הפרא: שניצר נפרד מדניס הופר

ביום שבת הלך לעולמו השחקן דניס הופר ("אדם בעקבות גורלו"). מאיר שניצר נפרד משחקן אפל ומרדן, שידע להיות מהפכן הוליוודי, אבל לא קצר את מלוא הרווחים ממעמדו. הספד

מאיר שניצר | 31/5/2010 15:31 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דניס הופר
דניס הופר צילום ארכיון: אי-אף-פי
באוקטובר 1970 נישאו השחקן-במאי דניס הופר, כוכב "איזי ריידר" והזמרת-שחקנית מישל פיליפס, סולנית להקת "המאמאס והפאפאס", כשהם נתונים תחת השפעת סמי הזיה. שמונה ימים מאוחר יותר, לאחר שהתפכחו, התגרשו בני הזוג. סיפור הנישואים החטוף הזה יש בו כדי למקד סביבו את טיב החיים והקריירה של הופר, שהלך שלשום לעולמו והוא בן 74.

מהיר, קדחתני, אפל, מרדני, מסומם והזוי. כך ידע הופר לתאר את עצמו בראיונות טלוויזיונים שונים שמיהר להעניק לאחר הצלחתה של כל אחת ואחת מהגמילות שעבר לצורך השתחררות מצריכה כפייתית של סמים ואלכוהול. לאלה, אגב, נודעה השפעה רבה על עיצוב הקריירה הקולנועית של הופר, שנחשב בסוף שנות השישים, בשיא עידן הרוק של ג'ימי הנדריקס וג'ניס ג'ופלין, כאישיות שמוטטה סופית את הוליווד הקלאסית.

שיחק לו המזל להופר שנמנה עם בני דור השחקנים הראשון שהתחנך בתחילת שנות החמישים ב"אולפן השחקנים", שפעל תחת השראת "השיטה" של לי סטרסברג. היו שם בכיתה מרלון ברנדו, קרל מלדן, לי ג'ייקוב, ולאחר מכן ג'יימס דין, ג'ולי האריס, פול ניומן, ג'ואן וודוורד, נטלי ווד ונוספים. בחיק החממה הזו נולדה האגדה על אודות מורדי הוליווד, בני הדור הראשון של השחקנים שבקעו לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. כזכור, חלקם השכיל להשתבץ בצוות של "קדמת עדן", " הפרא" ו"מרד הנעורים", והשאר שייך כבר להיסטוריה.
רויטרס
דניס הופר ב'אדם בעקבות גורלו', 1969 רויטרס

בניגוד למרבית עמיתיו לכיתה, הרבה הופר לעבוד בדרמות הטלוויזיה בשנות החמישים והשישים וגיחתו הרועמת אל המדיום הפילמאי התחוללה רק בשנת 69', כשביים את "איזי ריידר", ואף הופיע בו בתפקיד הראשי, לצדם של פיטר פונדה וג'ק ניקולסון.

דניס הופר משחזר את ימיו ב'אדם בעקבות גורלו', 2000
דניס הופר משחזר את ימיו ב'אדם בעקבות גורלו', 2000 AP
 
היה זה סרט דל תקציב, שהיטיב לבטא את ההתנגדות למלחמה בווייטנאם, את המרד ההיפי של ילדי הפרחים ואת הסגידה לסמי ההזיה, שטלטלה אז את החברה האמריקאית תחת שלטונם של הנשיאים ג'ונסון וניקסון. דווקא מיעוט הדולרים שהושקעו בהפקתו של הסרט היו גרעין העוצמה שלו. שכן "איזי ריידר" (שנקרא בארץ "אדם בעקבות גורלו" ) גרף מיליונים בקופות, ומבעד לזרם המזומנים הרב נפערו שערי הוליווד כדי לקלוט דור חדש של קולנוענים ומגוון של סוגיות חברתיות, שקודם לכן טואטאו מתחת לשטיח.

נכון הוא שהופר, כדרכם של מהפכנים, היה שם בשביל לקצור רווחים ראשוניים מהפתעת "איזי ריידר" שלו, אך הוא לא השכיל לממש
את מעמד העל שלו לכלל אמירה פילמאית בעלת תוקף ומשמעות. זה הגיע הרבה יותר מאוחר, כשהופר ויתר (באורח חלקי) על הבימוי והתמקד יותר במשחק.

"ידיד אמריקאי", "אפוקליפסה עכשיו", "רסטי ג'יימס", "קטיפה כחולה", "רומן על אמת". כולם תפקידים של הופר, ובכולם הוא מגלם דמות ביזארית, אכזרית, עלמציאותית. אין זה מפתיע שסביב עיצוב תפקידים אלה נפוצו השמועות שגרסו כי הופר הסתייע בהיפנוזה לצורך צלילה לתוכם. דומה שלפני שנתיים סגר הופר גם את המעגל האפל הזה, כאשר נעתר לבקשת ידידו וים ונדרס ולוהק לסרט "פלרמו שוטינג". בסרט הזה, לאחר שהכין עצמו לכך במשך זמן כה רב, הוא גילם את מלאך המוות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים