 |
/images/archive/gallery/116/922.jpg רוני בצילומי ''סוד''.
צילום: נעם וינד  |
|
אתה הופך לזר ומתנהג כמו איזה גולדסטאר |
|
הקליפ החדש של רוני לשיר "סוד" נראה כמו פרסומת אחת גדולה לגלידות, חטיפים, בירה והמבורגרים. מה זה אומר על הקשר ההולך ומתחזק בין מוזיקה לחברות מסחריות?
|
|
|
 | דפדף בתרבות |  | |
רינת ברקוביץ' 15/6/2004 18:24 |
|
|
|
|
 |
כידוע, תעשיית המוזיקה בארץ אינה מאפשרת לפועליה להתפרנס בכבוד מתחום תעסוקתם. הסלקציה של תחנות המוזיקה אינה מאפשרת לכל אחד להיכנס לפנתיאון ההשמעות הבלתי נגמרות, וקלות הצריבה וההורדה מהאינטרנט פוגעת בהיקפי המכירות של הדיסקים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה הולכת וגוברת, על פיה חוברים האמנים לגורמים מסחריים לצורך כיסוי עלויות היצירה. בין הדוגמאות הבולטות של התקופה האחרונה היא חבירתן של האחיות פיק לחברת הטמפונים "קוטקס" וההופעה החינמית של משינה על הגג, שנעשתה בחסות "פריגת". בעוד שהאמנים שחברו לחברות המסחריות אינם מתגאים בעניין, ואפילו מנסים להסתירו באמתלות שונות של אינטגריטי אמנותי, הרי שהקליפ החדש והמפומפם של רוני לשיר "סוד" (ביצוע מעולה בפני עצמה לקלאסיקה של אדם), שצפוי להיות משודר בבכורה ביום חמישי בערוץ 24, מביא כנראה לשיא את מגמת הפרסום באופן כל כך בוטה ואשר מחייב דיון דחוף על הקשר
שבין פרסום ויצירה, ואף מעלה את השאלה: האם הקליפ החדש של רוני הוא קליפ או סתם פרסומת? מדובר בקליפ שגם בעין לא מיומנת, נראה כמקשה רציפה של תשדירי פרסומת מאד, אבל מאד לא סמויים. נראה שנשבר כאן שיא לא ייאמן של השמת מוצרים במה שאמור להיות וידאו מוזיקלי. הרשימה המלאה כוללת חמש חברות שיווק: מיצובישי, גלידות של שטראוס, פסק זמן, קרלסברג, והרבה מאד בורגר ראנץ'. כל המוצרים האלה משתלבים בנרטיב של הקליפ כבדרך אגב, אבל מאוד לא אגב: רוני יוצאת מהים, אוכלת טילון, פוגשת את הברמן (אדם, בתפקיד אורח) שעומד ליד ברז של קרלסברג ואז הולכת לבורגראנץ' ואז מנהלת איזושהו פלירטוט עם איזה מוכר אחד שנראה כמו ספרדי חריף. בהנחה שהקליפ של רוני אכן ישודר, מדובר בתוספת דקות פרסום מכובדת, כזה החורג מהזמן המסחרי שמוקצב לערוץ, סוגיה שגם יורם מוקדי - יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין, נדרש אליה. - מר מוקדי, הקליפ ישודר או לא?
"בכלל לא בטוח שהקליפ ישודר. הקליפ באמת כולל אלמנטים פרסומיים רבים". - אז תמנעו את שידורו? "אנחנו מעוניינים לעודד השקעה בקליפים, אבל מצד שני, עלינו לספק הגנה על הצרכן, וליידע אותו כשהוא נחשף לפרסומים. אנחנו עובדים לפי העיקרון שמנחה באירופה, מפרידים בין פרסומת למוצר. אני כצופה צריך לדעת מתי אני בפרסומת ומתי לא. גם בערוץ 10 וגם בערוץ המוזיקה יש סימון אחר על המסך כשיש פרסומת. זה אומר שאם נסכים לדבר כזה, כדאי להבין כיצד נאזן". - האם מדובר במודל כלכלי חדש שעוקף את המחסור בתקציב להפקת קליפים? "נכון, גם הקליפ של ליאור נרקיס, למשל, שייצג אותנו בשנה שעברה באירוויזיון, כלל הרבה מאד אלמנטים פרסומיים, כמו ארקיע, יגואר והרודס. אני צופה שהדברים יילכו ויתחזקו. כרגולטור, הגישה שלי היא שאני לא רוצה להגיד להם מה לעשות, אסור לי. אבל מדי פעם זה ממש פוגם בתוכן וביצירה בטוב טעם".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
עוד רוני בביקיני, למה לא. צילום: נעם וינד
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הקליפ ישודר בליווי כיתובית אזהרה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
- אז מה עושים? "כרגע אנחנו מקיימים דיאלוגים עם הערוץ". - יכול להיות שהזמן המוקדש לקליפ יירד מהזמן שמוקצב לפרסום בערוץ 24?
"זאת אופציה שקיימת, אבל לא ברור אם זאת המטרה. אני עדיין רוצה שישקיעו בקליפים. האפשרות השניה היא לפסול, והשלישית - להגיע לאיזשהו איזון. בתחום המוזיקה כבר הצהרתי על זה בעבר, שצריך למצוא את האיזון הנכון שימשיך לעודד אנשים להשקיע, ובקרוב מאד תצא הבשורה - אנחנו נמצא את הדרך להגן על הצופה ולא נהרוג יוזמות ברוכות שלא פוגעות בתוכן הקליפים. בארה"ב קיימת הגדרה שונה לגמרי, ומאד נפוץ ומקובל לשים אלמנטים פרסומיים בתכניות טלוויזיה. ראינו את זה הרבה ב'סקס והעיר הגדולה' כפרסומת סמויה. אנחנו הרגולטורים צריכים לראות את זה בעיניים פקוחות להתמודד עם זה. לא בטוח שצנזורה היא הדרך הנכונה". - האם מישהו מחברת "פופ ארט", החברה שמנהלת את רוני, פנה אליכם לפני הפקת הקליפ בקשר לבעיתיות שבו? "לא, איש לא פנה אלינו. אין לי טענות כלפי ערוץ 24, כי הוא אינו מפיק את הקליפ, אבל ראוי היה שהמפיקים היו מקיימים איתנו דיאלוג לפני הפקתו". - ליאון צימן, מנכ"ל ערוץ 24, הקליפ ישודר ביום חמישי או לא? "אנחנו נשדר את הקליפ הזה, אבל זה כנראה יופיע עם כיתובית שמיידעת את הציבור שיש כאן פרסומות". - זה אומר שזמן שידור הקליפ יורד מהזמן המוקצב לכם לפרסומות? "זה בדיוק מה שאנחנו עוד לא יודעים, אבל נראה לי שלא. לדעתי הקליפ הזה הוא סוג של פיילוט לדברים דומים. אנחנו ומועצת הכבלים והלווין נלמד מהעניין הזה ונקבל החלטות לעתיד". מחברת "פופ ארט" נמסר: "אנחנו מודים לחברות הפרסום שבחרו לסייע במימונו של הקליפ החדש של רוני, על האמון והתחושה שרוני כזמרת וכיוצרת, הולמת ותורמת לערכי המותגים שלהם. חשוב לנו להדגיש כי הקליפ שמועלה לשידור הוא אחד המושקעים ביותר בתעשית המוזיקה של ישראל בתקופה האחרונה, ובאופן דומה לניהול של כוכבות פופ בעולם, אנחנו מצליחים להביא את הקליפ של רוני לרמת האיכות וההשקעה הודות לחיבור האסטרטגי של אנשי הפרסום בארץ".
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|