
זה אפשרי: הדרך לאפליקציה המהפכנית הבאה
כל אחד חולם על להיות היזם הבא שיפתח את הוויז, הוואטסאפ או המובילאיי הבא, ובדרך להרוויח כמה מיליארדים נכבדים. החלום הזה מזרים חמצן וחיים לתעשייה שלמה של נותני שירותים ועסקנים, משקיעים ויועצים, ואם כבר יש לך רעיון מוצלח לאפליקציה - חשוב מאד שתבוא מפוקס ומפוקח לתהליך ההקמה שלו
להביט במראה ולהודות באמת
השלב הראשון שעליך כיזם לעשות הוא להביט במראה, ולעשות קצת הסתכלות פנימית אמיתית וכנה. להיות יזם שמוביל תהליכים בסביבה של חוסר וודאות גבוהה זה שונה בתכלית מלהיות מנהל בכיר בחברה גדולה שכבר עובדת. לא כל אדם בנוי להיות מוביל תהליכים, אופטימי וריאלי במידה מספקת כדי להביט לאמת העסקית של הרעיון שלו בעיניים אבל מבלי להתייאש. לא כל אדם בנוי להיות הדבק שמאחד קבוצה של אנשים שמבינים יותר טוב ממנו כל אחד בתחומו, מבלי שירגיש מאויים. אם כבר הגעת למסקנה שאתה היזם שעונה על כל אלו, ושיש לך את תעצומות הנפש כדי להוביל את התהליך מתחילתו ועד סופו, המשך לקרוא.

להכיר היטב את הסביבה העסקית
אנחנו נתקלים לא אחת בתופעה שבה יזם מגיע אלינו לגיוס ולהכנת תוכנית עסקית, אחרי שכבר הוציא כספים רבים על הכנת אבטיפוס או גירסת אלפא, אך לא ביצע בדיקה מסודרת של השוק, הלקוחות ומהמתחרים. התוצאה של זה היא אובדן כסף רב בשל העובדה שהיזם פיתח מוצר מתוך צרכיו ומשאלות ליבו, אך בדרך כלל אנו מוצאים שקיימים כבר פתרונות טובים יותר בשוק או שהמוצר לא מתאים למרבית הלקוחת - אלא רק ליזם. מעבר לאובדן הכסף, הולכים לאיבוד זמן רב, אנרגיה ודרייב פנימיים הנחוצים כל כך לתהליך, ולעיתים גם האמון של המשקיעים או השותפים לדרך. הפתרון לכל אלו הוא פשוט, זול מאד בהשוואה לאלטרנטיבה, ונגיש לכל אדם - להכין תוכנית עסקית מבעוד מועד, כאשר בחלק הראשון בהכנת התוכנית מתבצע מחקר מעמיק על השוק ומאפייניו. במהלך מחקר השוק, תלמד בצורה מסודרת ומובנית מה עשו המתחרים, במה שגו ובמה הצליחו, מה תוכל לשפר ואיך אתה מציף את הערך המוסף של הפתרון שלך באופן כזה שהלקוחות יסכימו לשלם עליו.
תחליט – או אנדרואיד או אייפון
בשלב הפיתוח הראשוני, כאשר ברור שהיזם צועד בטריטוריה לא מוכרת, אין שום טעם בלפתח את האפליקציה בשתי פלטפורמות. ההגיון הוא פשוט ובריא - פיתוח כפול עולה פי שניים, ולוקח פי שניים זמן. בשעה שהמיזם שלך צריך להיאבק על כל שקל, יש הרואים, ובצדק, פיתוח כפול כבזבוז כסף וחוסר אחריות של היזם. עד שתוכיח שיש product market fit חזק, כלומר מענה אפקטיבי לצורך ברור בשוק, כנראה שיהיה צורך לעשות מספר תיקונים והתאמות ביחס לנקודת המוצא של התוכנית העסקית. כל שינוי כזה בשתי פלטפורמות יעלה פי שניים, יעכב את הגעת העדכון לשוק, ועלול להביא לחוסר שביעות רצון של המשתמשים. למכשירים המריצים מערכת של iOS יש מיצוב גבוה יותר, והמשתמשים שלהם נחשבים יותר כמובילי דעה ברמה העולמית. לעומתם, משתמשי האנדרואיד הם בשליטה כמעט מוחלטת כיום השוק המובייל, כאשר נכון לרבעון ראשון של 2017 יותר מ-85% מהשוק מריץ מכשירים של אנדרואיד. עליך לחשוב היטב מה נכון יותר עבור המיזם שלך - מיצוב או כמות משתמשים פוטנציאלית, פתיחות מול סגירות מערכתית, ולקחת בחשבון שבכל מקרה לאחר ביסוס המיזם הוא ירוץ על שתי הפלטפורמות, בדיוק כמו שעשו Airbnb ועוד רבות וטובות.
למצוא שותף טכנולוגי
הפתרון הקל ביותר הוא לרוץ לבית תוכנה ולשלם הרבה כסף על הפיתוח, אבל זה גם הפתרון הכי פחות מומלץ. כיזם, אתה צריך לשאוף למספר דברים. הראשון הוא להשאיר את המיזם שלך רזה בהוצאות ככול שניתן, כדי שיהיה לך כמה שיותר אורך נשימה ויכולת פיננסית לעמוד שוב על הרגליים אחרי שתבצע טעויות. השני הוא שתהיה לך הגמישות המירבית לבצע שינויים באפליקציה, ולהתאים אותה במינימום זמן לדרישות המשתמשים. השלישי הוא להשאיר את ידע כמה שיותר בפנים, אצלך בתוך המיזם, כדי להקטין את הסיכון שתאבד אותו למינימום. ברור שכאשר אתה פונה לבית תוכנה כנותן שירותים בלבד, יש לו את האינטרסים שלו וסדרי העדיפויות שלו (שלעולם לא תדע באמת), ובדרך כלל רמת המחוייבות שלו לספק לך מוצר טוב ובזמן היא לא טוטאלית. פתרון ביניים מקובל לניגוד העניינים הזה הוא להכניס את בית התוכנה כשותף למיזם תמורת הנחה משמעותית, וכך האינטרס של שניכם להצליח הוא זהה. יחד עם זאת, הפתרון האולטימטיבי הוא למצוא יזם טכנולוג רעב כמוך, שירוץ איתך “עם הסכין בין השיניים”, ולתת לו אחוזים משמעותיים מהמיזם תמורת זמנו ושירותיו (ללא תמורה כספית בשלב הראשוני).
מעבר ליתרונות המתוארים לעיל, המשקיעים איתם אנו עובדים אוהבים לראות צוותים מגובשים של יזמים, יותר מאשר יזם בודד המוקף נותני שירותים, וזה מגדיל את הסיכוי לגיוס מוצלח בעתיד. אנחנו בטרגו עובדים עם מספר בתי תוכני העובדים במודל היברידי של שירות-שותפות, ומסייעים ליזמים למצוא, ככול שניתן, שותף טכנולוגי שיצטרף אליהם למסע המרתק של הקמת המיזם.
עודד נחום, סמנכ”ל פיתוח עסקי בטרגו
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg