אמש התבזיתי: הבדיחה השערורייתית של אביב גפן
הירידות, העלבונות והפגנת הכוח המיותרת. יכול להיות שאביב גפן הפך במחי עונה אחת של דה וויס מכוכב שנון לבריון?

בהתאם לאווירת הפרי-סטייל עלבונות לפנים המלאכותית ששוררת בפאנל המנטורים של התכנית, כל החברים מסביב צחקו: שלומי צחק, שרית צחקה, אפילו קיבלנו ריאקשן שוט של גפן עצמו מחייך, מדושן עונג מפיסת הסאטירה שנורתה מפיו. נו, אפרים שמיר בחור גדול. זה כנראה מצחיק.
אין מה לומר, קטעים עם אביב. כמו תמיד, ההומור של בן משפחת גפן הצעיר היה בוטה, סר טעם וכמובן – מוגש על מצע אומללותם של אחרים. הפעם הוריד הזמר שתי ציפורים במכה אחת (אפילו שלוש, אם סופרים את שלומי ברכה), כשעל חשבון המשינות, מושא הלעג המועדף עליו בימים אלו, קיבלנו עלבון בונוס על חשבון מוזיקאי ותיק ומוערך. חטאו? ובכן, הוא לא בדיוק עומד בקריטריון הגרימות של ילד אור הירח. כי על חוסר רלוונטיות עוד אפשר לסלוח, אבל חטא ה-BMI הוא כזה שכבר דורש חקיקה.

הבדיחה המקורית של אביב גפן כוונה כמובן ליובל בנאי ושלומי ברכה, המנטורים הותיקים והמבוגרים בחבורה העליזה של דה וויס. נכון, אפשר להגיד הרבה על הבחירה הבעייתית בליהוק של משינה לעונתה השנייה של תכנית הלהיט המוזיקלית. למשל שיובל בנאי, על אף רעמת שערו המרשימה, משחרר יציאות מביכות ואנכרוניסטיות מזן ''רוקנ'רול!'' בממוצע של אחת ל-4 וחצי דקות. אפשר גם לטעון ששלומי ברכה, בחור חביב ומוזיקאי נהדר, מצליח לתת פייט ראוי למיכאל אלוני בקטגוריית ''החור השחור של הכריזמה''.
ללא ספק, המשינות נחשבות לאופציית המנטורינג הפחות אטרקטיבית עבור רוב מתמודדי התכנית, רובם בשנות העשרה עד העשרים לחייהם, על אחת כמה
אבל הניסיון של אביב גפן, אדם שנמצא על סף העשור החמישי לחייו ואשר שיא הקריירה שלו נראה רלוונטי בערך כמו התלהבות מצורב דיסקים, ליצור מצג שווא של עדכניות ובינלאומיות הוא לא פחות מפשע חוסר מודעות עצום. לא שחוסר מודעות היא דבר זר עבורו: באחד מפרקי העונה לעג הסופרסטאר לאנגלית הקלוקלת של חבריו המנטורים, בניסיון לגרום למתמודד האמריקאי מייקל ג'ייד להיות חלק מקבוצתו.

במעמד משפיל במיוחד, עלב גפן בחברי משינה כי הם לא בקיאים ברזי ''L.A SCENE'' (העילגות במקור), הודה כי הוא ''חולה על "L.A" (בתכנית אחרת הודה בפה מלא כי הוא ''חולה אוכל'') והטיח בשאר הקולגות את בקיאותו ברזי דור הזאטוטים החדש, זה ש''שומע MP3 באוזניות כל היום".
מפגן בוטות ואגרסיביות נוסף הופיע גם כאשר פגש במתמודד שמתגורר בניו יורק. כך מתנהל אביב גפן במה שמוגדר כפרק ב' של הקריירה הארוכה שלו. רגע אחד הוא עולב בשרית, באחר הוא מצליף בשלומי וכל העת מצהיר על עצמו כעל איש העולם, אדם אשר מבקר בחו"ל לעיתים תכופות, שולט באנגלית ויודע בדיוק מה הילדים אוהבים.
אבל המציאות היא קצת פחות זוהרת ואולי כדאי שנציג ממערך יחסי הציבור שלו יבהיר לטאלנט כי ממה שהיה חינני וסנסציוני לפני שנה, כמו ציוצי הטוויטר השנונים שלו, נותרו היום בעיקר יהירות, חוצפה והמון יומרה. קצת כמו טוויטר עצמו.
בואו נודה בזה: אביב גפן הוא לא ממש כוכב ענק בחו"ל. ''בלאקפילד'', הלהקה שהקים עם סטיבן ווילסון, לא באמת נסקה לגבהים אמנותיים ואפילו האנגלית של גפן רצופת בעיות דקדוק קשות. "הדור המזוין" שאותו הנהיג בוחר להזדיין היום בממוצע פעם בשבוע, בין אסיפת הורים לפגישה בבנק, גל האלקטרו שגפן טוען כי סחף אותו לאחרונה נמצא כאן כבר מאמצע העשור הקודם. כל זה לא מפריע לו לפגוע במתמודדים ובמנטורים כאחד, להמטיר עליהם מטחי דיקציה בעייתית ולפנות למתמודדים בשאלות פוגעניות, כמעט על גבול האלימות.

זה עצוב, יותר מהכל. בעיקר מפני שגם כממלא תקן סיימון קאוול הישראלי, גפן נעדר תעודות האמיתיות שיאפשרו לו להתבדח על חשבון חבריו לתכנית. בעיקר לא ברורה רכיבתו המתמדת על כרטיס המקוריות והחדשנות, שכן אלבומיו האחרונים מכילים בעיקר שאריות מחוממות של אותו הדבר - שילוב אובר סכריני בין יו-2, קולדפליי לאואזיס (חקיינים מוצהרים בעצמם).
יכול להיות שמאחורי הדמות המתריסה מסתתר מוזיקאי מתבגר שרועד מפחד אל מול חוסר הרלוונטיות המתקרב בצעדי ענק? יתכן שאביב גפן מתעקש להיטפל לנושא הקאמבק של משינה (שהתרחש לפני עשר שנים, אגב) רק מפני שהוא עצמו מעולם לא השלים עם ארעיותו התרבותית? מה יקרה כשגפן יבין שהשנינות התחלפה לה בבריונות חצר בית ספר, ילדי אור הירח התפכחו מחלום השלום והלעג למוזיקה המזרחית, כמו רבים משיריו, הם – מה לעשות, הכי נייינטיז?
