ישי שאער מגלה לעולם מחדש את בטהובן המאוחר
רגע לפני שישחרר אלבום חדש, שוחחנו עם אחד הפסנתרנים הישראלים הבולטים בעולם על חשיבותה של פרשנות מוזיקלית בימינו ועל הבחירה להקליט דווקא יצירות מאוחרות של המלחין הגרמני: "ליצירות של בטהובן המאוחר צריך להקשיב באינטימיות, לא דרך הרדיו בנסיעה"
את ישי שאער (34), ניתן בקלות להגדיר כאחד מהפסנתרנים הישראלים הבולטים בשכבת גילו בארץ. הוא גם אחד הפסנתרנים הישראלים הבולטים כיום שמנהלים קריירה בינלאומית ענפה ומופיעים תדיר על במות העולם.
ישי שאער
צילום: דייויד ג'ייקובס
מוכשר בצורה יוצאת דופן, הוא מגדיר בנגינתו היטב את חשיבותה של פרשנות מוזיקלית. בדומה לשחקן, הוא מתווך לקהל את יצירותיהם של גדולי המלחינים. "אנחנו בעידן שבו אין סוף ביצועים ואנשים פחות רגישים לניואנסים של ביצוע", מסביר שאער את חשיבות המבצע בימינו. "יש הרבה משמעות לפרשנות, מבחינת החוויה שהמאזין יכול לעבור, כך שלא מעט תלוי בביצוע ובהקלטה עצמה. למשל, ליצירות של בטהובן המאוחר צריך להקשיב באינטימיות, לא דרך הרדיו בנסיעה. כך אי אפשר באמת לחוות את היצירות האלה".
ישי שאער מנגן את הקונצ'רטו מס' 17 של מוצרט:
כעת מוציא שאער אלבום חדש המתמקד ביצירות של בטהובן. "אלה יצירות מאוחרות של בטהובן, שתי סונטות מאוחרות ושני סטים של בגטלות מאוחרות", הוא מסביר את הבחירה להתמקד במלחין הגרמני. "היצירות המאוחרות של בטהובן כמעט ומגדירות ז'אנר עצמאי, אחר לכל הפחות מהיצירות אותן הלחין ב'תקופה האמצעית'".
כיצד שונה המוזיקה שהלחין בטהובן בשנותיו המוקדמות מאלה המאוחרות?
"היצירות המוקדמות יותר של בטהובן היו כאלה של נואם גדול, המנסה לשכנע קהל רחב. זה תמיד עבד, הוא עשה את זה הכי טוב. לעומתן, היצירות המאוחרות הרבה יותר פילוסופיות ואינטימיות באופיין. נדמה כאילו היה מחפש איזושהי אמת גבוהה יותר".
כיצד אתה רואה את ההווה והעתיד של המוזיקה הקלאסית?
"אני מאוד מקווה שלמוזיקה הזאת יהיה מקום. מוזיקה קלאסית אינה עוד ז'אנר מוזיקלי – היא מכילה תוכן שנושק להרבה תחומים אחרים – כמו פילוסופיה, שירה, פוליטיקה שירה ועוד".

Late Beethoven
עטיפת האלבום
ברביעי בנובמבר ינגן שאער בקונסבטוריון הישראלי למוזיקה בתל אביב. "הקונצרט הוא מעין טרום השקה לדיסק. התכנית מבוססת על יצירות מאוחרות של מלחינים שונים, כולל בטהובן, כך שהיא מתכתבת עם האלבום".
תכניות לעתיד?
"אני חושב על ההקלטות הבאות ואני חושב שאולי אני מעדיף את זה על קונצרטים. ובכלל זה, אני בהחלט חושב לכיוון של הלחנה - אני מרגיש שזה הכרחי".
"בסתיו ימיהם – יצירות מאוחרות של מלחינים גדולים"
מוצ"ש, 4.11, הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה בתל אביב. לפרטים.