השחור החדש: מה צפוי בהיפ הופ בשנת 2012?

האינטרנט הוציא את ההיפ-הופ מהתרדמת שבה היה שקוע. 2012 תהיה השנה שבה הוא יחזור להיות מסוכן

מיכאל כהן | 9/1/2012 17:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
2011 היתה שנה מסעירה במיוחד להיפ-הופ. השמות הגדולים - קניה ווסט, ג'יי זי, ליל' ויין ודרייק - סיפקו את הסחורה, באסטה ריימס הוותיק חזר לתודעה בזכות הופעת אורח רצחנית בלהיט "Look At Me Now" של כריס בראון, ונייט דוג קשישא הלך לעולמו בגיל 41, מה שכמובן העיר מיד את הקריירה שלו. אלא שהבשורה האמיתית, כמו תמיד, הגיעה מהשוליים. אמנים מתחילים הוכיחו שוב את מה שחברות התקליטים מסרבות כבר שנים להבין: כדי להיות ראפר מצליח בימינו כל מה שצריך זה מיקסטייפ - אלבום חינמי עם הפקה מחורעת שלא עובר בצינורות הלייבלים המקובלים והמסורבלים - וחיבור מהיר לאינטרנט.
 
טיילר דה קריאייטור ופרנק אושן - "She"

האינפלציה בשמות החדשים הופכת את 2012 למסקרנת; שנה שמסמלת את רגע האמת עבור אמנים שמוצאים את עצמם מפוצצים במזומנים, בהייפ ובפרגון תקשורתי כשבאמתחתם בקושי אלבום בכורה. "וולף", החדש של טיילר דה קריאייטור - השני שלו אחרי "גובלין" המעט מאכזב - יבהיר אם מדובר בכוכב לרגע או בכישרון אמיתי שילווה אותנו לאורך זמן. פראנק אושן, שותפו של טיילר לקולקטיב אוד פיוצ'ר, שכבר עובד עם ביונסה ועם ברנדי, ינסה להוכיח שהוא הקול המרכזי של האר אנ' בי החדש.

גם קנדריק לאמאר, שקצר שבחים על המיקסטייפ שלו "סקשן.80", ישחרר אלבום רשמי ראשון בהפקתו ובהדרכתו של ד"ר דרה, מגלה הכישרונות הגדול ביותר בהיפ-הופ, אלא אם כן רזומה שכולל את סנופ דוג, את אמינם ואת 50 סנט לא מרשים אתכם.

אסאפ רוקי, שנחשב לתשובה הניו יורקית לחבורת אוד פיוצ'ר הקליפורנית, צבר תהודה ותנופה ב-2011 ושלשל לכיסו 3 מיליון דולר מעסקה עם חברת התקליטים אר.סי.איי, יעמוד גם הוא למבחן עם אלבום בכורה. מי שאליו נשואות מרב הציפיות הוא ג'יי אלקטרוניקה, ראפר מניו אורלינס שכבר לפני שלוש שנים היה אמור להתפוצץ ודוחה שוב ושוב את תאריך היציאה של אלבומו.


 
אסאפ רוקי - "Purple Swag"

טעם בלתי מנוצח בביטים. ריק רוס
טעם בלתי מנוצח בביטים. ריק רוס צילום: AP
מבחינת סאונד והפקה 2012 צפויה להמשיך במגמת האקלקטיות, שגם היא תוצר של הפס הרחב. הגבולות בין אלקטרוניקה להיפ-הופ, מיינסטרים ואנדרגראונד עתידים להיטשטש סופית. דוגמה מובהקת להתבוללות הוא המפיק המבטיח קלאמס קזינו, נער צעיר מניו ג'רזי שמסמפל בעיקר בלדות פופ זניחות והופך אותן לביטים שתופסים את אוזניהם של היפסטרים וגנגסטרים כאחד.

ולא רק הצעירים הולכים לשלוט ב-2012. גם אמנים מבוססים צפויים לבצע מהלכים רציניים בשנה הקרובה: טי.איי עתיד להוציא את "טראבל מאן", האלבום הרציני הראשון שלו מאז השחרור מהכלא; וו טאנג קלאן חוזרים באלבום חדש, בשורה שתמיד מצליחה לשמח - ולאכזב, ברגע שהוא יוצא - את אוהבי ההיפ-הופ הוותיקים; גם לריק רוס, בעל הטעם הבלתי מנוצח בביטים, תהיה דריסת רגל, והשמועה מספרת שגם נאס עובד על חומר חדש.

ובכל זאת, למרות חוזי ההקלטות השמנים וחשבונות הבנק המנופחים, גם הראפרים הוותיקים מבינים שהעתיד מונח בידיהם של הצעירים, על כל המשתמע מכך: בקשר בלתי אמצעי עם המעריצים, באולפנים ביתיים, ובקבצי אם.פי3 שעוברים מאייפוד לאייפד. במובן מסוים הדומיננטיות של האינטרנט החזירה את ההיפ-הופ שנים אחורה, לעידן שבו כל ראפר היה צריך להישען על הייחוד שלו כדי להצליח, לפני שחברות התקליטים התחילו לייצר ראפרים לפי הזמנה. אם ההיפ-הופ נכנס לתרדמת בעשור הראשון של המאה החדשה, והעשור השני נפתח במכת חשמל מעוררת, 2012 צפויה להיות השנה שבה ההיפ-הופ המחודש קם ממיטת חוליו ומתחיל שוב להסתובב ברחובות.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים