ראשי » כתבה שיווקית

המדריך לרכישת רכב לפי תקציב

רכישת מכונית הנה הוצאה כספית גדולה במיוחד עבור רבים. בחירת הרכב המתאים הוא תהליך שכדאי לבצע בכובד ראש ועם תכנון מוקדם וסקר שוק. כיצד להתאים את הקטגוריה לצרכי השימוש ולתקציב? להלן המדריך המלא מאת אסי גל

הכתבה בשיתוף switch | 6/10/2015 11:31
בשיר הילדים הותיק של דתיה בן דור "בית זו בסך הכל קופסא" נאמר שאוטו הוא בסך הכל קופסא שנוסעים בה, אבל, וזה אבל חשוב, "על הקופסא הזו אני בקושי מוכן לוותר". הרכב שלנו הוא חלק מאיתנו. הוא לא נמדד רק באיכויות שלו, אלא גם בסיפורים שאנחנו צוברים ביחד.

לא פלא שאנשים רבים נותנים שם לרכב שלהם. פרידה מרכב היא פרידה מחבר שעבר איתנו דרך ארוכה וקניה של רכב היא היכרות עם חבר חדש לדרך. חבר שנרצה שילווה אותנו בביטחה למשך כמה שנים, שנוכל לסמוך עליו לא רק שייקח אותנו ממקום למקום, אלא יוסיף גם את המימד הרביעי הזה, שקשה לנסח אותו במילים, נקרא לו אישיות.


עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

הקטגוריה המתאימה

הדבר הראשון שצריך לשאול לפני קניית רכב הוא מה הצרכים שלנו ואילו תפקידים יהיו לאוטו בחיינו. רווקים שרוב נסיעותיהם בעיר יעדיפו רכב מקטגוריית מיני, נוח לתמרון ולחניה כמו סיטרואן 1C או סיאט מי, למשל. משפחה גדולה תחפש רכב משפחתי עם מקום לילדים מאחור ותא מטען מרווח כמו למשל קיה פורטה או פורד פוקוס.

 
יונדאי I10
יונדאי I10 אסף ברעם

מי שנוסע מרחק רב לעבודה בכל יום צריך מכונית שתהיה מרווחת ונוחה לנהיגה – משפחתית גדולה או רכב מנהלים. בהתייחס לתקציב, משפחה תוכל גם ליהנות מרכב סופר מיני כמו מיצובישי ספייס סטאר או סקודה פאביה למשל. כדאי לעשות תחקיר קצר, להבין מהם הצרכים ואילו קטגוריות יתאימו להם ומשם להגיע להחלטה. הצעד הבא – קביעת תקציב.
תועלת מול מחיר

לרובנו, קניית רכב היא עסק כלכלי כבד, שבד"כ מלווה בחששות מרכישה לא נכונה, שרק תגרור הוצאות נוספות. לרבים מאתנו החלום "לקרוע את הניילונים", כשלמעשה בדיקה מתמטית פשוטה מגלה כי תכלס עדיף לקנות מכונית משומשת מאשר חדשה.

אלירן אברזל, העורך הראשי של אתר cartube.co.il, מחשב: "ערכו של רכב, כל רכב, יורד ב-10%-15% מדי שנה. רכב חדש שעולה 100 אלף שקל יאבד כ-15 אלף שקל מערכו כבר בשנה הראשונה. לעומת זאת, רכב יד שנייה שיעלה כ-50-60 אלף שקל, ירד ערכו בכ-7,000-8,000 שקל בלבד. כך שגם אם הרכב ידרוש טיפולים שנתיים, שעולים בד"כ כ-2,000 ש"ח בשנה, נעשתה עסקה כלכלית טובה". וצריך לזכור שמחירו של ביטוח מקיף יקר יותר ככל שמחירו של הרכב גבוה יותר.

בנוסף, הרי במחיר נמוך בהרבה מרכב חדש, נוכל לקבל מכונית יד שנייה שתספק את הצרכים שלנו בצורה הולמת יותר. הרכב החדש הזול ביותר בשוק עולה בסביבות 60 אלף שקל. אברזל מסביר: "במחיר הזה, נוכל לרכוש מכונית מיני חדשה כמו יונדאי i-10 בעלת גיר רגיל ומנוע 1100 סמ"ק. משהו שמתאים לזוג עם כלב, שלא נוהג לעלות לירושלים על בסיס יומיומי.

 

יונדאי I30
יונדאי I30  אסף ברעם

באותו מחיר, נוכל לקנות יונדאי i-30 יד שניה, אוטומטית, עם מנוע 1600- מכונית מרווחת יותר ומתאימה למשפחה שלרוב גם תגיע עם איבזורים ותוספות כמו בקרת אקלים לעומת מזגן רגיל, מערכת מולטימדיה לעומת רדיו בסיסי וכדומה". חשוב מאוד לציין שמדובר ברכבי יד שנייה בטווח של שמונה שנים על הכביש עם עדיפות לחמש. מעבר לכך, הסיכוי לתקלות גבוה מאוד ועלות התיקונים תהיה גבוהה ולא משתלמת.

מגוון מכוניות יד שניה בטווח מחירים רחב ובתנאי מימון נוחים. פרטים ב-switch>>>

מכונית לכל תקציב: 40-50 אלף שקל

בשוק החדשות, בקו הזול של הסקאלה נמצאות מכוניות המיני, שמתאימות לצעירים, לרווקים או לזוגות עם ילד אחד. "בסכום של כ-40 אלף שקל נוכל למצוא את אותה יונדאי i-10 וגם יונדאי i-20 אוטומטית, שתיהן משנות ייצור 2009-2010", אומר אברזל ומוסיף כי "ברכב כזה, אשר נמצא על הכביש כחמש שנים, הבלאי נמוך, הוצאות הטיפולים השוטפים נמוכות, ועלויות האחזקה נמוכות".

 

הונדה סיוויק 2008
הונדה סיוויק 2008 אסף ברעם

"ברכבים אלו ספציפית הטיפולים זולים וכך גם החלקים, כגון מראות, פנסים, ודברים חיצוניים שעלולים להיפגע ללא כל קשר לגיל ומצב הרכב". מכונית חסכונית נוספת בטווח המחירים הזה היא הסוזוקי SX4 שנחשבת לאמינה מאוד, אך תא הנוסעים בה קצת צפוף. ומאזדה 2 לדוגמא, שהיא מכונית זריזה ואמינה, אך לא כל כך חסכונית בדלק".

"ב-40 אלף שקל אפשר לקנות קיה פורטה 2010-2011 אבל עדיף לשים עוד כמה שקלים, ואם זה במסגרת התקציב, מומלץ לרכוש 2011 עם הגיר האוטומטי עם שישה הילוכים במקום גיר של חמישה".

בתקציב של 50 אלף שקל כבר אפשר למצוא מכוניות משפחתיות כמו מאזדה 3, מיצובישי לנסר בת חמש, הונדה סיוויק בת שש או שבע. אלו מכוניות מרווחות, עם הרבה מקום לשני ילדים מאחור ותא מטען מספיק לעגלות ושאר ציוד ילדים.

למכוניות אלו מנוע חזק והוא נוח הרבה יותר לנסיעות ארוכות. או לחילופין, ניסאן מיקרה בת שנתיים. מכונית מקטגוריית המיני, מאובזרת, חסכונית בדלק, אבל עלולה לרעוד קצת ברמזור והפלסטיקה בפנים קצת פשוטה.

60 אלף שקל

בקפיצת מדרגה נוספת נגיע למכוניות בדגמים מפוארים יותר כמו טויוטה קורולה (מחירה של חדשה מתחיל ב-125 אלף שקל) "אחת המכוניות האמינות והנוחות שתוכלו לרכוש", מוסיף אברזל או פיג'ו 208, שעליה אברזל מעיד שהיא מכונית מהנה לנהיגה ונוחה "כמו הפיג'ו של פעם".

חובבי הטיולים יוכלו לרכוש במחיר כזה רכבי סטיישן כמו פורד פוקוס סטיישן, קיה ceed סטיישן ורכבים נוספים עם המילה סטיישן בסופם. לאלו תא מטען ענק שיכיל בקלות ציוד קמפינג וטיולים או עגלת תאומים ענקית. "כזכור, בסכום הזה", אברזל מזכיר, "בשוק המכוניות החדשות, נוכל לרכוש רק דגמים קטנים, כאלו שיספקו זוג, שלא יוצא יותר מדי מהעיר".

 

פיג'ו 208
פיג'ו 208 אסף ברעם

במחיר כזה תוכלו לרכוש גם פולקסווגן פולו שנת 2011 שהיא אוטו איכותי, פרמיום לעומת המתחרות באותה קטגוריה. אפשר ללכת על משפחתית סוזוקי SX4 2011, קצת קטנה, אבל חסכונית ואמינה ומעניקה תנוחת ישיבה גבוהה יחסית.

וגם סקודה פאביה משנת 2012 נכנסת לתקציב הזה. פאביה היא בעלת טכנולוגיה זהה לפולקסווגן (מנוע, גיר, שילדה), שהרי סקודה היא חלק מתאגיד פולקסווגן. קצת פחות יוקרתית, קצת יותר זולה ומגיעה בצבעים נחמדים עם גג לבן. מה רע?

70 אלף שקל

"סיטרואן C5 מודל 2012 למשל, שזה רכב גדול וחזק תוכלו למצוא בפחות מ-70 אלף שקל", קובע אברזל. במחיר הזה נוכל גם לקבל את אותן משפחתיות שהזכרנו קודם אך משנה מתקדמת יותר. רכבים בני שנתיים-שלוש על הכביש, במצב טוב הרבה יותר, שמורים ועם פחות קילומטראז'. בסכום כזה נוכל גם לחזור לחלום ישן ולקנות רכב במראה ספורטיבי יותר כמו אלפא רומיאו 159 או בתוספת של כ-5,000 שקל לרכוש פולקסוואגן שירוקו שנת 2009.

בתקציב של 70 אלף שקל אפשר כבר להתעניין בג'יפונים. רכבים שיושבים גבוה מעל הכביש ונותנים תחושת שליטה וביטחון. בקטוגוריה הזו ניתן למצוא את הניסן קשקאי או ג'וק, סקודה ייטי, הונדה HR-V ועוד. כמה יעלה ג'יפון חדש שכזה? מינימום 160 אלף שקלים.

רכב נוסף שכדאי לחפש במחיר כזה הוא סובארו B4 שנת 2010. משפחתית גדולה ויותר מכך, אפילו נחשבת רכב מנהלים. מכונית בעלת מוניטין חיובי מאוד, מרווחת, נוחה לנהיגה ולשאר יושבי הרכב ומגיעה עם 4X4. סובארו B4  חדשה עולה כ-170 אלף שקל.

תיקונים ועלויות שנתיות

אחרי שהתבייתנו על סוג ודגם רכב, כדאי לבדוק את מצבו המכני. ראשית, לפני קניה של מכונית משומשת, אברזל ממליץ בחום לבקש מהמוכר את היסטוריית הטיפולים שלה ולבדוק מתי יהיה הטיפול הבא וכמה הוא יעלה. "טיפול גדול, שעלול לכלול גם ברקסים ואולי איזה גומי קרוע במכלולי ההגה, יכול להגיע גם ל-3,000 שקל. זה כבר משהו שצריך להוריד מהמחיר המבוקש".

פרט לכך, הנה מחירי כמה מהתיקונים היותר שכיחים ברכב משומש:

רצועת תזמון. רצועת גומי שאחראית על תזמון החלק העליון של המנוע (הראש) אל מול החלק התחתון שלו (בלוק המנוע). החלפת הרצועה תלויה בסוג הרכב ובהגדרות היצרן, בדרך כלל לפי שנים או קילומטרים, הקודם מבין השניים. החלפה של רצועה כזאת היא אכן עניין יקר יחסית, שיכול להגיע לכמה אלפי שקלים בודדים.

מצבר. המצבר המקורי של מכונית מחזיק בדרך כלל כשלוש שנים ומכאן ואילך הגיוני שנחליף אותו במצבר חדש אך לא מקורי, שמחזיק פחות – כשנה וחצי- שנתיים. החלפת מצבר אינה עניין יקר, סביב ה-500-600 שקל.

צמיגים. צמיגים רגילים ברכב משפחתי מחזיקים כ-50-60 אלף ק"מ או כשנתיים-שלוש. החלפת ארבעה צמיגים עולה כ-1,000-1,500 שקל. כמעט כל מכונית משומשת דורשת החלפת צמיגים, שווה להתמקח על זה במחיר הקניה.

פלאגים. פעם היה נהוג להחליף פלאגים בכל טיפול, היום החומרים עמידים הרבה יותר ויקרים יותר. בבדיקת שגרת הטיפולים של הרכב יש לבדוק מתי נדרשת החלפת פלאגים ואם היא קרובה – מה עלותם בהתאם לדגם.

השורה התחתונה

כל רכב דורש טיפול, ולהוציא 3,000 שקל בשנתיים הראשונות על מוסך ותיקונים ממש לא אומר שרימו אותנו. הוצאה של 2,000 שקל בשנה על מכונית משומשת הינה מקובלת לחלוטין מפאת בלאי טבעי. כאשר מחירה של משפחתית חדשה טובה כמו סיטרואן C4 מגיע ל-120 אלף ואילו רכב יד שנייה טוב מגיע ל-70 אלף, החישוב אינו מסובך.

 

juck
juck אסף ברעם

ונקודה לסיום מאברזל. "במחיר של 100 אלף שקלים, פחות בהרבה ממחיר משפחתית חדשה, תוכלו לרכוש רכב מנהלים מאובזר ומרווח כמו מזדה 6 למשל. יכול להיות לכם רכב חדש ומשפחתי, או רכב מפנק יד שנייה ועדיין תחסכו כעשרים אלף שקלים. ערכם ירד באותה צורה, ורק את המאזדה תצטרכו להכניס למוסך פעם בשנה". לא שווה?

בצד הרגשי, לרכב משומש יש אופי שאין למכונית חדשה. זה משהו שקשה להסביר במילים וגם ג'רמי קלרקסון האגדי מ-TOP GEAR טוען שלכל מכונה יש נשמה. ובינינו, כל שריטה קטנה במכונית חדשה ונוצצת כואבת לנו בלב, מה שברכב משומש קצת פחות כואב. ואם נשכנע את עצמנו שלניילונים יש ריח חריף ולא נעים, עשינו את עסקת חיינו. ורק אל תשכחו לתת לו שם, כדי שתוכלו לומר לאנשים, "אני מתגעגע ליהשוע שלי, אבל הוא במוסך כרגע. מקבל טיפולי הבראה".

הבובה המשפחתית הבאה שלכם מחכה לכם ב- switch. לפרטים לחצו כאן >>>

הכתבה מאת Switch

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

עוד ב''כתבה שיווקית''

כותרות קודמות
כותרות נוספות