מלך לב אדום
את העשור שאחרי "זה כל הקסם" בילה נמרוד לב הרחק מאור הזרקורים. עכשיו, בגיל 42, כשהוא חוזר לתל אביב עם אלבום חדש וסינגל שנכתב בעקבות מבצע "עמוד ענן", הוא מוכן לספר על מותה הטרגי של חברתו הטובה ולגלות שבקרוב יתחתן

במלחמת המפרץ ליווה את האזעקות בתל אביב שיר אקטואלי של אלונה דניאל. במלחמה האחרונה, לעומת זאת, ליוותה את האזעקות שירת רוני דניאל. והנה, רגע אחרי סיום מבצע "עמוד ענן" נמצא סוף-סוף זמר מוכר שיצר שיר מקורי ראשון שעמוד ענן מרחף עליו: נמרוד לב שר בפנינו לראשונה את השיר "אדום", שהלחין למילותיה של בת זוגו נועה בנוש.
"ישבנו במרכז תל אביב בין האזעקות והבומים, והיה די הזוי. הרגשנו חסרי אונים, אז החלטנו להתמודד באמצעות יצירה", אומר לב. "החתולים שלנו, מיצי וחתוליהו, הביטו בנו בפליאה כשהשתטחנו על הרצפה ושמנו ידיים על הראש. בשוך הסערה מצאנו את החתולים שוכבים בכפיות כדי להירגע. בת זוגי, שתחייה, כתבה בפייסבוק: "לא כל חיי חלפו מול עיניי באזעקה. רק המשפט: עזוב אותך, מי צריך ממ"ד, העיקר שהדירה מעוצבת טיפ-טופ עם זכוכיות דקורטיביות".
בזמן המבצע הצבאי, במקביל ליצירה, התנדב לב להופיע בפני תושבי הדרום - אולי בהשראת דיוויד ברוזה, שהקליט עמו אלבום הופעה בעבר. לאחר שהופיע במקלט ביד מרדכי וסייר בקיבוץ בהדרכת התושבים, נפל טיל כמה עשרות מטרים ממנו. נמרוד לב הוא לא רק יוצר וזמר מוכשר, אלא גם אדם בעל חושי שיווק מחודדים: אולי הוא תפס טרמפ על המצב הביטחוני כדי לגזור קופון של יחסי ציבור, אבל אי אפשר להכחיש שיש לו לב גדול.
לב גם מכיר היטב מציאות קשה של נפילות טילים עוד מהתקופה שגר בכפר ורדים שבגליל. בזמן מלחמת לבנון השנייה הוציא עם חברי RBS, הרכבו לשעבר, את השיר "מקום שהוא בית", הכולל הקלטות נפילות קטיושות ורעמי תותחים, כפי שתיעד בעת המלחמה מאולפנו הביתי. זמן קצר קודם לכן, במהלך המלחמה, הפיק גימיק נוסף: השיר "הפכתי שבוי", שהקליט עם קרנית גולדווסר.
"הנפילות בתל אביב עוררו בי פלאשבקים לנפילות טילים שהתרחשו כשגרתי בכפר ורדים. באותם ימים זה הגיע קרוב מאוד אליי. אבל היום יש משהו שונה מאז. בזמנו הצפון היה כמו אזור רפאים, שום דבר לא תפקד, וההרגשה הייתה שלמעלה לא אכפת מאיתנו, מה שגרר מחאה וצעקה גדולה. הפעם אני חושב שהרגשנו הרבה יותר בטוחים. לא היתה תחושת נטישה".
תרשה לי לנחש שיש לך משהו פוליטי להגיד בנושא.
"זה לא עניין פוליטי, אלא על-פוליטי. כשנופלים טילים בתל אביב כולם מבינים שהנסיגה החד-צדדית מעזה לא היתה צעד טוב. היום כולם מבינים שההתנתקות לא פתרה את הבעיה אלא רק קירבה את המלחמה לערי הדרום ולתל אביב. ליציאה מעזה לא היה צידוק גם באספקט האנושי, כפי שאמרתי גם אז. נעשה למתיישבים עוול. שכחו שמדובר פה באנשים, בבני אדם, באחים, שכואב להם, שקשה להם. כדי להעביר ילד מבית ספר אחד לאחר מתכוננים חודשים, ופה אתה דורש מאנשים לעזוב משהו שהם בנו 40-30 שנה במו ידיהם, להוציא מתים מהקברים ולעשות דברים נורא קשים, ואז איש לא מטפל בהם. זה נעשה בחופזה. זורקים אותם לכלבים, מספרים על הקראווילות ה"נפלאות" שהם מקבלים, ועד היום הם יושבים שם. לכן אמרתי אז שדרושות קצת חמלה וקצת אנושיות".
בזמן מבצע "עמוד ענן", כמו בתקופות מתוחות אחרות, נרשם זינוק חד במספר השמעות הלהיט של לב, "ימים טובים". שורת המפתח בו היא: "כמה זמן אני מחכה שיבואו ימים טובים". 'אתה גאון שהוצאת את השיר הזה. הוא תמיד יישאר אקטואלי, כי המצב תמיד חרא', אמר לו הבדרן ערן זרחוביץ' על במת האוזןבר בתל אביב במוצאי שבת שעברה, כששניהם התארחו במופע הסאטירי של שי שטרן.

נמרוד לב ידע ימים לא כל כך טובים בשנים האחרונות. לאחר להיטו הענק "זה כל הקסם" עזב את תל אביב ועבר להר בגליל, חווה שם ימים של מתיחות ביטחונית ומלחמה, נעלם מהתודעה הציבורית הרחבה, נפרד בכאב מחברתו הטובה ביותר, שהיתה גם שותפתו להרכב, וחי ללא בת זוג משמעותית במשך שנים, למעשה מאז פרידתו מאורלי פרל ב-1999.
אבל לאחרונה האדרנלין שוב מגביר את קצב פעימות הלב. בקרוב יוציא נמרוד לב אלבום סולו ראשון מזה 11 שנה (האחרון היה "מציאות הפוכה" שהוציא ב-2001, ומאז פעל במסגרת ההרכב RBS). באלבום החדש משמש חמי רודנר יועץ אמנותי: זוהי סגירת מעגל בשביל השניים, שכן רודנר הפיק את אלבום הבכורה של לב. לב גם חזר החודש להופיע לקראת האלבום המתקרב (המופע הבא יתקיים
לפני קצת יותר משנה שב לב לתל אביב ולחיי זוגיות, לאחר שנות רווקות ארוכות. את המקום שמילאה בעבר זמרת הברים האדומה החליפה נועה בנוש, עיתונאית בת 36. בקרוב , מגלה לנו לב, הם יתחתנו, מה שמן הסתם ילווה במבול אייטמים תקשורתיים שיסחטו כל הטיה אפשרית של המילה לב. שיר החופה שלהם יהיה אחד משירי האלבום החדש, שכמו שירים נוספים באלבום נכתב גם הוא בידי בנוש. ושוב, כמו לפני עשור, נמרוד לב משתף פעולה עם בת זוגו.
למעשה, מלבד השיר "אדום" שנוצר על רקע המתיחות הביטחונית האחרונה ונוסף בספונטניות לאלבום, מרבית השירים דווקא עוסקים באהבה. כך, למשל, הסינגל "אוקיאנוס", שכתבה בנוש.
מוזר ומעניין שאת שיר האהבה שאתה שר ומקדיש לנועה באלבום החדש, "אוקיאנוס", היא בעצמה כתבה. זה שיר אהבה עצמית, היא הכניסה לך את המילים לפה.
"נועה בחורה חכמה. היא רוצה שאכתוב לה שירי אהבה, ובמקום לחכות היא פשוט כותבת לי אותם. אני שר לה את השירים המתאימים לה בדיוק, אני לא יכול לטעות".
עד בנוש, לא היית בזוגיות מאז זמרת הברים האדומה.
"נכון, לא הייתה לי זוגיות משמעותית מאז שנפרדתי מאורלי. יש לזה כמה סיבות. אלף, כי הייתי במסע להכיר את עצמי לעומק. בית, כי אני רומנטיקן חסר תקנה, טוטלי, ולא הסכמתי להתפשר על פחות מאהבת אמת. גימל, היה לי פחות צורך בזוגיות כי לא הרגשתי לבד, בזכות החברות הטובה שלי עם חברים טובים - אירית ז"ל ויניב, שאהבו אותי כל כך".

את ארוסתו הכיר נמרוד לב דרך הטוויטר. צירוף המקרים הזה סמלי מאוד, מאחר שנמרוד הוא מהאמנים הפעילים ביותר באינטרנט וברשתות החברתיות. לב ובנוש מחקו במידה רבה את הגבולות בין הפרטי לאמנותי ברשת. לדוגמה, כשהתלבטו איזה סידור של אבני חן יעטר את טבעת האירוסין שבנוש תענוד, היא העלתה תמונות לאינסטגרם וביקשה שימליצו לה ויעזרו לה לבחור.
הפעילות המקוונת של לב בלטה כבר כשהוציא אלבום רשת להורדה חופשית ב-2006 עם הרכבו RBS. "לדעתי האלבום הופץ במאות אלפי עותקים בכל העולם. עשיתי את זה שנה לפני שרדיוהד הפיצו את האלבום שלהם באינטרנט", אומר לב. "הרשת היא מרחב הפעילות המרכזי שלי. באמצעותה קידמתי יוצרים ויצירה עצמאית לאורך השנים. עסקתי בזכויות יוצרים דיגיטליות. בעיניי האינטרנט הוא הפלטפורמה הכי טובה שיש להפצת תכנים. היא מיידית, היא ישירה, מאפשרת קשר ישיר עם הקהל. פעם היינו יושבים ומחכים שאחת לכמה חודשים חברת תקליטים תעביר לנו שק עם מכתבים ששלחו לנו, אבל היום הפידבק מהקהל הוא מיידי, וזה מדליק".
"לפני שלושה חודשים", הוא מוסיף, "החלטתי לקדם את הקליפ 'אוקיאנוס' רק ברשתות החברתיות. התאמנו את התוכן למדיום: עשינו קליפ שהוא בעצם 'מחוברים' לחתולים שלנו. שבועיים רצנו אחריהם עם מצלמה ביתית ותיעדנו כל פיפס, חמידות ואינטראקציה מקסימה ביניהם. וזה עף בשיתופים ברשתות החברתיות.
"חוץ מזה, פניתי לחברים שלי באינסטגרם, וביקשנו מהם לראות את הקליפ ביוטיוב, ולהעלות תמונה בהשראת השיר לאינסטגרם עם תג מיוחד. התמונה הטובה ביותר מביניהם תזכה להיות עטיפת הסינגל של השיר. בארבעה ימים קיבלנו כ-500 תמונות, והגמר היה בשיתוף התוכנית צינור לילה בערוץ 10. זה קמפיין ייחודי וחלוצי, לא היה כזה דבר. הוא היה מרתק גם כי הוא הראה את הכוח של האינטרנט ושל הרשתות החברתיות, וגם כי הוא היה יצירתי".
הקהילה הווירטואלית שסביב לב זכתה גם לתמונות מיום הולדתו האחרון, עת לקחה אותו בנוש לאמן גיטרות, וביחד עיצבו עבורו גיטרה חשמלית ששמו כתוב עליה באותיות צדף.
כדי להבין מה עבר על נמרוד לב מאז שנטש את תל אביב ונעלם מהתודעה, נתחיל דווקא בימי השיא. בגיל 28, לאחר שסיים לימודים במגמת המוזיקה הקלסית בתלמה ילין, פעל בלהקות שונות ואף היה חבר בצוות ההקמה של חברת החדשות של ערוץ 2, ההצלחה הגיעה אליו בבת אחת.

"בשבוע שהוצאתי את הסינגל הראשון שלי, 'רץ אל תוך הים', אירח אותי מיכה שטרית בהופעה ששודרה לטלוויזיה ביחד עם שמוליק קראוס ויצחק קלפטר. אני יושב עם האגדות האלה בוואן, ואני הקטן כולי בריגוש. פתאום אני שומע צלילים מוכרים שבוקעים מהרדיו. אני אומר להם: זה הסינגל שלי
זאת הייתה הפעם הראשונה ששמעתי את השיר שלי ברדיו, ויותר משהתרגשתי מעצם ההשמעה התרגשתי לשמוע אותו יחד איתם".
מאוחר יותר יצא "זה כל הקסם" שהקליט עם בת זוגו דאז, אורלי פרל. השיר הושמע אז ללא הרף ברדיו והפך ללהיט. "כמעט מדי יום אני פוגש אנשים שאומרים לי: 'תשמע, אני זוכר בדיוק את הפעם הראשונה ששמעתי את השיר', או 'זה השיר שלי ושל זוגתי', או 'זה שיר החופה שלנו'. לכולם יש יחס רגשי חזק מאוד לשיר הזה".
ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים על "זה כל הקסם".
"האורך של השיר הוא חמש דקות, והוא נכתב בחמש דקות. ישבתי על המדרגות בחצר, לקחתי את הגיטרה והוא פשוט נוצר, מילים ולחן. השיר נכתב תחילה כולו בלשון זכר ולא היה אמור להיות דואט. אורלי פרל באה לבקר אותי באולפן, ואמרתי לה 'אולי תעשי קולות לשיר', ואז חמי רודנר, המפיק המוזיקלי, אמר לי: 'אוקיי, אני מציע שתצא מהאולפן, תעשה סיבוב, תקנה משהו לאכול, תחזור עוד שעה'. ככה עשיתי. חזרתי מהטיול אחרי שעה, ומתברר שבזמן הזה חמי שינה את השיר ללשון נקבה, הכניס את אורלי לאולפן והקליט אותה, והפך את השיר לדואט. הוא הושיב אותי על הכסא ואמר לי:'בוא תשמע משהו'.
"ההצלחה הייתה מסחררת, אינטנסיבית ומבלבלת", מוסיף לב. "השיר תפס והופץ וזכה בכל הפרסים. כשחיממתי את סוזן וגה בהופעות שלה בסינרמה, בסוף ההופעה ירדתי מהבמה וישר הריצו אותי למצדה, לאלבום הופעה חיה שהקלטתי עם דיוויד ברוזה שם, עד הזריחה. הכל באותו לילה. המון חוויות מאוד חזקות. כל העיניים היו נשואות אליי, אלינו, בגלל הדואט, ובסך הכל הדברים לא היו על מי מנוחות. זה הלך להתפרק. וזה התפרק. כשהשיר יצא הייתי בשלב שמערכת היחסים הזאת כבר לא תפקדה, אבל הוא יצא כשיר אהבה.
"ההצלחה הגיעה מהר מאוד, ובסיטואציה הזאת הרגשתי שאני לא יכול להיות מה שמצפים ממני להיות, שאני צריך לעשות תהליך עם עצמי, למלא את זה בתוכן, להיות ראוי למקום הזה. הרגשתי שרואים בי מישהו שאני לא לגמרי - נוצץ, מבריק וכריזמטי. אבל לא כך הרגשתי. חיפשתי איך לגדול ולהתפתח. איך לסנכרן את הדמות שנוצרה ואת מי שאני בפועל. זה היה כל כך חזק ומהיר, ורציתי להוכיח לעצמי שאני ראוי למקום הזה".
ובשיא הצלחתו, בשנת 2000, עזב נמרוד לב את תל אביב ועבר לכפר ורדים בצפון. "לאחר ההצלחה המסחררת של 'זה כל הקסם' עברתי להר רחוק, שעתיים וחצי נסיעה לכל צד. לכולם זה נראה מוזר שעזבתי את תל אביב והתיישבתי על ההר". לא רק את אורלי פרל השאיר מאחור ("לא שמרנו על קשר מאז") אלא גם את חבריו. בצפון הכיר חברים חדשים - אירית דננברג ויניב שנק, שנעשו חבריו להרכב RBS. "נהיינו חברים טובים מאוד-מאוד, ממש כמו משפחה. גרנו בשכנות, בנינו אולפן, יצרנו יחד, פתחנו לייבל יחד".
בצפון יצר לב את "ימים טובים", שהפך ללהיט הגדול של אלבומו השני. "זה יצא בתקופה שאריק שרון עלה להר הבית, התחילה האינתיפאדה השנייה, ונהיה בלאגן. כולם כבר רצו ימים טובים, והשיר שטף את המדינה בהיסטריה", הוא אומר.
לב עזב את "הד ארצי", ויצא לדרך חדשה בתור אמן עצמאי - בתקופה שבה מהלך כזה עדיין לא היה מקובל, ולב יודע זאת: "אני חושב שהייתי האמן הרווחי הראשון שעזב חברת תקליטים מבחירה".
בעבר הרבה לב לתקוף את חברות התקליטים בראיונות. הוא ניהל גם מערכה מתוקשרת מול גלגלצ כשהוציא ב-2004 את השיר "וגאס", שמתאר את גלגלצ בתור "חבורה של רובוטים" שבוחרת מה מדינה שלמה תשמע.
"כל האמנים פנו אליי ואמרו: 'אמרת את מה שלנו אין אומץ להגיד'. כשיש בעיה אקוטית אני לא מפחד ולא נרתע להגיד את דעתי. אני חושב שהביקורת שלי הייתה לגיטימית. הייתה בעיה. לא אמרתי משהו שהוא לא נכון. הכל היה אמת, וכשאני נתקל בעוול יש לי שתי אפשרויות: אחת, לפעול לפי האינטרס האישי שלי, ואולי לא להגיד דבר מחשש שאפגע. שתיים, לומר, לעשות, ולהרגיש טוב עם עצמי. וקל יותר להרגיש טוב עם עצמי מאשר לא להרגיש טוב עם עצמי".
משהו השתנה מאז בגלגלצ?
"יכול להיות שהמצב בגלגלצ טוב קצת יותר, אבל עדיפה בעיניי השיטה שהייתה בעבר. אם יש עורך מוזיקלי שאוהב שיר, שישמיע אותו. אם שיר טוב, ועורכים אוהבים אותו, שיהיה להיט. לא להניע הכל בהחלטות יזומות".
על אף הכעסים על גלגלצ, לב הרגיש סיפוק גדול מדרכו העצמאית החדשה. "יצרנו, עשינו קליפים, זכינו בנוצת הזהב. הייתה גאווה אדירה בכך שעשינו את זה בלי חברת תקליטים מאחורי הגב. הוצאנו את 'צ'יינה', שהיה מקום ראשון במצעד של אם-טי-וי אירופה. המון פעילות חברתית ואקטיביזם. התחלנו להוציא מוזיקה לחו"ל, שלחנו חומרים שלנו לברזיל וליפן, התחילו הצלחות גדולות. היינו מאושרים".
בימי RBS עברו על לב חוויות חד-פעמיות, שלא ישכח לעולם. "במסגרת הרכב RBS לקחנו הקלטות שירה נדירות, שאיתרנו בבוטלגים: ג'ים מוריסון באקפלה ללא ליווי מוזיקה", מתאר לב. "שיפצנו, שחזרנו וערכנו אותם, והפקנו להם מוזיקה שכתבנו. בעצם הפכנו את ההקלטות ליצירות עכשוויות, של המאה ה-21. במקביל להצלחה וליצירת קשרים בחו"ל, ברגע שהרכבנו אלבום של עשרה שירים כאלה פנינו לפרי פארל, סולן של ג'יינז אדיקשן ומייסד לולה פלוזה, הפסטיבל הגדול בארה"ב.
"הוא מאוד התלהב מהיצירות החדשות. הסכמנו שהוא ייצג אותנו בפני המשפחה של ג'ים מוריסון, שמוכרים כמי שמעולם לא ששו להתיר הוצאת יצירות חדשות שלו. פארל נפגש איתם, וכשהם שמעו את החומרים הם התרגשו מאוד, התלהבו והסכימו לשותפות בהוצאת החומרים. למעשה הוכן חוזה, הכל היה סגור, כבר היינו שם. הוכנה תכנית עסקית והשקת הפרויקט הייתה אמורה להיות המופע מרכזי של לולה פלוזה.
"הדבר האחרון שנותר היה לעגן את ההסכם בינינו ובין פארל, אבל כשראיתי את ההסכם שפארל הציע חשכו עיניי. נוצרה תחושה שהוא מנסה להשתלט על הפרויקט מבחינה תוכנית ורעיונית, וגם מבחינה כספית. לאחר לילה ללא שינה, יום לפני חתימת החוזה, הודעתי לו שאני מבקש שיסיר את עצמו מייצוג העניין. לצערנו הרב באותו רגע המשפחה ניתקה מאיתנו מגע. ניסינו להמשיך את הקשר עם המשפחה באמצעות חבר, איש עסקים מצליח מאוד שהעביר את החומרים למפיק האגדי נייל רוג'רס, שעבד עם דיוויד בואי, מדונה, מיק ג'אגר ועוד. רוג'רס נטרף על זה. הוא התקשר אליי אישית וביקש להפיק בשבילנו, אבל משום מה הקשר עם המשפחה לא חודש.
"בשנת 2007, כמה חודשים אחרי שהבנו שפרויקט ג'ים מוריסון לא יוצא לפועל, למרות שהיינו קרובים כל כך להגשמתו, אירית חלתה. יכול להיות שזה קשור לשברון הלב הגדול", הוא אומר. לב מגלה לראשונה איך עולמו היטלטל לחלוטין כשהאישה הקרובה אליו ביותר, אישית ויצירתית, נכנסה לפרק האחרון של חייה.
"אירית חלתה, וכל הדרייב הזה נעצר. שוב, היא הייתה כמו משפחה, חברה, שותפה לדרך והשראה. היו לנו יחד קבלות שבת, בילינו יחד, עבדנו יחד, דיברנו על הכל ולמדתי ממנה המון. היא הייתה החברה הכי טובה שלי. היא ויניב היו כל עולמי. אחרי שהיא חלתה הכל נעצר: עברתי פאזה, ופשוט ליוויתי אותה לאורך כל המחלה, כל הזמן, בבתי חולים וברגעים הקשים. מצאתי את עצמי במשך ארבע שנים מנותק מהכל, ומלווה את חברתי הטובה ביותר בדרך שהיא עברה. הרגשתי שאני לא יכול לא להיות שם, שאני לא יכול להתעסק בדברים אחרים. אירית הייתה אישיות אמיצה, חזקה ומעוררת השראה".
קצת לפני מותה, אירית דרבנה אותו לחזור לפעילות מוזיקלית, "היא אמרה לי: אתה טוב
לך תעשה מוזיקה", והוא חזר להופיע בערב משותף עם אלון גל, שבשבילו הפיק שני שירים.
אירית נפטרה באוגוסט 2011. "המסע הזה לימד אותי המון", אומר לב, "אני חושב שהוא לימד אותי להיות איש עניו יותר. להבין את הפרופורציות. להיות מפויס. להבין מה עיקר ומה טפל. לזכור שיש דברים שוליים. גם אם הם בוערים בנו נורא, הם שוליים".
שבוע בלבד אחרי שאירית נפטרה הכיר נמרוד את נועה בטוויטר. "שבוע לאחר שהכרנו אמרתי לנועה: תשמעי, אני רוצה להתחתן איתך", אומר לב.
זה מקרי, שהכרת את נועה בדיוק שבוע אחרי שאירית מתה? "תהליך ארוך הגיע להשלמה, ומתוך ההשלמה אולי נפתח בי פתח". לפני שנה וקצת חזר לב לתל אביב, למוזיקה, לקריירת הסולו, לעבוד עם רודנר. לא פשוט לחזור לתודעה אחרי שנעלמת לזמן רב. "נכון, לא קל לחזור למקום שהייתי בו, מבחינת תודעת הקהל, אחרי עשור. לא מחכים לי עם שטיח אדום. אבל אני חושב שהצלחה אמיתית היא הדרך. היצירה שלי עכשיו בשלה, חזקה ובוגרת יותר, כי למדתי המון מהמסע הזה, גם בחלק השמח שלו בשנים הראשונות וגם בחלק הקשה יותר, שדרש התמודדות".
הצניחה שאחרי ההצלחה הגדולה הייתה קשה בשבילך?
"לא היה לי קשה, כי לא ניסיתי לשחזר את הדברים שעשיתי. אחרי 'זה כל הקסם' ו'ימים טובים' הלכתי לבנות משהו חדש, הייתי בחדוות העשייה והיצירה, בניתי לי לייבל ואולפן וצילמנו קליפים והוצאנו מוזיקה לחו"ל, והייתה שם הצלחה, הייתי פעיל. זה היה מרגש וממלא, אז לא הייתה צניחה. הייתי ביצירה". במקביל לפעילותו המוזיקלית מכהן לב כחבר הוועד המנהל בתזמורת הסימפונית ירושלים וכחבר מליאת רשות השידור.
למה להכניס ראש בריא למיטה חולה?
"זה אתגר גדול. פנו אליי ואל קובי אוז יחד כי רצו יוצרים שידועים בפעילות החברתית שלהם וביכולת שלהם לעשות, לתרום ולהשפיע. התלבטנו ביחד, והסכמנו כי הרגשנו שזו שליחות. חשוב מאוד שיהיה שידור ציבורי נקי ומאוזן, זה חיוני לבריאותה של החברה. ידענו שנצטרך תמיכה זה מזה, כי רשות השידור היא גוף שפועל לאט.
"אני מקווה שהרפורמה הקרובה תעזור להאיץ תהליכים. כשהגענו לרשות מצאנו גוף רמוס, מפורק, אכול ממאבקים פוליטיים. כל המינויים שם היו מינויים זמניים שלא עברו מכרז, למשל: פעלנו כדי לאייש את כל התפקידים באמצעות מכרזים ולפי החוק, כדי שיגיעו אנשים ראויים. זה לא סוד שערוץ 1 הגיע לשפל המדרגה, וכזאת היא הירושה שקיבלנו. אנחנו מנסים להפחית את האגרה כמה שיותר, לייעל את השירות שניתן לציבור".
היית מעורב בפרשת קרן נויבך?
"האופן שבו פעלו מולה לא היה ראוי, והמהלך לא תרם דבר. לא מבחינת האיזון ולא מבחינת הגיוון. אין מי שיצא מרוצה, לא מהדרך ולא מהתוצאה. אנחנו במליאה הנחינו לשנות את ההחלטה".
אלבום הקאמבק של נמרוד לב יכלול גם שיר שמוקדש לחברתו הטובה אירית, שהספיקה גם להיות שותפה ליצירת השיר. זה דווקא שיר אופטימי מאוד, שמצביע על מחזוריות בחיי הלב: "בא האביב, בין כנפיו נחסה / שוב הפרחים יפרחו בשדה / ראו איך היופי הופך צבעוני / שלל ניחוחות ושמחות וגוונים / שחר עולה אור נוגע בנוף / רגע של חסד שלא יחלוף".
sofash@maariv.co.il
