לא רק עין בשמים: הלהיטים של אלן פרסונס שאתם חייבים להכיר
הפרויקט של אלן פרסונס חלוצי לא רק בזכות יצירות הקונספט יוצאות הדופן שיצר או הסאונד הגרנדיוזי שאפיין אותן, אלא גם בזכות העובדה שהמפיק הבריטי היה מהראשונים לעמוד באור הזרקורים, על אף עבודתו מאחורי הקלעים. עם בואו בפעם השלישית לישראל, גיל רוביו משתף בחמישה שירי חובה בפסקול חייו של היוצר הדגול
Röyksopp הנורווגים, Major Lazer האמריקאים, אפילו Tiësto ההולנדי - כולם יוצרים מוזיקה עדכנית בהפקה משובחת, אליה הם יודעים לשדך סוללה של סולנים מעולים שהופכים את היצירות שלהם ללהיטי ענק שקוצרים הצלחה בכל רחבי העולם. הזמרים האנונימיים נשכחים במהרה יחסית (אך ממשיכים ליהנות מהתמלוגים השמנים) ודווקא המפיקים מאחורי הקלעים או עמדת הדיג'יי נשארים בתודעה.הנוסחה הזו לא הומצאה היום. בעבר, כותבים ומפיקים מקצועיים העניקו למבצעים קריירות משגשגות, אך נותרו, מבחירה או כאילוץ, בצללים. אחד הראשונים לשנות זאת ולתבוע לעצמו (בזכות) את אור הזרקורים, היה אלן פרסונס שכינה את פרויקט האולפן שלו על שמו.

פרסונס, יליד 1948, החל את דרכו המוזיקלית כטכנאי אולפן וכמפיק. רבות כבר סופר על ימיו באולפני Abbey Road, שם לקח חלק בהקלטות המיתולוגיות של הביטלס ואחר כך גם כחלק אינטגרלי ומשמעותי ב״צד האפל של הירח״ של פינק פלויד. ההצלחה הגדולה הובילה אותו להחלטה להקים פרויקט מוזיקלי משלו, איתו יצא לדרך באמצע שנות ה-70.
הפרויקט הורכב למעשה משורה של נגני אולפן אותם הכיר בעבודתו רבת השנים וכן שלל סולנים ובהם התמלילן ושותפו של פרסונס במרבית האלבומים, אריק וולפסון הסקוטי המנוח. עם הפרויקט, למעלה מעשר שנות קיומו, שחרר פרסונס עשרה אלבומי אולפן, רובם אלבומי קונספט הסובבים רעיון או דמות מרכזית. הנושאים בהם עסק הושפעו והוקדשו לסופרים ולאמנים כמו הסופר הרוסי איזיק אסימוב (מחבר "I Robot", עוד בטרם הפך למותג ניקיון), האדריכל הספרדי אנטוניו גאודי, זיגמונד פרויד ואפילו אלן אדגר פו.
בימי קיומו של הפרויקט, כלומר בעשור ומשהו בו היה פעיל והקליט - הוא מעולם לא עלה על הבמות בגרסה חיה. נקודת החוזק ולמעשה עיקר הרעיון היה אלבומי אולפן מהוקצעים, מופקים בעושר, לעיתים אף גרנדיוזי, שכלל תזמורות, מקהלות וצליל פרוג-רוק עדכני לזמנו. הרעיון לצאת לסיבובי הופעות עולמיים קרו בשלב מאוחר יותר בקריירה של פרסונס, כשלפחות בהתחלה הורמו לא מעט גבות לגבי היכולת לתרגם את העושר האולפני למסע הופעות עם להקה מצומצמת בהרבה על הבמה. גם מותו של וולפסון בשנת 2009 חייבה את פרסונס למלא את מקומו ואת קולו המזוהה עם סולנים מחליפים. למרות החששות, סיבובי ההופעות העדכניים זוכים להצלחה גדולה, לא מעט בזכות קהל אוהדים וותיק שבילה שעות בהאזנה לאלבומים, עוד בעידן בו הודפסו על ויניל.
פרסונס חוזר לישראל לשתי הופעות (9.11.17 מרכז הקונגרסים חיפה, 11.11.17 היכל מנורה מבטחים תל אביב), אותן יקדיש הפעם לביצוע מלא של האלבום I Robot, המציין 40 שנה מאז הוקלט, ואחר כך, כמובטח, יבוצעו לשמחת המעריצים הרבים בארץ גם שורה של להיטים מיתר אלבומיו. זאת הזדמנות מצוינת לצלול לחמישה שירים בולטים של המפיק הדגול, שאולי גם יבוצעו בחיפה ותל אביב.

הקטע האינסטרומנטלי הפותח של האלבום המדובר, מכיל כמעט את כל המאפיינים של קטעי האולפן של פרסונס - שילוב של צליל תזמורתי מהוקצע עם שלל מקלדות ואפקטים אולפניים, ה-Cutting Edge של התקופה.
אחד השירים היפים שכתבו פרסונס ווולפסון, שגם מבצע את היצירה הגרנדיוזית, שחותמת את האלבום באותו השם.
הקטע הפותח את אלבום האולפן האחרון של ההרכב, שהוקדש ליצירתו של גאודי, האמן-אדריכל הגאון מברצלונה.
בין השירים היחידים של הפרויקט שזכה לווידיאו קליפ אופייני לתקופה. לקוח מתוך האלבום Vulture Culture, שעסק ברובו בביקורת חברתית ובאדם מול המערכת.
האוצר האחרון ברשימה שלנו הוא למעשה קליפ לאחד השירים היפים של פרסונס ווולפסון, שלקוח מאחד מהאלבומים האהובים ביותר של הפרויקט - The Turn of a Friendly Card. היוצר של הקליפ הוא מורה למוזיקה מברזיל, שהכין אותו עבור תלמידיו, ובו הוא מדגים את האופן הקפדני והיצירתי שבו פרסונס בנה באולפן את תפקידי הקולות השונים לשיר (שמגיעים במלואם מיד אחר כך). קסם אמיתי.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg