רעיונות ישנים, אופקים חדשים: על אלבומו החדש של לאונרד כהן

באלבומו החדש, לאונרד כהן עדיין מצליח לרגש אבל גם מציע אופקים חדשים של בלוז והפקה מוזיקלית חכמה

עידן בן סימון | 6/2/2012 8:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: לאונרד כהן
Old ideas, אלבומו הראשון של לאונרד כהן מזה שמונה שנים, הוא אלבום שעומד בסימן הפקה עדינה ואינטימית במיוחד, ששמה את כהן קרוב אלינו יותר מתמיד. כל כך אינטימית, שלעתים נדמה שכהן לא היה צריך אפילו להתאמץ כדי להרעיד בקולו העמוק את המיקרופון הרגיש במיוחד שהוצמד לו. ההקלטה מבחינה בכל ניואנס ולחישה. לעתים אפשר לשמוע נקישות האצבעות שלו למקצב השירים, או אפילו את חיכוך הבד בחליפה של הג'נטלמן המזדקן. גם הנוף הסטריאופוני של האלבום יפהפה ועשוי במיקס מצוין שמציב גיטרה אקוסטית מימין וקלאסית משמאל, לעתים חצוצרה מלאה הד, פסנתר חשמלי חם וג'אזי ואפילו באנג'ו וכינור צועני בין הבתים.

האלבום לא חורג מהקו המאפיין את כהן. הטקסטים מציבים אותו, כמו תמיד, בקו הגבול של המשורר המיוסר שממנו הוא משקיף לעבר אור גדול בשירי תפילה כמעט דתיים. כמו רוב האלבומים שלו, גם כאן השירים מוקדשים לארכיטיפ הנשי העלום אליו כהן ממשיך לשיר שנה אחר שנה. אפילו ספרון האלבום מגיע עם איורים של כהן שלמדנו להכיר ב"ספר הכמיהה" שגם הם משרטטים את המוזה הנשית שלו.
צילום: AFP
ג'נטלמן. לאונרד כהן צילום: AFP

הקול של כהן עדיין עמוק וכהה והופך הפעם לסדוק, במובן החיובי ביותר של המילה. בבלדה המינורית Amen (הבנויה על טהרת Dance Me to the End of Love) הוא מזכיר את טום ווייטס. למעשה, מתחת לפני הקרקע של האלבום מורגשים הזרמים של ווייטס ונדמה שתזמורת הדיקסי-לנד המופרעת שלו הולכת לפרוץ בכל רגע ולהפר את העדינות של כהן. את השיר Show Me the Place יכל כהן בקלות לכתוב ל-Closing Time של ווייטס, אבל כהן מכסה את הזרמים האלה באיפוק מוזיקלי יחסי לטובת

הפואטיקה שלו ושומר על המימד הזה נסתר משמיעה ראשונה, קבור כאוצר למאזינים מתמידים.  

בשירים אחרים (Darkness, Banjo), מהראשונים ששוחררו לרדיו, כהן רוקח מתכוני בלוז שמעולם לא אפיינו אותו ומצליח לחדש עצמו. ב-Darkness אי אפשר להימנע מההפנייה לאחד האלבומים המאוחרים של דילן, Time Out of Mind. גם כאן, כמו אצל דילן, מדובר בבלוז נוטף האמונד חם, פסנתר ג'אז וטקסט שהוא שר בלחישה על המפגש בין נשיות צעירה למשורר מזדקן ולמוד מכאוב.
 
רוקח מתכוני בלוז. Old Ideas
רוקח מתכוני בלוז. Old Ideas עטיפת האלבום

כהן מודע לתדמית שלו, גבר של נשים, ג'נטלמן של הקהל, המשורר המאוהב לנצח, אבל כאן מסתכל על עצמו (כמו בשירה הכתובה שלו) כאל עצלן, מי שלא חולק פנינים אופטימיות לקראת זקנה אלא עדיין מודה: "אין לי עתיד, ימיי ספורים, אין לי טעם לשום דבר, אהבתי פעם את הקשת ואני מעמיד פנים שהבוקר המוקדם עדיין חדש". התוצאה - כהן לא חוטא בשיר הנהדר הזה לא לשירה וגם לא לבלוז. כדי לנחם, כהן יודע גם לפייס בשירי תקווה מרגשים (Lullaby) שמציעים נחמה ל"לב השבור והלילה הארוך".

גם זמרות הרקע הוותיקות שלו פוסעות צעד קדימה ומקבלות כאן דגש בשיר התפילה Come Healing בו הן עוטפות אותו בשירה מלאכית ששומרת עליו מהעומקים מהם הוא שר. עוד בונוס מתוק מגיע בדמות השיר Crazy to Love You שבו הוא חוזר לסאונד המוקדם של מלון צ'לסי, עם גיטרה קלאסית בודדה שמלווה אותו בוידוי העוסק באהבה שעל גבול השיגעון.

האוהדים של כהן מקבלים כאן אלבום קלאסי שלא חורג מהקו שלו, טקסטים חצי מיוסרים וחצי תפילות על מצע של מוסיקה שקטה. מצד שני האלבום מציע גם אופקים חדשים של בלוז והפקה מוזיקלית חכמה שאפשר רק ללמוד ממנה איך ניתן לחדש גם בגילו של המשורר הנפלא.

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים