איך שזה שכוכב אחד דועך
נסו להיזכר רגע מי היה הזוכה בגמר עונת העשור של "כוכב נולד". לא הצלחתם? אתם לא לבד. אז מה הפלא שבקשת החליטו לדחות את העונה החדשה

מה לא אמרו על "כוכב נולד"? שהיא מיושנת, עייפה, לא מייצרת באזז, כבר לא מנפיקה כוכבים - בטח לא בממדי נינט־סקעת־דלומי, שהיא חיוורת מול הרוח האמריקאית והמהודקת שהביאה איתה "דה ווייס". עונת העשור של "כוכב נולד" נועדה, בין השאר, לדרוס את קולות הרקע שזייפו בעורפה.
שנה חלפה. האודישנים לעונה הבאה אמנם מתקיימים בימים אלה, אלא שהעונה ה־11 של "כוכב נולד", פרסם השבוע "גלובס", לא תעלה בקרוב, ובטח שלא תלווה את חודשי הקיץ כפי שהיה בעשור האחרון. אם וכאשר תעלה העונה הבאה, יהיה זה "אחרי החגים". בשיחות שמאחורי הקלעים חוששים אנשי התוכנית מביטולה המוחלט. כיצד, אם כן, הפכה "כוכב נולד" מאחד המותגים המצליחים בתולדות הריאליטי בישראל לתוכנית שעתידה לוט בערפל, שלא לומר מוטל בספק? הסיבות רבות ומגוונות, אולם העיקרית שבהן היא אותה עונת עשור חגיגית.
הסיבה הרשמית לדחיית העונה הבאה של "כוכב נולד" היא שיקולי שיבוץ. "האח הגדול", שתעלה בקרוב, ועונת "האח הגדול VIP”, שבוטלה ברגע האחרון משיקולי תקציב, יצרו בעיית לוחות זמנים אצל הזכיינית המשדרת קשת. מסורתית, נמנעות הזכייניות מלשדר שתי תוכניות דגל במקביל משיקולים שונים (בתוכם מגבלות רגולציה).
אלא שזו לא הסיבה היחידה. עונת העשור של “כוכב נולד” סיימה עם ממוצע של 27.1 אחוזי צפייה, נתון מכובד, ובטח לא הנמוך בתולדותיה, אך עדיין נמוך מנתוני העונה שקדמה לה (29.5). אחוזי הצפייה הם רק סימפטום לעונה שלא עמדה בציפיות ולא הצליחה לייצר באזז סביבה. אחת האינדיקציות לכך היא זהות הזוכה בתוכנית. קחו דקה, נסו להיזכר בזוכה המאושר של עונת העשור. רמז: שמו הפרטי הוא אור. לא הצלחתם? אתם לא לבד.

“הזוכה בעונה האחרונה?”, מנסה גורם בתוכנית להיזכר. “בדרך כלל אני זוכר. עזוב, זה לא משנה. ב’דה ווייס’ היתה רק תוכנית אחת ובגלל זה אתה זוכר. וגם שם, הקנדית הזו, לא איזה כוכב גדול. אז היו אצלנו עייפות קצת, של התקשורת בעיקר, ופחות באזז. חוץ מזה, קורה שהזוכה פחות מעניין. זה טבעי. אתה כזמר יוצר את הבאזז כשאתה נמצא בכל מקום ומוציא סינגל וכאלה”.
יש תחושה שהתוכנית ספגה זעזוע אחרי העונה האחרונה.
"תראה, העונה האחרונה היתה קצת בעייתית, אין ספק, לא מבחינת רייטינג אגב, וזה מה שמצחיק, אבל היתה תחושה כזו. לחטט בזה זה קצת אידיוטי כי זו תוכנית שרצה עשר שנים, וזה הכי טבעי שבעולם להתחיל להגיד 'הנה זה לא עובד, הנה זה הולך למות'. אמרו את זה כבר בעונה השלישית".
ועדיין, הפרסום השבוע על דחיית העונה הבאה מעיד על משהו.
"אמת. הפרסום הוא לא סתמי. ידענו מזמן שלא תהיה עונה חדשה בקיץ. הרי באופן טבעי היינו מתחילים לצלם עכשיו במרץ ולא התחלנו. היה ברור שאנחנו לא רוצים".
גורם נוסף ב"כוכב נולד" מציע סיבה נוספת לדחייה: "אני חושב שהם לא רוצים לעשות יותר תוכניות קיץ. 'כוכב', להבדיל מ'דה ווייס', שודרה בקיץ, וזו התקופה הכי קשה לטלוויזיה. רוב האנשים לא צופים בטלוויזיה. 'דה ווייס' משודרת בעונה הכי טובה, כשכולם יושבים בבתים. אנחנו משודרים כשאף אחד לא נמצא במדינה, כולם נוסעים ומתרוצצים ברחובות. כל השנים היינו תוכנית קיץ והגיע הזמן להפוך את זה למותג חורף. מגיע לנו עכשיו שיהיה לנו יותר שקט, לא להתמודד עם הקיץ כשיש את כל התחרויות כדורגל, את כל האולימפיאדות. כל שנה היה לנו משהו ובכל זאת שרדנו".
כל קיץ, כמאמר השיר, קורה דבר מה. בזה האחרון, למגינת לבם של אנשי "כוכב", אכן התקיימה האולימפיאדה, שבטח לא עזרה להייפ סביב התוכנית. אבל גורם טלוויזיוני נוסף שהאפיל על הציפייה לעונת העשור היתה ללא ספק ביצת הזהב של הזכיינית המתחרה רשת, "דה ווייס". פורמט זר, חדש, עם טריק אחד מסתובב ואפקטיבי. "דה ווייס" עלתה לראשונה בחורף הקודם והרוותה את צימאון הצופים לריאליטי כישרונות. היא שאבה את מרב תשומת הלב, ככל הנראה על חשבון המתחרה הוותיקה. "אלה גורמים סביבתיים", מאבחן אחד מאנשי התוכנית בעבר. "תוכניות דומות צצו, יש תחרות על לבו של הצופה. פה יש כיסא, פה מסתובבים - זה נוגס. 'כוכב נולד' היא תוכנית מאוד מעודנת ויש בה את כל האלמנטים, רק מה? לקחו את הז'אנר לאקסטרים, והצופה אוהב את הגירוי הזה".
אז השאלה היא אם מול כל המותגים "כוכב נולד" יכולה לתת פייט?
"אני חושב שאם העונה 'כוכב נולד' תיעדר מהמסך היא יכולה לחזור בגדול, כי שם טמון הגרעין של התמימות. תראה את 'בית ספר למוסיקה', הקהל מת על זה. אין שם תככים, קשקושים או סיפורים קורעי לב. התום הזה של הילדים גורם לאנשים להיות מרותקים".
לא לחינם עולה סוגיית התום והעידון בצמוד לשמה של "כוכב נולד". עונת העשור, ברוח תוכניות הריאליטי ה"חיוביות", עברה בעונה האחרונה מתיחת פנים מסיבית והפכה למעודנת ורכה יותר. כמות המתמודדים הזייפנים שהובאו לצורכי הסתלבטות פומבית צומצמה משמעותית, השידורים החיים ואיתם ההדחות בשידור חי נדחקו לטובת פרקי אודישנים רגשניים ואופטימיים יותר. אלא שבמבט לאחור נראה כי הצופים לא התרשמו מהניתוח הפלסטי שעבר המותג האהוב. "הדאחקות היטיבו עם 'כוכב נולד'", מודה אחד מאנשי טדי הפקות. "אני יודע מניסיון שהצופים אהבו את ההתבטאויות של השופטים, וגם אם הם הסתלבטו - אז מה? זה יפה. כל עוד אתה לא פוגע בנפשו של מישהו או בגופו זה נחמד וזה כסאח טלוויזיוני מתבקש".
"אני דווקא חושב שזה לא פגע בנו", טוען גורם בזכיינית קשת. "רק התקשורת אומרת שזה פגע. הרייטינג היה אפילו יותר גבוה בחלק מהשלבים. מה ההבדל בין 'דה ווייס' ל'כוכב'? הכיסאות המסתובבים והאולפן שלהם - זה הכל קוסמטיקה. אתה לא יכול להגיד שהיה פחות באזז על המתמודדים ב'כוכב' מב'דה ווייס'".

אם הבאזז שיצרו המתמודדים בשתי התוכניות עוד פתוח לדיון, הרי שאת הדרמה שסיפק שולחן השופטים קשה להשוות. אביב גפן סיפק ל"דה ווייס" מנת ארס משובחת מדי פרק והתגוששות המנטורים הפכה לקלף היחצני החזק בתוכנית, גם אם ברובו היה שקוף ומתוזמן. במקביל, אחרי אותה פרשה מתוקשרת, נפרדה "כוכב נולד" מהשופטת הוותיקה מרגול.
בתרומתה של צנעני לעסיסיות התוכנית קשה להפריז. בלעדיה נותרה "כוכב נולד" חלבית למדי. "מרגול הוסיפה המון פלפל והיא גם היתה מאוד מדוברת", מודה גורם בקשת. "ב'דה ווייס' יש את המתחים, אביב גפן עושה את העבודה מצוין וזה יוצר עניין. גם ב'כוכב' זה היה בעבר. כשריקי גל היתה דיברו עליה כשופטת מאוד חריפה ואפילו אני הייתי במבוכה מכמה אמירות שלה. על גל אוחובסקי אמרו אותו דבר. אתה שוכח"."כל אחד מהשופטים היה טיפוס", מוסיף הגורם בטדי הפקות. "דנה אינטרנשיונל היתה טיפוס ומרגול היתה טיפוס. דנה היתה מצוינת והיא הרימה למרגול להנחתות, ולהפך. אנשים אהבו את זה. השופטים ב'כוכב' צריכים לקבל זרקור חזק יותר".
המיתון שעברה "כוכב נולד" ודחיית התוכנית למועד לא ידוע מצטרפים לבעיה רחבה יותר, כזו שמאיימת על הז'אנר כולו: אינפלציית תוכניות הכישרונות. תוכניות הריאליטי המוזיקליות מציפות את המסך באינספור חולמי חלומות, כוכבים בפוטנציה וזמרים גדולים בעיני עצמם. כרגע, מלבד "דה ווייס", "בית ספר למוסיקה" ו"אייל גולן קורא לך", נמשך הליהוק לעונת הבכורה של "אקס פקטור". הפורמט, שנרכש לאחרונה על ידי הזכיינית המתחרה רשת (לפי הפרסומים כדי למנוע את קנייתו על ידי קשת), יעלה בקרוב וגם הוא גורם כאב ראש לא קטן לאנשי "כוכב נולד". כל אלה מעלים חשש שהזכיינית קשת והמפיקה טדי הפקות יאלצו להיפרד מהמותג הוותיק כדי שלא להתבזות בעונה כושלת.
"מאוד יכול להיות שאם פתאום יעלה 'אקס פקטור' וגם זה יהיה להיט נורא גדול ותהיה עוד תוכנית ריאליטי, יחליטו ברגע האחרון שלא תהיה עוד עונה של 'כוכב נולד', אבל בינתיים אני יודע שיש עונה", מגלה אחד מאנשי התוכנית.
ובלי קשר למתחרות מסביב, יכול להיות ש"כוכב נולד" מיצתה את עצמה?
"זה שטויות, באמת. בינינו, כל תוכנית ריאליטי מוזיקלית מיצתה את עצמה".
אז אם לא לרדת מהמסך, לעבור שינוי משמעותי.
"לדעתי אין צורך. הדבר היחיד שצריך הוא לא לעשות שינוי. בעונה האחרונה עשינו שינוי וזה מה שהיה בעוכרינו. צריך לחזור בדיוק לוורסיה הישנה".
"אחת האופציות", מוסיף גורם אחר בתוכנית, "היא לעשות את 'כוכב נולד' הרגיל, זו לא אופציה שפסלנו עדיין". לטענתו, העובדה ש'אמריקן איידול' ממשיכה לעונה 12 בדיוק אותו דבר גרמה גם לאנשי "כוכב" לשקול ברצינות חזרה למודל הוותיק והמוכר.

גיא פינס פרסם לאחרונה שאתם שוקלים להפוך את "כוכב נולד" למן שילוב בין "האח הגדול" ל"היכל התהילה".
"אנחנו לא בטוחים לאן אנחנו הולכים. אנחנו מתלבטים ויש המון אופציות. אחרי עשר שנים שהתוכנית מאוד מצליחה רוצים להרגיש משהו רענן וחדש, ואנחנו מתלבטים איך לעשות את זה".
אנחנו צריכים לדעת איפה אנחנו ממקמים את עצמנו, אומרים אנשי "כוכב נולד" ל"ז'ורנל". באמריקה יש "אקס פקטור", "דה ווייס", ו"אמריקן איידול" וכל אחת עומדת בפני עצמה, אז השאלה היא אם זו מדינה שיכולה להחזיק את השלוש האלה או לא.
ומה הלאה? "לא החלטנו עדיין", זו בהחלט תשובה משקפת. למרות שהפורמט עדיין לא גובש ותאריך עלייה סופי עדיין לא נראה באופק, מלהקי "כוכב נולד" מקיימים בימים אלה אודישנים ברחבי הארץ. "אני משער שהעונה הבאה תעלה בחורף", אומר גורם בתוכנית. "זו טלוויזיה, ואצלנו במדינה מחליטים הכל ברגע האחרון".
