חנונית, אבל לפניך: ראיון עם טינה פיי

את ההומור הארסי שלה פיתחה טינה פיי בעקבות ההשפלות שספגה כילדה, את בתוליה היא איבדה בגיל 24 לגבר לו היא נשואה עד היום והיא מגדירה את עצמה כ"מאותגרת אופנה". איך קרה שהחנונית חסרת התקנה מפילדלפיה הפכה לאישה הכי חשובה בעולם הבידור?

כריס איירס, סאנדיי טיימס | 27/3/2014 20:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
פרט להילארי קלינטון ומישל אובמה, קשה לחשוב על נשים אמריקניות בולטות יותר בשנים האחרונות מאשר אליזבת “טינה" פיי. היא כבר שינתה את מסלול ההיסטוריה האמריקנית עם החיקוי למושלת אלסקה לשעבר שרה פיילין; היא הכוכבת שהעזה לצחוק על ג'ורג' קלוני ועל סרטו “כוח משיכה" כשאמרה בנוכחותו בטקס גלובוס הזהב שהוא מעדיף “לרחף בחלל ולמות מאשר לבלות דקה אחת עם אישה בגילו"; והיא כותבת תסריטים ומפיקה עטורת פרסים, שהסיטקום ארוך השנים שלה “30 רוק" ידע לצחוק ללא חת על הערוץ שבו הוא משודר, NBC, ואפילו על חברת האם “ג'נרל אלקטריק" ומנהליה.

עוד בתרבות:
שיר חדש של "ויתרתי" בהשמעת בכורה
אנריקה איגלסיאס עושה סקס במסווה של אהבה
הופעת הרולינג סטונס כמשל לאיבוד הגבולות

אבל כשעליתי במהלך סוף שבוע אחד לפני כמה שבועות לפנטהאוס שלה במלון בוורלי הילטון בלוס אנג'לס, בקושי הבחנתי בה. האישה הקטנה שנהנית להצהיר על עצמה שהיא “מאותגרת אופנה" לבשה חולצת פלאנל משובצת וקיבלה את פניי בקול צפצפני עד כדי כך שתהיתי לרגע אם מדובר באותה מרשעת מתוחכמת שלבשה שמלת מעצבים רק לפני כמה שבועות בגלובוס הזהב, וירדה בלי מעצורים על כל הכוכבים.

“אני שמחה כל כך להיות פה בשמש", היא הצהירה בגמלוניות, אף שהחל בעור החיוור עד אימה שלה ועד לג'ינס החורפי שלבשה, נוצר הרושם שכף רגלה לא דרכה בחוץ מאז נחתה בעיר אחרי הטיסה מניו יורק, עיר מגוריה. פיי, עושה רושם, היא אכן החנונית שהיא מגלמת בסדרה שלה זמן רב כל כך.

צילום: איי. פי
מרשעת מתוחכמת או חנונית חסרת תקנה? טינה פיי צילום: איי. פי
קרמיט פוטין

והיא עדיין מפליאה בחיקויים של הפוליטיקאית הרפובליקנית מאלסקה. אפילו כעת, שש שנים אחרי שחיקתה את הקריצה הייחודית של פיילין ואת מטבעות הלשון המפורסמות שפלטה ללא הרף, נראה שעדיין יש מעין קשר מוזר בין גורלן של השתיים. בשבועות האחרונים עלתה פיילין שוב לכותרות אחרי שסיפרה שבמהלך מסע הבחירות שלה לצד ג'ון מקיין הזהירה מפני איום רוסי עתידי – אזהרה שזכתה אז ללעג ולקלס אך התגשמה במדויק.

ובינתיים, ביקום המקביל של טינה פיי, היא הגיעה לעיר המלאכים כדי לקדם סרט חדש, “החבובות מבוקשות", שבו קרמיט הצפרדע מוחלף בידי מתחזה אגו־מניאק ובעל מבטא רוסי כבד. קצת כמו ולדימיר פוטין.

“זה מצחיק", אמרה פיי (43), שמשחקת שומרת קשוחה עם מגפי עור – ליהוק שללא ספק יגרום לגברים רבים בגיל העמידה להתרכז יותר מהרגיל במסך. “אני חושבת שכשהם כתבו את התסריט הם הפכו את הנבל לרוסי על בסיס הדימויים הישנים, אבל זה הסתדר עם כל הסיפור עכשיו ברוסיה. זה כאילו רוסיה של פעם היא עדיין אותה רוסיה. אסור להתעסק איתם". באשר לראיית הנולד הדומה של פיילין, שאלתי את פיי אם ייתכן שמי שהייתה המועמדת לסגנית נשיא ארצות הברית היא גאון ושפשוט לא הבינו אותה. פיי הגיבה לשאלה בחיוך ולבסוף השיבה: “אני מסרבת לענות".

לא יהיה הוגן לקרוא לפיי “עוקצנית". היא משיבה לשאלות בהומור ומתבלת את תשובותיה באנקדוטות אישיות, הכוללות בין היתר את היותה “מפית אנושית" לבנותיה, אליס (8) ופנלופי (2). אבל בראיון קיבלתי גם את הרושם שהיא קצת מעקמת את האף מאחורי הלפטופ שלה, במקום ליצור איתי אינטראקציה מלאה.

פיי נולדה לאם יוונייה ולאב גרמני־סקוטי, וגדלה בפרברים של פילדלפיה כחנונית חסרת תקנה. בדומה לאופן שבו הציגה את עצמה בסדרה "30 רוק", היה לה שיער קצר מתולתל, גבות עבות ומוזנחות, והבילוי הכי סוער מבחינתה היה משחק החברה “סלבריטי", שבו הרשתה לעצמה להרפות מההתחסדות האופיינית שלה ולחשוף הומור שנון ואפילו גס. בימים ההם קראו לה עדיין אליזבת (ומכאן שם הקיצור “ליז" לדמותה ב־"30 רוק", ליז למון). מקורו של השם טינה בשמה האמצעי, סטמטינה.

לא שלבנים היה אכפת איך קוראים לה. “לא הצלחתי לתת אותם", אמרה פיי על בתוליה. הפעם הראשונה שלה הייתה רק בגיל 24, עם גבר ששמו ג'ף. אחר כך התחתנה איתו, ועד היום הם ביחד.

צילום: איי. פי
טינה פיי עם קרמיט הצפרדע ב''החבובות מבוקשות'' צילום: איי. פי
זה לא הורג

ההומור הארסי של פיי התפתח כנראה בתגובה להשפלות שספגה כילדה על המראה החיצוני שלה. אבל כששאלתי אותה על כך, היא דווקא תלתה את האשם בהתגוששיות המילוליות הבלתי פוסקות שהיו לה עם אחיה פיט, המבוגר ממנה בשמונה שנים, ועם אמה, בעלת השם המרהיב זֶנובִּיה קסֵנָקֵס. אביה, דונלד, שעבד כמחבר הצעות מחקר באוניברסיטה, היה בדרך כלל בצד המקבל. “לא היה עלינו לחץ להיות מצחיקים, אבל זה הוערך", נזכרה, “זה לא משהו שיודעים להעריך במשפחות רבות".

פיי הושפעה בעיקר מחילופי העקיצות במשחקי הפוקר השבועיים שערכה אמה לחברותיה. “הן אף פעם לא שתו. אבל זה היה בתחילת שנות ה־70, אז היה הרבה עשן סיגריות והמון מאפים מתוקים. עם השנים הפסיקו החברות לעשן, אחר כך חלו בסכרת ולבסוף החלו למות. אמא שלי בת 83 עכשיו, ואני לא חושבת שמישהי מהחברות שלה עדיין בחיים".

במהלך לימודיה ניתבה פיי את השנינות שלה לטור בעיתון בית הספר, שהוביל לתואר בתסריטאות ומשחק באוניברסיטת וירג'יניה. בהמשך עבדה בתאטרון בשיקגו, שהתמקד במשחק מאולתר. “אתה מאבד את הפחד מפני כישלון באלתור משום שאתה נכשל כל כך הרבה פעמים", הסבירה. “ברגע שאתה עולה על הבמה, מזיע ונכשל, אתה מבין שזה לא הורג אותך. אתה עדיין חוזר הביתה בסוף הערב, הולך להתקלח ולישון".

ואז היא הגיעה לניו יורק, לראיון עבודה לתוכנית הפופולרית “סטרדיי נייט לייב" (SNL), שטיפחה דורות של קומיקאים. יוצר התוכנית לורן מייקלס לא היה מעוניין שפיי בעלת המראה המרושל תופיע על המסך, אבל כן ביקש לגייס אותה כתסריטאית. עד מהרה גילתה עד כמה המקום תחרותי. “אני יכולה לפרוח בסביבה כזאת", אמרה באגביות. “אני נהנית מהתחרותיות, אבל יש לה מחיר".

במקרה של פיי, המחיר היה משקלה. בגובה 1.64 בלבד היא כבר הגיעה למשקל של 70 ק"ג, אז היא ויתרה על הגבינה הצהובה, הלכה לחדר הכושר, איבדה 12 ק"ג – ואז הציע לה מייקלס תפקיד על המסך. זמן קצר אחרי שהחלה להופיע הגדיר אותה הניו־יורקר כ"סמל סקס לכל גבר שמסוגל לקרוא בלי להזיז את שפתיו". “רציתי נורא את הג'וב הזה", סיפרה, “זה היה טבעי בשבילי לעמוד גם בקדמת הבמה. אני תמיד מרגישה שמי שאומר שהוא לא מעוניין בכך פשוט משקר".

הפה שנושך אותך

היא הפכה בהמשך לתסריטאית הראשית של SNL ולכוח הדומיננטי בתוכנית במשך שש שנים. במהלך שירותה כקומיקאית הבכירה ביותר בתוכנית יצרה גם את הסרט “ילדות רעות" עם לינדזי לוהן. בשנת 2006 עזבה את התוכנית כדי לכתוב את “30 רוק", סדרה קומית דמיונית המתארת את זמנה ב־SNL ונקראת על שם מיקום המשרדים הראשיים של התוכנית בבניין שבכיכר רוקפלר 30 במנהטן. היא בדיוק ילדה את בתה הבכורה באותו הזמן, והייתה מותשת מהעבודה.

“אני זוכרת שחשבתי שזה נורא", אמרה. “כשעובדים ב־SNL אפשר לבלות עם הילדים כל היום, ואז ללכת לעבודה בשתיים־שלוש אחר הצהריים. נכון שלפעמים נשארים שם עד שתיים בלילה, אבל תינוקות ממילא ישנים בזמן הזה. בשביל ‘30 רוק', לעומת זאת, יצאתי לעבודה ברבע לשש בבוקר, סיימתי רק בשבע בערב, ועוד הייתי הולכת הביתה עם שיעורי בית. זה היה טירוף". למזלה, בעלה - שכתב את מנגינת הנושא לתוכנית - היה יכול לעבוד מהבית.

פיי הצליחה לגייס לתוכנית את שחקן הקולנוע אלק בולדווין. הכימיה בין התסריטאית ליז למון לבוס והמנטור ג'ק דונגי, בגילומו של בולדווין, הפכה את התוכנית להצלחה. אפילו מאחורי הקלעים התנהג בולדווין כמו הדמות שלו, והרבה להעניק עצות מצחיקות. “הוא מכיר כל מיני טריקים ישנים מעולם הקולנוע", צחקה פיי, “למשל, הוא היה אומר שאם אתה מצלם סצנה ארוכה ורוצה שהמצלמה תישאר מפוקסת עליך, אתה צריך להוריד את הז'קט בזמן שאתה מדקלם את השורה שלך. בדרך הזו, אם ירצו להעיף את הקטע שלך בעריכה, תישאר אחר כך בלי ז'קט וזה ייראה כמו טעות ברצף האירועים. אלק סיפר שג'ק ניקולסון לימד אותו את הטריק הזה".

על אף הביקורות המשבחות והמעריצים השרופים, שהתייחסו ל"30 רוק" כאל סדרת קאלט, היא מעולם לא הייתה פצצת רייטינג. למעשה, סביר להניח שהיו מורידים אותה מלוח השידורים אלמלא SNL היו מזמינים את פיי להופעות אורח בדמותה של שרה פיילין בבחירות 2008. זה לא מנע מהתסריטאים של “30 רוק" מלצחוק ללא סוף על הנעשה במסדרונות NBC, לרבות על המכירה החלקית של החברה לחברת קומקסט ב־2011. “היינו צעירים וטיפשים יותר", אמרה פיי, “ואני מאמינה שההנהלה נהנתה מהחומרים". ואכן, כשג'נרל אלקטריק פרסמה מודעות המברכות את הסדרה בסיום שבע העונות שלה, האשימו את החברה ב"האכלת הפה שנושך אותה".

מאז ירדה “30 רוק" מהאוויר בינואר שעבר נהנתה פיי משקט יחסי, וזכתה לבלות זמן רב יותר במחיצת בנותיה, לפתח פרויקטים חדשים, וכמובן לככב בסרט החבובות החדש ובסרט קומדיה נוסף שיעלה בקרוב לאקרנים, עם ג'יין פונדה וג'ייסון בייטמן.

היא גם נמנעת באדיקות מציוץ בטוויטר, מעשה אהוב במיוחד על סלבריטאים. “הרשת החברתית הזאת הפכה למקור בלתי נדלה למציאת אנשים מטומטמים, אבל מה שהכי לא מובן לי הוא לראות סלבריטיז שמשתמשים בה כדי לדבר זה עם זה. כמו אלה שאומרים ‘היי נשמה, יום הולדת שמח'. זה מגעיל אותי. למה אתה צריך שכל העולם יראה את זה?".

מלבד אלו פיי הנחתה כבר פעמיים את פרסי גלובוס הזהב, עם עמיתתה ב-SNL איימי פוהלר, וסיפרה בראיון שפגשה את המגיש הקודם של הטקס, ריקי ג'רוויס. “אמרתי לריקי, יא חתיכת כלב. עשית 13 פרקים של ‘המשרד' ומכרת אותם בכל העולם, ואני עשיתי 144 פרקים של ‘30 רוק' ולא מצליחה למכור אותם בשום מקום".

באשר לקריירה שעשתה מחיקויים של פוליטיקאים, ובייחוד פיילין, היא התעקשה שיהיה יהיר לחשוב שהמושלת לשעבר אינה חזקה דיה כדי להתמודד עם החיקוי. “פוליטיקה ועסקי שעשועים הם בעצם אותו הדבר", אמרה פיי. היא גם מודעת היטב למזל הרב שיש לה בכך שהיא חיה באמריקה, ולא, נניח, ברוסיה של פוטין. האם הייתה מעזה לערוך חיקויים דומים במדינה לא דמוקרטית? “אם היו מכניסים אותי לכלא על כך לכל החיים, אז לא. או שאולי הייתי עושה את החיקוי בשקט, רק לכמה חברים".

sofash@maariv.co.il

היכנו לדף הפייסבוק של nrg תרבות

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''קולנוע''

פייסבוק