פלנטה מופרכת: "פלנטה אחרת" יוצר זילות של השואה

יצירתו של עידן זעירא "פלנטה אחרת" היא אפילו לא ממש סרט. מה שכן, היא לועגת לסיפורי הישרדות של ניצולי שואה

מאיר שניצר | 6/12/2011 13:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

פלנטה אחרת, ישראל, 2011

שלמה המלך היה הגון מספיק כדי להבהיר בכתובים את קוצר הידיעה שלו בקשר לכמה תחומים רגישים (משלי, פרק ל' 18): "שלושה המה נפלאו ממני, וארבעה לא ידעתים; דרך הנשר בשמים, דרך נחש עלי צור, דרך אונייה בלב ים ודרך גבר בעלמה". ואם הוא היה כעת בסביבה, הוא בוודאי היה מוסיף: הדרך שבה התגלגל הדבר הזה עד בתי הקולנוע. שהרי אפילו שלמה, החכם באדם, לא היה משכיל לגרד מתחת לאדמה את הסיבה לסרט הזה. צריך המון רצון טוב כדי להתייחס ברצינות לרצף התמונות הקרוי "פלנטה אחרת" כאל מוצר פילמאי.

בין שהוא סרט עלילתי ובין שהוא מוקומנטרי, או חלילה דוקומנטרי. עצם ההגדרה המילונית של המושג "מופרכות" תלויה על בלימה לנוכח המתחולל בסצנות השונות המרכיבות את "פלנטה אחרת", שאכן נראה כאילו נוצר עבור יושביה של פלנטה שאיננה כאן או עכשיו.

השימוש בצירוף המילים "פלנטה אחרת", שנתקבע בזיכרון הקולקטיבי בעקבות עדותו של סופר השואה ק. צטניק במשפט אייכמן, הוא שימוש צורם משום שחלקים גדולים מהדבר-הזה-שקוראים-לוכאן-סרט עשויים כגרוטסקה הבאה ללעוג לסיפורי ההישרדות היהודיים, שנפוצו לאחר המלחמה הגדולה. ייתכן מאוד שלא זו היתה כוונתם המקורית של עידן זעירא, במאי הסרט, ויורם כסלו, שהיה שותף לכתיבתו ולהפקתו, אך זו התוצאה המשובשת הנראית על הבד.
יח''צ
תוצאה משובשת. פלנטה אחרת יח''צ

צוות צילום ישראלי יוצא למרחבי אמא רוסיה כדי לאתר שם את מישקה זילברשטיין, שהאגדות מספרות כי זאבים גוננו עליו בילדותו, בעת שברח מהנאצים. נכון הוא שמישקה הקטן נמלט מגטו ביאליסטוק אל היער הסמוך ואילו צוות הצילום הישראלי מחפש אותו דווקא בסיביר, במרחק אלפי קילומטרים מזרחית מביאליסטוק, אבל למה להיות קטנוניים.

בדרכם למצוא את מישקה העלום נתקלים הישראלים בתופעות רוסיות מוזרות, שכנראה נראות להם מצחיקות מספיק לשלבן בסרט. כך, למשל, נפגע אחד מאנשי ההפקה ממכונית חולפת ונוטש גיחי גיחי את הצילומים, ואילו אחר נדרש להתחתן עם נערה מקומית, אחרת יבטל הבוס המקומי את הרשות שניתנה להם לצלם במקום.

צחוקים פה, עבודה בעיניים שם, ולבסוף

מגיעים עם המצלמה אל מישקה, שבמונולוג של 20 דקות המכוון אל מרכז העדשה הוא מרביץ את סיפור חייו המופלא. העובדה שהמסגרת המצטלמת שייכת לסוגה הקרויה מוקומנטרי - כלומר דוקומנטרי בדוי, עלילתי - מביאה לזילות של סיפור השואה הפרטי של אותו מישקה, שכלל אין זה משנה אם אכן אירע באמת או סתם הומצא על ידי תסריטאי עייף. והרי הטלת הספק באירועים ההיסטוריים היא תחום ההתמחות העיקרי של מכחישי השואה. אז למה להירתם בהתנדבות לשורותיהם? סתם בשביל הצחוקים, או מה?

בחינת המוצר הזה - צילום, בימוי, משחק - באמות מידה של איכות מוציאה שם רע לעצם קיומו של סולם דרגות מקצועי. לכן מוטב היה שהאפיזודה הפילמאית הקרויה "פלנטה אחרת" כלל לא היתה מתרחשת.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים