איזה מולך: סער סקלי הוא שחקן מדהים, לא פחות

ב"סדאם חוסיין" מוכיח סער סקלי יכולות משחק מרשימות, אבל זו ממש לא הסיבה היחידה ללכת לראות את המחזה, שמצליח לרגש את כל החושים; ו"הדיבוק" שובה את הלב בחן, רגישות והומור

רז ישראלי | 15/5/2012 7:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לרבים הביטוי תיאטרון פרינג' מעלה קונוטציות שליליות של צפיפות, הפקה דלה והתרחשויות ביזאריות חסרות פשר. שתי הצגות נהדרות שזוכות להכרה ולשבחים בלתי פוסקים מוכיחות שגם בתקציב לא גדול ובחלל קטן אפשר ליצור עושר אמנותי מרחיק לכת וחוויה אסתטית מרהיבה, הרבה מעבר לגבולות הפרינג': "הדיבוק - בין שני עולמות" של שמואל שוחט לוקחת מחזה פולקלור יהודי קלאסי, עמוס תכנים מיושנים וסמלים מן המקורות ומעבדת אותו לכדי דיאלוג הומוריסטי, מעודכן ומלהיב בין שחקן לבובה; "סדאם חוסיין" של יונתן לוי מכניסה את הצופה לבונקר של הדיקטטור ומלווה את ימיו האחרונים בלשון שירית, היתולית, אבסורדית וביקורתית.
יותר מסך ידועוניו

קהל רב הגיע לראות את "סדאם חוסיין" שעלתה לראשונה במסגרת פסטיבל עכו 2011, יצאה ממנו כזוכה גדולה (מקום שני בפסטיבל, ציון לשבח על טקסט וציון לשבח על עיצוב מוזיקה להצגה) ומאז הצגותיה נדחו בשל השתתפות של אחד סער סקלי בתוכנית ריאליטי פופולרית, ונדמה שחלק בלתי מבוטל מהאנשים שהגיעו לצפות ביריית הזינוק הרשמית של ההצגה החודש באו רק כדי לצפות בתופעה מקרוב. סקלי, לכל מי שתהה ולמען הסר כל ספק, הוא הרבה

יותר מהמולך על מסך הטלוויזיה. יכולות המשחק שלו, שנחשפו ב"האח הגדול", היו רק רמיזה לביטוי הבימתי המרשים של השחקן המדהים, לא פחות. כשהוא נופל ירוי הוא נחבט על הקרקע בעוצמה כזאת שהקהל נרעד מחשש לשלומו. כשהוא בטראנס, גלגלי עיניו מסתובבים על צירם עד שאישוניו נעלמים לחלוטין בארובותיהן. כשהוא מתנועע בסמכותיות של חייל ממושמע, תנועות ידיו החדות כסכין מפלחות את האוויר הדחוס והמעושן לחריצים דקים.

צילום: יוהן שגב
תאווה אינטלקטואלית בלתי פוסקת. ''סדאם חוסיין'' צילום: יוהן שגב

אבל עם כל הכבוד לסקלי, המחזה של לוי מכיל הרבה מעבר לסך ידועוניו ומספק לצופה תאווה אינטלקטואלית בלתי פוסקת תוך ריגוש כל חמשת החושים. עם הכניסה המסודרת למתחם ההופעה, כשארבעת השחקנים כבר ישובים בפינת הבמה מורכני ראש, מיד מורגש ריח של נרגילה וקטורת. "עשו פה גם ריח של ערבים", מציינת אשה מבריקה אחת עם התיישבה על שטיח אותנטי וכרית אופיינית. שני נגנים בפינה הקרובה לקהל מלווים את כל ההתרחשויות בגיטרה, חליל, הרמוניום, תוף פריים, חליל ניי ואף מפתיעים עם גונג ופיצוץ בלונים. אפילו בלוטות הטעם מגיבות לעשן שהולך ונהיה סמיך מדקה לדקה, אך כל אלה רק משניים לחוויה הוויזואלית המרשימה של סדאם ושלושת כפיליו שמתפרקים, רוקדים, נרמסים, שרים, מזילים נפט ומתאבדים על הבמה.

לעתים זה מרגיש כמו עומס יתר על המערכת שצריכה לעכל את הכל יחד, לפרש את השפה הכה לא שגורה ותוך כדי לדלות ממנה מסר. אך גם אם קשה לקלוט ולהבין את הכל בזמן אמת, החוויה עצמה עוצמתית כל כך שבמקום לשקוע בבלבול, רוצים לחוות אותה שוב.

מחזה ובימוי: יונתן לוי. שחקנים יוצרים: סער סקלי, ניר שאולוף, אמיר פרג'ון, יונתן לוי. כוראוגרפיה: נטלי תורג'מן. מוזיקה: יפתח כדן, הראל גל.

טים ברטון, גרסת הקבלה

המחזה "הדיבוק - בין שני עולמות" על פי המחזה הנודע מאת ש. אנ-סקי, עלה לראשונה בשיתוף תאטרון "הבימה", מוצג באופן קבוע בתיאטרון "הסימטה" ולא מפסיק לקצור שבחים ולייצג את ישראל במסגרות בינלאומיות שונות, ולא בכדי. השילוב הפנומנלי של התפאורה המיוחדת, חמש הבובות ושלושת השחקנים שמחליפים תפקידים וזהויות, מחבר פרודיה וסיפור אהבה רומנטי בצורה מאלפת. האינטרפרטציה של שוחט למחזה הנודע מפתיעה בעיקר בזכות השילוב בין ישן לחדש, בין בובות שנבנו בהשראת טים ברטון לתלבושות חסידיות ואיפור קלאסי מוקפד, בין סמלים קבליים ומיסטיקה יהודית להלצות תיאטרליות מודרניות. כל אלה יחדיו חורגים מגבולות הפרינג' הבנאלי ובלי להתיימר מצליחים ליצור תחושה של תיאטרון רפרטוארי בחלל צנוע.

צילום: קטי ג'לר
חורג מגבולות הפרינג' הבנאלי. ''הדיבוק - בין שני עולמות'' צילום: קטי ג'לר

בעוד השחקנים נותנים ביטוי פיזי להתרחשויות, מרמים את הקהל בתחושה שהאתגר לפזז על שולחן אלכסוני תלול במרכז הבמה קל לביצוע, הבובות שובות את לבו בחן, רגישות והומור, עד שנדמה כי השחקן והבובה אחד הם, למרות שהאינטראקציה ביניהם היא חלק מרכזי בהצגה ולמעשה גולת הכותרת של המחזה. הפניה לקהל בגובה העיניים בלי לקמט את המצח תוך שמירה על קווי המתאר של המחזה המקורי, מהתלת בך ומוכיחה שפרינג' לא חייב להיות משהו כבד ובלתי מושג להבנה.

עיצוב הבובות הפנטסטי והעיבוד המבריק הטיסו את "הדיבוק" לפסטיבלים בסן פרנסיסקו, דרזדן, מוסקבה וברלין, וכעת הבובות וצוות השחקנים מופיעים בפסטיבל בינלאומי בסין. מן העבר השני,  השתתפותו של סקלי תביא קהל רב לצפות ב"סדאם חוסיין" בארץ. לא משנה מה הסיבה, מי שהולך לראות, מרוויח.

מחזה, עיצוב במה ובובות: שמואל שוחט. שחקנים יוצרים: אילת שדמון, ירון סנצ'ו גושן, נמרוד איינברג.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים