בשירות הוד מלתחתה: אופנה בסרטי ג'יימס בונד
רק איש אחד יכול ללבוש חליפה במשך 50 שנה ולא לצאת מהאופנה לרגע או להישאר טרנדי גם תוך כדי מרדף מטורף. השם הוא בונד. ג'יימס בונד. רגע לפני שהסרט ה-22 בסדרה נוחת בקולנוע, התלבשנו על הפריטים הנצחיים שהפכו את המרגל הבריטי לאייקון אופנה
"ושמך? ", היא שואלת בתמורה, "בונד. ג'יימס בונד", הוא עונה בנונשלנטיות. כך הציג את עצמו בפני העולם כולו מי שעתיד היה להיות המרגל המפורסם ביותר בהיסטוריה של הקולנוע ב"ד"ר נו", סרטו הראשון של ג' יימס בונד מ-1962.

בכל סרט הוא מפתיע עם הגאדג'טים הכי מתקדמים, נוסע במכוניות הכי מהירות ומשוכללות, ומצליח להפיל בקסמיו נערות אקזוטיות, שבדרך כלל מתבררות מאוחר יותר-איך לא-כסוכנות חשאיות. אה, וכמובן הבגדים. החליפות המחויטות הנצחיות שהפכו את ג'יימס בונד לאייקון אופנה מהגדולים בכל הזמנים.
השבוע יוצא לאקרנים "קוונטום של נחמה" (Quantum of Solace), הסרט ה-22 בסדרה, בכיכובו של דניאל קרייג. בראיונות שהעניק לעיתונות סיפר קרייג שהוא עצמו הציע את השם הנוכחי (שנבחר על פי סיפור קצר שכתב איאן פלמינג, הסופר שיצר את סדרת ספרי "ג'יימס בונד", אשר בחודש מאי האחרון צוינו מאה שנה להולדתו), לאחר שדחה הצעות יותר קונבנציונליות.
"לא רציתי שיהיו בשם הסרט מילים כמו מוות, למות או דם", אמר בריאיון למגזין GQ. " אחרי שהצעתי את השם הנוכחי, כולם אמרו לי שזה נשמע כמו שם לסרט של הארי פוטר. אמרתי להם ששמות של סרטי בונד הם בעצם על שום דבר,'חיה ותן למות'? 'אוקטופוסי'? מה זה אומר? זה לא אומר הרבה".
שון קונרי, הבונד הראשון, הפך כמעט בן לילה משחקן אלמוני לאחד האנשים הכי מגניבים בעולם. הסטייל של בונד, כפי שהוכתב בסרט הראשון, היה קרוב מאוד לאופן שבו ראה אותו יוצרו-פלמינג. הרעיון היה ליצור לקונרי מראה של גבר לבוש בקפידה, אבל שלא יבלוט מתוך הקהל. בכל זאת, מרגל.
בונד, ממש כמו פלמינג, נהג ללבוש חליפות שנתפרו ב-Savile Row רחוב מפורסם בלונדון שישבו בו חייטים שתפרו חליפות על פי הזמנה אישית. בונד, כפי שגולם על ידי קונרי, היה ג'נטלמן מסתורי בעל חוש הומור מעט שחור.
הפער בין היותו סוכן חשאי שיוצא למשימות מסוכנות בשירות הוד מלכותה, לבין החליפות האנגליות השמרניות שנהג ללבוש, תרם לבניית הדימוי שלו. כל הגברים רצו להיות בונד, כל הנשים רצו להיות ליד בונד. הסטייל המחויט של בונד ליווה אותו לאורך השנים עם שינויי ניואנסים קלים, אבל גם 007 הושפע מהאופנה החולפת ומטרנדים
תקופתיים, כמו גם מגישות שונות של אלה שהלבישו אותו לאורך הסרטים. כל
בין תקופתו של שון קונרי לזו של רוג'ר מור, לוהק לתפקיד דוגמן אוסטרלי ללא כל ניסיון משחק בשם ג'ורג' לזנבי, בסרט "בשירות הוד מלכותה" (1969). הבחירה התמוהה התבטאה גם בבגדים שלבש השחקן בסרט. באחת מהסצינות הוא התהדר בחולצה לבנה עם וולנים בשילוב חצאית סקוטית-קילט (הסרט כבר זכה לכינוי Kilt License to), דבר ששעשע גם את נערת בונד שהייתה שרועה באותו זמן על המיטה.
מעניין לציין שזהו הסרט היחידי שבו בונד מתחתן עם אהובתו ומוכיח שגם הוא מאמין במוסד הנישואים, לפחות עד הסרט הבא. אלא שהאידיליה שרדה פחות אפילו מסרט בונד אחד שלם: מיד לאחר החתונה בונד מתאלמן. מאוחר יותר סיפר לזנבי שבסצינה הדרמתית בה החזיק את כלתו המתה הוא בכה (כשברקע שר לואי ארמסטרונג את השיר World We Have all the Time in the), עד שהבמאי אמר לו שבונד לא בוכה וכל הסצינה צולמה מחדש.
האופנה של שנות ה-70 וה-80 הצליחה לחדור גם לתוך המלתחה המחויטת של בונד ובלטה מאוד בסרטים של רוג'ר מור כ-007. למרות הטוקסידו הנצחי ומכוניות ה"אסטון מרטין", בונד בגילומו של מור חסר את המסתורין והאצילות של קונרי. הניסיון להבדיל אותו מקודמו נעשה גם באמצעות בחירת הלבוש שלו. הסגנון המעודן של קונרי בסיקסטיז התחלף בחליפות הסקי והז'קטים בסגנון הספארי של רוג'ר מור.
"סדרת הסרטים של ג'יימס בונד היא דבר יוצא דופן, דבר שלא בטוח שהבנתי אותו קודם לכן", אמרה בעבר לינדי המינג, האחראית על התלבושות בסרטי בונד מ"גולדן איי" (1995) ועד "קזינו רויאל" (2006), לעיתון ה"טיימס" הלונדוני.
"הסרטים האלה הולכים להיות נצפים שוב ושוב, וצריך לשים לב לבגדים ולדאוג שיהיה ניתן להסתכל עליהם גם במשך השנים שיבואו מבלי שייראו אופנתיים מדי. בסרטים של רוג'ר מור נראה שהתקבלה החלטה לעשות את בונד יותר אופנתי. אנחנו צוחקים על זה עכשיו, אבל אני בטוחה שבזמנו זה נראה מצוין", היא הוסיפה. זכורה במיוחד חליפת סקי צהובה מגוחכת שלובש בונד במרדף המפורסם על רקע נוף האלפים השוויצריים שפתח את הסרט "המרגל שאהב אותי" (1977).
ברוח התקופה, אפשר להבחין במכנסי הפדלפון שהחל ללבוש בונד ובצבעים חומים שנכנסו למלתחה שלו. המגמה, אם כן, הייתה לאמץ לבונד מראה יותר עכשווי. כמו כן, מתחילה להסתמן הבחנה ברורה יותר בין המראה המחויט שהוא שומר עליו בלונדון, לבין סגנון הקז'ואל שהוא מאמץ כאשר הוא יוצא למשימות שלו ברחבי העולם.

למרות השינויים התכופים במלתחה של בונד, לאחר שנכנס פירס ברוסנן לנעליו של הסוכן החשאי בשנות ה-90, הוא החל ללבוש במשך עשור רק את החליפות האיטלקיות של מותג היוקרה Brioni, שהלבישו בעבר כוכבים כמו קלארק גייבל, גרגורי פק, ג'ון וויין ואחרים.
בניינטיז ניכר הניסיון לחזור לסטייל השמרני יותר שנראה בימיו הראשונים של בונד, אבל להעניק למראה טוויסט מודרני ומתוחכם יותר עם חליפות שנראות יקרות יותר. בחירה זו אף התאימה באופייה לבונד שעיצב ברוסנן.
"הטוקסידו הוא כמו חליפת הבאטמן, רק שזאת חליפת בונד", אמר השחקן. בסרטי בונד, רק חדי העין ופריקים של בונד (ואופנה) יוכלו להבחין בלוגו של Brioni. שם המותג מעולם לא הוזכר באופן ישיר על ידי בונד, והחברה מעולם לא יצאה בקמפיין סביב החיבור עם בונד.
כמו הסוכן החשאי, כך גם Brioni שמרו לאורך השנים על פרופיל נמוך סביב לקוחותיהם המפורסמים. באחת מהסצינות ב"קזינו רויאל" מתכוננים בונד (דניאל קרייג) ונערתו (אווה גרין) לקראת סבב ההימורים המכריע. בונד מגיע לחדרו רק כדי לראות שמחכה לו על המיטה טוקסידו. "אבל יש לי כבר ז'קט ערב", הוא אומר. "יש ז' קטים של ערב ויש ז'קטים של ערב", מסבירה לו גרין.

בסרט הנוכחי, "קוונטום של נחמה", החליפה לואיס פרוגלי (המלבישה הראשית בסרט "האביר האפל", "אושן 13", "משחקי ריגול" ועוד) את מקומה של מעצבת התלבושות של בונד בעשור האחרון והביאה עימה גישה מעט שונה לחליפות הקלסיות של בונד. בסרט הזה בונד יגיד שלום לחליפות האיטלקיות לטובת אלה של מעצב העל האמריקני טום פורד.
את החיבור עם פורד יזמה פרוגלי: "רציתי שהסטייל של בונד יחזור לזה של הסרטים הראשונים שלו כאשר גילם אותו שון קונרי, דווקא משום שקרייג הוא לא הבונד הטיפוסי", היא סיפרה בריאיון טלפוני מלוס אנג'לס. "בחליפות שעיצב פורד מצאתי את כל מה שחיפשתי במראה הנקי והאלגנטי ובגזרה.
רציתי שהסגנון שלו יהיה על זמני עד כדי כך שהחליפה תיראה כמו המדים שלו ". התאמת משקפי שמש לקרייג בסרט הייתה גם היא משימה כלל לא פשוטה, משום שהוא שבר את האף שלו מספר פעמים (גם במהלך הצילומים) ופרוגלי מספרת שפורד היה צריך לעשות למשקפיים התאמות מיוחדות.
"הרבה אנשים חושבים שאם אתה לובש חליפות שמרניות, אז החיים שלך בטח משעממים", אמר טום פורד בריאיון למגזין "טיים". " אבל ג'יימס בונד הוא דמות יוצאת דופן. הוא יכול לשכב עם שלוש נשים בו זמנית, ויש לו מכונית עם מצנח שיוצא ממנה.
לא הלבשתי את בונד באופן שונה מזה שהייתי מלביש את דניאל קרייג", הוסיף המעצב. השניים, אגב, הכירו עוד לפני הצילומים לסרט: קרייג היה אחד הסלבריטאים הראשונים שלבשו את החליפות של פורד תחת הלייבל שנושא את שמו.
ככל שחלפו השנים, הלכו סצינות הפעולה המפורסמות של בונד ונעשו גם הן נועזות יותר ומלאות בפעלולים, והיה צורך בכפיל כדי להשלים אותן. עניין זה השפיע גם על ההלבשה. אם ב"ד"ר נו" לובש בונד חליפות בודדות לאורך כל הסרט, הרי שכעת הוא נזקק לעשרות עד מאות חליפות גם עבור הכפילים שלו. לדוגמה, לסרט הנוכחי הכינו פורד והצוות שלו לא פחות מ-420 חליפות.
לא רק טוקסידו מחויט ומבטא אנגלי (או סקוטי, במקרה של קונרי) הפכו את בונד למרגל המפורסם ביותר בעולם ולאייקון אופנה. בונד לא היה בונד ללא הגאדג'טים שלו. כל מרגל חייב סט של גלגלים, נערה יפהפייה לצדו ורצוי גם משקה מועדף.
אומנם הפעם לא יבקש בונד את המשקה שלו "מנוער, לא מעורבב", אבל גם בסרט הנוכחי הוא ילגום וודקה מרטיני, או אם לדייק: "סמירנוף" וודקה מרטיני. כבר בסרט הראשון בסדרה ב-1962 שתה בונד את המשקה, ומאז נוצר שיתוף פעולה עם המותג שנמשך קרוב ל-50 שנה.
דיוק בזמנים הוא מרכיב קריטי להצלחה במשימה, אבל השעונים שענד 007 לאורך הסרטים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהסטייל שלו, כמו גם אלמנט חשוב במילוי משימותיו, הודות לפונקציות חשאיות ומתוחכמות שהוחדרו בהם. בסרטי בונד דבק הסוכן בשירות הוד מלכותה בעיקר בשעוני "רולקס" ו"אומגה" שהצילו את חייו לא פעם.

"בסרט הנוכחי עונד דניאל קרייג שעון קלסי ואלגנטי של המותג, אשר מחד-משקף את הסגנון המתוחכם הראשוני של 007, כפי שראה אותו איאן פלמינג ומאידך-מצויד בכל הפונקציות המודרניות שיאפשרו לו לעמוד במשימותיו", הוא מוסיף.
ואולם, בונד עשה שימוש בשעונים המתוחכמים שלו גם למטרת שעשועים. ב"חיה ותן למות" (1973) הוא נעזר באלקטרומגנטיות של השעון כדי לפתוח את הרוכסן בשמלה של גברת קרוסו. בונד ייסע ויחמוק מצרות ב"אסטון מרטין" שלו גם בסרט הנוכחי, וכדי להשביע את הצרכים הטכנולוגיים הוא יהיה מצויד במכשיר סלולרי מתקדם של "סוני אריקסון". לא רק בחליפות קוטור יתהדר בונד החדש, בסצינות האקשן בסרט הוא ילבש גם ג'ינסים של "ליוויס" מדגם 501.

מותגים אחרים שהבטיחו את השתתפותם בחגיגת בונד הם "קוקה קולה זירו", שבמהלך מסע קידום המכירות של הסרט ישנו את שם המותג ל"קוקה קולה 007", אבל אל דאגה: בונד עצמו לא ישתה את המשקה המוגז. כמו תמיד, הוא ידבק במרטיני שלו. My Name is Bond. James Bond, אולי אחד המשפטים הזכורים ביותר בהיסטוריה של הקולנוע, כנראה לא יופיע בסרט החדש, אבל זה לא ממש משנה. בונד נשאר בונד.
הוא קול מתמיד, מסוכן, ג'נטלמן ומתלבש מצוין. הוא שרד את המלחמה הקרה ולא פישל בתקופת המאבק בטרור. גם את המשבר הכלכלי העולמי הוא ישרוד, מן הסתם, בחליפות היוקרה של טום פורד, תוך כדי נהיגה במכונית ה"אסטון מרטין" שלו. ככה זה כשאתה אייקון. אתה יכול לעשות הכול.