רגב: "אי הופעה מחוץ לקו הירוק זה קו אדום"

נאומה של שרת התרבות והספורט בטקס פרסי התיאטרון לשנת 2017 המשיך בתוקף את הקו אותו מנחה מאז נכנסה לתפקיד. "עבור חלק מכם אני התגלמות כל מה שלא דמוקרטי ועבור אחרים אני כל מה שדמוקרטי, הזוי"

אופיר הלל | 19/5/2017 15:28
תגיות: טקס פרס התיאטרון,מירי רגב
טקס פרס התיאטרון 2017: "אמנים שמחרימים מגזר שלם הם לא באמת אוהבי תרבות", מסרה שרת התרבות והספורט לנוכחים בטקס פרסי התיאטרון, נאום שהפך לאחד מנושאי הדגל של משנתה, לאחר שערוריית הטקס הראשון בו נאמה בשנת 2015.

רגב עלתה לבמה כשעתיים וחצי לאחר תחילת הטקס, ומספר שעות לאחר שנחתה בישראל מפסטיבל קאן. למודת ניסיון (לא לחינם הביטוי "מכתתים רגלינו" הוזכר מספר פעמים במהלכו) ביקשה שהקהל לא יבצע בפניה את הקטע שבו שרה עולה לבמה וצועקים לה בוז. הנוכחים בטקס שהתקיים היום (ו') במרכז ענב לתרבות בתל אביב הקשיבו לדבריה. טרם עלייתה לבמה, אגב, התנגן "ירושלים של זהב". היא ציינה שהיא מאוכזבת מחרם של אמנים והתייחסה להחלטה לא להופיע מחוץ לגבולות הקו הירוק כקו אדום. "עבור חלק מכם אני התגלמות של כל מה שלא דמוקרטי ועבור אחרים אני מייצגת את כל מה שדמוקרטי", אמרה, מוכנה מראש להתגונן מפני התנגדויות אפשריות של הנוכחים. "באתי לעבוד. הכל כדי ליצור מדיניות של צדק תרבותי. אני בעד כל כישרון שהמדינה הזאת יכולה להצמיח. אני בעדם, בעדכם ובעד כולנו".

במפתיע או שלא, ארבע ההצגות שהתמודדו על פרס הצגת המחזה הישראלי המקורי, אינן תואמות, לפחות למראית עין, את הנרטיב של השרה. "אישה בורחת מבשורה" בהפקת הקאמרי והבימה, שזכתה בפרס זה ובפרסי המחזה, הבימוי והשחקנית הראשית, מעובדת על פי ספרו של דוד גרוסמן, שאינו מאנשי שלומה. "הוא הלך בשדות" (בית ליסין) מגלמת בתוכה את אתוס הצבר (אמנם תוך התבוננות ביקורתית עליו, ועדיין), שלא ממש מתכתב עם השאיפה לייצוג מגוון. "הזאבים" (הקאמרי) היא הפוך על הפוך: יצירה על משפחה רוויזיוניסטית בימי המהפך הפוליטי שהכותב שלה, הלל מיטלפונקט, הוא בעצם איש שמאל מובהק. "הר לא זז" מהווה אלגוריה שלטונית מבריקה.
 
צילום: ז'ראר אלון
דרור קרן ואפרת בן צור ב''אישה בורחת מבשורה'' צילום: ז'ראר אלון

רגב התייחסה בנאומה למשך הכהונה של מנהלי התיאטראות הרפרטואריים כ"חתונה קתולית או טירונות בגולני כי יוצאים מהם רק באלונקה". היא בירכה את המנהלים הנכנסים משה קפטן (הבימה), שמוליק יפרח (הקאמרי) ואורן אהרוני (באר שבע), הודתה למנכ״ל הקאמרי היוצא שהטקס כולו היה בסימן הפרידה ממנו (כולל מערכון קורע של איתי טיראן ויניב ביטון שתיאר שיחה בין נעם סמל לויליאם שייקספיר) ועל הדרך הוקירה את גדי יגיל, לו הוענק פרס מפעל חיים. עוד ציינה כי היא מקווה לשובם של גשר והיידישפיל לתחרות (וגם לכניסת אספקלריא ותיאטרון יפו, למרות שבאופן עקרוני הם אינם תיאטראות רפרטואריים כשלעצמם, א.ה.).
 
צילום: איציק בירן
מנחת הערב רבקה מיכאלי יחד עם גדי יגיל צילום: איציק בירן

קול אחר נשמע מכיוונו של ראש עיריית תל אביב יפו, מר רון חולדאי שבנאומו צידד באופן חד משמעי בתפקידה של האמנות לבקר את הממסד, להעלות שאלות קשות ולדרוש תשובות, ובתפקידו של הממסד לאפשר זאת: "תמשיכו לבקר אותנו ואנחנו נמשיך לממן אתכם - למרות שאתם מבקרים אותנו. תמשיכו לעשות את עבודתכם ללא פחד וללא מורא. תודה לכם על מה שאתם".

לצד "אישה בורחת מבשורה", הזוכה הגדולה של הטקס היא הדרמה הצרפתית "הורים איומים" מבית תיאטרון באר שבע, שחמשת שחקניה היו מועמדים לפרס ושזכתה בפרס התרגום, שחקנית המשנה והמחזה המתורגם של השנה. אלי ביז'אווי, שהתקין את הנוסח העברי, ביקש לומר דרשני לאור העובדה שעל אף השבחים הרבים להם זכתה ההצגה, היא כמעט ולא נרכשה להרצה מעבר לאולם הבית. "בפריפריה לא תמיד מקבלים את הטוב ביותר", טען - ובצדק.

התיאטרון שיוצא מהפרס עם ידו על העליונה הוא הבימה, שלבקשתו נכללו לראשונה פרסי השחקן והשחקנית הטובים ביותר במחזמר לצד פרס המחזמר המסורתי. "עלובי החיים", הפקה מצוינת של קלאסיקה בסטנדרטים שלרוב לא נראים כאן, אכלה בלי מלח את מתחריה "סיפור הפרברים", "מצחיקונת" ו"בילי אליוט" (בפרס השחקנית במיוזיקל, אותו קטפה מיה דגן, היו מועמדות רק שלוש שחקניות). עוד קטגוריה בעייתית היא קטגוריית הקומדיה, בה התמודדה הצגה של בית ליסין מול הצגה של בית ליסין וזכתה – כצפוי – הצגה של בית ליסין ("לצאת מהארון").

איתי טיראן אסף שוב את פרס השחקן הראשי הטוב ביותר עבור תפקידו ב"מפיסטו". אפרת בן צור נבחרה לשחקנית הראשית הטובה ביותר. למוזיקאי דניאל סלומון הוענק פרס עבור המוזיקה להצגה "סיפור פשוט" של הבימה. השחקנית הצעירה ג'וי ריגר קטפה את פרס השחקנית המבטיחה של השנה.
 
צילום: איציק בירן
איתי טיראן מקבל את פרס שחקן השנה בתיאטרון צילום: איציק בירן

את הטקס, שהתקיים בנוכחות כל העושים במלאכה בתיאטראות ישראל, הנחתה בחן רבקה מיכאלי. ב"מסך אחרון" נפרדו מאנשי תיאטרון שהלכו לעולמם השנה: אליקים ירון, גלעד עברון, יהודה אפרוני, מיכה לבינסון, עודד פלדמן, שלמה תרשיש ושרה ליסובסקי.

טקס פרס התיאטרון התקיים זו השנה ה-22. במסגרת האירוע הוכרזו ההצגות הזוכות לשנת 2016 על פי בחירתם של 48 חברי האקדמיה הכוללים את נציגי איגודי היוצרים השונים, במאים, שחקנים, מעצבים, מחזאים, במאים, כוריאוגרפים, מוזיקאים, ונציגי ציבור.
 

צילום: ז'ראר אלון, ההצגה ''גטו'' 2010
פרס מפעל חיים הוענק לגדי יגיל צילום: ז'ראר אלון, ההצגה ''גטו'' 2010

רשימת הזוכים

המחזה הישראלי המקורי הטוב של השנה
"אשה בורחת מבשורה"
תיאטרון הבימה, תיאטרון הקאמרי

המחזה המתורגם הטוב של השנה
"הורים איומים"
תיאטרון באר שבע

הקומדיה הטובה של השנה
"לצאת מהארון"
תיאטרון בית ליסין

המחזמר הטוב של השנה
"עלובי החיים"
תיאטרון הבימה

ההופעה הטובה ביותר של שחקנית בתפקיד ראשי
אפרת בן צור
"אישה בורחת מבשורה"
תיאטרון הבימה, תיאטרון הקאמרי

ההופעה הטובה ביותר של שחקן בתפקיד ראשי
איתי טיראן
"מפיסטו"
תיאטרון הקאמרי

ההופעה הטובה ביותר של שחקנית בתפקיד משנה
אביגיל הררי
"הורים איומים"
תיאטרון באר שבע

ההופעה הטובה ביותר של שחקן בתפקיד משנה
אלי גורנשטיין
"מפיסטו"
תיאטרון הקאמרי

השחקנית המבטיחה של השנה
ג'וי ריגר
"עמודי החברה"
תיאטרון הקאמרי

השחקן המבטיח של השנה (2 זוכים)
בן יוסיפוביץ'
"קוריולנוס" ו"לבד בברלין"
תיאטרון הבימה

שאדי מרעי
"הר לא זז"
תיאטרון בית ליסין

ההופעה הטובה ביותר של שחקנית בתפקיד ראשי במחזמר
מיה דגן
"מצחיקונת"
תיאטרון הקאמרי

ההופעה הטובה ביותר של שחקן בתפקיד ראשי במחזמר
אמיר דדון
"עלובי החיים"
תיאטרון הבימה

במאי השנה
חנן שניר
"אישה בורחת מבשורה"
תיאטרון הבימה, תיאטרון הקאמרי

מחזאי השנה
חנן שניר
"אשה בורחת מבשורה" (ע"פ ספרו של דויד גרוסמן)
תיאטרון הבימה, תיאטרון הקאמרי

מתרגם השנה
אלי ביז'אווי
"הורים איומים"
תיאטרון באר שבע

עיצוב התפאורה הטוב של השנה
ערן עצמון
"עלובי החיים"
תיאטרון הבימה

עיצוב הוידאו הטוב של השנה
ניב מנור
"לבד בברלין"
תיאטרון הבימה

עיצוב התלבושות הטוב של השנה
מאור צבר
"הר לא זז"
תיאטרון בית ליסין

עיצוב התאורה הטוב של השנה
זיו וולושין
"הר לא זז"
תיאטרון בית ליסין

יוצר בתחום המוזיקה הטוב של השנה לתיאטרון
דניאל סלומון
"סיפור פשוט"
תיאטרון הבימה

הכוריאוגרפיה הטובה של השנה
אביחי חכם
"סיפור הפרברים"
תיאטרון הקאמרי

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק