
חייבים אפיון: אתרים ואפליקציות ברשת הישראלית
רוצים להקים אתר, אפליקציה או מערכת ולחסוך עשרות אלפי שקלים? אתם חייבים להתחיל באפיון מקצועי ומדוקדק. בשיחה ב"ארבע עיניים" עם יובל בר אור, מנכ"ל החברה לבניית אתרים Y&A, הוא מתייחס לשלב המהותי, "ידוע שהישראלי אוהב קיצורי דרך. אבל מי שבונה אתר ללא תהליך רציני של אפיון, צפוי להתקל בהפתעות תקציביות "
מאת גלית בן חמו
“אי אפשר לבנות בניין בלי תוכניות”, מסכם יובל בר אור כבר בתחילת הריאיון את הסיבה המרכזית לנחיצות השלב הזה. “לשמחתי, רב החברות שאיתן אנחנו עובדים, וביניהן לא מעט חברות ישראליות, מודעות לחשיבות השלב הזה. זה אפילו לא מגיע לשיחה שדורשת הסבר כלשהו ללקוח מצד צוות המקצועי של החברה. למרות זאת אני ער לכך שזה אכן קיים בחתכים אחרים של קהלים, שאולי מנסים להוזיל את עלות פיתוח האתר או כדי לקצר את התהליך. האבסורד הוא שדווקא ויתור על השלב הזה מייקר בהמשך את עלות התיקונים הנדרשת לאתר, ואת הזמן הנדרש לאחר מכן לתחזק ולשפר אותו, וכל זה מלווה בעוגמת נפש ועצבים. בקיצור חברה שמדלגת על שלב האפיון, לא מדלגת על שום דבר - זאת רק אשליה”.

יובל בר אור, מנכ”ל חברת Y&A אשר מאפיינת, מעצבת ומפתחת אתרים, מערכות ופלטפורמות web ומובייל למעלה מעשור. יותר מ- 400 לקוחות ומותגים מובילים בישראל בחרו בחברת Y&A כשותפים דיגיטליים שלהם ל- UX/UX, לפיתוח ולניהול שוטף של הנכסים הדיגיטליים שלהם.
על לקוחות החברה נמנים החברות המובילות כמעט בכל קטגוריות ההי-טק הישראלי כגון 888, אמדוקס, קונדואיט, סוני- ישפאר, איתוראן, איי-רובוט, התעשייה הצבאית, אלטשולר -שחם ועוד רבים אחרים.
מהן האיכויות שמתקבלות משלב האפיון?
בר אור, “האפיון הוא למעשה תשתית התוכן והעיצוב של האתר. הוא עמוד השדרה של כל התהליך, ממנו נגזרות כל יתר הפעולות שבאות אחר כך. כשנעשה אפיון טוב לאתר, אין מקום לטעויות”.
יש חברות לבניית אתרים שלא משקיעות מאמץ רב בשלב האפיון, מה שנקרא “מסמנות וי, וממשיכות הלאה. למה שחברת אתרים תרצה להשקיע בזה זמן ומשאבים?
בר אור, “אני מודע שזה קיים בשוק, וחבל שכך. מבחינתי אפיון אתר הוא חוזה עבודה לכל דבר. הלקוח מציג את הציפיות שלו מהחברה שבונה לו את האתר. חלקן ראליות וחלקן בלתי אפשריות מסיבות של תקציב או חוסר התאמה. האפיון הוא התוכנית אחרי שנעשה תהליך של תיאום ציפיות בין הלקוח לבין החברה. זה מגן על החברה מפני טענות שעלולות להגיע אחר כך.
מעבר לזה האפיון הוא תכנית שמדברת בשפת אנשי התכנות והעיצוב של החברה. כל אחד מאנשי הצוות מקבל את התכנית ויודע מה צריך להיעשות. זה מייעל בצורה משמעותית את העבודה ומונע ויכוחים פנימיים שנוצרים לפעמים בגלל חוסר בהירות”.
טוב, הוכחת את התועלת לחברה, ומה מהצד של הלקוח - אחרי הכל זה תהליך אפיון מייקר את התהליך?
בר אור, “זה לא מדויק. באופן נקודתי אפשר להגיד שעלות החבילה אכן התייקרה, אבל בחישוב של עלויות TCO – Total cost of ownership , היינו עלויות מקיפות לכל הפרוייקט אין לי ספק שבסופו של דבר האפיון חוסך עשרות אלפי שקלים. מעבר לזה, במקרים רבים בשלב האפיון עולים רעיונות שהלקוח לא חשב עליהם לפני כן. האפיון הוא חשיבה משותפת בין מוחות שכל אחד מקצועי בתחומו. השילוב הזה יוצר קונספטים חדשים שבכל פעם מפתיעים את כולנו. קוראים לזה חדוות היצירה, ואנחנו מגלים אותה בענק כל פעם מחדש”.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg