כמה הערות: שניצר בפסטיבל קאן

סרטו של יוסף סידר, "הערת שוליים", סובל מתסריט רפה במקצת ושינויים תכופים בסגנונות הבימוי. שניצר בפסטיבל קאן

מאיר שניצר, פסטיבל קאן | 15/5/2011 13:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יותר מדי אלמנטים שאינם מתחברים זה לזה, מונעים אמירה מחודדת מ"הערת שוליים" של יוסף סידר - הסרט הישראלי המתמודד בתחרות הראשית. זוהי ספק סאטירה חברתית, ספק מלודרמה משפחתית, העוקבת אחר מערכת יחסים קרירה, אפילו עכורה, בין שני חוקרי תלמוד ירושלמים - אב (שלמה בר אבא) ובן (ליאור אשכנזי), המתחרים ביניהם על הזכייה בפרס ישראל.

כמו בהומורסקה נושנה של אפרים קישון, מתבססת גם עלילת הסרט של סידר על טעות בירוקרטית מביכה, שבבת אחת חושפת את כל הכביסה המשפחתית המלוכלכת.

בנקודה זו כמו מתבקשת מאליה איזושהי תפנית דרמטית בסיפור, שכן אחרת מתכווץ הסרט בזוטריותו. למרבה הצער, שום המצאה שכזו אינה בוקעת מתוך התסריט הרפה במקצת, ו"הערת שוליים" נותר ככזה.
EPA
צוות ''הערת שוליים'' בפסטיבל קאן EPA

זהו סרטו הרביעי של סידר ("ההסדר", "מדורת השבט", "בופור"), שעד כה הצטיין בבחירת נושאי סרטיו (שאותה קלקל לעתים בטיפול קולנועי שהתחנף מדי לקהל). הפעם, לא רק התסריט הוא שמכשיל אותו, אלא בעיקר השינויים התכופים בסגנונות הבימוי. פתיחה קומית תמוהה, סצינות סיום כאילו סוריאליסטיות, אך בהחלט בלתי מדויקות, וכן שילוב לא מובן של קטעים מתוך המחזמר "כנר על הגג". למה? ככה. ההקרנה הראשונה בקאן, שנערכה בליל שבת בפני העיתונות, הניבה מחיאות כפיים חלושות.

אתמול פורסמו הביקורות הבינלאומיות הראשונות על אודות "הנותנת" של הגר בן אשר, שהן לא בדיוק מבשרות אביב חייכני לסרטים מתוצרת הארץ. אליסה סיימון מ"וראייטי" מגדירה את עבודתה של בן אשר כ"שאפתנית, אך לחלוטין בלתי מספקת". טוד מקארטי הנודע, שמפרסם ב"הוליווד ריפורטר",

מחמיר עוד יותר עם הסרט הישראלי ה"איטי, או מוטב לומר חסר הפואנטה". דן פינרו, הכותב עבור "סקרין", מעדיף להתנבא ש"גם אם הסרט יוקרן פה ושם בפסטיבלי קולנוע, צפויה לו בהם תמיכה מוגבלת ביותר". ג' רום ורמלין מ"מטרו" הצרפתי אופטימי הרבה יותר, ומהמר ש"הנותנת" יהיה אחד המועמדים הרציניים לפרס "מצלמת הזהב" המוענק לסרט הביכורים המצטיין.

בינתיים מתקדמת לה התחרות הראשית, ומתוך ששת המועמדים שכבר נחשפו, ראויה לצל"ש מחצית השעה הפותחת של "האבמוס פאפאם" ("יש לנו אפיפיור"), סאטירה דתית של נאני מורטי האיטלקי על אודות הכנסייה הקתולית.

מישל פיקולי בן ה-85, המגלם דמות של אפיפיור המנסה להימלט מייעודו הקדוש, מציב עצמו כמועמד מוביל לפרס השחקן המצטיין בפסטיבל. הסרט עצמו, הולך ומתפספס לקראת סיומו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/cinema/ -->