פרחחי השכונות: מבוא למקצב הרוקסטדי
מתי נולד הרוקסטדי, ואיך הסקא קשור לזה? מי היו האמנים הבולטים בז'אנר וכיצד האוסף "Let's Do Rocksteady" יכול לסייע בהבנתו? גלית גרינר מגישה מורה נבוכים לרוקד (המבולבל) ברחובות
העניים גילו מהר מאוד שמצבם לא השתפר לאחר שג'מייקה קיבלה עצמאות ב- 1962. אל הגטאות בקינגסטון, שכבר היו מוצפים, הגיעו המוני צעירים מהאזורים הכפריים יותר שחיפשו עבודה. הלחץ הגיע לנקודת רתיחה שהובילה לגל אלימות ופשע בעיר. הצלילים הקצביים של הסקא, שהתפתח במלואו עד לאמצע שנות ה-60', החלו להישמע מחוץ לקצב המציאות. סיפור המסגרת הכיל עוד כמה נקודות קטנות אך חשובות שהובילו למעבר לרוקסטדי.
הסקא הוא סגנון קצבי ורקיד יותר, שהיה מבוסס על מקצב כפול מזה שהיה במוזיקת הרית'ם אנד בלוז המסורתית (אחד
אירוע משמעותי יותר היה הגעתה של גיטרת הפנדר לג'מייקה, שהחליפה עד אמצע שנות ה- 60' את הדאבל באס הסטנדרטי. מאחר ולסקא יש באופן יחסי מרחב ביטוי מצומצם, היה זה בלתי נמנע שיגיע שינוי מהיר שיתפוס טרמפ על המקובלות הפופולארית של הסגנון. וכך, בשנת 66', אחרי שהסקא עשה שמות ברחבות הריקודים, השתנתה המוזיקה הג'מייקנית שוב. קשה לשים את האצבע על מתי בדיוק היה השינוי ומי היה הראשון שניגן רוקסטדי, אך זה קרה מהר מאד.
בעוד שהסקא היה בעיקר אינסטרומנטאלי או שהשירים עסקו בהומור, הרוקסטדי היה מוזיקה ג'מייקנית שפנתה ישירות לצעירי ה"גטו" הג'מייקנים - תור הזהב של הנגנים הגדולים חלף והגיע תורם של הזמרים. הנושא החביב באותה תקופה היה "Rudeboys", אותם "פרחחי-שכונות", והזמרים נחלקו לאלה שנגד "Judge Dread" של Prince Buster ואלו שבעד "Rudie Got Soul" של Dessmond Dekker.
המקצב האיטי אפשר לפרחחים לרקוד תוך כדי "פקיחת עיניים" מפני הכנופיות האויבות. גם שירי אהבה מאד הצליחו באותה תקופה שידועה בתור "תקופת הרודבוי". רוקסטדי הוביל את הסקא לפופולאריות בקרב מפעילי הסאונד סיסטם בג'מייקה, שנהגו להשמיע אלבומים ולהרקיד את הציבור הג'מייקני ברחובות.
למרות ההצלחה האדירה של הרוקסטדי ולמרות שהוא נתן את הכיוון לרגאיי (הרגאיי המודרני עוד מושפע ממנו) התקופה נמשכה רק שנתיים, ובסוף 1968 המוזיקה השתנתה שוב, והפעם לרגאיי הראשוני. כששנות ה-60 עוד ברקע, המקצב של הסגנון החדש התעבה למה שמזוהה היום כתבנית המקצב הבסיסית של הרגאיי, כזו שמורידה את הדגש מהביט הראשון של כל תיבה, אולי אף מעלימה אותו, עד ליצירת סגנון שנקרא "טיפה אחת" (One Drop), ששם דגש על הביט השני והרביעי, וקול של תופים בביט השלישי.
עד 1968 שלטו במוזיקה הג'מייקנית שלושה מפיקים: Coxsone Dodd, Duke Reid ו-Prince Buster. מ-1968 החלו לקום מפיקים קטנים, דוגמת Lee Perry , Joe Gibbs ועוד רבים, שניסו בכל כוחם להיכנס לזירת הרגאיי. להקת ה-Upsetters תחת הנחייתו של Lee Perry הגאון היא להקת הנגנים המוצלחת ביותר מהתקופה שממצה את כל מה שהיה טוב במעבר מרוקסטדי לרגאיי.
"Let's Do Rocksteady", האוסף הכפול והמופלא מבית היוצר של הלייבל Trojan מכיל לא פחות מ- 54 קטעים. האוסף משכיל למצות את מקצב הרוקסטדי ומצליח לבטא את המגוון הענק מבחינת הטקסטים, השירה והסאונד, כשהוא מציג את האמנים שנשאו את הלפיד בהתפתחויות המאוחרות יותר של הרגאיי. בכך, הוא מאפשר להבין נכון יותר הן את השינוי המוזיקלי שאירע, והן את השינוי החברתי, שינוי שהז'אנר הקודם הפסיק לבטא.
מומלץ לכל מי שמעוניין להכיר שנתיים חשובות מאוד שמהדהדות עד היום, בשל עצמן ובשל הזרעים המוזיקליים.
***
Let's Do Rocksteady - The Story Of Rocksteady 1966- 1968 / Trojan Records
***
גלית גרינר עורכת ומגישה את התכניות "G פאנק" ו"בוץ" ברדיו קול הקמפוס.