סופרמן 2013: איש הפלדה עובר שינוי קיצוני
זה מטוס? זה ציפור? זה יהודי, זה אמריקאי או שזה בכלל אל יווני? הקדימונים לסרט החדש של סופרמן מציגים עוד שלב באבולוציה האינסופית של הדמות שמצליחה להישאר חידתית אך רלוונטית. המעריצים כבר לא יכולים לחכות עד הקיץ

בתחילת הסרטון מזכירים את הסיפור המוכר על ילד מכוכב רחוק שאומץ על ידי זוג חקלאים בקנזס, שמנסים להסתיר מהסביבה את כוחותיו המיוחדים ושהעניקו לו את השם האנושי קלארק קנט. אולם לאחר שהוא מציל אוטובוס מלא תלמידים מטביעה, קלארק הנסער מתעמת עם אביו החורג, החושש שזהותו האמיתית נחשפה. "מה היה עליי לעשות? לתת להם למות? ", שואל קלארק. ואביו עונה: "אולי".
זהו רגע מדהים של אי בהירות ביקום של סופרמן, שבו באופן מסורתי תמיד היה ברור מאוד מה נכון ומה לא. יחד עם הפסקול העגמומי והצילומים האמנותיים, מדובר ברמז החזק ביותר עד כה לכך שסופרמן גרסת 2013, בגילומו של השחקן הבריטי הנרי קאוויל, הולך להיות שונה למדי.
הטריילר ל"סופרמן: איש הפלדה"
מאז הופיע לראשונה בחוברת קומיקס בשנת 1938, סופרמן הצליח להתאים את עצמו לזמנים המשתנים. לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא שינה את הסיסמה שלו מלחימה למען "אמת וצדק", ל-"אמת, צדק והדרך האמריקאית". זה נמשך בשנות החמישים, כשסופרמן הפך לסמל של הפטריוט האמריקאי החסון שלא מסוגל לטעות. בשנות השבעים, כשהאמון של האומה בכוחה ובמנהיגיה התערער והיא החלה להכיר בקיומה של תרבות יותר מגוונת, כריסטופר ריב העניק לסופרמן תכונות יותר אנושיות. בגרסתו הקולנועית של ריצ'ארד דונר מ-1978 אחת התכונות החשובות של סופרמן היתה נכונותו להקרבה עצמית.
כמעט 30 שנה אחר כך, בסרט מ-2006 בכיכובו של ברנדון רות, כשבבית הלבן ישב נוצרי אוונגליסט ודובר רבות על כך שמלחמה בטרור היא עימות מול האסלאם, סופרמן תואר כמעט כמו ישו, כמו משיח. והשינויים נמשכו: בקומיקס של הסדרה שפורסמו באחרונה סופרמן פורש מעבודתו בעיתון כדי להתחיל לכתוב בלוג. "סופרמן משתנה מהר מאוד, ובכל זאת, בצורה פרדוקסלית, מצליח להמשיך לשקף את אותו רעיון של מוסריות וטוב לב", אומר פרופסור בנג' מין סונדרס מאוניברסיטת אורגון, מחבר המחקר האקדמי העוסק בגיבורי-על שנקרא "האם האלים לובשים גלימות?".
אז איך ייראה סופרמן גרסת 2013? למרות שהסממנים המוכרים של הילדות בקנזס והאלטר אגו קלארק קנט עדיין כאן, הסרט כנראה ישקף את העולם הפוסטמודרני, שמלא באי ודאות ובחששות מפני קריסה - כלכלית, פוליטית או סביבתית. בניסיון לשקף את הזמנים הלא קלים האלה, זאק סניידר, הבמאי בסרט החדש, שנקרא "סופרמן: איש הפלדה", ייאלץ להכניס שינויים באחת הדמויות הבדיוניות החזקות ביותר במאה שעברה.
המעריצים אוהבים לדון בשאלה איזה גי בור-על ינצח את עמיתו בדו-קרב, אבל בתחום של שיווק התדמית, נראה שאין בכלל ספק - סופרמן מנצח כל הזמן. "הוא גיבור העל הגלובלי הראשון", אומר לארי טאי, מחבר הספר "סופרמן: היסטוריית השחקים של הגיבור האמריקאי הכי ותיק".
מכיוון שהשפעתו של סופרמן גדולה כל כך, דמותו מובילה את המחקר ההולך ומתרחב על גיבורי הקומיקס ותפקידם בחברה. בעיני לא מעט חוקרים גיבורי העל ממלאים את אותו תפקיד חברתי שמילאו המיתולוגיות של יוון העתיקה או רומא. מדובר ביצורים שלא מהעולם הזה הנלחמים למען אידיאלים ומשמשים מצפן מוסרי. "אנו זקוקים למיתולוגיה כדי שתראה לנו מהן התכונות הטובות. ובסופו של דבר אדם אחד צריך לגלם את התכונות האלה. זה תמיד היה התפקיד של המיתולוגיה", אומר פרופסור הארי ברוד, פילוסוף מאוניברסיטת צפון אייווה.
מומחי תרבות אחרים מרחיקים לכת עוד יותר בניסיונותיהם להסביר איך דמותו של סופרמן שרדה כל כך הרבה שנים. לדבריהם, הסרט מ-2006 שבו סופרמן הזכיר את ישו, היה כנראה קרוב יותר ללבה של הדמות מאשר כל תיאור אחר. הרי הוא מגיע לכדור הארץ מעולם אחר, הרחק בשמים, ואביו נותן לו עצות בעת שהוא מתהלך בין בני האדם.
כל זה יכול להיות נכון, אלא אם כן אתה חושב שהוא בכלל משה ולא ישו. עם שינויים קלים בדגשים אפשר לראות בסופרמן יתום, בן לעם שעולמו חרב. הוא גדל במשפחה מאומצת כאחד מהם, תוך הסתרת זהותו האמיתית. לא צריך דמיון פרוע מדי על מנת לראות כאן את סיפור גלות בני ישראל במצרים.
גם שורשיו היהודיים של סופרמן עוררו עניין עצום. יוצרי הדמות בקומיקס המקורי, ג'ו שוסטר וג' רי סיגל, היו יהודים. ברוד אף כתב ספר שנקרא "סופרמן יהודי?", ובו הוא עוקב אחר נושאים יהודיים בסיפור, חלקם דתיים, כמו ההקבלה לסיפורו של משה, אך אחרים מבוססים על השקפות יותר עכשוויות ביהדות המודרנית. למשל, סופרמן הוא אאוטסיידר. חייזר. האלטר אגו שלו, קלארק קנט, הוא חנון המסתתר מאחורי משקפיים, והתדמית שלו היא יותר של אינטלקטואל מאשר של גיבור פיזי. ברוד רואה בהלבשת סופרמן בבגדים האלה הגשמה של פנטזיה של הגבר היהודי - אך היא מדברת גם אל כל בני האדם באשר הם.
"קלארק קנט הוא ביישן. חנון יהודי, חלש ומפוחד", אומר ברוד. "אבל אז. . . מה אתם יודעים! מתחת לעטיפה החיצונית מסתתר הכוח של סופרמן. כולם יכולים להתחבר לדבר כזה, אבל אני חושב שזה מועצם על ידי החוויה היהודית".
אך נראה שזה לא חכם לשייך את הפופולריות של סופרמן לדת, גזע או מוצא אתני מסוימים. שכן למרות שלעתים קרובות הוא נתפס כאמריקאי, הוא כבר הרבה מעבר לכך. כאשר טאי ערך תחקירים לקראת כתיבת סיפרו הוא פרסם שהוא מחפש סיפורים על סופרמן. הוא רצה שאנשים יגידו לו מה המשמעות של סופרמן עבורם. הוא ציפה לקבל תגובות בעיקר מאמריקה, אבל הופתע. "הסיפורים הגיעו גם מאירופה ומאפריקה. מכל מקום", אומר טאי.
בסופו של דבר, אולי זה בכלל לא משנה איך מביים סניידר את "סופרמן: איש הפלדה". הוא יכול לקחת את סופרמן לכיוון אפל יותר והוא יכול להוציא סרט שמתאים יותר לסינמטקים מאשר לאולמות הסרטים בקניונים. אבל למרות כל השינויים שהוא יכניס - סופרמן לא ישתנה. כי סופרמן הוא לא רק דמות מיוחדת שעפה גבוה מעלינו. הוא משקף את הרצונות, התקוות והחששות שלנו - ועל כן סופרמן הוא, בעצם, אנחנו.