צרחות, שקרים ואגו ענק: קרן הכט חושפת את אביב גפן האמיתי
"ב'דה ווייס' כולם ראו את היהירות, הרוע, המניפולטיביות והנפש השחורה שלו, אבל אותי זה מאוד לא הפתיע". קרן הכט, הזמרת הראשונה שאביב גפן היה המנטור שלה, חושפת את הפצעים המדממים שהותירה בה העבודה עמו

במשך כמה רגעים בשנות התשעים הכט זכתה לחשיפה גדולה מאוד בזכות האלבום ההוא, שמתוכו התפרסמו פרט לדואט ההוא גם השירים "תן לי לבד" ו"חנה". היא כיכבה בתוכנית האירוח של דן שילון, ב"זהו זה" וב"תוסס", כבשה במות ברחבי הארץ, הופיעה מול עשרות אלפים בפארק הירקון ביום העצמאות וזכתה לשבחים רבים בתקשורת. עד כאן הכל ידוע וכתוב בספר דברי ימי המוזיקה הישראלית.
לקרן הכט, לעומת זאת, זכורים עוד פרטים רבים אחרים מהתקופה ההיא – פרטים שאביב גפן אולי קצת פחות מעוניין לזכור - ועד היום היא בחרה לשמור אותם לעצמה, אחרי שהחליטה לפתוח דף חדש בחייה בניסיון להדחיק את משקעי העבר. כעת, לנוכח הפיכתו של גפן למה שרבים מכנים "המנטור של המדינה", היא מרגישה שהגיע הזמן לחשוף את האמת על מה שקרה אז, בניינטיז, בינה לבינו. למען יראו וייראו.
גרסתה של הכט לאופן שבו התנהלה מערכת היחסים שלה עם גפן לא נחשפה עד כה, גם מפני שהכט לא ששה לחפור בעבר הכואב, וגם, כמובן, מפני שמוזיקאי ישראלי, מטבע הדברים, מעדיף לחשוב יותר מפעמיים לפני שהוא מסתבך עם אביב גפן – שידוע בזרועותיו הרבות והארוכות בתעשיית המוזיקה.
הכט טוענת כאן, בין השאר, שגפן שיתף אותה בלבטיו האישיים לגבי היחסים שלו עם אילנה ברקוביץ' והאפשרות להחליפה בכוכבת רוק ישראלית ידועה, ניסה להתחיל איתה ואף נישק אותה, סיפר לה שהוא לא מבין מה היא עושה עם החבר שלה אז, הראל בן עמי (גיטריסט התעויוט, להקת הליווי של גפן) ואפילו החליט לכתוב לה שיר פרידה מבן עמי בזמן שעדיין היו יחד. בנוסף לכך היא מתארת התקפי זעם של גפן, סיפורים שהפיץ עליה בתקשורת ובין חבריו ותחושה כללית של חוסר אכפתיות משווע מצדו של ה"מנטור".
"אביב גפן בעט בי בכל דרך אפשרית", היא אומרת, "אחרי כל כך הרבה שנים אני מרגישה שהגיע הזמן שגם האמת שלי תצא לאור ולא רק מה שהוא דאג להזין בו את התקשורת. הגיע הזמן שאביב ישלם את המחיר על האמירות וההשתלחויות שלו לאורך כל השנים. ב'דה ווייס' ראו השנה את היהירות, הרוע, המניפולטיביות והנפש השחורה שלו – וזה מאוד לא הפתיע אותי. זה רק טיפה בים ממה שאני עברתי אצלו, אבל זה הספיק כדי לעודד אותי להוציא את האמת שלי החוצה, כי אני הייתי הראשונה שספגה ממנו את כל השיט הזה".

הכט החלה את דרכה המוזיקלית בגיל 16. המפיק המוזיקלי שוקי שוקי מהצמד שוקי ודורית (“גן נעול”) היה האבא המוזיקלי הראשון שלה, ודרכו היא הכירה את יקי קול משלישיית אדלר, שהפך למפיק שלה. בגיל 17 היא הוציאה שיר בשם “אחרי אטום”, למילותיו של יגאל גלאי וללחן של שוקי. הקליפ שליווה את השיר הגיע לתחרות הקליפים בפסטיבל הסרטים בחיפה ושודר בתוכנית “עד פופ”. בצבא היא שירתה בלהקת חיל האוויר לצד אמנון פישר וירדן בר כוכבא (“קובי אשרת קיבל אותי ללהקה והאמין בי בטירוף”, היא מספרת), וכשהשתחררה הקליטה אלבום שאת שיריו כתב התמלילן מאיר גולדברג, אבל האלבום, בסופו של דבר, נגנז.
“בזמנו חיפשנו חומרים חדשים”, נזכרת הכט. “באיזשהו שלב אמרתי ליקי ‘שמע, יש לנורית גלרון את השיר המהמם ‘אתה פה חסר לי’, שכתב איזה ילד בשם אביב גפן’. לא היה לי אז מושג מיהו או איזה קשר משפחתי יש לו. הוא אמנם כבר היה אחרי האלבום ‘אור הירח’, אבל אני לא הייתי מילדי אור הירח, לא הייתי בצמח וזה לא היה הקטע שלי בכלל. בקיצור, יקי פנה לאביב ואמר לו ‘יש לי פה זמרת צעירה, בוא תשמע אותה’. הגעתי לביתה של נורית גפן, אמו, כי באותו זמן אביב עדיין גר שם, והוא שמע אותי שרה ונגנב ממני לגמרי. הוא אמר לי שהוא מאוד אוהב את צבע הקול שלי”.
זמן קצר אחר כך החלו הכט וגפן לעבוד על סקיצות באולפן של שוקי שוקי. הם הקליטו חמישה שירים ושלחו אותם לחברות התקליטים הד ארצי ואן.אם.סי. “שתי החברות רצו את זה”, מספרת הכט. “בסופו של דבר חתמתי בהד ארצי, ובדיעבד הבנתי שעשיתי את שגיאת חיי, כי לאביב היה המון כוח שם. בהמשך גם הבנתי שהוא סתם שיחק איתי עם אפשרות הבחירה, כי מבחינתו היה ברור שאני אלך להד ארצי. תוך כדי הקלטת הסקיצות אביב בא אליי ואמר ‘בהד ארצי שאלו אותי כמה כסף אני רוצה שייתנו לי עבור כל מה שאני עושה באלבום שלך, ואני אמרתי שאני רוצה רק 5,000 שקל'. חייכתי אליו, והוא הוסיף ‘רק שתראי כמה אני מאמין בך’, כי גם אז הסכום הזה נשמע עלוב – בטח בהשוואה לסכומים שהוא קיבל עבור האלבומים שהוא עשה אחר כך לאלכס ולנינט. הוא פשוט רצה להראות לי שהוא לא עושה את זה בשביל הכסף, אלא בשביל האמנות”.
ואמנם, גפן האמין בקרן הכט - מה שבא לידי ביטוי גם בכך שהוא היה מעורב עד מאוד באלבום. הוא היה חתום על כתיבה, הלחנה, הפקה, עיבוד, נגינה, שירה ואפילו השפיע על עיצוב העטיפה. “הדיסק הזה היה של אביב בכל רמ”ח איבריו”.תמיכתו של גפן בהכט השתקפה גם בהצהרות מפרגנות רבות שהוא הרעיף עליה בתקשורת. “אנחנו כמו שלום חנוך ודפנה ארמוני”, אמר בראיון ל”ידיעות אחרונות” במרס 94’, “גירה אותי לכתוב לה תקליט שלם, לראות את עצמי בגיל 70 יושב עם אילנה בכפר, מתחת לעץ התות, להתמוגג מנחת ולהגיד ‘את רואה את קרן הכט? אני המצאתי אותה!”. כשהכט הופיעה בפסטיבל “רוק בים האדום” באילת, גפן טס עד לעיר הדרומית רק כדי לעמוד שם לצדה. “הוא עמד על הבמה, וברשת ג’ שידרו את זה בלייב ואמרו שאביב גפן בא לתמוך בבת טיפוחיו”, אומרת הכט, “הוא רצה להפגין נוכחות ולהראות כמה הוא מאמין בי”.
הבעיות החלו, לדבריה, בעקבות התאהבותה בגיטריסט של גפן, הראל בן עמי. עד אז הכל היה די נפלא. “בהתחלה היינו חבורה כזאת - אביב וחברתו אילנה ברקוביץ’, הראל ואני”, היא מספרת, “יצאנו הרבה ביחד, אביב הרגיש שאני חברה קרובה שלו, ובזמן שהוא היה חבר של אילנה הוא בא אליי פעם ואמר לי שהוא מתקשה לבחור בין אילנה לזמרת ידועה שעמה היה בקשר. אני, כמובן, אמרתי לו ‘אין על אילנה, על מה אתה מדבר, ברור שאילנה’”.

מתחים ראשונים בקשר שבין הכט לגפן הופיעו לאחר שהשניים עברו משלב הסקיצות להקלטת האלבום המלא. “אני זוכרת שפעם אחת הקלטנו שיר באולפן ואביב לא אמר לי כלום בזמן ההקלטות, אבל אחרי שחזרתי הביתה הוא התקשר אליי והתחיל לצעוק צעקות איומות ‘אני לא עושה יותר לאף אחד דיסק! אני גמרתי עם זה!’”, היא מספרת. “התברר לי שהוא לא היה מרוצה מאיך ששרתי באולפן, למרות שהוא לא ניווט אותי ולא נתן לי עצות. הוא צעק, צרח, ואני לקחתי את זה ללב. נעלבתי. בכיתי כל הלילה”.
למחרת בבוקר העניין מבחינתו נשכח לחלוטין. “הוא התקשר אליי כאילו כלום לא קרה ואמר: ‘היי קרן, מחכים לך באולפן’. אמרתי לו ‘אביב, תשמע, כל הלילה בכיתי, אני לא כל כך מתפקדת, אני לא חושבת שאני יכולה לשיר’, ואביב אמר ‘אני מצטער, סליחה, בואי לאולפן’. בהמשך הבנתי, לאט לאט, שכל האנשים סביבו - כולל הראל, שהיה חבר שלי אז - כולם יסמנים שלו בצורה דוחה. הוא קיבץ לידו אנשים שכל מה שהוא אומר להם - על פיו יישק דבר. ובכל זאת, לפחות בהתחלה הוא היה מוקסם ממני. פעם ישבנו באולפן והוא אמר לי ‘תקשיבי, את הולכת להיות ריטה הבאה’”.
את יום הולדתו ה־20 חגג גפן במדורה בחוף הים, ואליה הוזמנו כמובן גם אילנה ברקוביץ', הכט ובן זוגה. “אביב שתה כל הערב שחבל על הזמן, הרביץ אותה באלכוהול והשתכר”, נזכרת הכט. “פתאום, בזמן שאילנה והראל ישבו לצדי, הוא בא ודפק לי נשיקה. הייתי בשוק. לא שיתפתי איתו פעולה. מרוב הלם קפאתי במקום. גם אילנה לא אמרה כלום. עכשיו, בגלל שידעתי שהראל הוא איש חם מזג, פחדתי שהוא ירביץ לו, ולכן אמרתי לו ‘הראל, אל תעשה כלום, אביב שיכור’. הראל אמר ‘כן, אני יודע’. בקיצור, לאט לאט קלטתי עם מי יש לי עסק”.
וכל זה קרה למרות שהיית חברה של חבר שלו, גיטריסט הלהקה שלו, וגם לאביב עצמו היתה חברה.
"נכון. בהתחלה אביב דווקא פרגן לחברות שלי עם הראל. יום אחד הוא בא אליי ואמר לי שהוא כתב את השיר 'זה הרגש' עליי ועל הראל, אבל קצת אחר כך הוא אמר לי 'יש לי שיר חדש בשבילך, קוראים לו 'תן לי לבד ללכת' - וגם זה שיר עלייך ועל הראל'. עכשיו, כשקוראים את השיר מגלים את השורות 'אני רוצה עכשיו לראות מה זאת החירות / אני רוצה עכשיו לטעום מה זאת הבדידות'. בדיעבד הבנתי שאביב רמז לי שאני צריכה להיפרד מהראל. בפעם אחרת הוא שאל אותי 'תגידי, מה את עושה עם הפְרח הזה?'. שוב, מדובר בגיטריסט שלו ובחבר שלו. זה הביך אותי. הראל הוא אחד האנשים הכי טובים ונקיים שהכרתי בימי חיי. איש ממש טוב לב, בניגוד לאביב".
"בוקר אחד, בעיצומה של תקופת ההקלטות", היא מוסיפה, "אביב התקשר אליי, אמר לי 'קרן, חלמתי על שנינו בלילה', וחיכה לתשובה ממני. אני, מצדי, התעשתי מיד. אמרתי לו, בקצת עוקצנות, 'טוב, סיפרת להראל?' אביב נעצר ואמר בלחץ מגומגם 'לא, לא, לא, מה פתאום'. הוא לא אהב את זה שאני לא יסמנית שלו, הוא לא אהב את זה שהוא זורק לי רמזים ואני לא נענית לו. בתקופה ההיא אביב כבר היה כוכב, ולי נראה שהוא מאוד מתפלא שלמרות שהוא עושה בשבילי כל כך הרבה, אני לא שוכבת איתו".
הכט טוענת שעם הזמן נוספו עוד ועוד מהמורות לקשר המקצועי שלה עם גפן. "לאחר שהייתי אדישה לניסיונות של אביב להגיע אליי במובן האינטימי החלה הידרדרות ביחסים בינינו", היא מספרת. "למשל, ערן מיטלמן ניגן איתי עוד לפני שהוא הכיר את אביב. יום אחד, אחרי הופעה שלי בלוגוס עם מיטלמן, אביב אמר לי 'מיטלמן יהיה שלי'. הוא בעצם הסביר לי שעוד מעט הוא לוקח לי את הנגן – וזה היה בזמן שתכננתי סיבוב הופעות איתו. בכלל, המהות של אביב היתה כל הזמן להכניס לי חצים, כי הוא כנראה רצה משהו ולא היה יכול לקבל אותו".

זמן קצר לאחר שהכט הוציאה את הסינגל הראשון שלה, "לנצח", היא הוזמנה להופיע בתוכנית הטלוויזיה של שר האוצר הנוכחי, יאיר לפיד, בערוץ הראשון. זו היתה הופעתה הטלוויזיונית הראשונה. "הביצוע שלי שם עבר בהצלחה מאוד גדולה, ולמחרת בקושי יכולתי ללכת ברחוב", נזכרת הכט. "כמה ימים אחר כך אביב, שהיה אז בלונדון, התקשר להראל ואמר לו 'תשמע, אני לא עושה לקרן את הדיסק הזה'. עכשיו, שתבינו, הדיסק כבר היה מוכן, העטיפות והכל - וכבר יצא סינגל".
"הראל שאל את אביב 'למה? מה קרה?', ואביב אמר לו 'אני לא אוהב את איך שהיא מופיעה. היא נראית כמו ירדנה ארזי'. כלומר הייתי יפה מדי בעיניו, עגולה מדי. כששמעתי את זה לקחתי את הטלפון מהראל ואמרתי לאביב 'אתה חתיכת גמד', אם לא היית 'הבן של' אף אחד לא היה עושה לך דיסק ולא היו שמים עליך קצוץ. אני מודיעה לך שאני לא רוצה שתעשה לי דיסק, כי אם לא אתה, אז אלף אחרים ירצו לעשות לי. בתגובה הוא התחיל לגמגם ואמר 'טוב, אני רוצה לעשות לך דיסק', אני אמרתי 'תודה, אבל אני לא רוצה עכשיו', ואביב אמר 'אבל אני רוצה, אני אומר לך שאני רוצה לעשות לך את הדיסק!'".
הוא שידר לך מסרים מנוגדים.
"בדיוק. הוא היה אמביוולנטי אליי. מצד אחד הוא כעס על זה שאני לא יסמנית שלו, שלא הייתי עפר לרגליו, ומצד שני זה גם הסעיר אותו שנכנסתי ברבאק שלו בזמן שכל האחרים היו חנונים ואמרו לו 'אמן' על כל דבר. ממני הוא התרגש, מהם לא. באותו רגע הוא התחיל לגמגם וזמן קצר אחרי השיחה ההיא אמר לי שאנחנו הולכים לעשות ביחד דיסק שני, ואפילו התחלנו לעבוד על שיר חדש לדיסק הבא בשם 'עיניים כחולות'".
בסופו של דבר, בשעה טובה, אלבום הבכורה של הכט יצא לחנויות וזכה למכירות נאות ולהשמעות יפות ברדיו. "בתוך שבוע האלבום מכר כאלפיים עותקים - וזה היה יפה מאוד", היא מספרת. "ואז, לתדהמתי, נודע לי שאביב גפן עומד להוציא את הדיסק שלו בסמוך ליציאת האלבום שלי. הלכתי עם יקי קול להד ארצי, פנינו לחיים שמש, שהיה אז ראש המחלקה העברית, ואמרנו לו 'חיים, אולי תחכו עוד קצת עם הדיסק של אביב, כי אנחנו פונים לאותה נישה של קהל - ילדים שההורים נותנים להם כסף לקנות דיסקים. תחכו עם זה, חבל, אתם תאטו ככה את המכירות", אבל ממה שהבנו ממנו, אביב התעקש שהדיסק שלו ייצא באותו הזמן. יקי קול, מפיקה לשעבר של הכט שנכח בפגישה עם שמש, אישר את הדברים בשיחה עם "מעריב".

יום אחד, כצפוי, הגיעה מערכת היחסים בין השניים לסיומה. "הרגע של השבר נוצר כשנסענו במכונית", היא משחזרת, "הראל נהג, הגיטרה היתה מקדימה, ואני ישבתי מאחור עם אביב", מספרת הכט. "בשלב מסוים אביב הסתכל עליי ואמר לי 'את לא מעריכה מה שעשיתי בשבילך'. אמרתי לו 'אני לא מבינה מה אתה רוצה. אני מודה לך על כל במה אפשרית, בתקשורת, מהללת ומשבחת אותך איפה שאפשר - מה אתה רוצה? יותר מחיבוק? יותר מנשיקה?'. הוא היה בשוק, שתק, לא אמר מילה. מאוחר יותר הראל אמר לי 'אביב אמר היום שגמרת את הקריירה שלך, שלא תעשי מוזיקה יותר, שלא תשירי אפילו בחתונות'. ובאמת, מאותה נקודה, הכל הידרדר: קודם כל הד ארצי הפסיקו פתאום לייצר את הדיסק – למרות המכירות היפות. הייתי חתומה שם לשלושה דיסקים, והם בעצם שחררו אותי. אחרי הבלגן עם אביב לא שמעתי מהם יותר וגם הבנתי שלא כדאי לי להתאמץ להיות שם".
"לפני הפיצוץ שלי עם אביב הסוכן בועז בן ציון הבטיח לי שאופיע בערד, בין המכשפות לאביב גפן. אחרי הפיצוץ הוא התקשר אליי ואמר 'קרן, תשמעי, אביב התקשר אליי ואמר שהוא לא מוכן שתופיעי על הבמה בערד, והוא גם אמר שאם את מופיעה, הוא לא עולה לבמה. תדעי לך שנתתי את מילתי לך, ואת עולה על הבמה הזאת, מה שלא יהיה'. וכך היה. בועז, שהאמין בי בטירוף, יצא אחלה גבר. הגעתי לפסטיבל ערד, הופעתי, ומאוחר יותר שמעתי שאביב דרש מהמפיק שלי שאעוף משם ברגע שאני גומרת להופיע כי הוא לא רוצה לראות אותי".
מאז ועד היום הכט וגפן לא נמצאים בקשר. "כמה שנים אחרי שהתפצלה דרכנו עברנו אחד ליד השני ברחוב ולא אמרנו שלום", מספרת הכט. לאורך השנים סיפר גפן בשיחות סגורות עם גורמים בתעשיית המוזיקה שהוא עבד עם קרן הכט רק בתור טובה לגיטריסט שלו, הראל בן עמי. הכט הזדעזעה לשמוע על כך. "איזה רוע לב", היא אומרת, "למה הוא הפיץ את השקר הזה? עבדתי עם אביב על האלבום עוד לפני שהכרתי את הראל. במשך שנים אביב זרק עליי רפש, הפיץ סיפורים על אודותיי או במקרים מסוימים העלים את קיומי – למשל, כשהציג את נינט כאילו היא הזמרת הראשונה שהוא עשה לה דיסק. האמת שהוא מנסה להסתיר אותי כבר שנים".
לאחרונה, אגב, הקליטה נינט טייב – שאלבום הבכורה שלה, פרי יצירתו של גפן, נקטל בביקורות - שיר שעליו נטען בתוכנית של גיא פינס כי היא מותחת בו ביקורת מרומזת על גפן. גם הזמרת אלכס, בת למשפחת שטראוס, לא ממש פרצה לתודעה הלאומית בעקבות עבודתה עם גפן. מכל מקום, בשנים שחלפו מאז ימיה הסוערים באולפן עם אביב גפן, הקריירה של קרן הכט הלכה ודעכה.
תחילה היא עבדה עם ירוסלב יעקובוביץ' על אלבום שני, שנגנז. בשנת 2000 השתתפה הכט, עם זהבה בן וחיה סמיר, בהקלטת חידוש לשירו של שלום חנוך, "ילדים של החיים", ושנתיים אחר כך יצא אלבומה "עונה שנייה לאהבה" בהפקת אלי זולטא וארז נץ. לפני כשלוש שנים הקליטה אלבום בהפקת בצלאל אלוני, "בזקרלה" שמו. "לקח לי הרבה זמן לעשות דברים כי הלכתי לאיבוד עם עצמי", היא מסבירה, "הייתי בשוק ממה שאביב עשה. העבודה איתו פגעה מאוד בביטחון העצמי שלי".

בימים אלה הכט (בת 42, נשואה פלוס תאומות) מוציאה אלבום חדש, "צבעוני", בהפקת אמיר חי ניר, וגם מעלה מופע המבוסס על שיריהם של אריק איינשטיין ואריק לביא. "אחרי שהכרתי את זיו, בעלי, התברר לי שהוא למד עם אביב גפן בכיתה ט' ברופין ושיש להם חבר משותף מבית יצחק", היא מספרת, "לפני 11 שנה אביב שלח מסר לזיו, דרך החבר המשותף, 'אתה מוזמן לעל האש, אבל בלי קרן הכט'. הוא אידיוט כזה".
האלבום החדש של הכט כולל שירים נועזים, לא קלים לעיכול. אחד מהם נקרא "ילד משוגע", שלדבריה עוסק בקשר שלה עם אביב גפן וכולל את המילים: "ביקשת שאקרא לך ילד משוגע / שאברח מעצמי ואהיה אתה / שאצרח ממני אותך / הכית אותי במילים עם פיך המתעקם / ניערת אותי בשקרים של האיש המיתמם / ביקשת שאסלח לך, ילד משוגע".
ברור לך שהדעה הרווחת תהיה שאת מנסה לתפוס טרמפ על גבו של גפן כדי לעשות לעצמך יחסי ציבור.
"אני יוצאת עם אלבום חדש ורוצה שיאזינו לו. במשך שנים אביב אמר שאני גמרתי את הקריירה, ועשה הכל כדי לקיים את זה. היה בי פחד לפתוח את הפה ולדבר, והאלבום הזה - ובמיוחד השיר שכתבתי באותה תקופה על אביב - נתנו לי את האומץ ואת ההבנה שאין זמן טוב יותר מעכשיו".
למה לא ניסית עד היום לפנות לאביב כדי לסגור מעגל?בכל זאת, עברו הרבה שנים, אנשים משתנים.
"דווקא כן ניסיתי. לפני ארבע שנים הייתי במעין קטע כזה של רוחניות, אמרתי לעצמי שזה לא טוב להשאיר דברים רעים לא סגורים, התקשרתי לאביב, אמרתי לו 'היי אביב, מה שלומך?'. הוא שמע את קולי ואמר לי, בהיסטריה מטורפת, 'מי זה?!'. אמרתי לו 'קרן הכט'. היתה שתיקה רועמת מאחורי הקו, ואז הוא טרק לי את הטלפון בפנים. שלחתי לו סמס, 'היי, זאת קרן הכט, למה ניתקת?', ובתגובה לזה הוא שלח לי 'איזו קרן?'".
הראל בן עמי העדיף שלא להתייחס לדברים.
בתגובה לטענות שהועלו בכתבה מסר מנהלו של אביב גפן, מאיר קוטלר: "מאחל לקרן הצלחה בהמשך דרכה".
