משתחררים מהכבלים: הכוכבים הקומיים שפנו לדרמה. ולהיפך
ערוצי הכבלים מאפשרים לכוכבי הטלוויזיה האמריקאים להיוולד מחדש ככוכבים קומיים או כדמויות דרמטיות, למרות החיבה העזה של הוליווד לטייפקאסטינג. הצד האחר של פרייז'ר, כרמלה סופרנו ופגי באנדי
תהום פעורה בין העולמות הללו, אבל את שתי הדמויות מגלם אדם אחד - בריאן קרנסטון. שני התפקידים, כמורה לכימיה שהפך לדילר בסדרה "שובר שורות" וכאבא לילדים בעייתיים ב"מלקולם באמצע", מגלמים את הפרצופים היווניים העתיקים של קומדיה וטרגדיה, המופיעים בסמל של איגוד שחקני הקולנוע.
"אתה לא רוצה להיתקע", אומר קרנסטון בן ה-55, שזכה בשלושה פרסי אמי על תפקידו כשחקן ראשי ב"שובר שורות". "'מלקולם' היתה נהדרת, אבל זה היה כמו לאכול את הקינוח האהוב עליך ביותר שוב ושוב. אחרי זמן מה אתה כבר מת למשהו לא מתוק".

לא קל להיות שחקן קומי או דרמטי טוב בטלוויזיה. הצטיינות גם בקומדיה וגם בדרמה, לעומת זאת, נחשבה במשך שנים כמעט בלתי אפשרית. אלא שצמיחת הטלוויזיה בכבלים וטיפוח סדרות נישה נועזות העניקו לשחקנים הזדמנות להתנסות בז'אנרים אחרים.
קרנסטון הוא דוגמה בולטת לטרנד הזה, אבל הוא בהחלט לא לבד. לאחר שגילם במשך שני עשורים את הפסיכיאטר הנוירוטי פרייז'ר קריין, קלסי גרמר שם בצד את אחת הדמויות ששרדו הכי הרבה שנים בפריים טיים כדי להפוך לפוליטיקאי חסר רחמים משיקגו בדרמה "בוס". ג'ון האם קנה את פרסומו בסדרת הדרמה "מד מן", ואחר כך היה מועמד פעמיים לפרס אמי, ב-2009 ו-2010, על הופעתו ב"רוק 30". ואילו בשנה שעברה הפכה אידי פלקו לשחקנית הראשונה שזוכה בפרסי אמי גם כשחקנית ראשית בסדרת דרמה ("סופרנוס") וגם כשחקנית ראשית בסדרה קומית ("האחות ג'קי" של שואוטיים).

"אנשים רוצים כל הזמן לתייג אותך", הוא אומר. "אתה מגלם פסיכופת ב'דדווד' אז אנשים אומרים: 'אתה לא יכול לעשות קומדיות, אתה איש של דרמות'. יש שחקנים שאוהבים לעשות כל
אולי, אבל לכו תנסו לשכנע את הוליווד. קרנסטון, שגילם גם את רופא השיניים המטורלל טים ווטלי ב"סיינפלד", זוכר שאחרי "מלקולם באמצע" הוא קיבל הרבה הצעות לגלם דמויות של אבות טובי לב וטיפה משוגעים, אבל דחה את כולן. "זה היה מחסל לי את הקריירה", הוא אומר.
קייטי סגל, שגילמה את האם פגי באנדי ב"נשואים פלוס" במשך יותר מעשור, ניצבה בפני אותה בעיה כאשר הסדרה ירדה ב-1997. לאחר הופעות נוספות בסדרות קומיות היא זכתה לשבחי הביקורת על גילום דמות מורכבת בדרמה "ילדי האנרכיה".
"כל הזמן קיבלתי הצעות לגלם עקרת בית מטופשת וטראשית", מספרת סגל. "כשאת מופיעה בסלון של הצופים במשך 11 שנה כמישהי מסוימת, נוצר שילוב שבו גם התעשייה וגם הצופים לא רוצים שתשתני. הייתי צריכה לעבוד קשה כדי לשכנע אנשים שאני לא רק ג'ינג'ית שהולכת בנעלי עקב".
לעומתה, עמיתה ל"נשואים פלוס" אד אוניל טוען שהוא טרם הצליח להשתחרר מצלו של אל באנדי. הוא זכה בתפקיד בסדרת המשטרה "ביג אפל" של סי.בי.אס, שלא שרדה זמן רב, והוא משוכנע שתפקיד ב"דדווד" נלקח ממנו ברגע האחרון בשל הדמות הנלעגת שגילם בסיטקום. "זה היה אחד המצבים ש'נשואים פלוס' ממש פגע בי", הוא אומר.
הוא השתתף בעוד סדרת משטרה כושלת ובעוד סדרת דרמה שלא החזיקה מעמד ושיחק בהצגה של דיוויד מאמט. "רציתי לעשות משהו אחר, לגמרי לא בסגנון שלי. סיטקום של חצי שעה היה הדבר האחרון שרציתי לעשות", הוא אומר במפתיע על תפקידו ב"משפחה מודרנית" האולטרה מצליחה. "רציתי להופיע בסרטים עצמאיים, לעשות משהו אחר לגמרי. נראה, אולי בפעם אחרת".

פלקו , להבדיל, הצליחה לעשות את הדרך ההפוכה, מאשת מאפיונר בסדרת דרמה לדמות קלילה של אישה שאלק בולדווין מתאהב בה ב"רוק 30". התפקיד הזה פתח לה דלתות וסייע לה לקבל את התפקיד הראשי ב"האחות ג'קי". "פשוט רציתי להפעיל סט אחר של שרירים", אומרת פלקו, שזכתה בשלושה פרסי אמי לשחקנית הראשית הטובה ביותר על תפקידה ככרמלה סופרנו.
שחקנים שהתנסו הן בדרמה והן בקומדיה מתקשים לקבוע היכן העבודה קלה יותר. הם אומרים שהמפתח אינו הז'אנר, אלא הכתיבה. "בכל ז'אנר יש אתגרים אחרים", אומרת סגל. "בסדרה הקומית עבדתי מול קהל באולפן וזה הריץ את האדרנלין. אתה מגלה מיד מה עובד ומה לא. אך יש גם משהו מפחיד בצורה נפלאה כשהפידבק המיידי לא קיים. אתה צריך לעבוד על הדמות בצורה אחרת. אבל בסופו של יום, אתה פשוט עושה מה שכתוב בדף".
בעת שעולם הטלוויזיה בכבלים ממשיך להתרחב והסדרות של ארבע הרשתות המובילות בארה"ב פחות מסורתיות ומרובעות מאשר בעבר, יש לשחקני הטלוויזיה אפשרות להפגין את מגוון הכישורים שלהם בלי לפחד מההשלכות.
"אפשר לומר שאנו מהמרים", מסכם דילהאנט. "כאשר אנו מנסים משהו חדש זה יכול להסתיים בכישלון קולוסלי. אבל הדבר ששחקנים שונאים יותר מכל זה כאשר אומרים להם שיש משהו שהם לא יכולים לעשות. הכל עניין של נטילת סיכונים".