השם הוא המסר: מדוע ראפרים משנים את שמם?
ההיסטוריה של שינויי שמות בקהילה האפרו-אמריקאית ובפרט בעולם ההיפ הופ הולכת רחוק יותר ועמוק יותר מהקפריזות המטופשות של פאף דדי - עד לתקופת העבדות
>> בואו להיות חברים של nrg תרבות בפייסבוק
סנופ הוא לא הראפר המרכזי היחיד ששינה את שמו בתקופה האחרונה. לפני כשנה הכריז הראפר מוס דף על שינוי שם הבמה שלו ליאסין ביי, כשהמצלול המעט מוסלמי הוא ללא ספק הצהרת כוונות של מי שלקח על עצמו את הדת עוד בגיל 19. והם לא היחידים - ביגי, נאס, קומון, אנדרה 3000, טו צ'יינז, יאנג ג'יזי ועוד המוני ראפרים חתכו את שמם הקודם ואימצו אחד חדש מסיבות שונות מגוונות. כמובן שגם אי אפשר לשכוח את פאף דדי/פי דידי/דידי דירטי מאני, שלמשך תקופה ארוכה החליף שם באותה התדירות שבה החליף מכוניות.

מסורת שינוי השם בקהילה השחורה ארוכה בהרבה מזו של ההיפ הופ. עם הגעתם של העבדים הראשונים לארצות הברית, בעלי העבדים בחרו עבורם שמות נעימים יותר עבור האוזניים הנוצריות העדינות שנפגעו מכמות ההברות והמשמעויות של השמות האפריקאים. השמות החדשים היו טובי, טום או אהרון - כמה שיותר לבן יותר טוב. בשלב מסוים, כאשר היו יותר עבדים משמות, החלו לקרוא להם לפי המטלות שעשו. אלברט קוק או דניאל קוטון לא היו שמות נדירים.
עם התיקון ה-13 וביטול העבדות, עבדים רבים היו אבודים בנוגע לזהותם. חלקם בחרו בשם משפחה סמלי כגון פרימן (Freeman) או בראון (Brown) ורבים פשוט בחרו בשמות המשפחה של דמויות ידועות לחיוב כגון תומס ג'פרסון, ג'ורג' וושינגטון או אנדרו ג'קסון. כמאה שנה לאחר מכן, עם עליית תנועת זכויות האזרח בשנות השישים, גם שמות אלו נחשבו כ"שמות עבדים" - זכר לתקופה שבה הדיכוי הגזעי היה גלוי לחלוטין. בהשראת ההצהרה שהדיכוי עוד לא תם, גל נוסף של שינוי שמות החל, הפעם כאמירה - אנחנו הבעלים של הזהות שלנו. השמות האפריקאים ששבו לתחייה הפחידו אמנם את האדם הלבן, אבל היוו זריקת מרץ חיובית לתרבות השחורה.

התרבות האפרו-אמריקאית מעודדת כינויים, שמות חיבה ופסבדונים כאלה או אחרים, החל מכינויי רחוב ועד המסורת הבלוזיסטית שהביאה לנו את מאדי ווטרס או האולין וולף. לכן, כאשר נוצרה המוסכמה של שמות במה בעולם הראפ, זה לא הפתיע את המאזינים. הכינויים איפשרו לראפרים הגדרה עצמית ראויה עוד דרך להגשמת השאיפות שלהם. ניתן לקחת כדוגמה את ההרכב הראפ הראשון - The Sugarhill Gang. לא צריך להיות גאון כדי להבין ש"מאסטר ג'י", "ביג בנק האנק" ו"וונדר מייק" הם נסיונות ליצירת מציאות בעזרת מחשבה. "הסוד", גרסת הגטו.
מאז הפך שם הראפ לעוד דרך להעברת מסר, מה שאומר שאפשר גם לשנות את המסר בהתאם למקום שבו האמן נמצא בקריירה שלו או בחיים האישיים. כש-Ol' Dirty Bastard רצה להציג את התחושה האלוהית שלו ככוכב ראפ הוא שינה את שמו ל-Big Baby Jesus. דניאל דומליי התחיל את הקריירה תחת שם הראפ zev love x עד אשר בטוויסט שנלקח מספר קומיקס אכזרי במיוחד נהרג אחיו בתאונת דרכים. כשחזר לפעילות הוא קרא לעצמו MF Doom ואימץ פרסונה של ארכי-נבל חולני עם פלואו עקום ונפלא.
לא סתם סנופ ומוס דף שינו את שמם. זה עניין של הגדרה עצמית, לקיחת בעלות על מי שאתה ועל המסר שאתה מעביר. לא רק בשם החדש, גם בעצם שינוי השם יש מסר, ואת זה מבאר באופן נהדר דווקא הראפר הישראלי קלקידן בשירו "בעזרת השם", בו הוא מתאר סיטואציה אמיתית מחייו. ישראל 1991 - קַלְקִידַן קָסָא מַשָׁשָׁה בן השש עומד במשרד המנהלת ביבנה ונאלץ לבחור לעצמו שם "ישראלי". אריאל מששה החזיק מעמד רק שבע שנים עד שקלקידן חזר, ראשית כשם ראפ ולאחר מכן כזהות שלמה. במילותיו: "כי ניצלתי, הזהות חזרה - תודה ר-א-פ".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
