יש לה תוכנית: על אופרה ווינפרי
כמעט 25 שנה שאופרה וינפרי ממוקמת בטופ של תעשיית השואו-ביזנס האמריקאי. בימים הקרובים היא תשיק ערוץ טלוויזיה חדש ותפרוש מהתוכנית הפופולרית שלה, לאחר 5,000 תוכניות. סיכון מקצועי? לא כשמדובר ב"אישה החזקה ביותר בעולם", לדברי רבים
בשנה החדשה, עידן זה יגיע לתומו. ב-1 בינואר וינפרי תשיק את ערוץ הטלוויזיה החדש שלה, רשת אופרה וינפרי, ותפרוש מהתוכנית שבמשך רבע מאה החזיקה אותה בראש סולם השואו-ביזנס באמריקה. זה הימור ענק. כשתעלה לשידור תוכנית האירוח האחרונה של וינפרי, באמצע 2011, היא כבר תעמוד ברשות עצמה. היא הודתה, בראיון במגזין שלה, שהסיכון גורע שינה מעיניה. אין ספק שכך גם אצל מעריציה הרבים.
ולמה זה? אחרי הכל, זאת רק תוכנית טלוויזיה, לא? לא בדיוק. יש מעט דברים באופרה שלא מזמינים הפרזה. "אופרה וינפרי היא אלוהים. היא כוח של הטבע", אמר ריצ'רד לרמר, מבקר טלוויזיה ב"האפינגטון פוסט" וכותב הספר "טרנדספוטינג 2011". האמירה הזאת לא נראית מוגזמת לגבי וינפרי. אחרי הכל, התמיכה שלה בברק אובמה ב-2007 נחשבה לגורם חיוני במרוץ שלו לנשיאות. הופעתו כנשיא בתוכנית שלה נראתה כיותר חשובה לו מאשר לה. "כשאובמה בא לתוכנית שלה חשבתי לעצמי 'כמה נפלא שהיה לה מקום פנוי בשבילו'", אומר לרמר.

אופרה וינפרי, 57, היא הרבה יותר מכוכבת טלוויזיה. היא השתמשה בתוכנית הראיונות היומית שלה כמקום גידול לעסקי מדיה ענקיים, שהפכו אותה למיליארדרית. מלבד התוכנית, חברת ההפקות שלה, הארפו, מעורבת בעוד תוכניות וסרטים רבים אחרים. מגזין O שלה - שאופרה הופיעה על כל אחד משעריו-מוכר 2.4 מיליון עותקים בחודש והוא בעל השפעה עמוקה על קוראיה.
יש לה חברת רדיו בלוויין, אתר אינטרנט פופולרי ו-4.6 מיליון עוקבים בטוויטר. היא מעורבת בפרויקטים לצדקה בכל העולם, והשם המיסטי אופרה מביא הרבה מאותם דולרים נחוצים. אבל ההשפעה האמיתית של אופרה מגיעה הרבה מעבר לעסקיה. היא נמצאת בכוח של המותג ובנאמנות של המעריצים. יש לה הכוח להביא הצלחה לכל אחד או כל דבר. כמו פיה טובה שמנופפת במטה קסמים קפיטליסטי, היא יכולה להפוך ספר לרב מכר רק על ידי המלצה. או שמוצר, כגון שמלה או אביזר למטבח, נחטף מהמדפים אחרי שהכניסה אותו לרשימת המועדפים שלה. כך גם לגבי דמויות טלוויזיוניות אחרות.
רשימת השמות של אלה שחייבים לה את הזינוק בקריירה שלהם ארוכה וכוללת שמות מוכרים בכל בית בארצות הברית, כמו ד"ר פיל ורייצ'ל ריי. לתופעה הזאת יש אפילו שם: אפקט אופרה. היא מחזיקה תעשייה וירטואלית שלמה משל עצמה, בעוד מנהלי שיווק, מפיקי סרטים ומציאים לאור מתאמצים לתפוס את תשומת הלב שלה או של בכירי צוותה.
"אם היא נותנת את ברכתה למוצר, מיליוני אנשים יקנו אותו", אומר מאט איבנטוף, מומחה לאסטרטגיות תקשורת מפרינסטון. "עבור אובמה, ההופעה בתוכנית שלה כסנאטור הייתה צעד ששינה את המשחק".
כל זה רחוק מאוד מההתחלה הצנועה של וינפרי עצמה. המסע שלה החל בקוסיוסקו, מיסיסיפי, שם נולדה לתוך עוני כפרי. היא עברה למילווקי, שם עברה אונס ואת מות התינוק שלה, לאחר היריון בגיל 14. ועדיין איכשהו היא פרחה. וינפרי עברה לטנסי וקיבלה עבודה ברדיו. מהר מאוד הגיעה להגשת חדשות הערב המקומיות
עלייתה של וינפרי באה במקביל למגמה שהתפתחה בכיוון "טלוויזיה של וידויים", וכן להיפתחות נשות הפרברים הלבנות, בשנות השמונים, לקבלת חברה שחורה וכריזמטית. "זה להיות במקום הנכון בזמן הנכון. היא הביאה את חוויית החברה השחורה אל האמריקאיות הלבנות, והן חיבקו אותה בחום", אומרת ד"ר ג'ולייט ווקר, מומחית להיסטוריה שחורה באוניברסיטת טקסס, שלימדה קורס על וינפרי.
זה נוגע לאחד הדיונים הגדולים סביב אופרה: אפקט הגזע שלה. ווקר גרסה שעובדת היותה של אופרה שחורה וכה מצליחה לא עזרה לבעיית היחסים בין הגזעים. ההצלחה שלה אולי אפילו משמרת מתחים כאלה בכך שהיא משרתת איזושהי פוסט-גזענות מיתית. אחרים לא מסכימים איתה. הם אומרים שהסגידה לאופרה מהווה מסר חזק מאוד בזכות שוויון בין-גזעי. והם מצביעים על כך שוינפרי תמכה באובמה מול הילרי קלינטון, זה היה סימן לכך שהיא רואה בגזע שלה דבר חשוב, אפילו כשזה מתנגש בפלח הדמוגרפי של קהל התוכנית שלה.
למען האמת, עבור מרבית מעריציה, הגזע שלה לא רלוונטי. הם נמשכים לאמפתיה שלה וליכולתה להיות פתוחה לגבי חסרונותיה ובעיותיה. "היא תמיד מפגינה רגש אמיתי", אומר לרמר. "כשהיא בוכה, כשהיא מרגישה עצובה, כשהיא שחוקה, היא מחצינה את הדברים האלה. אנשים רואים רגש אמיתי".
עם זאת, היא משדרת מלב המדינה, אבל מגיעה מהדרום. לאמריקאים רבים קל להתחבר לזה. "היא גדלה בדרום ומשדרת מהמיד-וסט, מה שמדבר להמון צופים פוטנציאלים", אומר ג'ף מקול, מומחה לתקשורת מאוניבסיטת דפו, אינדיאנה. "היא לא הייתה מלכת יופי שמחפשת במה למשיכת תשומת לב, אלא אדם שראה את העליות והירידות בחיים האמיתיים".

כמו רוב הדברים שנוגעים לוינפרי, יש גם מידה של חוכמת חיים וקבלת החלטות חדה מאחורי דמותה הציבורית. הגישה הפתוחה שלה אפשרה לה להתגבר על שערוריות שהיו קוברות דמויות מפורסמות אחרות. הספקולציות סביב מערכת היחסים שלה עם חברתה הטובה, גייל קינג, הריבים שלה עם סופרים כמו ג'ונתן פרנזן וג'יימס פריי, שערוריות המין בבית הספר שהקימה בדרום אפריקה-אף אחד מאלה לא הזיק למותג שלה. כל זה נכון גם עכשיו, כשהיא מתכוונת לעשות את זה בעצמה.
ההכנות היו מוקפדות ומתוכננות בזהירות. המגזין שלה חושף בעדינות את הדאגות והחששות, אבל באופן שמשתף ומשקף גם את הדאגות של מעריצותיה לגבי שינוי בחייהן שלהן. היא העניקה ראיון מלב אל לב לברברה וולטרס ובו בכתה כשהכחישה את השמועות על מערכת יחסים לסבית עם קינג. היא ביקרה באוסטרליה לצורך צילומי כמה מתוכניותיה האחרונות, אולי גם כדי לבדוק את מצב התהילה שלה בעולם. אם לשפוט לפי התקשורת המקומית-בסידני שינו את שם בית האופרה לבית אופרה, כשהקליטה שם שתי תוכניות, ו-350 אלף אוסטרלים ביקשו להיות בקהל - מצב התהילה שלה טוב למדי.
בנוסף, היא גם מאמצת אסטרטגיה נבונה. רשת אופרה וינפרי תושק כשתוכנית הראיונות שלה עדיין רצה. זה צעד חכם, שיאפשר לפרויקט החדש שלה ליהנות מהפרסום של הישן. מעטים חושבים שהיא תאבד את הקהל שלה. "היא הייתה כל כך הרבה זמן בבסיס הנאמן לה, אני בכלל לא רואה אותה מאבדת השפעה", אומר איבנטוף. "הם ילכו אחריה לכל מקום".
בעוד אמריקה עוברת עוד שלב תרבותי, גם וינפרי תעמוד בהצלחה באתגר שניצב בפניה. היא תמשיך לשלוט באוויר מהערוץ שלה. אולי זה אפילו יביא לה עוד השפעה, כוח וכסף.