זז כמו ג'אגר: יהודה לוי בשל לתפקידים רציניים
בין הטלנובלות להוליווד, משהו קרה לקריירה של יהודה לוי. שמועות מספרות שהשחקן החרוץ, לשעבר מגה סלב, נמצא על סף פריצה

השיטוט בשפגט היה חלק מהכנותיו לתפקיד בסדרה הקומית "משפחה", פרי עטו של אבנר ברנהיימר ("יוסי וג'אגר", "עד החתונה", "בלו נטלי"), שתתחיל להצטלם בקרוב ל-HOT. לוי יגלם בה, שוב, דמות של הומו. ליתר דיוק, הומו שמביא לעולם ילד עם בן זוגו בסדרה, יפתח קליין (שהצטרף אליו באותו לילה, עם ברנהיימר, לבילוי בבר).
זו לא הפעם הראשונה שבה לוי מפגין מאמצים ראויים לציון בניסיונו לגלם הומו. אנשים שנכחו על הסט של "יוסי וג'אגר" מספרים שבסצנת הנשיקה עם אוהד קנולר לוי הוא שדחף לשון, אף שבכלל לא קיבל הוראה לעשות זאת. בסופו של דבר התפקיד ההוא העניק לו פרס בפסטיבל ירושלים, סייע למיצובו כשחקן רציני וחשף אותו לקהל בחו"ל. אבל נראה שהמהפך המיוחל, מסטטוס של מגה סלב לסטטוס של שחקן, טרם הושלם.
גם היום, עשר שנים אחרי, יהודה לוי הוא לא תמיד מועמד טבעי לסדרות טלוויזיה איכותיות ולפיצ'רים כבדי משקל. אנשים שעבדו עמו לאורך השנים, מאז ימיו כנער בלהקת השכנים של צ'יץ' וב"רמת אביב ג'" ועד היום, קיוו לראות אותו מנווט את הקריירה פחות או יותר לפי המודל על שם ליאור אשכנזי: שחקן שמצליח לתמרן בין תיאטרון איכותי לסיטקומים פופולריים, ופעם בכמה שנים גם זוהר על גבי המסך הגדול. כזה שנטוע במיינסטרים, אבל מתמסחר בכבוד, בחן. זה לא ממש קרה.

לוי הפך לפנים המזוהות ביותר עם עידן הטלנובלות כשהשתתף ב"לחיי האהבה", ב"אהבה מעבר לפינה" וב"האלופה", בין לבין הבליח בקולנוע בתפקידים קטנים ("מדורת השבט", "שושלת שוורץ", "מינכן" של סטיבן שפילברג), שימש סייד-קיק של התינוק של במבה ושל יעל בר זוהר בקמפיין לפוקס, שיחק בתפקיד הראשי במחזמר האוורירי "יוסף וכתונת הפסים" של הבימה וחתם קבע בפסטיגל; גוף עבודה שקשה לומר עליו כי הוא מצדיק את הטייטל "ליאור אשכנזי הבא", שהודבק ללוי לא אחת.
בשנים האחרונות לוי אף הוריד קצב: אמנם הוא גילם בהצלחה יתרה את דמותו של נדב פלדמן ב"הבורר", דרמת הפשע המצוינת של HOT, ועשה תפקידון ב"חסמבה דור 3", שנהנתה גם היא ממוניטין חיוביים, אבל זהו, פחות או יותר. את הטלנובלות ואת הקמפיינים השאיר גם כן מאחור. לאחרונה ניסה את מזלו בהוליווד, אבל ההרפתקה הסתיימה, מבחינתו, בהשתתפות בשני סרטים אזוטריים למדי, ולוי שב לארץ די מהר רק כדי לגלות שעוז זהבי התיישב לו חזק על משבצת "הלוהט והמוערך" (באורח סימבולי משהו, זהבי גם יגלם את אהובו החדש של קנולר בסרט ההמשך ל"יוסי וג'אגר").
"עוז זהבי עקף אותו בסיבוב", אומרת הסוכנת הוותיקה בטי
"בכלל, הבעיה בתחום הזה היא שהוא דורש ממך כל הזמן להתעסק בחיצוניות ולא משאיר מקום לפנימיות. אין רגע בשביל להיכנס פנימה ולבדוק מה קורה שם, במעמקי הנפש. האנשים האלה, מהסוג של יהודה לוי, מאוד מפחידים אותי בכל מה שנוגע להתמכרות שלהם לפרסום, ללהיות בכותרות. הם הופכים לנרקומנים של זה, והרי כולנו יודעים מה קרה לדודו טופז בסוף. אבל העיקר שהוא לא ייכנס להיסטריה ולא יכניס את הסוכנת שלו (זוהר יעקובסון) להיסטריה. לי תמיד היה מאוד קשה עם טאלנטים ששואלים כל הזמן 'מה יהיה איתי?'. הוא צריך להניח לכל, לשבת, לחשוב, לעשות הפוגה. כרגע זה נראה כאילו היקום פולט אותו, לא רוצה אותו. שמעתי מאנשים שקרובים אליו שהוא בלחץ. אבל זה ישתנה, זה תמיד משתנה".

יצוין מיד: יהודה לוי לא נשכח בצד הדרך. לאחרונה, לדוגמה, עלתה האפשרות לשלבו בקאסט של "אלנבי" - סדרה שמבוססת על ספרו של גדי טאוב ומיועדת לשידור בערוץ 10 - אלא שבצוות התוכנית מספרים כי לוי רצה תפקיד מסוים, בהפקה ייעדו לו תפקיד אחר, ובסופו של דבר הסכמה לא הושגה והליהוק לא התממש.
לטענת מקורביו, גם הצעות מתיאטראות נערמו לאחרונה על שולחנו. הבמאי והמחזאי נועם שמואל, למשל, מכר של לוי מימי תיכון תלמה ילין, הציע לו את תפקיד רומיאו ב"רומיאו ויוליה" של הקאמרי, אולם המהלך לא יצא לפועל בשל מה ששני הצדדים מכנים "בעיות לו"ז". את התפקיד קיבל, בסופו של דבר, דן שפירא. מקורב ללוי מספר שגם עלתה האפשרות שהוא יגלם את התפקיד הראשי בעיבוד התיאטרוני לספרו של דן בן אמוץ "לא שם זין", שהיה מיועד לעלות בהבימה, אבל גם אם אכן היו מגעים כאלה, הם לא הבשילו, וכעת העבודה על ההצגה מוקפאת. לפי אותו מקורב, גם מתיאטרון בית ליסין גיששו אצלו לגבי השתתפות בהצגה "אחים בדם", אבל מבית ליסין נמסר בתגובה: "לא דובים ולא יער".
האם מדובר בשרשרת צירופי מקרים והנסיבות בלבד הן אלו שמנעו מלוי להשתתף בפרויקט בימתי ראוי לשמו, או שישנה סיבה מובנית? מקורביו של לוי טוענים שהימנעותו מתיאטרון היא בגדר לוקסוס שנובע מהיותו שחקן מבוקש. במקום להישאב למסגרת שתחייב אותו לדקלם אותן רפליקות 25 פעם בחודש ולהישרך בוואנים להיכלי תרבות בפריפריה, לוי יכול לאפשר לעצמו לברור בנחת את ההצעות המונחות על שולחנו. ניסיונו הרציני האחרון בתיאטרון היה ב"יוסף", ההפקה שירדה אחרי 44 הצגות וזכתה לביקורות מעורבות. מיכאל הנדלזלץ, למשל, כתב ב"הארץ" ש"יהודה לוי הוא בחור יפה והקהל מצפה לו, בעיקר בחצי גוף עליון חשוף. אבל הקול שלו קטן וזהיר... הוא נשאר כוכב טלוויזיוני גם אחרי הבילד-אפ הזה".
שמא החוויה ההיא עדיין מקננת בתודעתו של לוי וגורמת לו להימנע מתפקידים שחורגים מנישת ה"כוכב הטלוויזיוני"? צדי צרפתי, שביים את "יוסף", חושב שאין קשר בין הדברים. "הראש שלו כנראה נמצא במקום אחר", הוא מעריך. "באותה תקופה למירי וליהודה היו התחייבויות נוספות שלא אפשרו להמשיך את ההצגה - מה גם שמראש היא לא היתה אמורה לעלות יותר מ-50 פעם מסיבות טכניות. הבימה השתמשה אז במשכן לאמנויות הבמה, ולא היה אפשר לשריין אותו לשנה שלמה".

כך או כך, גורמים בתעשיית הבידור הישראלית מספרים שהתקופה האחרונה, שבה לא הצטלם לפרויקט מקומי חדש, הכניסה אותו ללחץ מסוים. לא במובן הכלכלי - במחלקה הזאת אין צורך לדאוג לבחור - אלא ברבדים פנימיים יותר. "יהודה לא יגיד מילה רעה אחת על תפקידיו הקודמים", אומר גורם בתעשייה, "הוא לא מתנער מדמותו כסער פדידה ואפילו מתגאה בה - אבל כמו אדם שמבסס את תזונתו על ג'אנק פוד ולפתע מתעורר בו רצון למזון בריא, גם הוא רצה פתאום לנגוס במשהו מאתגר יותר".
איתן פוקס, שביים את לוי ב"יוסי וג'אגר", נזכר: "כבר לפני יותר מעשור, כשנסענו לחו"ל עם הסרט, אני זוכר שיחות על המאבק הפנימי שהוא עתיד לחוות כשיגיעו הצעות לפרויקטים מסחריים כמו פסטיגלים וטלנובלות. הוא דיבר על הרצון שלו להיות שחקן רציני - אבל כן, צריך להודות שלאורך הזמן הוא קצת הלך לאיבוד. אם הוא יקבל מעכשיו את ההחלטות הנכונות, אין סיבה שלא נראה אותו בחזרה במסלול הנכון".
"יהודה כבר הוכיח כישרון דרמטי, קומי וקסם אישי, אבל אז הוא נגרר אחרי הצעות כספיות מפתות לתפקידים שנטו יותר לכיוון הפופוליסטי והמסחרי", אומר גורם בתעשייה שעבד איתו, "החתימו אותו על חוזה טאלנט בהוט, ציפו ממנו שיביא את ההמונים, ויש לזה מחיר. התוצאה היא שיש לו קריירה מפוארת כטאלנט וככוכב, ומה שהוא עושה השנה זה לבנות את עצמו מחדש כשחקן איכותי. ממבט בשני הפרויקטים החדשים שלו - 'משפחה' והסרט 'פלאות' של אבי נשר - עושה רושם שהוא בדרך הנכונה".
ואכן לאחרונה נראה שדברים מתחילים לקרות. אמנם ייקח זמן עד שנראה את לוי מככב בפרויקט רציני, אבל זה רק משום שפרויקטים מהסוג הזה נוטים להתבשל לאט, על אש קטנה. במרס הקרוב יחלו הצילומים לסרט "פלאות" - אותו פרויקט מסקרן שמביים אבי נשר לתסריט של שאנן סטריט (סולן הדג נחש). לוי יגלם שם את שמעיה כנפו, רב מקובל. נשר מספר שהדמות של לוי ב"פלאות" עסוקה בהתחשבנות עמוקה עם העבר שלה. וכן, הוא בהחלט לא בחר בו לתפקיד הזה במקרה. "אני מאוד אוהב שהשחקנים עוברים תהליך אישי מקביל לזה שעוברת הדמות", הוא מסביר, "אצל יהודה מזהים תהליך עוצמתי מאוד. הוא עשה אודישן חריג בטיבו, וכבר בחזרות אפשר היה לראות שיש לו מוסר עבודה נדיר".
מיד אחר כך, באפריל, יתחילו גם הצילומים ל"משפחה", הסדרה שבה הוא מגלם כאמור הורה גיי. בנוסף לכך ביוני מתחילה להצטלם העונה החדשה של "הבורר" ובהפקה מבטיחים התפתחויות מרעישות בגזרת הדמות של לוי. "עתידו עדיין לפניו", קובעת קרני זיו, שהיתה סמנכ"ל התוכן של HOT כשלוי חתם על חוזה טאלנט בחברה והעבירה עמו שעות רבות בשיחות מקצועיות ואישיות. "הוא אחד השחקנים הכי טובים והכי רציניים שיש כאן. אבל מהיכרותי עמו אני יודעת שהוא לא רץ לכל פרויקט ותמיד מתלבט מאוד לפני שהוא מקבל החלטה. להערכתי, לא רק שהוא לא נמצא עכשיו בקצה הקריירה שלו - הוא אפילו עדיין לא מיצה את האמצע. הוא שחקן מצוין ומגוון, לא ילדון שיכול לשחק רק תפקידים של כוכבים".
אז למה אנחנו לא רואים את זה מבשיל?
"הוא לגמרי בשל גם לתפקידים רציניים. נכון, הוא גם נחשב לכוכב גדול בפסטיגלים, אבל כולנו יודעים ששחקנים בארץ לא יכולים להתפרנס רק ממשחק - בטח אם הם לא על חוזה טאלנט. ובכלל, אני חושבת שגם שם הוא פורח: הוא פרפורמר אדיר, יודע לשיר, לרקוד, יש לו נוכחות וכריזמה, ועם זאת הוא גם מאוד רציני, מאוד מעמיק, לא עושה בחירות מחופפות ורוצה לבחור את מה שנכון לו".

שי קפון, במאי "האלופה" לשעבר ו"עבודה ערבית" בהווה, מסכים. "היה תענוג אדיר לעבוד איתו", הוא אומר, "מעבר להיותו שחקן מצוין הוא בנאדם חמוד בטירוף, נעים וכיפי, יצא לנו גם לבלות כמה ערבים יחד, ובאופן אישי אני מאוד אוהב אותו.
"הוא גם סופר-מקצוען. שחקן חוקר, אמיץ ונועז. כזה שלא שומר על עצמו, במובן הטוב. הרפתקן. שחקן שלא פוחד לגעת בכל התכונות האפלות שלו ולא פוחד לחשוף את עצמו. יש שחקנים שנופלים בזה ומכניסים יותר מדי מעצמם לדמויות, ויש כאלה שמתמסרים לחלוטין לסיטואציה, לדמות, ולא שואלים אם זה מתאים להם או לא. יהודה שייך, בבירור, לסוג השני. הוא לגמרי פתוח לשינויים. בחיים אי אפשר למצוא אותו לא מוכן או לא יודע מה הוא עושה. לדעתי הוא גם עדיין לא התחיל להראות את מה שיש בו. הוא יכול להיות קומיקאי ענק, למשל. צחקנו המון כשהוא היה על הסט, כל הזמן".
בקרב במאים ויוצרים שעבדו עם לוי, מקצוענותו היא בגדר קונצנזוס. "ב'האלופה' זה היה מאוד בולט", מתנדבת להדגים יוצרת הסדרה שירלי מושיוף. "שחקנים אחרים במעמדו היו לפעמים מגיעים לסט לא מוכנים, לא לומדים את הטקסטים לפני, אבל אצל יהודה יש רמות אחרות של מקצועיות. הוא לוקח את עצמו נורא ברצינות. יכול להיות שבגלל הבחירות שהוא עשה ובגלל האופן שבו הוא ניווט את הקריירה הוא לא קיבל כמה צ'אנסים שהיה צריך לקבל. אבל יש לו אמביציה וכישרון - ואם הבמאים יהיו יותר נועזים הם רק ירוויחו".
"מה שיפה ביהודה זה שגם כשהוא עושה פרויקטים מסחריים, הוא לא מתייחס אליהם כאל חלטורה, אלא ניגש אליהם בטוטאליות", מוסיף דרור נובלמן, מיוצרי "האלופה" ו"חסמבה דור 3", שגם כתב עבור לוי את הטקסטים לפסטיגל. "לא תראה אותו מאלתר או זורק כמו שחקנים אחרים. הוא מקצוען עד הסוף".
ואכן לפני כל עונה של "הבורר", למשל, לוי מקיים סדרת פגישות עם רשף לוי, אחד מיוצרי הסדרה, ומשוחח איתו על הדמות - מה מניעיה, איך היא אמורה להתפתח וכו'. דוגמה אחרת התרחשה בשלב המאצ'ינג לתפקיד אמו של הילד בסדרה החדשה "משפחה", שאף שהתקיים בעיצומו של מרתון הפסטיגל, לוי התייצב כל בוקר במרתפים של "במרום", ודקלם את אותה סצנה בלופ, בלי לקטר. לעתים אף הגיע לסשנים האלה כשהוא חולה כדי להבטיח שהשחקנית שתיבחר תהיה המתאימה ביותר לתפקיד.

להעמקת דמותו הבימתית לוי גם לוקח באופן קבוע שיעורי פיתוח קול אצל רחל הוכמן, אבל הפונקציה המשמעותית ביותר כיום בחייו המקצועיים היא אורית שר - שחקנית וקואוצ'רית שמתמחה בעבודה עם אמנים. שר מלווה את לוי כבר חמש שנים ומעורבת בכל הצמתים בקריירה שלו. היא מסייעת לו בבחירת תסריטים, בהכנות לאודישנים ובפיצוח דמויות, ועובדת איתו נקודתית על טקסטים במסגרת סטודיו אינטימי למשחק.
לשר הסבר משלה להתפתחות המקצועית האטית יחסית של לוי. "אנחנו לא לוקחים את כל מה שנקרה בדרכנו", היא אומרת "אלא בוררים את ההצעות שיוצרות אצל יהודה גירוי ושבאמצעותן הוא יוכל לגדול ולהתפתח. הרגיעה הנוכחית לא מלחיצה אותו. להפך. המטרה שלו היום היא להעמיק ולא להתפרש, לחשוף צדדים נוספים שיש בו. קולנוע זו בהחלט מטרה וגם תיאטרון הוא רוצה לעשות, אבל אנחנו מחכים שיגיע הדבר הנכון".
ומה לגבי הפסטיגלים ושאר המקומות שבהם התרגלנו לראות אותו? צפוי שינוי אסטרטגי?
"אני לא חושבת שיהודה ימשיך עם פסטיגלים. הפסטיגל האחרון היה מבחינתו פסטיגל פרידה. גם לא נראה לי שנראה אותו בקרוב בתוכנית נוער או בערוץ ניקלודיאון. 'חסמבה' היתה יוצאת מהכלל כי זו היתה סדרת מתח בעלת אלמנטים קומיים".

בעתיד היותר רחוק נמצאת על הפרק גם דרמה קומית בעלת אלמנטים סאטיריים שלוי עצמו מפתח בימים אלה יחד עם מושיוף. בפרויקט הזה, שאמור להתחשבן עם התעשייה ונקרא לעת עתה "נצפו אמש", לוי אמור לגלם תפקיד שמתכתב במידה רבה עם דמותו במציאות. או בקיצור, ערס פואטי.
"יש משהו במותג הזה, 'יודה לוי', שגורם לכך שלא מזמינים אותו לאודישנים, וחבל", אומרת מושיוף, "בתעשייה נוטים להצמיד לו טייפקאסט מאוד מסוים, ואני מודה שגם אני לקיתי בזה. כתסריטאית, כשעשיתי את 'תעשה לי ילד', לדוגמה , לא רציתי את יהודה באודישן. רציתי לגלות מישהו חדש, ולא חשבתי שזה יהיה אמין אם הוא יגלם סולן של להקות רוק. בדיעבד אני חושבת שטעיתי. כשהכרתי אותו ב'האלופה' ראיתי שחקן בעל יכולות מדהימות, סופר-אינטליגנטי, מצחיק, רחוק מאוד מהדימוי שלו".
"אני אומרת לו שהוא לא צריך להצניע את הפרסונה הכוכבנית שלו, להפך", אומרת מירית טובי, מנהלת מחלקת הדרמה ב-HOT, "באמריקה זה לגיטימי ששחקן נורא מוכשר יהיה גם כוכב. אין סיבה שזה לא יקרה גם כאן. אני חושבת שהדבר הכי מובהק שאפשר להגיד לזכותו זה שהוא עושה בחירות זהירות ותמיד מנסה להרחיב את הטווח שלו. כשאני מחברת אותו לבמאים הם תמיד חוזרים אליי עם תובנה חדשה לגבי היכולות שלו".
"אולי מדובר בקלישאה, אבל צריך להגיד שיהודה הוא מאלה שיש להם סטאר קוואליטי", מוסיף איתן פוקס, הבמאי שפיקד עליו ב"יוסי וג'אגר". "כשליהקנו אותו, היו כאלה שהזהירו אותי שאני לוקח מישהו שהוא רק 'פריטי פייס', אבל לי היה ברור שמדובר בשחקן פנטסטי בעל יכולות ועומקים".
השאלה היא, כמובן, אם לא מאוחר מדי לקרוס אובר הקשה מכולם: מפנים יפות לפרסונה רצינית. "הקריירה של יהודה היתה חייבת לקבל תפנית אחרי 'יוסי וג'אגר'", אומרת סוכנת השחקנים דנה ליטוין, "משם היתה צריכה להיות קפיצה למקומות האיכותיים יותר של השחקן הרציני. לבחירות שלו בקריירה יש ריח מסחרי מדי. אי אפשר להתבסס רק על תפקידי החתיך, היפה והטאלנט - גם אם זה על חשבון הכסף שהם שווים. אני יכולה לומר שבסדרות האיכותיות שאני עובדת עליהם עם השחקנים שלי הוא אף פעם לא מועמד לתפקיד. אמנם 'משפחה' הולכת להיות סדרה היסטרית, לדעתי, אבל יהודה שוב הולך שם לתפקיד של הומו - וזו קצת בעיה כי בכל פעם הוא רוצה להראות קצת רצינות הוא עושה תפקיד של הומו.
"גם קולנוע, אגב, זה תחום שיהודה ממש לא נוגע בו. יש כל כך הרבה קולנוע איכותי ומעולה בארץ, אבל בגלל התדמית שלו הוא לא בראש של המלהקים - להבדיל מעוז זהבי, למשל, שמטופל בצורה מדהימה. יודעים לכוון אותו טוב, לא תוקעים אותו בז'אנרים, ועושים ממנו גם דתי גם ערס, גם רגיש וגם איכותי. בכלל, אני חושבת שכללי המשחק התשתנו ויהודה קצת משחק את המשחק של פעם. יש לו את הסטאר קוואליטי הנדרש לסרטים טובים, אבל הוא צריך לעשות בחירות אחרות. אפשר להגיד שהבחירה הכי נכונה שלו בשנים האחרונות היתה נינט".
"הסיפור של יהודה פשוט מאוד", מסכם רשף לוי, מיוצרי ה"בורר", "בסך הכל, מה שקרה איתו זה שהקהל גילה אותו הרבה לפני הברנז'ה".
יהודה לוי סירב להגיב לנאמר בכתבה.
