הסופרת איריס אליה כהן מציגה עמדה אחרת
עמדתה של הסופרת איריס אליה כהן בסוגיית הספר "גדר חיה" מעניינת, לא רק בשל היותה שונה מזו הרווחת בקרב הסופרים, כי אם גם משום שאף היא כתבה רומן שבמרכזו מערכת יחסים אינטימית בין אישה יהודייה וגבר ערבי
"דומני שכדאי, שלפני שאציג דעה לא פופולארית בעליל, אציין שבהפוך על הפוך אני מחזיקה בדעות השייכות במובהק למחנה השמאל, ויתרה מכך, כתבתי רומן שהגיבורה היהודייה שלו מנהלת רומן מחוץ למסגרת הנישואין עם בחור ערבי", פותחת ואומרת איריס אליה כהן כאשר אני שואלת לדעתה על החלטת משרד החינוך לפסול את המלצת הועדה המקצועית לכלול את ספרה של דורית רביניאן, 'גדר חיה', בתכנית הלימודים.
• זהבה גלאון: לא נשתוק מול הצנזורה
• עלייה במכירות הספר בעקבות הסערה
• סופרים על בנט: שר לא חינוכי וצר אופקים
"אפשר שאפילו הרחקתי לכת בכל הנוגע למוסכמות חברתיות ופוליטיות כאלה ואחרות, וכמובן שהייתי מאושרת אם ספרי היה נכלל בתכנית הלימודים לבגרות. וברם", היא מוסיפה, "אני סבורה שההחלטה עצמה לגיטימית, בטח בקונסטלציה הפוליטית שבה הימין נמצא בשלטון ויש לו הזכות להשית את תפיסותיו האידיאולוגיות על מערכות הממשל והחברה בארץ. זאת, מתוקף הצלחתו בבחירות הדמוקרטיות שנערכו זה מכבר, ובהתחשב בעובדה שאין מדובר בפגיעה בחופש הדיבור, שכן הספר לא נאסר חלילה להפצה, אלא הוחלט שלא לכלול אותו בתכנית לימודים ספציפית לבגרות, בחברת ספרים רבים אחרים."יחד עם זאת, אני סבורה שבהחלט יש טעם לפגם בניסוח המבוהל, החשוך, לטעמי, של ההחלטה, ובטח ובטח בהשתלחות הפרועה של השר בנט בספר הנפלא, לטעמי, שכלל לא טרח לקרוא, ובסופרת עדינת המבע והכנה שכתבה אותו".
עוד כותרות ב-nrg:
• בלעדי: עמיר בניון בביצוע מיוחד ל"נשמתי"
• אין שלום, אין ביטחון, טיטי מלכת יופי גרועה
• איחוד קרוב: רובים ושושנים תופיע אצל קימל?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
את התשובה הזו שמסרה לנו, העלתה אליה כהן גם בפרופיל הפייסבוק שלה, טרם פרסום הראיון, והיא גררה תגובות לכאן ולכאן. אין זה מפתיע, על רקע העובדה שהדעה הרווחת עד כה בקרב הסופרים הייתה נחרצת וראתה את החלטת משרד החינוך כפסולה ובלתי ראויה. אליה כהן מיהרה להסביר את עמדתה ולהדגיש כי היא אינה מנסה לגונן על החלטת משרד החינוך ולהצדיקה.

ספרה הראשון של אליה כהן, 'מכתוב', ראה אור לפני כארבע שנים וזכה בפרס שרת תרבות וכן בפרס רמת גן לספרות ביכורים. הספר מגולל את התפתחותו של הרומן בין עירית ואחסאן, הנכנס אל חייה והופך אותם על פיהם. העלילה מלווה את עירית מילדות ועד בגרות, מנערות ועד חייה כאשת-איש, מתמקדת במערכת היחסים הרומנטית הנרקמת בין השניים ומציפה שאלות אקטואליות על לאום, השתייכות וזהות.
מה משך אותך בכתיבה על רומן בין אשה יהודיה וגבר ערבי?
"אחת התמות המרכזיות של 'מכתוב' היא ההדחקה וההדרה של התרבות המזרחית שחווה עירית, בחורה בת 38 ממוצא סורי-תימני, בילדותה, והפנמת הסלידה מכל ביטוי שלה", משיבה אליה כהן. "בגיל 24 היא נישאת, באופן צפוי למדי, לאריק האשכנזי, אבל לא חולפות אלא שנים ספורות והיא מתאהבת, באופן די אדיפלי, באחסאן, שהוא בן דמותו של אביה שנפטר. בבואי לכתוב את הספר, ראיתי לנגד עיניי את קווי הדמיון בין ערביי ארץ ישראל ליהודים שעלו ארצה ממדינות ערב. נדמה לי שהדמויות והעלילה מנכיחות את נושא ההדחקה וההדרה המזרחית, ומעלות אותו לדיון".
האם את סבורה שהאדם הוא שזקוק להגדרות זהות שנעות על הרצף של ישראליות-ערביות, אשכנזיות-מזרחיות וימין-שמאל, או שזו דרישה חברתית לנקוט צד, להצהיר מי אתה ומה אתה?
"בעבר, דיבר אליי שיח הזהויות הרבה יותר, היום, אודה על האמת, הוא מעניין אותי במידה מבוטלת", משיבה אליה כהן בכנות. "אני מניחה שזה קשור לגילי או אולי לעובדה שאני כבר מגובשת מבחינת זהותי האישית. תמות אוניברסאליות החוקרות את הטבע האנושי, כמו אלה המופיעות בספרי 'דושינקא, נשמה' ובספרי החדש המתעתד לצאת בראשית פברואר, 'גלבי', מסקרנות אותי וממלאות את מחשבותיי לאין שיעור, הרבה יותר".

"הסיפור שלי כותב את עצמו. כלומר, הדמויות והעלילה מוליכות אותי, ולא ההיפך. מכיוון שכך, אין לי שום יכולת וגם לא רצון לעדן או לצנזר או להתנחמד אל הקורא כדי שיאהב את הספר, הגם שאני מודעת לעובדה שלא תמיד הוא קל לעיכול", משיבה אליה כהן כאשר אני שואלת אותה אילו חששות או לבטים ליוו את תהליך הכתיבה ואת צאתו לאור. "מבחינה זו, כל קורא שאוהב את הספר, ומזדהה עם מי מגיבוריו, הוא בבחינת מתנה גדולה עבורי, ובמקרים מסוימים אפילו נס של ממש".
האם יש פסקאות או עמודים שנותרו על רצפת חדר הכתיבה בשל שיקולים הנוגעים לאופן בו יתקבל הספר?
"ממש לא", היא משיבה נחרצות. "החירות הספרותית והאמת הספרותית חשובות לי ויקרות לי כמו הכתיבה עצמה, ואני מרגישה שהכנסת שיקולים זרים כמו איך הספר יתקבל או מה יגיד עליו מאן דהוא, והאם ימצא חן בעיני הפרופסור או המבקר החשוב הזה, היא בבחינת לעשות שקר נורא בנפשי".
כתיבתה של יצירה ספרותית בכפוף לאופן המשוער שבו תתקבל, אכן עשויה לפגוע בחירות ובאמת הספרותית של הכותב, להשפיע על תהליך הכתיבה ולבטא את עמדתו באופן מצומצם בלבד. ומנגד, בימים האחרונים כולנו נוכחנו לגלות מהו המחיר שמשלם סופר על חירות כתיבתו ועל נאמנותו לאמת שלו.
מהן אמות המידה שעל פיהן יש, לדעתך, לקבוע איזו ספרות נלמדת במערכת החינוך?
"בתיאוריה, ודאי שאמות המידה חייבות להיות מקצועיות גרידא", היא משיבה. "יחד עם זאת, כפי שאמרתי, הדבר קשה מאד ליישום בקונסטלציה הפוליטית של ימינו, ואין לי אלא לקוות שהוועדות הבאות תיישמנה את הלקחים מפרשת 'גדר חיה'". אני מאמינה כי גם חברי הוועדה הפדגוגית נבהלו מהמהומה שקמה בעקבות החלטתם, ולהבא הם יהיו זהירים יותר ומחושבים יותר בבואם לכתוב את הנימוקים לדחייה".
מה תרצי לומר לדורית רביניאן, המתמודדת כעת עם הסערה שסביב הפרשה?
"יצא לי לראות את תגובתה לפרשה באחד מראיונות הבוקר בערוץ 2, והתמלאתי הערכה גדולה אליה. הדרך בה הגיבה לסערה הייתה לטעמי חכמה, רהוטה, מכילה ועניינית להפליא. הייתי אומרת לה 'כל הכבוד!' וגם הייתי מחבקת אותה".