הפשע משתלם: דיקפריו וסקורסזה עושים זאת שוב
מרטין סקורסזה מתאר את עלייתו ונפילתו של הברוקר השרלטן ג'ורדן בלפורט בסרטו "הזאב מוול סטריט". לאונרדו דיקפריו באחד מתפקידיו הגדולים, בסרט מדהים ומהפנט
קשה לדעת עד כמה דומה (סביר שלא ממש זהה) למקור עצמו הפרופיל התזזיתי, לעיתים ההיסטרי, של בלפורט הכריזמטי, כפי שעוצב בסרט ובאופן בו מגלם אותו דיקפריו בהדרכת סקורסזה. אבל השניים, בסיוע קאסט גדול ומשובח, סוחפים בסרט מושקע ומעוצב את הצופה לחגיגה הדוניסטית-חושנית מטורפת שבה מתגלגלים בלי שליטה כספים, זונות, סקס, סמים וחיי פאר נוצצים ובזבזניים ללא גבולות ועכבות.
עוד בתרבות: נשות הכותל היא תמונה השנה
מה עובר על יובל בנאי?

בלפורט החל את מסעו כברוקר זוטר באמצע שנות ה-80, ובכישרון טבעי של איש מכירות מחדיר התלהבות ומוטיבציה בו ניחן נסק במהירות. הוא הקים עם דני פורוש את "סטרטון אוקמונט", חדר השקעות תוסס וגועש (שהתמחה בניפוח פיקטיבי של מניות "זבל", ששוויין זעום, ורכישתם בשיא ערכם) - לפסגת עולם ההשקעות הניו-יורקי. תוך כדי כך השניים צוברים הון אישי עצום, נסחפים לכל מה שהעולם החומרני, שוק הבשר וזירת הנרקוטיקה הממכרת יכולים להציע להם. הם אף מתפתים למעול בכספי משקיעים, מעשה הגורר בסופו של דבר את לכידתם ב-1996 על ידי אנשי האף.בי.איי. בלפורט, שהלשין על חבריו, בילה 22 חודשים בכלא, ואילו פורוש נאסר ל-39 חודשים.
בלפורט, היום בן 50, כתב שני ספרים אודות מעלליו באותם ימים, "הזאב מוול סטריט" ב-2008, ו"תופסים את הזאב מוול סטריט" ב-2009. הוא ופורוש הם ההוכחה לכך שהפשע כן משתלם. בלפורט, היום סלבריטי באל.איי המיודד עם דיקפריו, אותו תדרך לצילומי הסרט, טוען שאת כל רווחי המכירות של ספריו הוא מעביר למשקיעי-נפגעי "סטרטון אוקמונט". "אני זאב שהפך לאדם יותר הגון ומתחשב", אמר בראיון לעיתון אמריקאי. "אני מסרב לעשות גלוריפיקציה של עברי". הוא מעביר היום הרצאות מוטיבציה בנושא "בריאת עושר" ומייעץ לחברות גדולות בנושאים פיננסיים. לפורוש יש חברה בפלורידה למכירת ציוד בתחום הרפואה, הוא מנהל חיי רווחה בטירה ששווייה ארבעה מיליון דולר, והוא ואשתו מחזיקים רכבים מסוג רולס-רויס קורניש.

בסרטו של סקורסזה שם שותפו של בלפורט הוא דוני אזוף ומגלם אותו, באופן מבריק אף הוא, ג'ונה היל (שפרץ לתודעה בגדול בעקבות כיכובו ב"מאניבול", לצד בראד פיט). היצירה הארוכה (180 דקות) והמעולה מתארת באופן מרתק את "עלייתו ונפילתו" של ברוקר הצמרת. מהשלב שבו חי עם אשתו בצניעות בלונג איילנד ורק חלם על וול סטריט, ודרך השלבים השונים של הגשמת החלום, תוך שהוא שובר את כל החוקים האתיים.
מפגשו הראשון עם וול סטריט הוא כשכיר המגויס לחברה שאחד מבכירי הברוקרים, מארק האנה (מתיו מקונוהיי), מכניס אותו במהירות לעניינים בקטע בלתי נשכח, שכבר נכנס לפנתיאון. "אתה מאונן?", שואל האנה את בלפורט בקטע קטן בסצנה. "כן". "כמה פעמים בשבוע?". "שלוש, או ארבע אולי", "אול רייט. אתה חייב להעלות את המספרים. אלה מספרים של טירון בקן השיגור הזה. אני עצמי מאונן לפחות... פעמיים ביום".
מכאן מתאר סקורסזה את פיטורי בלפורט עקב משבר כלכלי, את התחלתו המחודשת בחברה קטנה העוסקת ב"מניות זבל" ואת המיזם שהוא מקים יחד עם אזוף. הם מקבצים סביבם חבורה של לוזרים שבלפורט מחדיר בהם טכניקה ורוח קרב במכירת מניות. הם מתחילים לעשות חייל והחברה מתקדמת, עד הגיעה לצמרת הגבוהה של עולם השקעות הכספים והמניות הניו-יורקי. עם הכסף הגדול מקבלים חייו של בלפורט דינמיקה משלהם, כאילו היו סחרחרת בלונה פארק, אבל כזו הדוהרת ללא שליטה. הוא מנצל את הממון האדיר שמתחיל להתגלגל אליו בקלות לרכישת ראוותניות ולעינוגים עם זונות, כשרעייתו פאם (קרלה קורבו) נשארת מאחור בביתם, לנטילת קוויילודס, להסנפת קוקאין ולשימוש בכל סם אפשרי נוסף, ללא הכרה.

בגידותיו התכופות מסתיימות לבסוף בגירושין ובלפורט מתחבר ליפהפייה נעמי (מרגוט רובי) איתה בגד באשתו, והופך אותה לרעייה החוקית הבאה ולאם בתו. אבל זה רק עניין של זמן עד שגם היחסים איתה יעלו על שרטון. בכלל, כל מה שבלפורט בונה בזכות יכולותיו הלא מבוטלות, הוא משכיל להרוס, בכישרון רב לא פחות.
סקורסזה הוא שועל כל כך ותיק, מיומן ומנוסה בשטח, שהוא יודע להציג באופן גראפי מרהיב את החזון שלו על החיים המהירים של המתעשרים הגדולים בבורסה האמריקאית. חותמו ניכר בכל סצנה, כולן מעוצבות להפליא בשפה הקולנועית הוויזואלית והוורבלית הדינמית שלו, בדימויים העשירים, בשרטוט הלייף-סטייל של החברה הניו-יורקית הגבוהה והדקדנטית של שנות ה-90, וכמובן בהרכבת אוסף של דמויות צבעוניות ססגוניות, עם אופי אינדיבידואלי קונקרטי לכל אחת ואחת. בסרט משתתפים בתפקידי משנה, בין היתר, ז'אן דז'ורדאן, קייל צ'נדלר ורוב ריינר, שתורמים לפאזל האנושי המשכנע. למרות 180 דקותיו הסרט לא ארוך מדי. הוא מסעיר לכל אורכו ומהווה את אחת מעבודות הקולנוע המדהימות והמהפנטות שנעשו בשנים האחרונות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg