יאללה ביי: על מייקל ביי
הוא נחשב לאחד הבמאים החזקים בהוליווד, עם רצף הצלחות שגרפו יחד 2.6 מיליארד דולר. אבל הסגנון שלו מזוהה עם סרטי אקשן חלולים, עתירי תקציב ואפקטים. רגע לפני שהוא משגר את השלישי בסדרת הרובוטריקים, קבלו את מייקל ביי, גאון טכנולוגי, אשף פיננסי, עריץ דיקטטורי - ואחד שלא ייתן לאף כוכבנית לפתוח עליו את הפה, אפילו אם היא מייגן פוקס
פחות משלושה חודשים אחר כך, בראיון נוסף, הפעם למגזין "וונדרלנד" הבריטי, ובניגוד גמור לעצת מנהליה ויחצניה, המשיכה פוקס בהתקפה חסרת תקדים על ביי, מהבמאים החזקים בתעשייה ההוליוודית. "הוא כמו נפוליאון והוא רוצה ליצור תדמית של מטורף ידוע לשמצה. הוא רוצה להיות כמו היטלר על הסטים שלו, והוא מצליח. זה סיוט לעבוד איתו. אין לו כישורים חברתיים כלשהם, וממש נוגע ללב לצפות בו. הוא אולי רגיש ופגיע בחייו הפרטיים, אבל על הסט הוא שוב הופך לעריץ".
ביי, ממש לא הבחור שישתוק נוכח התקפות שכאלה, נפגע. בטח לאור העובדה שהוא שגילה את פוקס, ששיא הקריירה שלה לפני שלוהקה ל"רובוטריקים" היה תפקיד משני בקומדיה הכושלת "וידוייה של נערה מתבגרת" לצד לינדזי לוהאן. והוא לא היה מוכן לשתוק נוכח כפיות הטובה שלה. "טוב, זו מייגן פוקס בשבילך," אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" זמן קצר אחרי שדבריה של פוקס פורסמו בתקשורת, "היא אומרת דברים מגוחכים לגמרי מפני שהיא רק בת 23 ועוד צריכה להתבגר. אתה מגלגל את העיניים שלך כשאתה רואה הצהרות כמו שלה, וחושב 'טוב, מייגן, את יכולה לעשות מה שבא לך. הבנתי אותך.' אף אחד בעולם לא ידע מי זו מייגן פוקס לפני שאני מצאתי אותה וליהקתי אותה ל'רובוטריקים.' אני אוהב לחשוב שהיה לי קצת מזל בלבנות קריירות של שחקנים דרך הסרטים שלי".
מעט אחר כך הופיע באתר הרשמי של ביי מכתב פתוח מאת שלושה "אנשי צוות נאמנים" שעבדו איתו על "רובוטריקים", ובו כינו את פוקס "מלכת הטריילר-טראש", טענו שכישורי המשחק שלה "מעוררים התכווצויות", התלוננו מרה על התנהגותה בסט וניבאו לה קריירה עתידית ככוכבת פורנו. בניסיון לשמור על ארשת ממלכתית בתוך הסכסוך ההולך ומסלים, הסיר ביי את המכתב מהאתר ופרסם במקומו מכתב משלו, בו הצהיר כי איננו תומך בדברים שכתבו אנשי הצוות, "כמו שאינני תומך בהצהרות המופרכות של מייגן פוקס. ההצהרות האלו הן פשוט חלק מהשארם המוטרף שלה, ולמעשה אני נהנה לעבוד איתה ויודע שאנחנו באמת מסתדרים. אני אפילו מצפה להצהרות מוטרפות נוספות כשנעשה את 'רובוטריקים 3'".

אבל זעמו של ביי לא שכך. באוקטובר, כשפרסם באתר את התאריך שנקבע ליציאת "רובוטריקים 3: הצד האפל של הירח" ולמעשה הכריז באופן רשמי על תחילת ההפקה, הוא לא שכח לצרף את האזהרה הבאה עבור השחקנית הראשית היקרה שלו: "נ.ב, מייגן פוקס, ברוכה הבאה. אני מבטיח ששום רובוטים חייזרים לא יפגעו בך במהלך הפקת הסרט הזה. אנא התייעצי עם הרופא שלך בעת שאת עובדת איתי מכיוון שיש אפשרות לכמה תופעות לוואי ובהן סחרחורות קלות, בחילות עזות, נטיות התאבדותיות, דיכאון, צמיחה משנית של שיער באזור החזה, דימומים פנימיים אקראיים וחוסר יכולת לישון. מכיוון שיש במאים שעלולים להזיק לבריאותך, אנא התייעצי עם הרופא המטפל שלך על מנת לקבוע אם נכונה עבורך ההשתתפות".
אבל גם העקיצות הללו לא הספיקו לו: ביי פשוט רתח. במאי 2010, כמה שבועות אל תוך צילומי "רובוטריקים 3" התפרסמו בכלי התקשורת ידיעות על כך שמייגן פוקס לא תחזור לגלם את דמותה של מיקאלה ביינס בסרט החדש. מספר ימים אחר כך מסר הדובר של פוקס הודעה קצרה בה נטען כי היא החליטה שדי לה מ"רובוטריקים" ושהיא פורשת. עוד באותו היום פרסמה ניקי פינק, בעלת הבלוג המשפיע, המהימן והחשוב
כמחליפתה, בחר ביי ברוזי הנטינגטון-ווייטלי, דוגמנית הלבשה תחתונה של "ויקטוריה סיקרט" (מותג שביי ביים לו כמה פרסומות וספוטים במהלך השנים), נעדרת כל ניסיון משחק אבל מהממת לחלוטין. המסר שעולה מהבחירה הזו, עבור פוקס כמו גם עבור שחקנים אחרים שעובדים עם ביי, הוא ברור: בניגוד לרוב המוחלט של עימותי במאי שחקן אחרים בהוליווד, ביי יותר חזק מהשחקנית שלו. ביי, שמתחזק את האגו שהייתם מצפים לו ממי שמביים סרטים בתקציבים של 200 מיליון דולר ומהווה מקור נאמן לרווחי עתק עבור האולפנים השוכרים את שירותיו, לא ייתן לאף כוכבנית לרגע לפתוח עליו את הפה, גם אם הוא נקלע עקב כך למלחמת מילים מיותרת וילדותית שרק עושה לו נזק. ההתנהלות הדיקטטורית של ביי - על הסט ומחוצה לו - יושבת בול על הנימה הפשיסטית והמיליטריסטית שעולה מסרטיו של אחד מהבמאים המדוברים - והשנויים ביותר במחלוקת - בהוליווד היום.

מייקל ביי (46) נולד וגדל בלוס אנג'לס, שם הוא חי בגפו גם היום. את השמועות החוזרות ונשנות על זהותו המינית מעולם לא טרח לאשר או להכחיש (בניגוד לבמאי אחר מהקליבר שלו, רולנד אמריך, אחד הדוברים הבולטים של הקהילה ההומוסקסואלית בהוליווד), כשאת העניינים מסבכת עוד יותר העובדה שלחלק מסרטיו הזדחלה נימה הומופובית ברורה למדי. הוריו של ביי, הארייט וג'ים, אימצו אותו בילדותו. במשך שנים טען ביי כי אביו האמיתי היה למעשה במאי קולנוע הוליוודי מפורסם שפעל בשנות השישים והשבעים, אך סירב לפרט מי (על פי השמועות, מדובר בבמאי המנוח ג'ון פרנקנהיימר, שביים את "המועמד ממנצ'וריה" ו"שבעה ימים במאי").
עוד בצעירותו גילה עניין במדיום הקולנועי, עניין שרק גבר כשהחל מביים סרטים קצרצרים בחצר האחורית של ביתו במצלמת 8 המ"מ של אמו, כולל אחד בו העלה באש רכבת צעצוע (ועורר עליו את חמת הוריו המאמצים שנאלצו להזמין כבאים). בגיל 15 הוא התקבל לעבודה בחברת "לוקאספילם" כמתמחה, ובילה את חופשת הקיץ כשהוא צובע פריימים מהסטוריבורד של "שודדי התיבה האבודה," הסרט הראשון בסדרת אינדיאנה ג'ונס שהגה ג'ורג' לוקאס וביים סטיבן ספילברג.
"הרבה שנים אחר כך, כשרק התחלתי להסתובב בהוליווד, הסוכן שלי התקשר אליי ואמר לי שסטיבן רוצה לפגוש אותי," סיפר ביי ל"אנטרטיינמנט וויקלי," "וכשנפגשנו אמרתי לו שכשהייתי בן 15 צבעתי פריימים בסטוריבורד של אחד הלהיטים הגדולים ביותר שלו, והייתי בטוח שזה הולך להיות סרט איום ונורא. הוא צחק, ואז המשכתי וסיפרתי לו שבהמשך ישבתי בקולנוע בלוס אנג'לס כדי לראות את הסרט, ולאחר מכן ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים, לביים".
שבועיים אחרי שסיים לימודי אנגלית וקולנוע באוניברסיטת ווסליאן שבקונטיקט, חזר ביי לקליפורניה והחל מיד לעבוד בחברת הפקה מקומית. הוא ביים פרסומות, בהן עבור קוקה קולה ונייק וגם את סדרת הפרסומות המדוברות, Got Milk?, למועצת החלב בארצות הברית. בנוסף ביי ביים וקליפים מוזיקליים לליונל ריצ'י, טינה טרנר ואחרים. הוא נודע בעיקר בזכות הקליפ שביים ללהיט הקאמבק של מיטלוף ב-1993, "איי ווד דו אנית'נג פור לאב", הקליפים המושקעים והמדוברים עוררו תהודה בהוליווד ולכדו את תשומת הלב של צמד המפיקים דון סימפסון (שמת ב-96 ממנת יתר) וג'רי ברוקהיימר. השניים, שעשו חיל בשנות השמונים עם להיטים כמו "פלאשדאנס", "השוטר מבברלי הילס" ו"אהבה בשחקים", שיוועו ללהיט אחרי תקופה חלשה יחסית והחליטו להמר על הבמאי הצעיר וחסר הניסיון ולתת לו לביים תסריט שישב אצלם על המדף, "בחורים רעים."

"וויל סמית ומרטין לורנס, שני השחקנים הראשיים שייעדנו לסרט, היו אז רק כוכבי טלוויזיה, ובשלב הזה אני עשיתי רק פרסומות וקליפים מוזיקליים", סיפר ביי בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס", "היו לנו רק 10,000 דולר לשכתוב התסריט ונאלצנו לתת לתסריטאי לצאת כל יום לשחק גולף, כי זה היה חלק מההסכם איתו. אף אחד לא האמין בתסריט. שבוע לפני שהתחלנו לצלם, דון אמר לג'רי, 'אנחנו מסירים את השם שלנו מהסרט הזה כי הוא פשוט זבל'. הייתי בטוח שהקריירה שלי נגמרה."
ביי טעה: הקריירה שלו רק התחילה, ובגדול. בניגוד לכל הציפיות וההימורים, "בחורים רעים" הפך ללהיט ענק כשהוא גורף 141 מיליון דולר ברחבי העולם מתקציב של 19 מיליון דולר בלבד, הפך את סמית ולורנס לכוכבים גדולים והטיס את הקריירה של הבמאי שלו לשמים. הסרט גם קיבע את סגנונו של ביי, סגנון שלא ממש השתנה ב-16 השנים שחלפו מאז אלא רק הלך ונעשה גדול, רעשני ומתוחכם טכנולוגית - עד שהגיע לקנה מידה של סרטיו הנוכחיים.
ביי, מייצג נאמן ובולט של דור הבמאים שגדלו על וב-MTV, הביא לסרטיו את השצף הדינמי שלמד ליצור בעולם הקליפים והפרסומות, את קצב העריכה הרצחני שנחתך, לחלופין, בסלואו מושן אובר-דרמטי וחסר בושה ואת האימאג'ים הגרנדיוזיים, האיקוניים והרוויים בצבע. במובנים רבים, השפעתו על מדיום האקשן הקולנועי ניכרת עד היום - בקרב במאים שאימצו את הגישה הוויזואלית שלו )רבים מהם, כמותו, הגיעו מתחום הקליפים והפרסומות ( ובמיני מהפכה שעבר ז'אנר הפעולה/מדע בדיוני בשנים האחרונות עם כניסת טכנולוגיות האפקטים המיוחדים החדשות לתחום, טכנולוגיות שביי קידם באופן רעיוני ומעשי (היום הוא אחד מהבעלים של חברת האפקטים הגדולה "דיגיטל דומיין" אותה רכש עם שותפיו מג'יימס קמרון).
בנוסף, חבר ביי למספר שותפים והקים חברת הפקה, "פלטינום דיונס", המתמחה ברימייקים לסרטי אימה קלאסיים מהעבר כמו "יום שישי ה-13", "המנסרים מטקסס" ו"סיוט ברחוב אלם". השיטה פשוטה: ביי רוכש את הזכויות של סרטי העבר הללו, מרים הפקה זולה וקטנה, בוחר במאי שמהווה לו מעין אלטר אגו (מרקוס ניספל, דייב מאיירס וסאם באייר, שלושתם במאי קליפים ותיקים שמנסים - ולא בהצלחה מרובה - לעבור לעשייה קולנועית) וגוזר קופון נאה מהסרט ומהמשכוניו.
בכלל, התנהלותו הפיננסית של ביי מעוררת השתאות: אחד מהדברים הנבונים ביותר שעשה היה להבטיח לעצמו אחוז מסוים מכלל רווחי המרצ'נדייזינג של סרטיו - מכירות הצעצועים והמוצרים הנלווים. בסרט הראשון בסדרת ה"רובוטריקים", למשל, הבטיח לעצמו ביי שמונה אחוזים מכלל הכנסות המרצ'נדייזינג, עסקה ששנייה רק ל-15 האחוזים שהבטיח לעצמו ג'ורג' לוקאס מאימפריית "מלחמת הכוכבים" שלו. אחרי שכל הדולרים נספרו, לקח ביי צ'ק של 75 מיליון דולר על "רובוטריקים".
על פי דיווחים שונים, שוויו הפיננסי נע סביב 500 מיליון הדולר, וכל סרטיו יחד הרוויחו סכום אדיר של 2.6 מיליארד דולר, מרחק של פסע מהשלושה מיליארד שגרפו סרטיו של ג'יימס קמרון. את הנתון הזה צריך להצליב עם הנתון הבא: לביי נדרשו מחצית משנותיו של קמרון בעסק על מנת להגיע להישגים הללו, ושני סרטים פחות. בזמן שייקח לקמרון לעשות סרט נוסף, ביי כבר ישחרר את "רובוטריקים 3: הצד האפל של הירח" ופרויקט אחד נוסף לפחות, ויצליח לעבור בדירוג ההכנסות את מי שנחשב לבמאי הרווחי ביותר בעולם.
המשך הכתבה במוסף "סופשבוע" החדש