אבוד בהונג קונג: הגשרים של הונג קונג
פרוייקט שדה התעופה שהוקם בהונג קונג לפני עשור כולל מעבר לטרמינל גם מערכת ענפה ומרהיבה של גשרים וכבישים מהירים. שגיא רפאל על אחד המבצעים ההנדסיים המורכבים בהיסטוריה
כבר בשנות ה-50 נשקלה האפשרות לבנות שדה שיחליף את קאי טאק, אבל זה נדחה עקב מחסור במזומנים. השדה ישב בקאולון ביי, באיזור שהפך יותר ויותר מיושב לאורך השנים, על אדמה מאוד יקרה, אבל הבעיה העיקרית בשדה הישן הייתה הגישה לנחיתה, שנדרשה להיות מאוד מדוייקת.

גשר טצינג מה בלילה צילום: שגיא רפאל
אחרי שסין ובריטניה הגיעו להסכם על החזרת הונג קונג ב-1984, הוחלט על בניית שדה חדש. הפרוייקט עצמו הוכרז רק ב-1989, בסמוך לאירועי כיכר טיאנמן בבייג'ין. המקום הנבחר היה האי הקטנטן צ'ק לאפ קוק, בסמוך למיקום העיירה ההיסטורית טונג צ'ונג, שהיום היא עיר שוקקת.
בנייתו של שדה התעופה הייתה היקרה ביותר מסוגה לפי ספר השיאים של גינס, והפרוייקט נבחר לאחד מעשרת הישגי הבניה במאה ה-20. מלבד השדה עצמו, הפרוייקט כלל בניית עיר ליד השדה, היא טונג צ'ונג, דרכי גישה מהירות, ומסילות רכבת, בעלות כוללת של 20 מיליארד דולר אמריקאי.
המסלול לשדה התעופה מתחיל מהאי הונג קונג, שם נחפרו שתי מנהרות המחברות את האי לקאולון בצד המערבי שלו, מנהרה אחת לכלי רכב, ומנהרה נוספת לרכבת המהירה. משם נסלל כביש מהיר לאורך מערב קאולון עד לטצינג יי ומערכת של גשרים וכבישים מהירים הלוקחים את הנוסעים ישירות לשדה התעופה.

גשר טינג קאו צילום: שגיא רפאל
השדה עצמו נבנה על שטח של שני איים, צ'ק-לאפ-קוק ולאם-צ'או. שני האיים יושרו, והם מהווים רק רבע מהשטח הכולל של השדה. שאר השטח הוא אי מלאכותי, שהגדיל את השטח היבשתי של הונג קונג באחוז אחד. באופן חלמאי משהו, שדה התעופה סובל מהבעיה הראשית של כל האיים המלאכותיים - הוא שוקע במהירות של 1 - 2 אינץ' בשנה.
היהלום שבכתר הפרוייקט הם הגשרים שמחברים בין לנטאו וטצינג אי. אלו הם שלושה גשרים: גשר טצינג-מה, גשר מה וואן, וגשר קאפ שווי מון.
גשר טצינג-מה הוא גשר תלוי באורך 1,377 מטר, השביעי בעולם באורכו, והוא הגשר הארוך ביותר הנושא רכבים וגם מסילת רכבת. בגובה של 206 מטר מעל פני הים, הנוסעים מעליו יכולים להתרשם מהנמל העצום של הונג קונג, ומכמות האוניות שחונות בו. מומלץ מאוד לקחת אוטובוס משדה התעופה, ולא רכבת, שכן הרכבת עוברת מתחת לגשר, ולא ניתן לראות ממנה כלום.

מבט מהצד על גשר טצינג מה צילום: שגיא רפאל
גשר מה וואן הוא גשר קשתות באורך 503 מטרים, וקאפ שווי מון הוא גשר תלוי כבלים באורך 750 מטרים, שגם הוא הארוך מסוגו שנושא כלי רכב ורכבת. בסמוך לגשר יש מרכז מבקרים קטנטן ונקודת תצפית ומלצת מאד, בעיקר בשעות
הערב, אז אפשר לראות את הגשרים מוארים.
בנוסף לשלושת הגשרים האלה ישנו גשר נוסף, גשר טינג קאו, גם הוא גשר תלוי כבלים, המוביל מצפון צטינג יי לצפון הונג קונג, לטואן מון, ומנהרת טאי לאם.
ההונג קונגים לא מסתפקים בהישגים הגדולים האלה, וכבר שוקדים על הפרוייקט הגדול הבא שלהם: גשר שיחבר בין לנטאו, לזוהאי ומקאו מעל הדלתה של הנהר פרל. הגשר יהיה באורך 29 קילומטר, ובעלות משוערת של 2 - 4 מיליארד דולר אמריקאי.