קארה אס: התסרוקת האלמותית
בפוקר מדובר ביד מנצחת, וגם לאורך ההיסטוריה צברה תספורת הקארה הקלסית, הקסדה, לא מעט דקות תהילה. היא מתכתבת עם התנועה לשחרור האישה, היא טומנת בחובה משמעויות נסתרות והכי חשוב: מדובר במראה שלא מפסיק להתקמבק. תשאלו את שפרה מ"האח הגדול"

להלן, קארה. רגע אחרי שנבלע הרוק בחוסר נוחות מרדידות ההערה סרת הטעם באירוע שכזה, לא נותר אלא להפנים את העובדה שהקארה היא תסרוקת שתמיד מעוררת תגובות ולא מותירה אף אחד אדיש. אפילו לא את שלומי אלדר.
מיד לאחר פרסום התמונות של המאמי הלאומית בתספורת החדשה, החלו המטקבקים להפגיז בתגובות. הנה, לראשונה, נינט כבר לא מובילת דעת קהל בכל מה שנוגע לעיצוב שיער-אלא מובלת. ואחרי מי? שפרה קורנפלד, כלומר שפרה מ"האח הגדול" או, אם אתם ממש מתעקשים, "הפרידמנית".
נראה שממש ימים ספורים אחרי שהפציעה הווילה של האח הגדול אל תוך התודעה הציבורית, או יותר נכון, הוחדרה לשם בנחישות על ידי קברניטי "קשת", החלו מידפקות נשים בגילאים שונים על דלתות מעצבי השיער שלהן בדרישה לקארה. ואכן, חדי העין ודאי מבחינים בלא מעט בחורות שמטופפות על מדרכות העיר כשקצוות שיערן הגזוז מרקדים בעליצות אין קץ, בזמן ששפרה נמקה לאיטה במאבק עם הבובלילים.

עדות לקאמבק הברור שמתרחש לנגד עינינו, ניתן למצוא בקליפ החדש של בריטני ספירס לשיר Womanizer, בו היא מופיעה כשפרה מן המניין, עם קארה קסדתי למהדרין.

הקארה הומצא ב-1909 בפריז, על ידי ספר בשם אנטואן, ומהר מאוד הפך להיות סמל לשחרור נשי. הראשונות לאמץ את המראה, שזכה לשם "תספורת בוב", היו בנות קבוצת "בלומסברי" בבריטניה.
הקבוצה, שעליה נמנו אינטלקטואלים, כלכלנים, אמנים וסופרים, פעלה בלונדון ובסביבותיה בשנותה?20 של המאה הקודמת, והשפעתה ניכרת עד היום בתחומי האמנות והפוליטיקה ובחיי החברה הבריטית.
תסרוקת הבוב נשאה עמה משמעויות חברתיות ופוליטיות מובהקות. באותה תקופה החל תהליך שחרור האישה והנשים קיצרו את שיערן הארוך והשופע, שבעבר היה פאר גאוותן, על מנת להידמות לאלה שהן מבקשות להשתוות אליהם-הגברים. תנועת המודרניזם, שנכנסה
"נשים, באותה תקופה, מתחילות לעבוד בבתי חרושת ואין צורך ששיערן יסתבך בגלגלי השיניים", מסביר נחמן אינגבר, מרצה בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. "זה היה מאוד משמעותי והשפיע על כל הרבדים בחברה.
אחד הסיפורים הקצרים שכתב אז הסופר סקוט פיצג'רלד נקרא'ברניס קוצצת את שיערה' ועסק בדיוק בזה". אגב , שמו של הסיפור באנגלית משתמש במונח "בוב" על מנת להתייחס לפעולת גזירת השיער-Bernice Bobs Her Hair.

מי שלקחו את הקארה החדש והקופצני ואת שחרור האישה צעד אחד קדימה, הן נערות הג'ז. אותן בנות שלבשו חצאיות קצרות, עישנו, שתו והתהוללו במועדוני ג'ז. התספורת המדוברת הפכה להיות אחד מסימני הזיהוי המובהקים שלהן.
נערות הג'ז בזו לכל מה שנתפס עד אותה תקופה כהתנהגות נשית מקובלת. הן התאפרו בחושניות, קיימו יחסי מין מזדמנים ופיזזו כל לילה. הראשונה להפיץ את בשורת הקארה בקרב צופי הקולנוע ברחבי העולם הייתה שחקנית הקולנוע האילם קולין מור, שהשתתפה בלא מעט סרטים באותה תקופה.
הקארה של מור לא היה תסרוקת הבוב הקלסית, כיוון ששיערה היה גלי יותר, אבל האווירה הכללית נשארה. מור נחשבה באותה תקופה לשחקנית האופנתית ביותר של הקולנוע האילם.
המשמעויות הנסתרות והגלויות של הקארה קיבלו משנה תוקף ב-1929, כשיצא הסרט "תיבת פנדורה" לאקרנים. הסרט, בבימויו של גי. וו. פאבסט, הציג את דמותה השנויה במחלוקת של לולו, שגולמה על ידי השחקנית לואיז ברוקס-אישה מודרנית וחזקה, בתסרוקת קארה קלסי שזכורה עד היום.
"היא לא נותנת לגברים לקבוע את זהותה ואת מצבה. היא אישה משוחררת, שמחליטה את ההחלטות המרכזיות בחייה בעצמה, ובמקרה הזה-היא מחליטה להיות זונה", מבאר אינגבר. "היא קובעת עם מי היא שוכבת, איזה שימוש לעשות בגופה ומי הם חבריה. היא מנווטת את דרכה בעולם של גברים".
מובן שהסרט, שעסק במיניות והציג אישה בתפקיד כל כך לא מקובל, זכה לתגובות שליליות וקשות מצד הממסד השמרני. אך בקצה השני של הסקאלה הייתה קבוצה קטנה של נשים אינטלקטואליות, שהפכו את ברוקס לאחד הסמלים של ההיסטוריה הפמיניסטית, שמגלמת את האישה שזכותה לקבל כל החלטה שנוגעת לה ולגופה.
נראה שייחודה של תספורת הקארה הקלסית הוא בכך שכמעט מדי שנה היא מפציעה לרגע כתסרוקת האופנתית, הנכונה והמתוחכמת. חיפוש קצר ב"גוגל" מגלה שבכל שנה ניתן למצוא כתבה אחת, אם לא יותר, שמכתירה את "תסרוקת בוב" כגזרה החמה של העונה.
על אף ההבטחה המגולמת בטרנדיות של הקארה, נראה שהכול טמון בתזמון. אם אתן הראשונות לגזום את שיערכן בתספורת הלוהטת, סביר להניח שתיהנו מהילת עדכניות אופנתית. כמה דקות מאוחר מדי-תמצאו את עצמכן מצטרפות לטרנד מאוס שיזכה לכינוי "פאסה".
הקארה לא שבר את מסורת ההתקמבקות שלו וחזר לככב בסצינה האופנתית ב-1960, אז העניק לו מעצב השיער המיתולוגי וידאל ששון פרשנות עדכנית משלו. "מי שהייתה הכי מזוהה עם התסרוקת הזו באותה תקופה היא השחקנית הצרפתייה פסקל פטי, שהייתה קוקטית וסקסית וכמובן היוותה מודל לחיקוי", מסבירה חוקרת האופנה נורית בת יער. "לאחר מכן, הייתה גרסה מנופחת של הקארה, שהנהיגה ג'קלין קנדי. באותה תקופה, פאות בגזרת הקארה המדובר היו פופולריות במיוחד".
נראה שמאז שנות ה-20 והופעתה של לואיז ברוקס על המסך הגדול, הפכה תסרוקת הקארה השחור הקלסי לסמל לאישה משוחררת, חזקה, שעושה שימוש במיניות שלה. שחקנית נוספת שהתכתבה עם דמותה של ברוקס ב"תיבת פנדורה", היא אנה קרינה, בסרטו החשוב של ז'אן לוק גודאר "לחיות את חייה" (1962). בסרט זה קרינה מגלמת אישה שבוחרת להיות זונה, ממש כמו ברוקס ב"תיבת פנדורה".

טרנטינו וגודאר הם במאים הבקיאים בהיסטוריה הקולנועית, ואין ספק שעיצוב הדמויות המובחן במקרים אלה, שכולל את התסרוקת הבלתי נשכחת, משויך לאותה דמות מיתולוגית של ברוקס.
עוד פיגורה חשובה שהופיעה בקארה על כל משמעויותיו, היא בטי בופ-אותה דמות מצוירת משנות ה-30, שהייתה הדמות הראשונה בעולם האנימציה שהציגה אישה שמחצינה את המיניות שלה. היא צוירה עם ביריות, מחשופים עמוקים וכמובן פיזזה לצלילי ג'ז.

נכון שלא כל מי שיוצאת מהמספרה עם תספורת קארה עדכנית מצהירה קבל עם וסצינה על מתירנות מינית, אבל התספורת הזו בהחלט דורשת תכונות אופי מסוימות. "לא כל אחת עושה קארה", מסביר מעצב השיער רפי חובב ל"שוורצקופף", " בדרך כלל, מדובר בבחורות שחשוב להן להיות עדכניות ואופנתיות. כאלה שלא מפחדות משינוי, שלא נשואות לשיער הארוך שלהן. יש בקארה הזדמנות לשינוי, להצמיח מחדש את השיער".
לדברי יניב זאדה, הספר שהעניק לנינט את תספורת הבוב העדכנית שלה, "נשים שבוחרות בקארה הן נשים שמודעות לעצמן ויש להן חוש אופנה וסטייל אישי". זאדה דוחה מכול וכול את הביקורת שהופנתה כלפי החקיינות שהפגינה הלקוחה שלו, עם הקארה החדש שלה: "אף אחד לא מחקה אף אחד, כולם מושפעים מטרנדים באופנה.
אחת התצוגות המשפיעות של החורף הייתה זו של'איב סאן לורן', בניצוחו של המעצב סטפנו פילאטי. הטרנד העיקרי שהוצג שם היה הקארה הא-סימטרי. אני מושפע מהדברים האלה ולכן באתי עם ההצעה לנינט, שבה ראיתי את הפוטנציאל המושלם לתסרוקת הזאת". אגב , נינה מאוד מרוצה מהלוק החדש.
אין ספק שבתספורת הקארה טמון מסר כפול. "מצד אחד, יש לקארה תדמית של ליידי. מצד שני, יש בזה גם משהו סקסי", מסבירה בת יער, "זו תספורת שמשלבת מהוגנות ומשהו פיקנטי".

אכן , הקארה הקלסי נתון לאינספור פרשנויות וכל אחת יכולה להתאים אותו, באמצעות ניואנסים קטנטנים, למבנה פניה, למרקם שיערה, לאופייה וללוק אותו היא מבקשת לשדר. בת יער מבקשת להדגיש שלכל ניואנס ניתן לתת כמה פרשנויות: "הקארה עם הפוני הישר והסימטרי, לדוגמה, עשוי להיתפס מחד כלוק ילדותי, אך מאידך, במקרה של פוני שמגיע עד הגבות ומלווה באיפור עיניים דרמטי, כמראה בוגר ומתריס".
ולסיום , אזהרה: השם "קארה", מקורו במילה "ריבוע". גזרת התספורת הקלסית אכן רבועה: כלומר, אורך השיער תואם, בקירוב, את ממדי רוחב הקרקפת. במילים אחרות, אם בחרתן ללכת על זה, אתן עשויות למצוא את עצמכן נראות כמרובע שווה צלעות.
בכל זאת, אם לוקחים בחשבון את המשמעויות ההיסטוריות והתרבותיות של הקארה ואת העובדה שמדובר בלוק הכי חם שיש כרגע-אולי שווה להסתכן ולהוכיח לכולם שמאחורי כל מרובע מסתתרת נפש חופשייה למהדרין.

איך תדעי איזו וריאציה של התספורת הלוהטת תשב עלייך בול? מעצב השיער רפי חובב לחברת "שוורצקופף", מציע כמה כללי זהב:
מי שיש לה פנים עגולות, רצוי שתימנע מקארה עם פוני, או שתסתפק בפוני ארוך שמסורק לצד.
קארה מעט ארוך יותר מצר פנים עגולות.
לבעלות סנטר מחודד מומלץ להקפיד על קארה שיסתיים ס"מ מתחת לסנטר, על מנת לטשטש אותו ולתת תחושה עגולה יותר.
אם אתן בעלות שיער גלי ומשתוקקות לקארה, טוב יהיה אם תחליקו את שיערכן בפן או בהחלק יפנית.
לבעלות שיער דק מומלץ לבחור בקארה מדורג, כדי להעניק נפח ללוק.
הקארה מומלץ במיוחד לבעלות תווי פנים יפים וצוואר ענוג.
קארה לא סימטרי, בעל שכבות רבות בקצוות, מומלץ ליצירת מראה עגול.
תנועה מעט גלית בשיער תיתן מראה רך יותר לתסרוקת, שעשויה להיראות נוקשה, ותאפשר לגוון את המראה.
ההחלטה של שפרה להתקשט בקארה המובחן של שנות ה-20 לא מנותקת מההוויה שלה בווילת "האח הגדול": " הבחירה בתספורת כזו מעידה על מושכלות אופנתית", מסבירה אשת הטלוויזיה והאופנה אלימור זילברמן, צופה נלהבת של התוכנית.
"היא מציגה פה היכרות עם דימויים ויזואליים ששאובים מההיסטוריה של האופנה והאמנות. הרי זו לא תספורת שהייתה שכיחה עד לא מזמן". לדברי זילברמן, יש בשפרה, כמו גם בבחירת התסרוקת שלה, נועזות והצהרה של ייחודיות.
"מחד, היא מציגה התייחסות לאידיאלים של יופי מהעבר, מעין רומנטיקה; והיא אכן טיפוס רומנטי: סורגת, אופה, מתאהבת. מאידך, ישנה הארשת האינטליגנטית והחושבת שמשוות לה המשקפיים". כל אלה תואמים היטב את תפקיד האישה החכמה והמיוחדת שמגלמת שפרה בקאסט של דיירי "האח הגדול ".