה אחותה התאומה של קים, קלי, ויחד עבדה החבורה על "ספארי", מיני אלבום משובח לא פחות שיצא ב-1991 במקביל לTrompe le monde של הפיקסיז ולא זכה להשמעות נרחבות. טניה דונלי החליטה לעזוב את הברידרס והקימה את "belly". גם בריט וולפורד המשיך בדרכו. 
תותחיות

האחיות דיל לא התייאשו מחילופי המשמרות בלהקה. השקט התעשייתי הפך לקרקע נוחה לכתיבה אישית, כנה ומרתקת של קים, שהחזיקה בברידרס בשיניה ויצרה הרכב חדש בעזרתן של קלי, ג'וזפין וויגס, ג'ים מקפרסון על התופים וקארי בראדלי בכינור.

הברידרס - Cannonball
 
"Last Splash" יצא לחנויות באוגוסט 1993. אין זה פלא שהאלבום הפך את הברידרס לאחת הלהקות החזקות בזירה האינדי-אלטרנטיבית של עולם הרוק. הקישקעס המוזיקליים של דיל וחבריה נשפכו לתוך שירי האלבום, שכל אחד מהם מספר סיפור מוזיקלי עשיר ובלתי מתפשר.

מהפתיחה הרועשת של "New year" שמזכירה את הימים היפים של דיל בשורות הפיקסיז, דרך המקצב הקליט והמתקתק-מריר של הגיטרות הנוהמות ב"Cannonball" - הסינגל המצליח
ביותר של הברידרס, עד הפופ הסקסי ב"Divine Hammer" והפאנק המפולפל של "I just wanna get along".

"Roi" האפל והאטמוספירי הוא יצירת מופת שמשתלבת טוב עם הקטעים האינסטרומנטלים המצויינים "Flipside" ו"S.O.S" ועם האווירה הבלוזית המתוחכמת ב"Do you love me now".  אל כל אלה שופכת דיל את היכולת הווקאלית המרשימה שלה שכמעט נשכחת על רקע הכישרון הנגינה שלה, "Saints" המשובח הוא שיקוף מצויין של כשרונה, בכתיבת שירים, בשירה ובנגינה. 

"Cannonball" זרק את דיל וחבריה ללהקה אל מרכז הבמה, עם קליפ צבעוני ומצויין שביים ספייק ג'ונס יחד עם קים גורדון. האלבום הגיע למקום 33 במצעד הבילבורד של 1993 ומכר יותר ממיליון עותקים בארצות הברית. 

הפסקה פעילה

הברידרס - סיינטס
את קלי דיל ההצלחה לא הרשימה והיא הלכה ודעכה אל תוך הסמים עד שלבסוף אושפזה במוסד לגמילה ב-1994. קים, לעומתה, המשיכה ליצור. במשך שמונה השנים הבאות נשמר אמנם רעיון הברידרס בהקפאה,  אך דיל כתבה, יצרה, הלחינה ועלתה על הבמה עם הרכב חדש (וגם שם חדש, תמי אמפרסנד), the amps ושיחררה במסגרתו את "Pacer".

ב-2002 הרכיבה דיל את הברידרס מחדש.  עם קלי, ריק פרסלי, מנדו לופז וחוזה מדלס הוציאה דיל את "Title TK", שנתיים אחר כך איחדה דיל כוחות עם הפיקסיז למסע הופעות מצליח, שבועות אחדים אחרי שיצאה גם היא מתהליך גמילה משתיית אלכוהול.

השנה הוציאו הברידרס אלבום אולפן רביעי, "mountain battles" שמנסה לשחזר את ההצלחה של "Last Splash" ומצליח לרתק את האוזן לא פחות ממנו. במסגרת סיבוב ההופעות שמלווה את יציאת האלבום המיוחל, הגיעו הברידרס השבוע לזאפה בתל אביב לשתי הופעות מלאות אנרגיה שיחרטו בזכרון ללא ספק.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אלבומי ניצחון

האלבומים שמעלים אבק על המדפים אך נחקקו אי שם בזיכרון מקבלים הזדמנות נוספת

לכל הכתבות של אלבומי ניצחון

עוד ב''אלבומי ניצחון''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים