ים של דמעות: על "הפסיפיק"
אחרי שסדרת המופת הקודמת של סטיבן ספילברג וטום הנקס, "אחים לנשק", שברה שיאי מכירות בדי.וי.די, עלתה השבוע סדרת ההמשך שלה, "הפסיפיק". כן, גם באוקיינוס השקט היה שמח
זו הסיבה שבגללה שני חתני פרס האוסקר, ספילברג וטום הנקס, שכבר שיתפו פעולה בסרט "להציל את טוראי ריאן" ובמיני-סדרה של HBO, "אחים לנשק", חברו שוב כדי לטפל בקונפליקט האפי "הפסיפיק" (הפרק הראשון שודר ביום ראשון השבוע בארצות הברית, ברשת HBO).
מדובר בהפקת ענק של ספילברג, הנקס וגרי קוצמן: תקציב של 200 מיליון דולר, עשרה פרקים, ויותר מאלף עובדים הושקעו בפרויקט, שצולם במשך עשרה חודשים באוסטרליה.
ותיקי המלחמה ההיא, בהם אביו של ספילברג, ארנולד, ודודו ארווין, נתנו את ההשראה לשלושת המפיקים לחזור שוב למלחמת העולם השנייה. "הבנו שעלינו לטפל גם במה שקרה בקצה השני של הגלובוס", אומר ספילברג. "זה היה חשוב מאוד, גם בעקבות התגובות של הלוחמים הוותיקים ל'אחים לנשק'. רבים מהלוחמים האלה אמנם שיבחו את הסדרה, אך גם הוסיפו 'נלחמנו באוקיינוס השקט-ספרו גם את הסיפור שלנו'".

האמת היא שלא נדרש מאמץ רב כדי לשכנע את ספילברג והנקס, חובבי היסטוריה, שמלחמת העולם השנייה מעניינת אותם במיוחד. שניהם מדברים בהתלהבות על הפרויקט, המתבסס על תחקיר מעמיק, שכלל גם שני ספרי זיכרונות של נחתים.
ספילברג כבר החל לדחוף את הרעיון מאחורי הקלעים של טקס חלוקת פרסי האמי בשנת 2002, כשקיבלו פרס על "אחים לנשק" - סדרה שהפכה לנמכרת ביותר של HBO בדי-וי-די ולרווחית ביותר שהופצה אי פעם בדי.וי.די. "בדיוק ירדנו מהבמה כשסטיבן הסתובב לעברי ואמר,'תשמע! צריכים לעשות משהו עם האוקיינוס השקט, חייבים לעשות עם זה משהו!'", מספר הנקס."'בסדר! בסדר! ננסה! ננסה !", הוא השיב.
"דה פסיפיק" נוגעת בכל: מהטירונות ועד הקרבות האכזריים על האיים הקטנטנים, שקירבו את בעלות הברית לעבר יפן. אורך הסדרה מאפשר לה להראות את הנחתים בהפסקה נדירה באוסטרליה;
דייל דיי, סרן בנחתים בדימוס ויועץ צבאי בכיר, עשה לשחקנים טירונות מקוצרת, בת עשרה ימים. לדבריו, "הפסיפיק" מעלה את הרף שנקבע ב"אחים לנשק". "יש כאן נקודת מבט יותר פסיכולוגית, רגשית, על גברים במלחמה", הוא אומר. "יש יותר זמן לבלות עם החבר'ה מחוץ לשדה הקרב. מאפשרים לך להציץ מה קורה מתחת לקסדה".
הקרב מול היפנים היה שונה לגמרי מהלחימה בזירה האירופית - מקום ההתרחשות של "להציל את טוראי ריאן" ו"אחים לנשק". המלחמה באירופה, לדברי הנקס, "הייתה קצת זוהרת, עד כמה שנשמע מוזר לנסח זאת כך, בהשוואה למה שהלך באוקיינוס השקט. שתי הזירות, אומר הנקס, "היו גיהנום עלי אדמות", אך מבחינות מסוימות, הזירה באוקיינוס השקט "הייתה ההפך ממה שקרה באירופה".

המיני-סדרה מתארת מנקודת מבט אמריקאית את הסביבה המחרידה שבה התרחשו קרבות אינסופיים על איים כמו גואדלקנל, פלליאו וניו בריטן. התחלואה, העכברושים, תנאי המחיה בג'ונגל, וגם גילויי הברבריות בשני הצדדים הם רק חלק מהעלילה.
באחד הפרקים, נחת אמריקאי עוקר שן זהב מפיו של חייל יפני הרוג. "אחד הדברים שאני הכי גאה בהם זה שבכל הסדרה אין רגע אחד שבו האלימות סתמית, מיותרת", אומר התסריטאי ברוס מקנה. "לכל רגע מחריד יש זיקה ישירה למצב הנפשי של הגיבורים".

"זוועות המלחמה, מה שהם ראו, החברים המתים על ימין ועל שמאל - לכל זה הייתה השפעה אדירה על החיילים", אומר השחקן ג'ו מזלו, שהדמות שהוא מגלם, יוג'ין סלדג', הולכת ונעשית קשוחה עם התקדמות המלחמה. "מלחמה היא בלגן ברוטלי ומכוער, והרגשות של החיילים זה מה שמסייע להם לשרוד את הזוועה".
"הפסיפיק" מתמקדת במחיר המוסרי של מלחמת העולם השנייה, אבל הנושאים שבו היא עוסקת מתאימים למלחמה באשר היא. "אמרנו 'כן, אנו עושים סדרה על המלחמה באוקיינוס השקט, אבל אנחנו רוצים שהיא תהיה אפית וחסרת זמן ככל שניתן'", מציין מקנה. "הסדרה צריכה לדבר גם על מלחמת המפרץ ומלחמת האזרחים, למשל. על צעירים בחפירות ומה שעובר עליהם".
"התייחסנו לסדרה ביראת קודש", מוסיף הנקס. "קודם כל, אנחנו מדברים אל דורות שחוו את זה - בתקווה, כמובן, שהם יגידו'וואו, כמה שזה אותנטי', אך גם אל הדורות הבאים, שיצפו בסדרה וישאלו את עצמם,'וואו, מעניין כיצד אני הייתי נוהג אילו נקלעתי לסיטואציה הזו".
ככל שהשנים חולפות, יש פחות ופחות אנשים שעדיין חיים כדי לספר את הסיפור, והדורות החדשים כבר לא כל כך יודעים מי נגד מי. ספילברג שאל את ילדיו מה הם יודעים על האי פלליאו, אחד מאתרי הקרבות, פחות מפורסם מאוקינאווה ומשדות קרב אחרים. הילדים ידעו שצילמו שם עונה של "הישרדות".
ספילברג והנקס מקווים ש"הפסיפיק" תגרום לאנשים לרצות ללמוד עוד על המלחמה. "לא היה צריך להוסיף דרמה כדי שהסדרה תהיה מרתקת", מדגיש הנקס. "מספיק לראות את המחלקה של סלדג' נוחתת על החוף לתוך מטר של פצצות וקליעים, כדי להרגיש את הסכנה. לא צריך להמציא שום דבר".
אם הסדרה החדשה תזכה להצלחה, ספילברג היה רוצה להתחיל עוד פרויקט על מלחמת העולם השנייה עם HBO. לפני כן, הוא רוצה לצלם עוד סרט באורך מלא על המלחמה בכיכובו של הנקס. "אנחנו כבר משתעשעים ברעיון זמן מה", אומר ספילברג. "אני לא רוצה להיכנס לזה לעת עתה, אבל מדובר בחזית נוספת של מלחמת העולם השנייה, שאני מאוד רוצה לטפל בה עם הבחור הזה".