זהירות, מוקשים: הרגעים החלשים של פסטיבל חיפה

"אנחנו לא לבד" של ליאור הר-לב סובל מתסריט קלישאתי, והגרוטסקה של טוד סולונדז כבר ממש מעצבנת ב"סוס אפל". לא הכל טוב בפסטיבל חיפה

מאיר שניצר | 16/10/2011 14:53 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אדי, כלומר אוהד קנולר, מאבטח בדיזנגוף סנטר, יודע שהעולם קרב לקצו. הוא אפילו אוחז בידיו בתאריך המדויק שבו תתחולל הקטסטרופה הסופנית, אבל הוא יודע בדיוק איך להתכונן אליה. בכיסו מונח כרטיס טיסה לאיי הפסחא המרוחקים שבאוקיינוס השקט, שם יסתתר עד שיגיעו חוצנים טובי מזג על מנת לחלצו מעמק הבכא ולהעבירו לעולמות משופרים יותר.
 
פתח ברגל שמאלית ומעוקמת את הפסטיבל.
פתח ברגל שמאלית ומעוקמת את הפסטיבל. "אנחנו לא לבד" צילום: יח''צ

איכשהו התחושה האפוקליפטית הזאת אינה חודרת ללב האנשים הפוקדים את הקניון התל אביבי, וצריך לעשות משהו בנידון. ועל כך בסרט הביכורים של ליאור הר-לב "אנחנו לא לבד", שפתח ברגל שמאלית ומעוקמת את תחרות הסרטים העלילתיים בחיפה.

חמוש בגלאי המתכות, המוכר היטב לכל ישראלי, משתדל המאבטח לדאוג לביטחונם האישי של הפוקדים את מקדש המעט של תרבות הצריכה המערבית. המאבטח, המצויד בשם סמלי כשמו של כרטיס תרומת איברים להצלת חיים, מאתר לו בעלת ברית אפשרית בגילומה של אפרת בן יעקב - אסופית צעירה, אולי יתומה, חסרת בית, המשוטטת אף היא במתחם השפע ומציעה שירותי מין לגברים לחוצים. קנולר ובן יעקב מכוננים ביניהם מערכת יחסים שאפשר לראות בה סוג של ידידות פוסט מודרנית ופרה-אפוקליפטית.

הר-לב, שעד כה ביים סרטוני פרסומת, הכין (יחד עם אחיו יזהר) תסריט נטול כיוון עבור "אנחנו לא לבד",

כזה שנע בין קלישאות חבוטות לרגעי מחאה שמנוסחים ומוגשים במגושמות מרובה. סמליותה הצעקנית של העלילה מצביעה על אופציות בריחה שונות, כולן מגוחכות, מההוויה הציונית המקומית, מתרבות הצריכה המערבית, ואולי גם מהזדון העומד בבסיס עולמנו הדווי.

הצלם שי גולדמן כאילו מגלה מחדש את אמריקה: הוא נופל כמוצא שלל רב על המבנה העקלתוני המתעתע של קניון דיזנגוף סנטר, הפועל כבר שלושה עשורים ויותר, אך עד כה טרם נוצל כהלכה החלל המוזר שלו על ידי עושי הסרטים בארץ. ב"אנחנו לא לבד" כמו מתוקן העיוות הזה, והחלל הארכיטקטוני הוא שהופך לגיבור הראשי של הסרט.

להתקע במקום זה ללוזרים

עוד גיבור אבוד בעולם ההישגיות הקפיטליסטית הוא ג'ורדן גלבר, המוביל את עלילת "סוס אפל", סרטו החדש של טוד סולונדז, שהושחל ברגע האחרון לאירועי הפסטיבל. גלבר מגלם לוזר יהודי שמנמן בן 30 וקצת שהחיים חולפים בסמוך לו בעודו מבוצר בבית הוריו כשהוא מוקף בצעצועי ילדים.
 

ביזארי וגרוטסקי.
ביזארי וגרוטסקי. "סוס אפל" מתוך הסרט

סולונדז מנסח על הבד מניפסט פשטני שיוצא נגד רעיון ההישגיות האישית, העומד בבסיס החברה הקפיטליסטית המערבית. כהרגלו מעדיף סולונדז ("אושר", "פלינדרום") את הלוזרים, את המגוחכים ואת הבלתי מתאימים. הגיבור המסורבל משתדל לכונן מערכת יחסים מטורללת עם יהודייה צעירה ודיכאונית (סלמה בלייר), אך ברור שיוזמה זו נמוגה בעשן, בין השאר בשל מעורבותם של ההורים, המגולמים פה באופן אקסטרווגנטי על ידי כריסטופר ווקן ומיה פארו הוותיקים.

"סוס אפל" חוזר וטוחן פעם נוספת את העולם הגרוטסקי והביזארי שסולונדז היטיב לברוא בסרטיו הקודמים. חבל שעם השנים הולכת ומתבהרת האמת העגומה: סולונדז, יוצר בעל פוטנציאל גדול, נותר תקוע באותה נקודת זינוק שבה היה לפני 15 שנים ואף יותר.

ושתי המלצות להיום

"קורבן": חלוץ הסרטים שעסקו באופן ישיר בהומוסקסואליות. דרמה חברתית שהופקה ב-1961 וחושפת את הצדדים היותר רציניים בקריירה של בוגרד, שהעז להציץ פה מתוך הארון הפרטי שלו. סיפור על הומו נשוי שנופל קורבן לסחיטה ובתגובה מחליט להעלות לדיון ציבורי פומבי את נידוי הגייז. סרט שעורר סקנדלים גדולים לפני 50 שנה. 
הסרט יוקרן ב-22:00 בסינמטק.

"אי": על רקע סלעי בזלת שחורה ומזג אוויר קודר מתנהלת דרמה גותית כמעט, שבמהלכה יוצאת אישה צעירה מלונדון אל אי סקוטי מרוחק כדי לאתר את אמה הביולוגית, שבילדותה הפקירה אותה לחסדי הים הסוער. מדובר במסע נקמה שבו פוגשת הנוקמת גם באחיה הקטן, שמזכיר בעיקר דמויות המוכרות מכתביהן של האחיות ברונטה. סרט ביכורים של הבמאיות אליזבט מיצ'ל ובראק טיילור, שמגובה בעבודה מעולה של הצלמת קתי לי מסין.
הסרט יוקרן ב-19:45 באולם רפפורט.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים