תסתכל בקנקן: עטיפות האלבומים לא איבדו מקסמן
המוזיקאי הישראלי יונתן דגן מועמד לפרס הגראמי על עטיפת אלבומו שעיצב בעצמו. בראיון מניו יורק הוא מספר איך הצליח, בעזרת הקהל, לפרוץ את גבולות קופסת הפלסטיק

אי אפשר שלא לחשוב על העיצוב של וורהול מ-1967 כשמתבוננים על הנעשה בתחום עיצוב עטיפות הדיסקים בארץ בשנים האחרונות. הרבה השתנה בעולם המוזיקה, ומובן שגם עיצוב העטיפות והמארזים עבר לא מעט תהפוכות. בימי הזוהר של התקליט נתבקשו מעצבים לייצר דימוי אחד חזק שהופיע על העטיפה במלוא הדרו של הפורמט הריבועי. שעות של בהייה באותה עטיפה בזמן האזנה לתקליט ליוו כל חובב מוזיקה ויצרו אצלו חיבור רגשי חזק.
בהמשך הופיעו הקלטות, או כפי שנקראו אז, קסטות, והעטיפה שלהן הפכה לקטנה, חנוקה בתוך קופסת פלסטיק. המעבר הטראומטי אילץ את המעצב לדחוס את כל האינפורמציה לשטח קטן ולייצר דימויים עם פחות פרטים. בהמשך הגיע הדיסק, ובמשך תקופה מסוימת בשנות התשעים נאלצו מעצבי עטיפות לעצב את אותה עטיפה בשלושה פורמטים שונים - תקליטים, קלטות ודיסקים.
המהפכה הדיגיטלית שינתה לחלוטין את כללי המשחק, אך דווקא בעקבותיה יותר ויותר מוזיקאים מוציאים דיסקים במארזים מקוריים ובגרסאות מיוחדות. הדיסק כמצע מוזיקלי לא מעניין יותר את הצרכן, ועל כן הוא חייב להיות אטרקטיבי, להפוך לאובייקט נחשק, כזה שמספק ערך נוסף למוזיקה עצמה. כך הלך וגדל מקומו של עיצוב העטיפה ואנו זוכים לראות יותר ויותר יצירות ייחודיות.
עופר שדמי הקים לפני כשנה את הבלוג "סיפור כיסוי", המוקדש כולו לעטיפות דיסקים ישראליים. "את הרעיון לבלוג קיבלתי לילה אחד במהלך נסיעה כשחיפשתי דרך לשלב בין שלושה תחומים שאני מאוד אוהב: כתיבה, מוזיקה ועיצוב", הוא מספר. "היה לי חשוב לייצר תוכן מקורי, לעשות מחקר בעצמי ולשוחח עם יוצרים. בהתחלה עברתי על התקליטייה שלי ובחרתי עטיפות שאני אוהב והתחלתי ליצור קשר עם מעצבים. שמחתי לגלות שיתוף פעולה נלהב מצדם, שכן בכל ביקורות המוזיקה כמעט לא מתייחסים לעטיפות ולמארז למרות ההשקעה הגדולה ותהליך העבודה הארוך".

מהתבוננות בדיסקים ישראליים שיצאו בשנים האחרונות אפשר להבחין שמוזיקאים צעירים נוטים לעטיפות מושקעות ויצירתיות. על עטיפות הדיסקים

גם בקרב המעצבים הצעירים יותר אפשר למצוא לא מעט עטיפות יוצאות דופן, כמו המארז המיוחד של "החבר אני" של פורטיס בעיצובו של פילפלד (ניר פלד), שעיצב בעבר גם את העטיפות של בום פם ואונילי, עטיפות בעיצובה של מירב שחם ליהוא ירון, קטב מרירי ודני סנדרסון, ושל דניאלה וייס לדנה עדיני ולפרויקט הסודי, והרשימה עוד ארוכה.
דוגמה מצוינת לפרויקט עצמאי לחלוטין ויוצא דופן הוא האלבום "Rivers & Homes" של יונתן דגן, שפועל בניו יורק תחת השם J.Viewz, פרויקט מוזיקה אלקטרונית שיגיע להופעה בישראל ב-17 בדצמבר . זהו האלבום השני שמוציא דגן, שמשתף בהפקותיו מוזיקאים נוספים. את הדיסק הוא הוציא ללא עזרת חברת תקליטים, ואת העטיפה המיוחדת עיצב בעצמו. בפברואר יתקיים טקס הגראמי בלוס אנג'לס, ולאחרונה התבשר דגן שהדיסק בעיצובו מועמד לפרס בקטגוריית עיצוב העטיפה, מעמד מרשים עבור מי שאינו מגיע כלל מרקע עיצובי כלשהו.

"לפני שנה בניתי אתר שנקרא Work in Progress", מספר דגן. "באתר הופיעו 12 משבצות ריקות ותכננתי להעלות בכל חודש שיר חדש לגמרי לאתר כך שיהיה אפשר לראות את האלבום מתהווה. קראתי לאנשים להזמין את האלבום מראש תמורת מחירו המלא, וכל מי שעשה זאת קיבל חברות באתר. בעזרת ססמה אישית המנויים יכלו להיכנס לתפריט שנבנה לכל שיר, ובו התפרסמו דימויים שנעשו על ידי אמנים ויזואליים שונים, רקעים לאייפון ורמיקסים וגם הקובץ של השיר, אם המאזין מעוניין ליצור לו רמיקס חדש משל עצמו. כך במשך כל חודש, במהלך שנה שלמה שהפכה לשנה קסומה במיוחד בחיי".

המנויים שהזמינו את הדיסק מראש, ושתמונות הפורטרט שלהם אף מופיעות בהוקרה בספר-דיסק עצמו, הם אלה שמימנו את הוצאת הדיסק. בזכות האינטרנט הצליח דגן לייצר קשר ישיר ומפרה עם מאזיניו ללא כל תלות בחברת תקליטים, והוא היה האחראי לכל החלטה אמנותית בפרויקט. "בסוף השנה, לאחר שהתמלאו 12 המשבצות והאלבום היה מוכן, קיבלו המנויים את הדיסק בדואר. הדיסק הוא למעשה ספר בעל כריכת קרטון קשיחה, המאגד את כל הדימויים שנעשו על ידי האמנים השונים לשירים, ומרכז את העשייה של הפרויקט כולו".