רואה בקליפים: רומן אמיתי
בשבוע האחרון היה קשה להתעלם מהקליפ החדש והמזעזע של M.I.A שמציג טבח בבעלי שיער אדמוני. מאחורי היצירה עומד רומן גבראס, במאי שנוי במחלוקת שעבודותיו מציגות דמויות שוליים, אווירה של סרט דוקומנטרי והרבה אלימות

Born Free מתוך הקליפ
באופן כללי, לווידאו-קליפ ישנן שתי מטרות שלעתים מתנגשות זו בזו - האחת היא ליצור אוסף של תמונות שילוו את השיר, ייצרו עניין ויקדמו את השיר מסחרית, והשניה, לרוב מטרתו של הבמאי, היא ליצור יצירת אומנות קולנועית שעומדת גם בפני עצמה.
במקרה של הקליפ ל-Born Free יש רק עובדה אחת איתה לא ניתן להתווכח - הוא מילא באופן בלתי רגיל את שתי הפונקציות והצליח גם ליצור התעניינות בשיר ולחשוף אותו לכמות מאזינים עצומה, ובמקביל להעמיד יצירה קולנועית קצרה שכמעט קברה את השיר בעוצמות שלה.
את הווידאו-קליפ הזה ביים רומן גבראס (Romain Gavras), בן 28 מצרפת. זו אינה הפעם הראשונה שהוא סופג מטחים של תשומת לב וביקורת מלאת הערצה או תיעוב. שעבה קליפים בלבד הספיקו כדי לייצב אותו כבמאי בעל קול ברור וייחודי. העובדה שכולם בעלי איכות קולנועית, נרטיב עמוק למדי ביחס לאורכם ועיסוק בדמויות שוליים שבמספר דקות זוכות לאפיון ולאישיות, אינה מפתיעה שכן לאורך כל הקריירה הקצרה של גבראס הוא הדגיש שהוא בכלל מכוון לקריירה כבמאי סרטים.
גאברס חבר בקולקטיב אומנים פריזאי בשם Kourtrajme והקריירה הקולנועית שלהם נולדה, לדבריו, לאחר שהם גילו שכל מה שצריך כדי להפיק יצירות קולנוע ברמה גבוהה זה מצלמה לא יקרה מדי ומספיק חברים שיעזרו. לפני כשנתיים הוא ביים סרט דוקומנטרי מומלץ במיוחד שעוקב אחר סיבוב הופעות בן שלושה שבועות בארצות הברית של הצמד האלקטרוני הצרפתי ג'אסטיס (חברים קרובים שלו). הסרט חשף רגעים כל כך קיצוניים ורוויים בסקס, אלכוהול, סמים ואלימות עד שהיה חשד כי מדובר למעשה בסרט מבויים, טענה שכמובן הוכחשה על ידי גבראס.
רגע לפני שהבחור הכל-כך מדובר הזה נוטש את הקליפים ועובר לקולנוע, הגיע הזמן להכיר את הווידאו-קליפים הנהדרים שהוא הספיק לביים, הרבה לפני שיצירתו האחרונה הרעידה את העולם כולו תוך ארבעה ימים.

Signatune - DJ Mehdi
מתוך הקליפ
(DJ MEHDI - Signatune (2007
כמו מרבית הקליפים שלו, שסובבים סביב דמויות ונושאים מהשוליים החברתיים, גם Signatune נעשה באווירת סרט דוקומנטרי. הקליפ הוא מעין יום בחיי בחור שנתפס על ידי רוב
האוכלוסיה כערס לוזר. בחור כבן 30, ככל הנראה מובטל, שגר עם הוריו בפרבר צרפתי ומטפח את שריריו ואת אהבת חייו - מכונית המירוץ הנוצצת שלו.
במקום להראות עד כמה הבחור הזה אפס, מעניק לנו הבמאי הצצה לתוך עולמו דרך עיניו בזמן שהוא מנקה את המכונית שלו, נוסע ברחובות העיר, מתעמת עם לוזרים גדולים ממנו, זוכה להערצה של לוזרים בסדר הגודל שלו ובעזרת מעט אמונה בישו אפילו מצליח לזכות במירוץ מכוניות לא חוקי.

סימיאן מובייל דיסקו
מתוך הקליפ
(Simian Mobile Disco - I Believe (2008
בדרך כלל אנחנו רגילים לראות בקולנוע ובחדשות את המעמד הזה כאנשים מרירים מדוכאים שחייהם רוויים בפחד ופשע, אבל הקליפ הזה מציג אותם כבני אדם וזה גם הקסם שלו.
יכול להיות שיותר נעים לצפות בקליפים למוזיקה אלקטרונית מהסוג שהורגלנו אליו - רוויים באורות מהבהבים, אפקטים ואווירת מועדונים, שמציגים את האומנים כאנשים עשירים בטירוף עם מכוניות מטורפות עוד יותר, מוקפים בדוגמניות במסיבות בריכה, אבל הווידאו-קליפ הזה הוא חתיכת אצבע משולשת לכל זה, והוא מייצב את ההרכב דווקא בתוך הסביבה של "עלובי החיים" ומוכיח שמוזיקה מגיעה בסופו של דבר לכל מקום, ובשביל מסיבת בריכה לוהטת לא תמיד צריך בריכה. לפעמים כמה פחונים, ילדים מלוכלכים וקשישות חסרות שיניים יכולים להעניק את אותו האפקט בדיוק. זה אולי יוצר אי נוחות, אבל מצליח לבעוט בבטן ולהפוך למעין פרובוקציה עקיפה בדיוק כמו בקליפים הנוספים של הבמאי.

ג'אסטיס
מתוך הקליפ
(Justice - Stress (2008
הקליפ מתאר קבוצה של צעירים עטויים במעילי עור עליהם מתנוסס לוגו הלהקה שמשוטטים ככנופיה ברחובות פריז ומשאירים אחריהם שובל של אלימות, ונדליזם ופחד. הם תוקפים עוברים ושבים, קשישות וצעירים, גונבים ושודדים ללא כל סיבה ולבסוף לא נשארים חייבים גם לצוות הצילום שכביכול ליווה אותם והראה לנו את שגרת יומם.
שנתיים לפני יציאת הקליפ הייתה שנה סוערת בצרפת שזכורה בשל המהומות ההמוניות של מהגרים מוסלמים ממדינות אפריקאיות שפרצו לאחר שאלה טענו לאפליה וגזענות. במשך מספר ימים הם השתוללו, התעמתו עם שוטרים וזרעו הרס ברחובות. האירועים הותירו את צרפת מצולקת ונגועה בדיונים על דמוגרפיה והסכנה שמביאים בני המיעוטים לתרבות הצרפתית מן הצד האחד וכנגד אלימות ואפליה מן הצד השני.
הקליפ הזה גרד בדיוק את אותה הצלקת והוא כל מה שהיה צריך כדי לעורר סערה תקשורתית לא פרופורציונלית. הושמעו נגדו טענות שהוא אלים מדי, מעודד אלימות ובעיקר שהוא בעצמו גזעני. גבראס מיהר להתראיין, להסביר וטען שמי שרואה בו קליפ גזעני בעצם סובל בעצמו מהמחלה. מאוחר יותר הצהיר במהלך ביקור בארה"ב שמעתה הוא מדבר רק על היצירות הקולנועיות שלו ואת הפרשנות וההתמודדות הוא משאיר לצופים.

The Last Shadow Puppets
מתוך הקליפ
The Last Shadow Puppets - The Age Of The (Understatement (2008
The Last Shadow Puppets הוא הרכב הצד של סולן הארקטיק מאנקיז, אלכס טרנר וג'יימס פורד מסימיאן מובייל דיסקו. הקליפ הזה הוא כנראה הווידאו-קליפ הכי "קליפי" ומיינסטרימי של גבראס, וזה ממש לא נאמר בקטע שלילי.
כאן הוא מוותר על האווירה הדוקומנטרית ועל האלימות, ובמקום להציג את דמויות השוליים של החברה, עוטף הבמאי את שני הזמרים באווירה סובייטית כבדה עם טנקים, להקה שמזכירה את מקהלת הצבא האדום וטיפוסים אופייניים לאזור כמו זקנות ואלופת החלקה על הקרח.
עם זאת, גם כאן ניתן למצוא את המרירות של שולי החברה ששורה על שאר היצירות של הבמאי.

M.I.A - Born Free
מתוך הקליפ
(M.I.A - Born Free (2010
השבוע הוגדר הקליפ במקומות מסויימם כקליפ האלים ביותר בכל הזמנים. הסיפור עוקב אחר יחידה צבאית שנכנסת למבנה בשכונת עוני ופורצת באלימות לדירות בבניין עד שהיא תופסת את מי שעתיד להיות גיבור הקליפ. אז מתברר שהיחידה עוצרת רק זכרים ג'ינג'ים, אשר מובלים למתקן כליאה (שם ממתינים לכם האלימות והזעזוע האמיתיים שהקליפ הזה טומן בחובו).
הקליפ מציג לנו אוסף דימויים שמזכיר אירועים שונים מהשנים האחרונות וביניהם פעילות המחתרת האירית, את המחאה העממית של הפלסטינים בארצנו, את אירועי ההתעללות של חיילי ארה"ב באסירים אפגניים ועיראקיים וכן את הרדיפה בארה"ב אחר מהגרים ממקסיקו. בנוסף, זה מזכיר את פעולות משטרת ההגירה שפועלת נגד עובדים זרים ופליטיים אפריקאים וכן הלאה. וכמובן, אין מה לעשות, הקליפ מזכיר לא מעט דימויים מהשואה.
חלק מהמתנגדים לקליפ טוענים כי גבראס עושה שימוש זול בדימויים במקום לעורר דיון רציני ומנמיך אותם לרמת מוצר פופ בסגנון טרנטינו. אני אישית חושב שמדובר בקליפ מדהים ומטלטל שמביא איכות קולנועית לא מוכרת בעולם הקליפים. עם זאת, הבעיה המרכזית כאן היא ששיא האלימות מגיע מספר דקות לפני סופו ומותיר אותנו ללא תקווה.
אין ספק שמדובר בבמאי עם אמירה ושפה קולנועית ייחודית שזו אינה הפרובוקציה האחרונה שלו. גבראס לא משאיר ברירה, אלא להמשיך לעקוב אחר המשך הקריירה הקולנועית שלו גם לאלה שמעריצים את עבודתו וגם לאלה שסולדים ממנה.
שנאתם את הקליפים של רומן גבראס? אהבתם? מכירים קליפים דומים או מעוניינים לספר לנו על עוד קליפים מעניינים? כתבו לנו בתגובות.