סינגולר: האם שלמה ארצי איבד את זה?

כל שיר של חווה אלברשטיין הוא סיבה להתרגש, קובי פרץ הוא עדיין אותו קובי פרץ, רות דולורס וייס מספקת מוזיקת רקע ושלמה ארצי כנראה כבר עייף. הסינגלים של השבוע

רועי בהריר | 14/3/2012 7:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

חווה אלברשטיין, ''עוד יום אחד''

1983 הייתה שנה לא רעה בכלל בתולדות המוזיקה הישראלית. שלום חנוך הוציא אז את "על פני האדמה", דיוויד ברוזה שחרר את "האישה שאיתי" וחווה אלברשטיין השיקה את אלבומה הטוב ביותר בשנות השמונים ("התבהרות", אגב, יצא ב-1978), "נמל בית", שכלל, בין השאר, קלאסיקות כמו "והחיטה צומחת שוב", "נחמה", "שיר ארץ" והביצוע המעולה שלה עם אריק סיני ל"שוב" הנצחי של שמוליק קראוס (הזכור יותר, כמובן, בביצוע של קראוס וג'וזי כץ). גם השיר "עוד יום אחד", שכתבה לאה גולדברג והלחין יאיר רוזנבלום, היה אמור להיכנס לאלבום הזה, אבל בסופו של דבר נגנז מתוכו (לטענת הקומוניקט, "מסיבות טכניות בעיקר"), ולאחרונה נמצא בארכיונים של NMC, במהלך ליקוט
חומרים לאלבום אוסף שירי אהבה של אלברשטיין ("סיפור אינטימי"), שצפוי לצאת לחנויות בשבוע הבא.

השליפה המפתיעה הזאת מהבוידעם עושה את הבום שלה - האפקט הראשוני הוא צמרמורת של נוסטלגיה מעציבה (כי היינו אז הרבה יותר צעירים ויפים, אם בכלל היינו) ומשמחת (כי חווה אלברשטיין נשמעת שם בול אותו דבר כמו היום, אז אולי גם לנו עדיין יש את זה) - אבל האופוריה הזאת מתפוגגת די מהר. גם לנוכח העובדה שיאיר רוזנבלום יצר לפחות 40 מלודיות טובות מזו, ובעיקר באשמת העיבוד וההפקה, שאינם עומדים במבחן הזמן. קצת חבל שכך, נכון, אבל, בשורה התחתונה, כן, יש סיבה להתרגש. לא בכל יום יוצא לרדיו שיר חדש של חווה אלברשטיין הישנה.


Get Microsoft Silverlight

צילום: אסף אנטמן
צמרמורת של נוסטלגיה מעציבה ומשמחת. חווה אלברשטיין צילום: אסף אנטמן

רות דולורס וייס, Trouble, One for My Baby

היומרנות הגלומה בצמד הקאברים הזה - הריליס השני של רות דולורס וייס מתוך אלבום הקאברים החדש שלה, "My Middle Name is Misery" - מוצדקת לגמרי. אי אפשר להגיד שוייס לא משקיעה בשירים של אלביס ושל בילי הולידיי מידה ראויה של נשמה והספק ריאה, או שהפרשנות שהיא מציעה להם פוגעת, באופן כלשהו, בכבוד המתים. ב"Trouble" היא תופרת גרוב בלוזי ומינימליסטי שמותאם היטב למידותיה הקוליות (בחולם מלא ובשורוק), וב"One for My Baby" היא מלהטת בקלילות בין טונים וגווני קול שהיו יכולים לסדר לה עבודה בתור זמרת בית של בר אופנתי בהארלם של שנות הארבעים, ואולי אף לאיים בכך על הכוכבת החדשה בשכונה - בילי הולידיי.

הבעיה היא שברוקנ'רול המטרה היא פחות להצדיק כישורים ויותר לרגש בעזרת כאלה. מעבר לרתיעה הקלה שמעוררות שתי הטפיחות המוזיקליות האלה של וייס על השכם של עצמה, קשה גם להבין איזו תרומה בדיוק יש בהן, ובאלבום הקאברים כולו, לחיינו. אפשר, כמובן, להשתמש באלבום הזה כמשהו שיעבוד טוב לרקע ארוחת ערב עם דודים בני 60, פנסיונרים של חברת החשמל - כן, הם ודאי ינענעו ראשם בהנאה, יתעניינו בזהות הזמרת הנהדרת וישאלו בפליאה "מה, באמת?! ישראלית?!" - אבל בזאת, פחות או יותר, מסתכם הערך של אלבומי קאברים מהסוג הזה. לכל היותר, הם יכולים להוות קישוט נאה לאווירה.

Trouble:


Get Microsoft Silverlight

One for My Baby:


Get Microsoft Silverlight

שלמה ארצי, ''כל יום''

צילום: אסף אנטמן
מה, באמת?! ישראלית?! רות דולורס וייס צילום: אסף אנטמן

שלמה ארצי, ''כל יום''

התגיות הרלוונטיות לענייננו הן "עייפות", "שובע", "מיצוי של הגשמה עצמית", "השלמה עם הזדקנות", "דיווש על ניוטרל" ו"חוסר עניין משווע בשינויים במזג האוויר". אפשר, אולי, לתמצת בכך את כל הסאבטקסט של השיר הזה (הסינגל השני מתוך אלבומו הבא של ארצי, "אושר אקספרס"), ממש כפי שאפשר לתמצת גם את זה של "חוזרים הביתה" - הדואט המשעמם עם אריק איינשטיין, שארצי הוציא לפניו. זיקה לשינויים אמנם אף פעם לא הייתה חלק מאישיותו המוזיקלית - שלמה ארצי תמיד נשמע כמו שלמה ארצי - אבל בשנים האחרונות עושה רושם שהוא לגמרי איבד עניין בעולם המתחדש, ברוחות המשתנות, באופנות המתפתחות, ובכלל, בכל מה שנגזר מהמילה "צעיר". נוח לו להמשיך להתערסל בחיקו של קהל מבוגר, כזה שממילא מתקשה לעכל שינוי, ולהמשיך לעשות עוד ועוד מאותו דבר, בידיעה שתמיד יהיה מי שיקנה את זה.

לא, ארצי לא זורק ז', חלילה. שיריו החדשים, ברובם, לא גרועים עד כדי מבוכה. הם - ובכללם השיר הזה - סתם בינוניים-מינוס. אין כמעט שום קשר בינם לבין המלודיות הסוחפות שארצי חיבר בשנות השבעים, השמונים והתשעים - שישבו, בתחילה, על עיבודים תזמורתיים מושקעים, ובהמשך על עיבודי פופ/רוק מבריקים. איפה "צוותא", "פתאום כשלא באת", "שינויים במזג האוויר", "נרקוד נשכח" ו"את ואני", ספוגי האמת והחיות, ואיפה "כל יום" היבש, הסטרילי, הכנוע והריקני. האם ייתכן שארצי איבד את אונו כקומפוזיטור? מי שבאמת-באמת אוהב את ארצי ודאי מקווה מאוד שלא. מי שסתם אוהב את ארצי יעוף גם על השיר הזה, לכשיבוצע בקיסריה.
 


ליאור פרלה, ''מחר''

קצת קשה להתייחס ברצינות לילד בן 24 שמתעקש לנסח את רגשותיו באמצעות קלישאות כה חבוטות ("בסוף השמיים יש שקט ודם / אם לא תהיי אני אדע שאין מחר") ועיבוד כה מצוחצח וניינטיזי - ובכל זאת, איכשהו, אפשר לזרום עם פרלה (ליאור פרלשטיין, הגיטריסט לשעבר של "תעני אסתר"). כדי להגיע למצב כזה, כדאי, קודם כל, להקשיב לעוד כמה דברים מתוך אלבום הבכורה שלו (למשל, "נעמי" המוזר והמעניין, שכולל קליפ עוד יותר מוזר ומעניין) - אבל גם כאן זה עשוי לקרות.

כלומר, אחרי שמשלימים עם חוסר היכולת של פרלה לבטא את מצוקות נפשו בשפה פרטית, מקורית, שאינה נסמכת על תבניות ליריות משומשות של בלדות רוק. רק אז, בעצם, אפשר להגיע למקום שפרלה מכוון אליו - לבו הבוער מאהבה ומחרדת נטישה - ולהבין שמתחת להגשה האלגנטית והמעומלנת נמצא בחור עם רגשות רציניים, שבאמת רוצים להתפקע. הלחן, מצדו, בינוני למדי, אבל העובדה שאין לשיר פזמון, או לפחות מבנה מקובל של פזמון, גורמת לכך שבסופו של דבר הוא בכל זאת מצליח לעניין ולחלחל. הצעת המדור: היעזרו סבלנות. אל תשפטו את השיר עכשיו. חכו עם זה למחר.


Get Microsoft Silverlight

יח''צ
רגשות רציניים שרוצים להתפקע. ליאור פרלה יח''צ

קובי פרץ, ''שוברת לבבות'', ''זכיתי''

בעיקרון, המגמה המתפתחת של הוצאת שני שירים חדשים תחת קורת גג של סינגל אחד היא מגמה מבורכת, שעשויה להגדיל את סיכויי ההצלחה של שירים להיות מושמעים ברדיו. מצד שני, כשקובי פרץ מוציא שני שירים במכה, זה אומר שצריך לשמוע עכשיו שני שירים שלמים של קובי פרץ.

טוב, אין טעם לקטר, נתחיל עם הראשון, "מציירת לבבות". התדמית החדשה שפרץ משתדל לבנות לעצמו - תדמית של אמן רציני שלא מרשה יותר לאף אחת לבלבל אותו בלי לעשות לו חשבון - באה לידי ביטוי מוחשי בבלדה הרומנטית הזאת, שכתב שמעון אוחנה והלחין שיקו חייק. האמת היא שבסך הכל הקובי פרץ החדש די דומה לקובי פרץ הישן - הבלורית עדיין מחומצנת, הקיטש עדיין ערך מקודש בשיריו - רק שעכשיו הוא קצת פחות מצחיק. מה נשאר, אם כן? אה... אה... אה... לא יודע, נעבור לשיר הבא - דואט נוסף עם אישתאר בשם "זכיתי" (הקודם שלהם, "יחד", היה הצלחה די מסחררת כשיצא ב-2009, בעיצומה של המהפכה הים תיכונית). טוב, זה היה די ברור: אם השיר הראשון הוא בלדה, השני חייב לעשות שמח. ככה זה עובד בז'אנר. האם השיר באמת עושה שמח? קשה לקבוע. זה תלוי בכל מיני גורמים אחרים, שלא נוכחים בחדר הקטן והחשוך שבו נכתבת הביקורת הזאת, כמו למשל אווירה וערק. האמת? גם ככה הוא מוצלח יותר מהבלדה השמאלצית שמחוברת אליו, אבל נחכה עם התובנות הסופיות עליו עד החתונה הקרובה.

"מציירת לבבות":


Get Microsoft Silverlight

"זכיתי":


Get Microsoft Silverlight

צילום: רונן אקרמן
הבלורית עדיין מחומצנת והקיטש עדיין ערך מקודש. קובי פרץ צילום: רונן אקרמן
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

סינגולר

צילום:

רועי בהריר מאזין בשבילכם לסינגלים החדשים שיוצאים ועושה לכם סדר באוזניים

לכל הכתבות של סינגולר

עוד ב''סינגולר''

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים