סינגולר: שי גבסו ממשיך ללכת לאיבוד
שי גבסו מתקשה להיות מקורי, איגי וקסמן לא רלוונטית, גבע אלון מרגש ומריונטה סול לא טובים כמו נערות ריינס. הסינגלים של השבוע
מריונטה סול, ''אל תגידי לי לא''

"הילוך איטי", סינגל הבכורה מהאלבום השני של נערות ריינס, אוכל את "אל תגיד לי לא" של מריונטה סול בלי מלח. למריונטה סול יש כמה יציאות לא רעות (למשל, "עשור"), אבל מהותה מסתכמת בשחזור הצד האפל, והאהוב במיוחד על ישראלים בני 30 פלוס, של האייטיז. שום דבר שמצעיד את הרוק הישראלי למקום שהוא עדיין לא היה בו. השיר הזה, לצורך העניין, מזכיר קצת את יוסי אלפנט. הוא קליט, סוחף, מעובד מצוין, ובכלל, עונה לקריטריונים של סינגל ראשון, אבל, להבדיל מ"בהילוך איטי" של נערות ריינס, הוא לא מספיק צעיר, רענן ונועז כמו שסינגל ראשון מתוך אלבום שני צריך להיות.
גבע אלון, ''The Great Enlightment''

במקרה של "The Great Enlightenment" - הסינגל השני מתוך האלבום שבדרך – הסינכרון הזה בולט במיוחד, ולטובה: שיר דרך קצבי למדי, שמונע על ידי ריף מצוין של גיטרה אקוסטית, מופק כמו רוק איכותי למבוגרים (בידי טום מונהן, שהפיק גם את הקודם של אלון), סוחף ומהנה. טוב עשה אלון כשהחליט לעבוד הפעם בלי חברי להקת Tree, שהפכו, ברוב סטלנותם, את חלק מהשירים שכתב ל-"Get Closer", הקודם שלו, לעיסות מרוחות. עכשיו, לנוכח הבשורות החדשות של אלון, אפשר כבר להודות שהיה בו משהו מעצבן עד כה. הוא שידר מעין תערובת של מלנכוליה מאולצת וחשיבות עצמית מוגזמת. השיר הזה אחר. נעים, מעניין, אפילו קצת מרגש.
(גבע אלון יקיים שלוש הופעות בארץ עם היוצר והגיטריסט הספרדי דפדרו: 9.2 בביט חיפה, 10.2 בבארבי תל אביב, 11.2 בצוללת ירושלים)

גבע אלון
צילום: יניב דרוקר
Mock Stereo (איגי וקסמן ואלי אברמוב), ''The Word is''

בשורה התחתונה, למרבה הצער, נראה שהזיווג בין אברמוב לוקסמן עובד קצת פחות טוב מאשר הזיווג בין אברמוב ולנה אינטרנשיונל, שהניב, בשעתו, את "לאב בוי" הפיצוצי. יכול להיות שוקסמן בכלל מכוונת לחו"ל עם הסינגל הזה, אבל שם באמת אף אחד לא מחכה בקוצר רוח לשירי פופ בינוניים, בעלי הפקה ניינטיזית, של זמרות לא צעירות עם מבטא מעצבן, שהיו פעם די מפורסמות בארצות קטנות, נידחות וחסרות מורשת מוזיקאלית. טוב, אולי הרומן עם עתי והתינוק שבדרך יעשה שם רושם על מישהו.

איגי וקסמן ואלי אברמוב
צילום: שרון כהנא
שי גבסו, ''נגמרו לנו השירים העצובים''

הבעיה העיקרית של גבסו, שהולכת ומתחדדת עם הזמן, היא היעדר זהות מגובשת, שורשית, התחלתית. לכאורה, עידן השעתוק יכול לסבול גם אמנים כאלה, שאינם מביאים עמם בשורה מוזיקלית חדשה ומרגשת, אבל אצל גבסו גם האריזה - כלומר, הדרך שבה הוא מגיש את הדבר המשומש שלו - לא מספיק מיוחדת כדי למשוך את האוזן. הטקסט הזה, לדוגמה, מתיימר להיות ישיר, דיבורי, יומיומי, בגובה העיניים, אבל אין בו מספיק חוכמת רחוב כדי להצדיק את היותו כזה, ובהיעדר מצלול שאפשר להתחבר אליו, הוא לגמרי מפספס את מה שהוא אולי רצה לתפוס.
להבדיל מאברהם טל, גבסו לא מסוגל להבחין ברבדים אמנותיים שנוגעים ליחסי הגומלין שבין לחן לחלוקה להברות, למשל, או אלה שבין גרוב לסגנון שירה, ולא נהנה ממיצוב ותיק ומבוסס של חלוץ של שאנטי-פופ ישראלי, או של כל דבר אחר. הוא לא ממציא פה את עצמו מחדש מהטעם הפשוט שעד היום הוא לא הגדיר את עצמו. אולי יום אחד הוא יבין סוף סוף את משמעותה של המילה "מקוריות" ויעשה את זה. בינתיים, הוא סתם ממשיך ללכת לאיבוד.

שי גבסו
צילום: דורון עדות
נערות ריינס, ''בית אחרון (לי)''

גם הסינגל הקודם והמצוין, "הילוך איטי", לא ממש היה איטי, אבל הפעם רועי פרייליך וחבריו המוכשרים מחיפה פורקים הרבה יותר לחץ, תשוקה עצורה, עצבים מרוטים ועוד כל מיני דברים מהסוג הזה - מה שבא לידי ביטוי ב-BPM הגבוה, בביצוע החנוק של פרייליך ובטקסט הגולמי והכמעט אסוציאטיבי שהושם בפיו ("לי, לי, לי, אל תנעלי את הדלת / לי, את זורמת לי בדם"). התוצאה אמנם קצת פחות מדויקת ומשכנעת מ"רוצה להישאר רעב", לדוגמה, אחד הרגעים החזקים באלבום הבכורה של הנערות, אבל עדיין עושה את העבודה שהיא באה לעשות - מחוללת פאן אותנטי ועושה חשק לדפוק את הראש במשהו, או, לכל הפחות, בעזרת משהו. אם נמאס לכם מהריהוט בחדר, זה בדיוק השיר לשבור אותו איתו.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב