מתיחת פנים: על "ג'יין אייר"

העיבוד החדש לרומן "ג'יין אייר" משתדל לשקף את רוח הזמן, אבל קשה למצוא בו משהו יחודי

מאיר שניצר | 3/7/2011 15:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ג'יין אייר

''ג'יין אייר'', בריטניה/ ארה''ב

אין רע בעיבוד הקולנועי המי-יודע-כמה ל"ג'יין אייר", הרומן הגותי הפופולארי כל כך, שפורסם לפני למעלה מ-160 שנה . מכובד, תרבותי, נטול טעמי לוואי צורמניים. מצד שני, קשה למצוא בעיבוד החדש משהו יצירתי או מגרה שאי אפשר לאתר בכל דרמת בי. בי.סי, שערוץ 1 או הטלוויזיה החינוכית ממשיכים עדיין להריץ. רק יתרונות יש לה לגברת הצעירה ג'יין אייר. מחונכת היטב, נעימת שיח, שנונה, חצופה, עומדת על שלה.

חוץ, כמובן, משלושה חסרונות בולטים המובנים בתוכה. א. היא אישה; ב. היא יתומה חסרת הון עצמי; ג. היא מאוהבת בגבר קודר, שהגישה אליו אינה מומלצת לבעלות לב רגיש. המתח בין יתרונותיה המולדים של הגברת, לבין חסרונותיה החברתיים, הניע לאורך השנים את גלגלי הפופולאריות לספרה של שרלוט ברונטה, שהשכילה לתמרן בין מרכיביה השונים של הגותיקה בספרות האנגלית. אפלולית הנפש, הכמיהה למגע גיהנומי, הטנגו הקבוע עם איסורי הממסד הדתי ושבירתם וכן ערעור יסודות השלווה החיצונית על ידי נוכחותם המאיימת של עיוותי הגוף. כל מרכיביו של הרפרטואר הזה, ששירת היטב את הרומן הגותי, נדחסים אל בין עמודי ספרה של ברונטה.
יח''צ
מכובד ותרבותי. ''ג'יין אייר'' יח''צ

ההפתעה הבולטת בעיבוד הנוכחי לרומן היא בנועזותה של מוירה באפיני, התסריטאית-המעבדת של "ג'יין אייר", שבנתה מחדש את הדרמה כסדרת הבזקים לאחור. הסרט מתחיל בערך באמצע הספר, מנתר אחורנית ומדלג לעיתים בין הזמנים השונים, כיאה למוצר צריכה עדכני, המשתדל לשקף את רוח הזמן. ג'יין אייר היא יתומה מאב ומאם, שנעשקת על ידי הדודה הגועלית שלה, ולאחר סדרת התעללויות גופניות ונפשיות אף נשלחת לפנימייה שבה שולטים כללי התנהגות מחמירים. גם שם היא נופלת קורבן לבוז ולרוע לב, אך יוצאת מהמקום כשהיא מחוזקת - גברת צעירה, בעלת חינוך מוצק והתנהגות עצמאית.

ג'יין נשכרת לשמש כאומנת ומחנכת לילדה סוררת, ובתוך כך לומדת להכיר מקרוב את סר רוצ'סטר זעוף המבע. ברור לכל שאותו רוצ' סטר נושא

עימו סוד נורא, הכופה עליו התנהגויות ארוגנטיות, ובתוך כך משליט אווירת טרור סביבו. דווקא נפשו האפלה של הבוס היא שמושכת את ג'יין, שעם הזמן נאלצת להתעמת מול קללת סודו, ולפתח עימו מערכת תלות טראגית. קארי פוקונאגה ביים את הגרסה הנוכחית, שנשענת בעיקר על יכולת ההבעה של מיה ואסיקובסקה, המגלמת את ג'יין. שברירית למראה ונחושה בביצוע. באמצעות שילוב תכונות אלה ממנף פוקונאגה את הסצנות הטעונות של "ג' יין אייר", כאשר מייקל פאסבנדר, הרוצ' סטר העכשווי, אמור להוות יריב נוקשה לנועם הליכותיה של הגיבורה. למראה הצער, פאסבנדר מתקשה להוסיף לדמותו המצטלמת את מימד המסתורין של הרוע, שאפיין, למשל, את אורסון וולס, כשזה עשה את אותה הדמות בגרסה הקולנועית הנודעת משנת 1944.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/cinema/ -->