יורד אל העם: הג'אזיסט שהפך לזמר מזרחי
לטל הפטר נמאס להיות ג'אזיסט גבה מצח, אז הוא ברא את עצמו מחדש כזמר מזרחי בשם נסים והנפלאות. זה לא אומר שאין לו דברים קשים לומר על הז'אנר הים תיכוני
הצורך בשינוי הביא את הפטר ליצירת חאפלה מזרחית עתירת דרבוקות. ב"נסים והנפלאות", האלבום החדש שלו, הפטר נותן דרור להשפעות ערביות - אום כולתום ופאריד אל אטרש ששמע בבית סביו - ומשלב אותן במוזיקה מערבית, כמעט מיינסטרימית. התוצאה, אלבום מזרחי שנשמע אותנטי יותר מרוב אלבומי הז'אנר הפופולריים בשנים האחרונות, הפתיעה לא מעט ממכריו.

היו קולגות שזלזלו במשיכה לכיוון מזרחי?
"בהתחלה נורא צחקו מזה, ניסו לייחס לזה חשיבות של פרודיה. אמרו לי'מה זה השטויות האלה? נגן ג'אז, נגן קלאסי, באך, מוצרט'. אני חושב שלאט לאט אנשים התחילו לעכל את זה. אבל עד שזה קרה ספגתי זלזול מהמון קולגות. הטקסטים הפריעו להם מאוד, לא הבינו מה בדיוק אני מנסה לעשות. קראו לי - 'אה, הנה נסים, זה ששר את השירים בהפסקה של האקדמיה, אחרי קורס של מוזיקה במאה ה-20 וניתוח יצירות קלאסיות'".
כשיש שורות כמו "יש לי נזילה אני טובע, ארבעת חדרי הלב מוצפים באהבה" אפשר להבין אותם.
"השיר 'נזילה' באמת שונה מעט משאר השירים באלבום. קל נורא לייחס את זה לפרודיה, אבל אני רואה את זה כסוג של התכתבות עם יוסי גיספן, עם מה שהוא כותב. זו מחאה קטנה, אמירה מסוימת על מה שעושים היום בז'אנר. זה דווקא השיר ששלומי סרנגה הכי אוהב באלבום".
לא במקרה מזכיר הפטר את שלומי סרנגה. השניים ניגנו יחד במשך תקופה ושומרים על קשר ידידותי עד היום. סרנגה נחשב בין האמנים הבודדים בסצנה שעמם הפטר היה מעוניין לשתף פעולה. יותר משהעובדה הזאת מעידה על העדפותיו המוזיקליות האיכותיות של הפטר הג'אזיסט, היא מלמדת על המצב בזמר המזרחי של השנים האחרונות גם בעיניהם של חובבי הז'אנר האדוקים.
הבחירה להקליט אלבום מזרחי אסלי היתה תגובת נגד לרדידות שפשתה בז'אנר?
"אתה שומע את כל הזמר המזרחי, את כל הפופ העכשווי, ולפעמים זה כל כך יבש שזה מעורר אצלך סוג של גיחוך. זה לא עניין של להראות שגם אני יכול, כי אני בא מרקע שונה לחלוטין ואין לי שום רצון להוכיח למישהו משהו. יש לי רצון לקחת כל מיני מרכיבים שמעניינים אותי, למשל המילים הגרועות, וליצור מהן משהו. אני גם לא מקדם את השירים שלי כמו האמנים בתחום. אצלם כל שיר זה 'וואלה עכשיו בוא נכתוב להיט חתונות. מה יתפוס עכשיו?'. בגלל שיש המון כסף בפופ המזרחי, כל ערס פתאום נהיה זמר. יש גם דברים טובים, כמו דיקלה למשל. את אייל גולן למשל אני מעריך, את מושיק עפיה קצת פחות. שרית חדד, שלומי סרנגה, לכל אחד יש כמה שירים שאני באמת מעריץ, אבל כל העשייה הזאת סובבת סביב כסף ויש לי בעיה עם זה. לכל אחד מהאמנים שהזכרתי יש שיר אחד או שניים שאני סוגד להם וזהו. ואני מדבר על אמנים שהוציאו עשרה אלבומים. זה פחות או יותר היחס. המון רעש ופה ושם איזו פנינה".
ולך הכסף לא קורץ?
"זה לא משהו שאני מתפנה לחשוב עליו בכלל. היו חתונות, עשינו אירועים. זה נדיר, אבל אני עושה את זה. יש פה פוטנציאל לכסף, אבל אני רוצה להרוויח כסף מהפרויקט בדרכים אחרות. אני לא רוצה להפוך ללהקת חתונות. אני גם לא חושב שזה מתאים כל כך, זה יכול להרוס חתונות".
אתה לא מפחד ליפול בין הכיסאות?
"בסופו של דבר יוצא משהו ישראלי מאוד מכל הסיפור הזה. בין המערבי לערבי יש הרבה יותר מן המשותף ממה שחושבים. אני יכול להסתכל על סווינג ועל מוזיקה ערבית בצורה דומה מאוד, הכל עניין של שינוי צליל אחד בסולם. אני יודע שזה לא מיינסטרים וגם לא יהיה, אבל יש לי מנעד די רחב. אני יכול להיות שקט מאוד, חפלאי, צווחני או בכייני. כל דבר שמשחרר את הסכיזופרניה שיש בי".
מופע השקת אלבום הבכורה של נסים והנפלאות יתקיים ביום ראשון, 5.2 בשעה 22:00 באוזןבר, תל אביב
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
