סינגולר: גלעד כהנא הוא אויב המדינה

עם שיר הלל לדפני ליף, לא ברור איך הממשלה עדיין לא כלאה את גלעד כהנא, מיכל אמדורסקי שוב עושה לנו רע, עופרי, שהמדור סימן כעופרה חזה הבאה, מאכזבת טיפה ויש גם מאור כהן אחד, אבל ממש לא זה שאתם אוהבים. הסינגלים של השבוע

רועי בהריר | 23/5/2012 16:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

ג'ירפות, ''דפני דפני''

לא ברור מדוע ממשלת ישראל עדיין לא דרשה לכלוא את גלעד כהנא במתקן בידוד, או, לפחות, פרסמה אזהרה חמורה לציבור מפני מגע עמו. בכל זאת, האיש לוהט בקטע מסוכן. בוער. הוא גם הביא, עם הג'ירפות, את האלבום הישראלי הטוב ביותר לשנת 2010 ("אין כניסה לפילים"), גם כתב עם דודו טסה את הלהיט המצוין "צריך", גם נהיה סחבק של נינט והוציא איתה הוציא אלבום חזק של The Walking Man (פרויקט הסולו שלו), ועכשיו, בהשראת דפני
ליף וקיץ 2011, הוא והג'ירפות שלו מסתערים על קיץ 2012 עם פזמון סול סוחף - מוטאון לפי הספר, עם מחיאות כף וקריאות ביניים ("שמאל-ימין, שמאל-ימין") - שביכולתו לגרום לכל ראש בישראל, צנוני וטייקוני ככל שיהיה, לעבור לתנועה מתונה של הנהון מהנה לפי הקצב, ותוך כדי זה להיזכר, גם אם רק אינסטינקטיבית, כתוצאה מהחזרה המודגשת של שמה הפרטי בפזמון, בצעירה הלוחמנית ההיא מרוטשילד. בקיצור, כהנא חי. לגמרי.

עוד קצת סינגולר:
>> הרוק העברי צריך עוד יוצרות כמו נינט
>> הראל מויאל מתמחה בבינוניות


Get Microsoft Silverlight

צילום: אלמה מכנס קז
לוהטים בקטע מסוכן. ג'ירפות צילום: אלמה מכנס קז

מיכל גבע, ''הביתה''

בסופו של דבר, מיכל גבע משיגה כאן, בסינגל הראשון מתוך אלבומה השני, את המטרה שלה - עצב קל אכן צץ בעקבות האזנה לשיר והלב אכן יוצא אל הזמרת האבודה ששרה, בקול חנוק, "כמה שביקשתי ולא קיבלתי / כמה שבכיתי כמו ילדה" - אבל זה ממש לא קשור למלים, למנגינה ולעיבוד המשעממים, שעשויים לגרום גם למאזינים לא ממש עייפים לשקוע בשינה עמוקה, ובמקרים קיצוניים אף למות. 

הסיבה לצער האותנטי שהשיר הזה מעורר היא העובדה שגם אחרי שעברה כל כך הרבה דברים לא פשוטים בחיים - בין השאר, היא למדה ב"רימון" והשתתפה ב"דה ווייס" - היא לא הצליחה, כפי הנשמע, לספוג די השראה כדי להוציא מעצמה משהו מעניין, מרגש, מקורי ובעל נוכחות. שטף הרחמים העצמיים שהיא מציגה פה אולי באמת מגיע מתוך מעמקי נפשה המיוסרת, אבל הלחן שעליו הוא יושב חלש מכדי להחזיקו, והעיבוד האובר-אינטימי רק מדגיש את העובדה הזאת עוד יותר. האמת היא שבאלבום הבכורה של גבע היו כמה התחלות של כיווני התפתחות נכונים יותר עבורה - למשל, "קרח" הרוקיסטי - אבל בינתיים נראה שהיא תקועה חזק מדי במלנכוליה הקיומית, שפחות הולמת אותה. נו טוב, לא נורא. קרוב לוודאי שברגע שהיא תמצא סיבה לקום בבוקר, הכל יהיה בסדר.


Get Microsoft Silverlight

צילום: ניר גבע
לא מספיק מעניין, מרגש או מקורי. מיכל גבע צילום: ניר גבע

עופרי, ''בקץ הימים''

"אל תאמר מילה" - הסינגל הראשון שעופרי הוציאה מתוך אלבום הבכורה הממשמש שלה - העיף למדור זה את האמא של הצורה שלו וגרם לו להשוות את הזמרת הצעירה והתמה הזאת, בעלת הקול הגבוה והמלאכי, לעפרה חזה על"ה, הטובה בזמרות ישראל. בעיקרון, המצב לא עד כדי כך השתנה מאז: המדור עדיין עף לשמיים מהשיר ההוא, עדיין פוגש שם את עפרה חזה ועדיין מחזיק מעופרי גם מלחינת פולק מצוינת, מעין גרסה נשית של עידן רייכל.

אבל "בקץ הימים", למרבה האכזבה, שואב אותו חזרה ארצה, אל כיסא המחשב עם המשענת שלא הורכבה כהלכה, המסך התקוע על בהירות מסנוורת וההבנה שהחלום שחלם על עופרי נגמר. קולה המתוק אמנם שוב עושה את הוודו שלו, עיבוד הקאנטרי של פטריק סבג רך ויפה, הגיטרות של אורי אשחר ושגיא איילנד נעימות ומשמחות, אבל הלחן לא מספיק מעניין, ההגשה לא מספיק חדה ומשכנעת והטקסט הרציני מדי, הסמי-דרמטי, לא יושב מספיק טוב על הדוברת הקטנה והעדינה. מה לה ולקץ הימים? היא צריכה לכתוב לפחות עוד 30 שירי אהבה ו-40 שירי פרידה עד שתוכל להרשות לעצמה לגשת לנושאים כאלה. מצד שני, למדור שהעז להכתיר זמרת בתור העפרה חזה הבאה אחרי סינגל אחד בלבד אין ממש זכות לבוא עכשיו אל הזמרת הזאת בטענות.


Get Microsoft Silverlight

עטיפת הסינגל
המדור לא ממש יכול לבוא אליה בטענות. עופרי עטיפת הסינגל

מאור כהן, ''בארץ הזאת''

טוב, אפשר לתת קרדיט לקוראי המדור ולצאת מנקודת הנחה שאחרי שהמאור כהן הזה כבר הוציא ארבעה סינגלים מתוך אלבום הבכורה שלו ("בארץ הזאת" הוא החמישי) אנשים כבר יודעים שלא מדובר במאור כהן ההוא, מזקני צפת, הזבובים, צמד ראות וארץ נהדרת, אלא באדם אחר לגמרי: שלמה ארצי. כלומר, זמר/יוצר שמנסה להישמע כמו שלמה ארצי המאוחר, עם כל החשיבות העצמית והרצינות העודפת שנלווים לכך (הבחור מתיימר לנסח פה לא פחות מאשר מצב תודעה לאומי בימים שאחרי רצח רבין), ולמרות כל חוסר הפשר וההיגיון הטמונים בעצם הרצון להיות שלמה ארצי המאוחר. למרבה הצער, הוא אפילו די מצליח בזה. ראו הוזהרתם.

 


מיכל אמדורסקי & Maze, ''תוציא את מה שיש לך''

לא בטוח שמיכל אמדורסקי וזוהר דותן (הקול של הרכב הטראש-דאנס הנחות והמבדר Maze) באמת רוצות שאוציא פה את כל מה שיש לי על יצירת המופת המשותפת שלהן, מה גם שממילא כבר הוצאתי את זה קודם, בשירותים, אז אנסה להיות כמה שיותר קצר ותמציתי בעניין הזה: מלים של ילדות בכיתה ד' שהחמיצו את כל שיעורי הלשון והעברית מכיתה א' עד כיתה ג', פזמון דביק כבקלאווה, דאבסטפ מיושן ופרימיטיבי בבתים, אווירת יום הולדת של ילד ערס בן 11 - בקיצור, שיר ענק. רוצו לשמוע.


Get Microsoft Silverlight

עטיפת הסינגל
אין לנו מה להוסיף. מיכל אמדורסקי וזוהר דותן עטיפת הסינגל
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים