חסר מלח: מה נשאר מהספייס גירלז?

קצת יותר מ-15 שנה אחרי צאת אלבום הבכורה של הספייס גירלז, הן רומזות על עוד איחוד שבדרך. אבל מה בכלל נשאר מהערכים הפמיניסטיים שהן קידשו? עמי פרידמן נועל פלטפורמות ובודק

עמי פרידמן | 2/2/2012 8:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ספייס גירלז
בחודש שעבר הודיעה מלאני בראון, לשעבר חמישית מלהקת הספייס גירלז, על איחוד אפשרי (ונוסף, יש לציין, שכן ב-2007 יצאו לסיבוב הופעות משותף) של הרכב הניינטיז המצליח שלה באירוע הפתיחה של אולימפיאדת 2012 בלונדון, וגם הסגירה בטעות שיתאחדו באירוע של המלכה אליזבת. אם לא היינו יודעים טוב יותר היה אפשר לחשוב שהשנה היא 1997 וחמישיית הבנות הצבעוניות נחשבת אקט הפופ האהוב ביותר בעולם. ולמה לא בעצם? זה לא שמאז פירוקה הבלתי נמנע בשנת 2000 של להקת הבנות המצליחה ביותר שיצאה מבריטניה קיבלנו הרכבים שעשו את העבודה טוב יותר.

אבל בחינה מחודשת של אלבום הבכורה של חמש הבריטיות העליזות חושפת כמה עובדות מעניינות, כשהראשונה, ואולי הכואבת מכולן, היא מידת השתנותה של המוזיקה הפופולרית. קשה לדמיין כמה, אם בכלל, להיטי ענק כגון "Wannabe", "Say You'll Be There" או "Mama" היו משתלבים בעולם הפופ של היום. אלו, על אף שנהנו מסאונד עדכני לזמנם, נשמעים היום בדיוק כפי שלהיטים מלפני שני עשורים נשמעים בדרך כלל - רכים, איטיים, מלודיים ובעיקר מפיצים אבקת פיות של זמנים תמימים ודהויים יותר. בעולם שמקדש את ריהאנה חובבת המין האלים ומדווח על ביקוריה המיוחצנים היטב בחנויות אביזרי סקס, קשה לדמיין הצלחה של שיר כמו "Two Become One" ,שמתאר יחסי מין כרגע המפגש האולטימטיבי בין שני לבבות וברוח התקופה אף מפציר בנו: "היו חכמים יותר, חיבשו אותו".
AP
משהו לכל אחד. ספייס גירלז AP

אבל הדבר העצוב יותר בעצם התפיידותו של אחד ההרכבים המצליחים ביותר של שנות ה-90' היא העובדה שלא רק שרוב שיריו נשמעים היום כמו הדים תלושים מזכרונות רחוקים של אתמול, אלא גם התמה שעמדה במרכזם. כאשר פרצה לחיינו בקיץ 1996, חמישיית הספייס גירלז לא הייתה רק הרכב הפופ התורן והאופנתי כי אם הצהרת כוח, שיווקית אמנם, ועם זאת  - הצהרה. עולם הפופ, שהורכב באותן שנים בעיקר מלהקות בנים (עוד מושג שנשמע היום תלוש במיוחד) מזן בויזון ובקסטריט בויז, לא ידע לפני כן חמישיית בנות כזו, ללא חיזוק גברי לצידה, שהתיימרה לייצג את כל מה שהיה חסר בייצוג הנשי המוזיקלי של אותה תקופה.

באותו זמן, מדונה כבר הייתה בשלב הקריירה בו סיימה לחקור את גבולותיה (ואולי אף גבולותינו) המיניים ולא היה כל צורך בעוד זמרות פרובוקטיביות בלבוש מינימלי. גם לא היה ממש

עניין בזמרות פופ נוגות בסגנון מריה קארי (פרה הפיכתה למאמאסיטה מנותחת וחובבת ראפרים מהגיהנום). לא, בחייהן היוו הספייס גירלז את להקת הכיף הנשית האולטימטיבית, כזו שלא מתביישת לחשוף את מיניותה אך בהחלט לא מסתמכת אך ורק עליה.

העובדה כי חמש חברות הלהקה מותגו היטב ושווקו כ"משהו לכל אחד" עזרה להן להגיע לקהלי יעד רבים: תיכוניסטיות ספורטיביות בעלות לסבו שיק קופצני, טום בויז מרובות ידידים, חובבות אופנה מחוייטות או סתם גברים שנהנו לצפות בחמש בנות שונות כל כך מקפצות להן על המסך בתלבושות צבעוניות. אך הגורם שחיבר את תדמיתן הממותגת, חוט השני שעבר בין ניגודים כאמה בנטון, בייבי ספייס הילדותית-מלאכית, ובין ויקטוריה בקאהם ותדמית הפוש ספייס המגונדרת, הייתה תמת הגירל פאואר, שם הקוד הסקסי לפמיניזם גרסת שנות התשעים.
 

הספייס גירלז היו חמודות ורכות ב-"Mama", הפגינו גרוביות סקסית ב-"Love Thing" ולא פחדו להיתפס כפרועות וחצופות בשירים כמו "Who Do You Think You Are". כיפיות וקופצניות כמו מלאני סי, סקסיות ובוטות אה-לה ג'רי האליוול, הספייס גירלז הציעו לכם גרסאות שונות של העצמה נשית אופנתית. הפאואר פאף גירלז - גרסת הבשר החשוף.

מבט חטוף על מה שנותר מהקריירה והפרסונה הציבורית של נערות התבלין מציג תמונה די עגומה של מי שנהנו ממעמד סלבריטאיות על ומכתיבות אופנה רק לפני עשור וחצי. ממלאני בראון, מי שכונתה אז "סקארי ספייס", נותר בעיקר הדיון הציבורי סביב ילד אהבתה המשותף עם אדי מרפי ושאלת האבהות שהעסיקה את הצהובנים בחלק הראשון של העשור. מלאני סי, לאחר מאבקים בהתמכרויות שונות ושחרור מספר אלבומי סולו לא רעים אך נטולי ברק, שקעה בעולם דרג ה-ב' של כוכבנות הפופ וכמוה גם אמה בנטון.
 

שמות את המיני בפמיניזם. ספייס גירלז בשנות התשעים
שמות את המיני בפמיניזם. ספייס גירלז בשנות התשעים אי פי איי
בעוד אפשר לטעון כי ויקטוריה בקהאם הפכה למותג אופנה ולאשת עסקים ממולחת, היא עשתה זאת רק לאחר שסיימה את הקריירה כספייס גירל האפורה ביותר ועוררה עניין בעיקר בשל נישואיה לכדורגלן דיוויד בקהאם, אקט חימום מושב הזוגיות המלכותית הבריטית עד הגעתם של הנסיך וויליאם וקייט מידלטון. באופן משעשע דווקא ג'רי האליוול, שהייתה הראשונה לעזוב את ההרכב ויש שאומרים הזרז הרשמי לשקיעתה של ספינת הקצב הנשית, שמרה נאמנות לערכי הלהקה (מושג מעניין, אמורפי וחמקמק בימים אלה). כניסתה לעולם הפוליטיקה ומעורבותה הרבה בעשייה הציבורית הופכים אותה ככל הנראה לספייס גירל העקבית ביותר, גם אם אין לכך ביטוי בפועלה המוזיקלי העכשווי.

זה עצוב, כי זה יכל להיות אחרת. לאורך ההיסטוריה לא חסרות זמרות שעולמן המוזיקלי השתלב עם אקטיביזם ציבורי, כאלה שתרומתן הוסיפה להתקיים גם לאחר ימיהן הגדולים. רק תנו מבט בג'ואן באאז, ג'ניס איאן, או טרייסי צ'פמן. העולם השתנה והחוקים איתו, רעיונות גדולים של העצמה נשית הפכו למנטרה מקושקשת על קבלת האחר בהופעה של ליידי גאגא, שמתעקשת להעביר את המסרים החתרניים שלה כלשגופה תחתונים בלבד. לצדה, על תקן האיכותית, יושבת לנה דל ריי ובקשר אליה, ובכן, זה לא סוד שזו נאלצה לעבור כמה שינויים עד שהגיעה למעמדה הנוכחי. כמו שהספייס גירלז אומרות בעצמן ב-"Wannabe", הלהיט שהעלה אותן לגדולה: "אם אתה רוצה את העתיד שלי - שכח מהעבר". כבר שכחנו בנות, כבר שכחנו.

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים