אקשן בגיל השלישי: הוליווד לא מוותרת על במאיה המבוגרים
בקולנוע העולם לא בהכרח שייך לצעירים. פועלים בו עדיין, כיוצרים מרכזיים, במאים ותיקים רבים. זרקור על שלושה מהם: רומן פולנסקי, אלן רנה וקלינט איסטווד

הסרט, בו מגיעה סנייה לאחד משיאי קריירת המשחק שלה, מבוסס על מחזהו של דייוויד אייבס, העוסק במפגש בין במאי תיאטרון העורך אודישנים לשחקניות למחזהו החדש, לבין שחקנית צעירה, סוערת ותוססת, המתפרצת לאולם האודישנים לאחר יום שלם, מתיש, בו לא מצא מישהי שתתאים לתפקיד. הוא משוכנע שהיא טיפוס זול והמוני ולא כדאי לו להשקיע בה רגע נוסף, אבל שלב אחר שלב היא ממחישה לו שהיא לא איזו מתלהבת שטחית וחלולה, אלא בחורה עם המון קסם אישי ופוטנציאל מקצועי גבוה. במהלך היחסים המתפתחים במפגש הוא מתאהב בה נואשות, בעוד היא מנצלת את המצב לכינון מערכת יחסים סאדו-מזוכיסטית איתו, באמצעות הטקסטים.
פולנסקי, שיהיה באוגוסט בן 80, עדיין חד וישיר כהרגלו, אך נראה שהוא מרשה לעצמו היום להיות הרבה יותר מפויס ומרוכך מאשר בעבר. למשל, כשקידם בארץ את "הפסנתרן" והפגין אז הרבה יותר דעתנות קשוחה. הוא אמר במסיבת העיתונאים ש"ונוס בפרווה" הוא באיזשהו מקום השתקפות של עבודתו הקולנועית כולה, ושבתחילה הוא אמנם לא חשב כך, אך כשאנשים ציינו זאת בפניו, הוא מצא דמיון להרבה מסרטיו.
בשנים האחרונות התמקד פולנסקי, שממשיך להיות יוצר קולנוע מרכזי, פעיל ומסקרן, בסרטים יותר קטנים וקאמריים, בהתבסס על מחזות. כזה היה גם "אלוהי הקטל" (2011), בהשתתפות ג'ודי פוסטר, קייט ווינסלט, כריסטוף וולץ וג'ון סי ריילי. שנה לפני כן יצר הבמאי סרט גדול ומפואר, שבהחלט נכנס לגלריית סרטיו הקאנוניים, "סופר הצללים".
מפויס יותר מבעבר. רומן פולנסקי במסיבת העיתונאים לרגל סרטו "ונוס בפרווה", פסטיבל קאן.
יוצר פעיל אחר, ותיק יותר, הוא אלן רנה הצרפתי, בן 91, המזוהה עם הגל החדש. הוא יוצר סרטים ברצף מאז שנות ה-40 וברשימתו בין היתר יצירות המופת "הירושימה אהובתי" ו"אשתקד במריאנבד". בפילמוגרפיה שלו כבמאי ניתן למנות כ-50 סרטים, אשר עסקו במגוון נושאים אנושיים ותמיד היה בהם שילוב מושכל בין מצבי נפש אינטלקטואליים ורגשיים. רנה גם לא מעולם לא התחייב לאף ז'אנר ספציפיף, והוא ממשיך לצור סרטי זרם תודעה לצד מיוזיקלס, דרמות רומנטיות ואפילו קומדיות. הוא אשף בעבודה עם שחקנים ורבים אותם הדריך, בהם סבין אזמה, פייר ארדיטי, למברט ווילסון ואחרים, היו מועמדים ל"סזאר" (האוסקר הצרפתי).
בשנה שעברה יצר רנה (אגב, איש גבוה מאוד, המתנשא ל-1.91 מ' שמראהו רחוק מלהסגיר את גילו)את אחד מסרטיו המורכבים והמשובחים בשנים האחרונות, "עוד לא ראיתם כלום". הסרט עוסק בזיקת הגומלין ובקשר העמוק הקיים לפעמים בין התיאטרון והקולנוע.
הבמאי האוסטרי מיכאל הנקה שלף בשנה שעברה מנבכי השכחה הקולנועית את השחקנית הותיקה והנפלאה עמנואל ריבה, לטובת סרטו "אהבה" (בו היא שיחקה לצד עוד פנסיונר אייקוני שלא נס ליחו, ז'אן לואי טרינטיניאן). ריבה היא תגלית אישית של רנה: הוא ראה אותה על הבמה, העניק לה את התפקיד הנשי הראשי בסרטו המכונן "הירושימה אהובתי" וכל השאר רשום בדברי ימי הקולנוע הצרפתי והעולמי.
אחד היוצרים החשובים בקולנוע האמריקני הוא קלינט איסטווד, בן ה-83. הוא החל את דרכו כשחקן בשנות ה-50, בטלוויזיה ובקולנוע, והטביע בין היתר חותם עמוק על התפתחות ז'אנר המערבון המכונן, ממרחב הספגטי האיטלקי ועד סרטי מיינסטרים אמריקנים בכיכובו ובבימויו. כשחקן ברשימתו לא פחות מ-66 טייטלים וכבמאי הוא חתום על 36 עבודות. אבל בכך לא מסתכמת פעילותו הקולנועית: איסטווד גם הפיק 38 סרטים, כתב מוזיקה לשמונה ואחראי לפסקולי לא פחות מ-25 סרטים. ללא ספק יוצר רב אשכולות.
בשנים האחרונות הוא חתום על סדרת סרטים נהדרים, בהם "ההחלפה", "מיליון דולר בייבי", "גיבורי הדגל", "מכתבים מאיוו ג'ימה" ו"גראן טורינו". בעת צילומי "גראן טורינו", בו גם כיכב, הצהיר איסטווד שזו הפעם האחרונה בה הוא מופיע כשחקן, שכן לטעמו חריצי הזמן כבר נראים עליו. בשנה שעברה הוא הפר את מילתו, כשהופיע בסרט "בחזרה למשחק", ובהחלט עדיין נראה בו מצוין.
ואתם חושבים שהוא עומד לצאת לפנסיה מבימוי? איפה! שנתיים לאחר צאת "ג'יי אדגר", סרטו האחרון בכיכוב לאונרדו דיקפריו כזכור, איסטווד שוקד על "נערי ג'רזי", סרט על להקת "ארבע העונות", שהיא וחבריה, פרנקי ואלי, טומי דה ויטו, בוב גאודיו וניק מאסי היו מותגים מוזיקליים בולטים ופופלאריים בשנות ה-60.
אנשי הקולנוע הוותיקים עדיין מביאים איתם לתחום מאסה קריטית של יצירתיות, ניסיון ומסורת, שיוצרים צעירים רבים בונים את הקריירות שלהם לאורם ופועלים במידה רבה בהשראתם. שלושת הבמאים שהוזכרו כאן הם רק דוגמה מייצגת לתופעה שכיחה, המתאפיינת בכך שיוצרים ותיקים רבים ממשיכים לפעול ולהוביל את התעשיות הסרטים בארצות הברית ובאירופה, בעוד דור חדש של במאים ממאן לבוא.