תמיר צור, המלך האמיתי של המוסיקה הים תיכונית
המוזיקאי תמיר צור מחולון אחראי ללהיטים הכי גדולים במדינה. בראיון מיוחד על מאחורי הקלעים של המוסיקה הים תיכונית הוא מודה: "כל מה שאייל גולן יוציא, יצליח"
בכל שנה בוחרים אנשי אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים), בנוסף לזמרים המוכרים, אלו שבקדמת הבמה, גם את אלו שנמצאים מאחורי הקלעים וראויים להערכה. בשנת 2010 זכה, לראשונה, מעבד מהז'אנר המזרחי בתואר - תמיר צור, תושב חולון. לקראת הטקס השנה טוענים גורמים בתעשייה, כי ההצלחה לא הייתה מקרית, ומהמרים כי גם השנה יקטוף צור את הפרס המכובד.
צור, שמאחוריו להיטים רבים, זמרים מפרגנים וייחוס משפחתי, החל לנגן כבר בגיל חמש, הקים את צוות הווי ובידור המזרחי הראשון בצה"ל עם ליאור נרקיס, עיבד את שיר האליפות של בית"ר ירושלים, עלה ועלה במדרגות הקריירה עד שהגיע למעמד של אחד המעבדים הנחשבים ביותר בז'אנר. הצניעות, אם תהיתם, לא עזבה אותו לרגע.

ביום שישי אחר הצהריים, כשהגעתי לאולפן בראשון לציון כדי לראיין את תמיר צור, מצאתי אותו עובד על שיר חדש של אייל גולן. לצערנו לא נוכל לחשוף יותר מדי פרטים, אבל אל דאגה, מדובר בלהיט בטוח.
צור, 35, נשוי באושר לאישה מקסימה בשם טלי, ואב גאה לשלושה ילדים. הגדול בן 12. "הכרתי את טלי אשתי בגיל 18, ממש חטפתי אותה מגיל הטיפש עשרה", הוא מספר. "אני אדם שהיה תמיד רציני, ואיש של מסגרת, כך שהתחתנו ומהר נולד ירין.
"מצאנו את עצמנו לא מוכנים למה שקרה, ואז למרבה הצער זה התפרק. בדיעבד זו הייתה רק פרידה זמנית, מכיוון שבעצם נועדנו זה לזאת. אחרי שנתיים שהרגשתי שאני לא יכול יותר - חזרנו והתחתנו שוב, ואז נולדו שני הילדים הנוספים. ידעתי שילדים יהיו לי רק מטלי, לא יכולתי לחשוב שזה יכול להיות עם אישה אחרת".
איך הגעת למוסיקה?
"גדלתי בבית מוסיקלי. משפחת השובלים היא משפחה רחוקה שלי. שלום שובלי וסבי הם בני דודים, כך שיש לי גם קרבה לרון שובל. אני חצי מרוקאי וחצי תימני. הוריי התגרשו כשהייתי בן שנה וחצי, כך שלא הכרתי את אבי".
נפגשת איתו מאז, כשגדלת?
"עד היום אני לא מכיר אותו".
ואיך התחברת למוסיקה?
"גדלתי אצל הסבא והסבתא מהצד התימני, כך שגדלתי בבית ששרים ועושים חאפלות. חשוב לי לציין את דוד שלי, שלום צור, שדחף אותי למוסיקה. הוא חלק בלתי נפרד מהקריירה שלי, מכיוון שחיי היו מחולקים לשני דברים: כדורגל ומוסיקה. שלום, שהוא הבעלים של 'רדיו גל', כיוון אותי למוסיקה".
אחיך גם עוסק במוסיקה.
"יש לי אח נוסף בשם אסף, שמתעסק במוסיקה אלקטרונית".

אמך זיהתה את הכישרון המוסיקלי שלך בגיל מאוד צעיר.
"יום אחד השמיעו שיר של דורון מירן ברדיו, ואיך שהשיר נגמר התחלתי לנגן אותו לבד, רק מהשמיעה. אמי קלטה זאת, עזבה הכל, ורצה איתי לחנות 'כליזמר' לקנות לי אורגן קולות קטן. וזהו, מהגיל הזה התחלתי לנגן.
"בגיל 14 הכרתי את ליאור נרקיס, שנינו גדלנו יחד בקרית שרת בחולון. כשירדתי לשכונה פגשתי אותו בלובי עם עוד חברת ילדות. היא הפגישה בינינו, ואמרה: 'הוא יודע לשיר, ואתה יודע לנגן'. למחרת פגשתי אותו בים במקרה ואז החלטנו שאנחנו הולכים ביחד. חיפשנו מקומות בבת ים להופיע, ושם הצטלבו דרכינו".
השניים ימשיכו וישתפו פעולה בצה"ל. צור מספר: "ליאור נרקיס ואני התגייסנו יחד לצה"ל. הציעו לו ללכת ללהקה צבאית ושאלו אותו אם יש לו קלידן ואז הוא הציע אותי. שלפו אותי מהטירונות. אפשר לומר שהיינו צוות הווי מזרחי הראשון בצה"ל. חרשנו מדינה שלמה.
"היינו מופיעים שנינו לבד, ואז ליאור הוציא את הדיסק הראשון. ניסיתי לכתוב לליאור שני שירים - שירי דיכאון. היום, אחרי שאני מכיר את יוסי גיספן, אני יודע מה זאת כתיבה ומבין שאני לא במקום של כתיבת שירים. התחלתי ללכת עם ליאור לאולפנים, לראות את המעבד עושה את השירים ולהתעניין, להציק ולשאול שאלות. נורא עניין אותי התחום הזה".
אחרי שהחלטת שאתה הולך על עיבוד מה היה השיר הראשון שעבדת עליו?
"העיבוד הראשון שלי היה לשיר האליפות של בית"ר ירושלים בשנת 1997. יובל ניסני היה אמרגן וגם אוהד שרוף של הקבוצה. ביקשתי ממנו שייתן לי לעשות את העיבוד לשיר, ובהתחלה הוא לא הבין מה אני רוצה ממנו מכיוון שאני קלידן. אבל קניתי מחשב וקיבלתי את הצ'אנס הראשון שלי".

ברקורד של צור נמצאים מיטב זמרי הז'אנר. מלבד נרקיס הרזומה כולל את אייל גולן, משה פרץ, שרית חדד, דודו אהרון ועוד. "לפני ההיכרות שלי עם אייל הכרתי את משה פרץ באיזו הופעה", מדגיש צור.
"ניגנתי עם ליאור והגענו להופעה באולם שמחות. משה הגיע עם אמנון זנדני, שהיה אז המתופף של ליאור וכיום מנהלו האישי של משה. אז משה לא הקליט שירים ופנה אליי ואמר לי 'רק אתה תעבד את השירים שלי'. עניתי בחיוב, ואפילו התרגשתי שמישהו אלמוני נהנה מההפקות המוסיקליות שלי.
"עברו הימים, משה פרץ הגיע לאולפן, וגיליתי כישרון מופרע ללא גבולות. אדם עם תעוזה מטורפת ליצור מוסיקה, ומשם יצאו הלהיטים 'אש', 'רק איתך', ועוד רבים וטובים.
"כך המשכנו להפקות של 'אליך' ו'מהשמיים', ועד היום עם 'אם את הולכת'. באותה תקופה הכרתי את דודו אהרון. כשדודו נכנס אליי לאולפן והשמיע לי את החומרים שהוא מלחין וכותב הייתי מוקסם מהלחנים שלו. אמרתי לו: 'דודו, אתה חייב לכתוב את כל האלבום שלך'. בהתחלה זה לא עלה על הפרק, מכיוון שאייל מלכה, האמרגן שלו, רצה שירים מכותבים מוכרים. התעקשתי ואמרתי לו שיש לו כישרון בידיים. ביקשתי ממלכה שייתן לו צ'אנס, ומאז מדינה שלמה יודעת מה דודו אהרון מסוגל ליצור".

אבל לא הכל הלך כל כך חלק בתחילת הקריירה של צור כמעבד. את הכתף הקרה הראשונה קיבל דווקא מחברו לילדות. "באיזה שהוא שלב ליאור היה צריך לדאוג לקריירה שלו, וכשנכנסתי לתחום העיבודים ליאור לא כל כך האמין בי.
"הוא היה אומר ליובל 'בוא נלך למעבדים הגדולים, מה אתה מביא לי מתלמדים?'. במקומות מסוימים נפגעתי, מכיוון שרציתי להתקדם, אבל מצד שני הבנתי אותו. הרי הוא לא שפן ניסיונות. אז הייתי מקבל את השירים הלא יוצלחים, שהם לא היו בטוחים בהם, ואת השירים הטובים היו נותנים למעבדים אחרים".
ליאור נרקיס: "עם תמיר עברתי דרך ארוכת שנים, הרי אנחנו יחד מגיל 15. המוסיקה חיברה בינינו בכל הכוח. היינו שני נערים שחולמים, אוכלים וחיים מוסיקה. הופענו בחדרו הצנוע בחולון במשך שנתיים, וכשאני אומר הופענו - אני מתכוון לכך שאנשים היו עומדים מתחת לחלון שלו, ומבקשים מאיתנו שירים. ההופעה הרשמית הראשונה שלנו יחד הייתה במועדון סנוקר בחולון שנקרא 'הכדור הלבן', ומשם החלנו לחרוש מועדונים קטנים ברחבי הארץ.
"לאחר שחרורי מצה"ל הפיק ועיבד לי מוסיקלית תמיר, לראשונה, את אלבומי 'החפלה'. זהו אלבום שזכה להצלחה רבה ולפרגון ענק מצד הקהל. תמיר היה מעורב בקריירה שלי, ויחד כבשנו את הבמות וניהלנו את ההופעות. גם את השיר שפרץ לי את כל המחסומים ללב המיינסטרים, 'לכל אחד יש', תמיר עיבד מוסיקלית, ושוב הוכיח עד כמה הוא מוכשר. בנוסף הוא אחראי במשך השנים ללהיטי ענק שלי כמו 'ערב טוב', 'קפה או סרט', 'אני מבטיח' (דואט עם אייל גולן, רב"ב) ועוד רבים וטובים".

"מי שגילה את הפוטנציאל שבי היה יוסי בן דוד, שהתקשר אליי ואמר שאני גדול", ממשיך צור ומספר, "לא הבנתי על מה הוא מדבר, ופתאום מצאתי את עצמי באולפן של ישי בן צור, עם הזמרים הגדולים שגדלתי עליהם: חיים משה, שימי תבורי, אלי לוזון, דקלון, מרגול ויואב יצחק.
"עשיתי את 'שניים סוכר 1' וגם את האוסף השני, ובכל שנה הייתי מתקשר לישי בן צור ושואל אותו: 'לא הגיע הזמן שאתחיל לעבוד עם אייל גולן?', והוא היה עונה שיש לגולן כימיה טובה עם יעקב למאי. אז אמרתי לו 'או קיי, אני אתקשר בשנה הבאה'. לעומתו יוסי בן דוד האמין בי, ונתן לי לעשות עוד ועוד הפקות. בסופו של דבר הוא זה שהכיר לי את אייל.
"יוסי הביא פעם ראשונה את אייל לאולפן עם השיר 'אל תלכי לי'. הייתי בהלם, ואמרתי לעצמי שזה הזמן שלי להוכיח לאייל מה שאני מסוגל לעשות, וכל הזמן ניסיתי להרשים אותו והשקעתי. עד היום אני משקיע, ולשמחתי אייל אהב את זה ורץ איתי חמישה תקליטים עד היום. כרגע אנחנו ממשיכים לשישי".
צור אחראי לחיבור המיוחד של גולן עם הזמר טריפונס, שהביא לעולם את הדואט ההיסטרי "פיציריקה", שחרך את מצעדי הפזמונים ותחנות הרדיו. "יום אחד הגיע אליי לאולפן אשר ראובני עם טריפונס, וביקש לעשות דואט עם משה פרץ. הם אפילו לא חשבו על אייל.
"משה שמע את השיר של טריפונס, אבל לא תיאר לעצמו שמדובר בדואט. לאחר יומיים שמע אייל את השיר, והסברתי לו שמדובר בדואט עם טריפונס שכמובן הוא מכיר אותו מהילדות. לאחר יומיים הוא חזר בתשובה חיובית, שהפתיעה אפילו את ראובני, והשאר את כבר יודעת - השיר הקפיץ את המדינה".

מה ההבדל בין העיבודים והעבודה שלך עם אייל לעבודה עם זמרים אחרים? האם יש יותר לחץ להצליח כשעובדים על שיר עם אייל?
"חשוב לי מאוד להצליח עם אייל גולן, אבל אייל כבר במקום שמה שהוא יוציא - יצליח. אייל לא זקוק לי, ויכול לעבוד עם כל מפיק שהוא רוצה. הסיבה: מי שעושה את השיר זה אייל, ולא המפיק.
"אני עובד עם אמנים ממש טובים, ברמות גבוהות כמו דודו אהרון ומשה פרץ, שהביאו את התפיסה שאפשר גם לכתוב וגם להלחין, כך שאני נהנה לעבוד איתם בכל רגע נתון. יש זמרים שאני גם פחות נהנה לעבוד איתם, ובל נשכח את מרכיב הלחץ אצל כולם, שרוצים שהשיר שלהם ייצא הכי טוב".
אם שיר שלך ושל אייל לא מגיע למקום ראשון במצעד, מבחינתך זה סוג של כישלון?
"לשמחתי הצלחתי להגיע בכמה מצעדים לראש הטבלה, כמו 'הוזה אותך מולי' ו'זה אני' של אייל, 'לכל אחד יש' של ליאור ושלומי שבת ו'עד סוף העולם' של יואב יצחק וחיים משה. אני לא מתאכזב אם שיר לא הגיע למקום הראשון, אבל חשוב לי שהוא יהיה במקומות הראשונים. אם הוא לפחות בעשירייה - זה כיף".
איך אתה מבדיל בין האמנים שאתה עובד איתם? אתה מתאים עיבוד ושיטת עבודה שונה לכל אמן?
"הרבה אנשים שלא מתחום המוסיקה חושבים שאני לוחץ על כפתור - והכל עובד. אני משתדל לא רק לדעת מה מתאים לכל אמן, אלא גם משתדל להיכנס לתוך הקריירה שלו. אני משתדל להבין באיזה מצב הוא נמצא בקריירה כדי לדעת אם להפיק את השיר. אני לא קובע להם אם לעשות את השיר, אבל אם אני לא מתחבר לשיר אני לא נוגע בו, אחרת אני לא יכול להועיל לו".
"תמיר הוא אחד המעבדים הטובים שיש לנו בארץ", מעיד עליו אייל גולן, "לא לחינם הוא נבחר למעבד השנה של אקו"ם. הוא יצירתי ברמות מטורפות, וחדשני בעיבודים. החיבור שלי איתו הוא מדהים, ואני מחשיב אותו כחלק גדול מההצלחה שלי".

בשנת 2010 זכית בפרס אקו"ם, וכעת אומרים שאתה עומד לזכות בפרס נוסף בקרוב. מה זה עושה לקריירה ובכלל להרגשה שלך?
"אין ספק שהייתי רוצה לזכות גם בפעם המאה, אבל יש לנו במדינה הרבה מעבדים ויוצרים מוכשרים, שעושים את העבודה מצוין ושגם להם מגיעה ההזדמנות לזכות.
"מישהו סיפר לי שאף פעם לא זכה מעבד מזרחי חוץ ממני. והיו בעבר מעבדים כגון ננסי ברנדס ויעקב למאי, שאני מצדיע לו על עבודתו והוא נחשב בעיניי לאבא של המעבדים".
עם השנים אימצת כותבים או מעבדים אחרים?
"אף פעם לא התייחסתי לטקסטים, מכיוון שזה אף פעם לא דיבר אליי, תמיד עבר דרך אוזניי. מאז שהכרתי את יוסי גיספן התחלתי להבין משמעות של טקסט. יוסי הוא חלק בלתי נפרד מהקריירה שלי. הוא מאוד דואג וחשוב לו שאצליח. אפשר להגיד שיוסי ואני זה חיבור מהשמיים.
"אנחנו עובדים על אותו גל. יש כותבים שמוסרים את השיר, ומעבר לכך זה לא מעניין אותם. לי חשוב לשמוע את דעתו, מכיוון שלטעמי הוא לא רק כותב שירים - הוא במאי שירים. הוא יודע לשלב בין השפה הפשוטה לזו העשירה, וזה הייחוד שלו".
עם איזה אמן היית רוצה לעבוד, ולהיפך - עם מי תסרב לעבוד?
"הייתי רוצה לעבוד עם מדונה, ואני עוד אעבוד איתה. זה רק עניין של זמן. זה אפילו הוביל להתערבות עם אשתי. גם אם היא תהיה זקנה מאוד - אני ארצה לעבוד איתה. אני מאוד נהנה לעבוד עם הזמרים שאני עובד איתם היום, ולא הייתי מוכן להחליף אותם בשום אמנים אחרים בארץ.
"יש זמרים שלא אנקוב בשמם, שבגלל אישיותם לא הייתי עובד איתם. אין מה לעשות, צריכה להיות כימיה, אהבה וחיבור בנפש. הכל צריך להיות באווירה טובה, שירגישו כאילו הם בבית".
יש שיר שלא היית נוגע בו?
"לא הייתי מפיק את השיר 'בניתי עלייך' של עומר אדם. קיבלתי אותו לעבודה ולא אהבתי אותו. אסף אטדגי, מנהלו של עומר, כן האמין בו. הוא נתן אותו לעיבוד לרביב בן מנחם, שהצליח להפוך את המדינה, ובכל זאת לא הייתי מפיק אותו מכיוון שלא התחברתי לטקסט. ואני לא אדם של טקסטים. אני עושה סלקציה מטורפת בשירים. אני מקבל עשרות שירים בחודש ואולי לאחד אני מתחבר".
לאן יש עוד לשאוף? מה מדרבן אותך, אחרי שהגעת וכבשת כל כך הרבה פסגות?
"אני לא מרגיש שכבשתי פסגה, מכיוון שאני חי את זה. אני רוצה לעשות מוסיקה כל החיים שלי, להיות במקום גבוה ולשמור על זה. יש לי המון מה לעשות במוסיקה, במיוחד במוסיקה המזרחית, וכרגע אני בכיוון להחזיר את הרטרו - המוסיקה המזרחית הישנה. זה התחיל עם השיר 'אמא יקרה' של דודו אהרון, 'פעימות לבך' של רגב הוד ו'לבדי' של אייל גולן. כרגע אני ממשיך בשלי - לעשות את המוסיקה באהבה".

"תמיר יוצר מדהים", אומרת שרית חדד, "ואחד המעבדים המוכשרים שיש לנו בארץ. התחלתי לעבוד איתו באלבומי האחרון והוא הפיק לי שלושה שירים. ומיד הרגשתי את החיבור הנפלא. בכל שיר הוא הפתיע אותי מחדש".
"זה לא סוד שתמיר הוא המפיק המוסיקלי המועדף בעיניי", אומר יוסי גיספן, "שנים של עבודה משותפת לימדו אותי על האדם, הכישרון והמעוף, אך מעבר לכל אלה מדובר באדם עניו וצנוע, שאחראי להפקת אינספור להיטי ענק. כראוי אקו"ם השכילה להעניק לו את תואר מעבד השנה".
"אם יש בן אדם, שגרם לי להאמין שאני יכול ליצור ולכתוב שירים שיצליחו זה תמיר צור", קובע דודו אהרון, "הגעתי אליו חמש שנים אחרי שהופעתי במועדונים ושרתי קאברים. תמיד חלמתי לעבוד איתו, וכשהתחלתי לעבוד על האלבום הראשון אספתי חומר כמו רוב הזמרים. כשהגעתי לתמיר התרגשתי, ובפגישה השמעתי לו שיר שקיבלתי מכותב. הוא לא התחבר, ואז אמרתי לו שיש לי שיר שכתבתי והלחנתי - 'אהבה ראשונה'. הוא מאוד אהב, אבל אני הייתי סקפטי לגבי השירים שלי.
"פחדתי נורא לחשוף אותם, לא האמנתי בהם. תמיר זה הבן אדם שגרם לי להאמין בשירים שלי, וככה ארבעה אלבומים אנחנו עושים ביחד. דרך של אינספור הצלחות ושירים שהעם אוהב כמו 'הכל זה מלמעלה', שהפך להמנון. אני חושב שתמיר הוביל כאן פריצת דרך בתחום שלו והביא את הסטייל המיוחד שלו. העבודה שלנו ביחד היא כמו זוג מאוהב, ממש ככה. בכל פגישה שלנו באולפן יוצאות פניני זהב. הוא מפרה אותי במוסיקה וגורם לי להעז במוסיקה שאני עושה. זכיתי לעבוד איתו, מכיוון שמעבד כמוהו יש אחד בדור".
"בזכות החיבור איתו נוצרו דברים חדשים במוסיקה הים תיכונית", מסכם משה פרץ, "אנחנו בשלבים הראשונים של העיבוד כבר סקרנים, מכיוון שתמיד אנחנו יודעים שמשהו פתאום יפתיע. וכשזה קורה אנחנו מחייכים. העבודה איתו כיפית וצנועה, עם ביטחון מלא ובלי פחד לנסות דברים חדשים ומוזרים. להמציא את עצמנו מחדש. אני מאחל לו להתפשט ביצירותיו, מחוץ לגבולות הארץ".
