מתהפכת בקברה: למה משווקים את איימי ויינהאוס כמלאכית?

איימי ויינהאוס מעולם לא רצתה להיות מריה קארי. פאקינג מריה קארי. אז למה אחרי מותה פתאום משווקים אותה כמלאכית תמימה וזמרת לכל המשפחה? גיא סידיס מכבד את המתים

גיא סידיס | 5/12/2011 12:19 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

איימי ויינהאוס, ''Lioness: Hidden Treasures'', הליקון

מארק רונסון סיפר שבמהלך ההקלטות המשותפות שלו עם איימי ויינהאוס היא נהגה לצעוק עליו "די כבר עם הנבל, זה נשמע כמו פאקינג מריה קארי". מעניין שדווקא לאחר מותה, החליטו פתאום הסובבים אותה, חברת התקליטים יוניברסל-איילנד, מפיקי הדגל שלה מארק רונסון וסאלאם רמי והוריה, מיץ' וג'ניס ויינהאוס לצייר אותה כאיזו זמרת לכל המשפחה, כזו שמשווקים את האלבום שלה שניה לפני כריסמס, קצת כמו... מריה קארי. ואכן, "Lioness: Hidden Treasures" יוצא בדיוק בזמן כדי להספיק להידחס לכמה שיותר גרביים בחג המולד הזה, רק חבל שהוא הדבר הכי פחות קרוב לאיימי ויינהאוס שהכרנו כשעוד הייתה בחיים.

>> בואו לדבר על האלבום החדש של איימי ויינהאוס בעמוד הפייסבוק שלנו
צילום: Bryan Adams
היא בטח הייתה אומרת ''לא, לא, לא''. איימי ויינהאוס צילום: Bryan Adams

הפערים מתחילים כבר בעטיפת האלבום ובבחירת שמו. על העטיפה מופיעה תמונה סופר מרוטשת ומוארת היטב של וינהאוס בפוזה תמימה, כמעט מבוישת, כאילו היא מצטערת על דרכיה הרעות וסופה הטראגי. ומה לגבי שם האלבום? "לביאה"? זו החיה שהייתם בוחרים בה כדי לתאר את ויינהאוס, זכרונה לברכה? מילא עקרב, אולי פנתרה, אבל לביאה? זו לא החיה שנוהגים להשתמש בה כמסמלת אינסטיקנטיים אמהיים חזקים? איך זה קשור בדיוק?

הפערים בין איימי שהכרנו ב"Back to Black" או אפילו באלבום הבכורה הבוסרי שלה "Frank" לבין מה שמנסים למכור לנו כעת, ממשיכים גם בשירים עצמם. מדובר בתערובת של רימייקים לקלאסיקות ג'אז, גרסאות מוקדמות לשירים שכבר יצאו באלבומים הקודמים (כמו ביצוע שקט ל"Tears Dry on Their Own" המופתי) ושירים חדשים (כמו "Between the Cheats") שעדיף שהיו נשארים במגירה. אז נכון, לפי תוצאות הנתיחה לאחר המוות, התברר שהיא לא מתה ממנת יתא של סמים קשים כפי שכולם סברו, אבל זה עדיין לא אומר שאפשר עכשיו להפוך אותה למתנת כריסמס מומלצת בחנות של הולמארק.

אם כבר, פנתרה. "Lioness: Hidden Treasures" עטיפת האלבום
אם איימי ויינהאוס הייתה עדיין בחיים, הסיכוי שהייתה מוציאה את האלבום הנדון הוא קלוש. אבל זה מה שבדרך כלל קורה לאמנים אחרי מותם - השליטה בחומרים עוברת לידיים תאבות בצע מסחריות שהקשר בינן לבין אמנות אמיתית כמעט לא קיים. ותסלחו לי שאני חושד במניעיו של אביה, גם אם הוא מקפיד לטעון ש: "אם המשפחה הייתה חושבת שהאלבום לא עומד בסטנדרטים של 'Back to Black' ו'Frank' היא לא הייתה מסכימה בשום פנים ואופן להוציא אותו". בסדר.

אם ציפיתם שאלבום הפוסט-מורטם של ויינהאוס יהיה שונה מאלבומים אחרים
שלאחר המוות, נכונה לכם אכזבה. יותר מזה - ההאזנה לאלבום בעיקר מעוררת כעס. כעס על מארק רונסון, על ההורים שלה, על חברת התקליטים שדווקא לאחר מותה מנסים לצייר אותה כאיזו מלאכית תמימה.

לא, אנחנו לא רוצים לזכור אותה ככה. אנחנו רוצים לזכור אמנית מורכבת ואפלה עם צונאמי של הרס עצמי שהייתה מודעת מספיק בשביל לכתוב על זה אלבום שלם שידע להיות גם טראגי וגם קומי בעת ובעונה אחת. אנחנו מסרבים לזכור אותה כזמרת שחידשה שירים מיינסטרימים כמו "הנערה מאיפנימה", כי הייתה כל כך הרבה יותר מזה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים