נפלתי חזק: ראיון עם בן אפלק
מאז הפתיע בן אפלק את עולם הקולנוע כשלקח עם מאט דיימון את פרס האוסקר לתסריט הטוב ביותר, ידעה הקריירה שלו עליות ומורדות. למעשה בעיקר מורדות. בראיון ל"רייטינג" לכבוד עליית "גנב עירוני" המפורגן, בבימויו ובכיכובו, הוא אומר: "הייתי באמת בר מזל בסרט הזה"
על שלושה בנים: ביקורת על "גנב עירוני"
אל תזלזלו בנתון הזה - הסרט היחיד שמוצג כרגע וגורף יותר מחמאות הוא "הרשת החברתית" של דיוויד פינצ'ר, על אודות מייסד פייסבוק, שנחשב כמועמד בטוח לזכייה באוסקרים, והרוחות מאולם קודאק בלוס אנג'לס מתחילות לנשב גם לכיוונו של אפלק וחבורת השודדים הבוסטונים הקשוחים שהוא מתאר בסרטו.
פרט לכך הצליח "גנב עירוני" לגרוף כמעט 80 מיליון דולר בקופות העולם נכון לעכשיו ונמצא בדרך הבטוחה למחסום הנחשק של 100 מיליון דולר ברווחים. גם ביקורות סופר-חיוביות וגם סרט שובר קופות? לעזאזל, אם תשמעו קולות של פתיחת בקבוקי שמפניה, אל תתהו באשר למקורן, שכן מאז "סיפורו של וויל האנטינג" - דרמה נוספת שעסקה במעמד הפועלים הבוסטוני ושזיכתה את אפלק ואת שותפו מאט דיימון בפרס האוסקר לתסריט הטוב ביותר בשנת 1997 - לא זכה אפלק להצלחה בשתי החזיתות הללו.
הסרט הקודם בבימויו, "נראתה לאחרונה" (שגם היה סרט הבכורה שלו כבמאי), גרף אמנם שבחים רבים אבל לא ממש הפציץ בקופות. עם ההצלחה של "גנב עירוני" ועם השבחים שהוא גורף, אפלק נמצא על המסלול שעשו לפניו שחקנים-במאים כמו רוברט רדפורד וקלינט איסטווד, שניהם זוכי אוסקר כבמאים (איסטווד זכה גם כשחקן). לא רע יחסית למי שנחשב לפני שנים מועטות בלבד לאכזבה רבתי.

עלילת "גנב עירוני", "The Town" (בשמו המקורי והעדיף) מתרחשת בבוסטון, עיר שאותה מכיר אפלק היטב מאחר שעבר לשם מקליפורניה עם גירושי הוריו. הוא מיקם שם את שלושת הסרטים שבהם השתתף כתסריטאי, במאי או שניהם.
הסרט, המבוסס על הספר "נסיך הגנבים" של

בסרט משחקים גם ג'ון האם מ"מד מן" בתפקיד סוכן האף.בי.איי ההולך וסוגר על חברי הכנופיה, ובלייק לייבלי מ"גוסיפ גירל" בתפקיד אחותו של ג'ם (ג'רמי רנר, שהיה מועמד לאוסקר על "מטען הכאב"), איש הכנופיה, פסיכופת מסוכן וחברו הטוב של מקריי. כראוי לסרט שמספר את סיפורו של הלוקיישן כמו גם את סיפוריהן של הדמויות המאכלסות אותו, בראיון ל"רייטינג" אפלק מתעכב ארוכות על הנופים העגומים של צ'רלסטאון, קומפלט עם צילומים אוויריים לרוב והתמקדות במונומנטים המוכרים של האזור.
גדלת בבוסטון. יש יתרון בצילום בעיר שבה גדלת?
"בהחלט, זה אפילו היה מרגש עבורי. צילמנו באזורים שהכרתי היטב, אבל מובן שהתרכזתי בעיקר בשכונת צ'רלסטאון, למרות שבעצם לא ביקרתי בה קודם לכן. הסרט מבוסס על נתונים אמיתיים: בצ'רלסטאון יש יותר גנבים למטר רבוע מאשר בכל מקום אחר בעולם.
גרתי בקיימברידג', המרוחקת שני מיילים בלבד מאותה שכונה, ומדובר בעולם אחר לחלוטין. שמענו על השכונה הזאת כילדים, אבל אף אחד מאיתנו לא העז מעולם להתקרב לאזור. הסטטיסטיקה אומרת שמתוך 50 מקרי רצח בשכונה רק 25 אחוז פוענחו, והייתי בהלם ממה שגיליתי כשתחקרתי את הנושא. אנשי צ'רלסטאון גם נאמנים לקוד שתיקה. זו אולי שכונה קשוחה מאוד, אבל לאנשיה יש נטייה לגונן זה על זה.
במה שונה הסרט הזה מסרטים אחרים על שודדי בנקים קשוחים המגיעים משכונה מוכת פשע?
"זה אינו רק סרט על גנבים ושוטרים ועל ניסיונות המשטרה לתפוס אותם, אלא סרט מאוד ריאליסטי העוקב אחר הבחורים האלה בחיי היומיום שלהם. אפשר לראות איך האנשים באמת פועלים, מה הקשר שלהם זה עם זה, אילו חיים יש להם ואיך הם משתנים עקב הנסיבות שאליהן הם נקלעים. זהו סיפור על בחור שרוצה לשנות את חייו ומתמודד עם המורשת שהוריו הותירו לו, מורשת של כאב ואכזבה. אני חושב שהרבה אנשים יכולים להזדהות עם זה".
מדוע בחרת בג'ון האם לתפקיד איש האף.בי.איי?
"רציתי לתפקיד מישהו שכולם מכירים ואוהבים. מישהו מספיק קשוח אבל באותה מידה נעים ונחמד, ולא יכולתי לחשוב על מישהו טוב יותר מג'ון האם. הוא התאים לחלוטין לתפקיד. אני לא יודע מה הייתי עושה אם הוא לא היה מסכים להשתתף בסרט".
איך הייתה בלייק לייבלי?
"נהדרת. היא תהיה שחקנית מאוד מצליחה. היא בסך הכל בת 22, אבל כבר שחקנית מאוד משופשפת".
גם ג'רמי רנר משתתף בסרט. איך הצלחת לגייס רשימה כזאת מכובדת של שחקנים?
"הייתי ממש בר מזל בסרט הזה. ידעתי מראש את מי רציתי לסרט, וכל הבחירות הראשונות שלי אמרו כן. התנחמתי בעובדה שלא משנה מה יהיה עם המשחק שלי, אני תמיד אוכל להיעזר בשותפים שלי לסרט. כל השחקנים יצרו דמויות שהיה מרתק לראות. הם הביאו איתם מגע מאוד ריאליסטי".
מדוע החלטת להעניק לשודדים תחפושות של נזירות באחת מסצנות השוד?
"רציתי שהתחפושת תהיה אמינה, משהו ששודדים באמת יכולים ללבוש. לא תחפושות שמעוצבות במיוחד, אלא תחפושות שאפשר לקנות בחנות. מאחר שהם אירים קתולים הם גם ישדדו בשכונות קתוליות איטלקיות אמריקאיות. זה פשוט התאים למקום ולסוג האנשים שעליהם אני מספר".
איך היה לגלם את התפקיד הראשי ולביים באותו הזמן?
"זה מאתגר מאוד לביים ולשחק בעת ובעונה אחת. כשאתה מביים ומשחק בו בזמן אתה צריך לתמוך גם בצוות הצילום, גם בשחקנים, גם בפעלולנים, בעצם בכולם. זה לא היה פשוט אבל נהניתי מכל רגע".
היית רוצה לביים יותר?
"הייתי רוצה לשלב בין המשחק והבימוי, ואם אוכל לשחק בסרטים שאביים מה טוב. כל עוד תהיה לי הזדמנות לעשות זאת אשחק בסרטים שלי. הבעיה היחידה היא שבימוי לוקח המון זמן וזה יכול לבוא על חשבון המשחק. הייתי רוצה לעשות עוד סרטים מהסוג של 'הוליוודלנד' (סרט שבו גילם אפלק את דמותו של סופרמן הטלוויזיוני, ג'ורג' ריבס, שנהרג בנסיבות מסתוריות בהיותו בן 45 - א"א) ו'נראתה לאחרונה'. בעיניי אלו סרטים לא רגילים המביאים משהו חדש לקולנוע".

מאז הפתיע בן אפלק את עולם הקולנוע כשלקח עם מאט דיימון את פרס האוסקר לתסריט הטוב ביותר לפני 14 שנים - ולמרות שכבר קודם שיחק אצל קווין סמית ב"לרדוף אחרי איימי" ו"עכברי הקניון" ואצל ריצ'רד לינקלייטר ב"טריפ נעורים" הנהדר - ידעה הקריירה שלו עליות ומורדות.
למעשה בעיקר מורדות: בחירת הפרויקטים שלו לאורך השנים הייתה, בהיעדר מילה מכובדת יותר, מחורבנת למדי. סרטי האקשן עתירי התקציב שבהם השתתף ("ארמגדון", "פרל הארבור", "דרדוויל" ו"פייצ'ק") אמנם זכו לרווחים נאים בקופות אבל נקטלו קשות בביקורת, וסרטי האינדי הקטנים שעשה ("באונס", "להסתדר בחיים (ולהישאר נשוי)") גם לא הכניסו דולר שחוק וגם נקטלו בביקורת.
"ג'ילי", סרט המתח הקומי הא-יום שעשה ב-2003 עם אהובתו דאז ג'ניפר לופז, סימן עבור רבים את סופו של אפלק ככוכב קולנוע: הסרט נקטל על ידי כל מי שצפה בו, הפך למילה נרדפת לזבל הוליוודי אולטימטיבי ודי קבר את אפלק.
הוא נאלץ לחזור לחברו משכבר הימים קווין סמית ועשה לאחר מכן את "ג'רזי גירל" ואת "מוכרים בלבד 2" הקטנטנים, שהלכו כלעומת שבאו. ב-2006 חלה תמורה בסטטוס ההוליוודי של אפלק: על תפקידו הדרמטי והלא אופייני ב"הוליוודלנד" זכה לשבחים רבים (עם קינוח בדמות פרס השחקן הטוב בפסטיבל ונציה ומועמדות לגלובוס הזהב), ושנה לאחר מכן הגיע "נראתה לאחרונה" ושינה סופית את הדרך שבה נתפס אפלק בתעשייה.
"אין מה לעשות, זה חלק מהעניין", הוא אומר על העיסוק התקשורתי בפרויקטים הגרועים שבהם השתתף במהלך השנים. "אף אחד לא מספר סיפורים על המטוס שנחת בשלום: אנשים אוהבים לשמוע על המטוס שהתרסק, וכך גם עם שחקנים ובמאים. אנשים אוהבים לדבר על הנפילות. הגישה שלי היא שלפעמים זה עובד ולפעמים לא. יש סרטים מוצלחים יותר ויש כאלה שלא. אני מקווה שישפטו אותי נכונה כשהסרט הבא שלי ייצא ולא יתרכזו בסרט הקודם". אל "גנב עירוני", שפותח תחילה על ידי הבמאי אדריאן ליין ("חיזור גורלי", "הצעה מגונה") עבור אולפני וורנר, הגיע אפלק לאחר שהאולפנים דחו את רעיונותיו של ליין והלה החליט לפרוש מהפרויקט.
"וורנר היו היחידים שאמרו לי 'בוא, בן. אנחנו מתים למצוא סרט שתביים עבורנו'", סיפר אפלק לאתר mercurynews.
ההימור השתלם. מאוחר יותר החודש ייצא גם סרט חדש נוסף עם אפלק, "The Company Men" שבו הוא משחק לצד קווין קוסטנר וטומי לי ג'ונס. הסרט מספר על שלושה גברים שמנסים לשרוד קיצוצים בחברה גדולה ועל ההשפעה של המיתון הכלכלי עליהם, על משפחותיהם ועל סביבתם.
"החיים האישיים שלי כל כך שונים מהתפקיד שלי בסרט הזה", סיפר בראיון לאתר screencrave.com, " למרות שהיו לי המון עבודות מזדמנות בתור טינאייג'ר, אני כבר עושה את הדבר הזה של הקולנוע מאז שאני צעיר... אני לא כל כך מכיר אישית את החוויה של לאבד עבודה מסודרת. כדי להכין את עצמי פשוט השקעתי בתחקיר: דיברתי עם אנשים שחוו אובדן עבודה וישבתי שעות כדי לקרוא ברשת ראיונות עם אנשים כאלה".