סטאר דאסט: הפקת אופנה במחווה לדיוויד בואי
בימים אלה מציין דיוויד בואי 40 שנה ל-Space Oddity, אלבומו הבלתי נשכח. הזדמנות מצוינת לחגוג את הסטייל פורץ הדרך של הזיקית האופנתית המשפיעה ביותר בכל הזמנים
דיוויד בואי הוא בכלל לא דיוויד בואי. הנער הבריטי דיוויד רוברט ג'ונס שינה את שמו לדיוויד בואי ב-1966. מאז שינה את הזהות שלו באותה תדירות שהאדם הממוצע מחליף מצעים.
"המצאתי את התדמית שלי מחדש כל כך הרבה פעמים, שלפעמים אני בהכחשה שבמקור הייתי אישה קוריאנית שמנה", הוא התבדח לפני כמה שנים בתוכנית של קונאן אובריאן; אבל כשנזכרים באלאדין סיין, האנקי דורי, הדוכס הלבן הרזה (Thin White Duke) וכמובן זיגי סטארדאסט המיתולוגי, מבינים שיש מצב שהוא לגמרי צודק.
אחרי שנים בלהקות צעירות, בואי הוציא ב-1967 את אלבום הסולו הראשון שלו, "דיוויד בואי", שהצליח בסצינת האנדר-גראונד הלונדונית אבל לא פרץ למצעדים הגדולים. ב-1969 הסינגל Space Oddity שוחרר לרדיו, ועל גלי ההתרגשות שסחפו את העולם לפני הנחיתה הראשונה של אדם על הירח, הוא עשה את דרכו היישר למקום החמישי במצעד הבריטי. באותה השנה פגש בואי את אשתו הראשונה, אנג'לה ברנט, ולשניים נולד בן (כיום בואי נשוי לדוגמנית-העל אימן).
שנה לאחר מכן שכנעה אותו אנג'י שהוא זקוק לאקט יחצני נועז, ובואי יצא בהכרזה שהוא ביסקסואל והופיע על עטיפת Man Who Sold the World The בשמלת משי צבעונית עם מחשוף עמוק ורעמת תלתלים גולשת.
ביקור ב"פקטורי" של אנדי וורהול בארצות הברית חשף אותו לראשונה לגברים שלבשו שמלות ומרחו לק, וחיזק את הרצון שלו לערער על המוסכמות של מה שנתפס כגברי או נשי. הוא ואנג'י היו זוג אנדרוגיני שפעמים רבות נראה אותו הדבר, עם בגדים צמודים, פלטפורמות אימתניות ואיפור כבד. ב-1972 הגיח לאוויר העולם זיגי סטארדאסט, פרסונה של חייזר מכוכב אחר שסימל בעיני בואי את הזרות שכולנו מרגישים בפנים.
הסטייל שיחק תפקיד מרכזי במראה האנדרואידי והמרהיב של זיגי, ובא לידי ביטוי בשיער אדום לוהט, איפור מושקע ותלבושות שנמצאות על התפר שבין נשי לגברי. מאז שנות ה-60 ועד היום בואי לא הפסיק לרגע לחדש ולפרוץ גבולות באופנה ובמוזיקה, תחומים שבעצמם השתנו אינספור פעמים במשך השנים: מבלוז לגלאם?רוק וג'אנגל, מהבמה לתפקידים בקולנוע ובטלוויזיה, ומהחליפות הסולידיות של השנים המוקדמות ועד להופעות המטורפות של שלל הפרסונות שיצר מדי תקופה.
"הוא היה הכי טוטאלי, הכי תיאטרלי ויצר משהו שהעולם לא ראה לפני כן", אומר הסטייליסט ראובן כהן, שיצר את הלוקים בהפקה שלפניכם. "לאורך ההיסטוריה של המוזיקה והאופנה, ועד היום, כולם מצטטים מבואי".
בימים אלה, לרגל 40 שנה ל-Space Oddity, מושק האלבום מחדש במהדורה כפולה, הכוללת גרסאות דמו והקלטות שלא הושמעו מעולם. "לדבר על אמנות זה כמו לרקוד על ארכיטקטורה", צוטט בואי בעבר, והבהיר את מה שתמיד ידענו: בואי הוא לא מוזיקאי, אלא אמן בכל רמ"ח אבריו, וגם אם תתאמצו לא תצליחו להגדיר את הזיקית האופנתית הגדולה מכולן.
קרדיטים:איפור נטאשה דנונה למייק אפ סטודיו שיער ז'אן כהן דוגמן דניאל דון ל־ RAW ע' סטיילינג רובי דבש פאות רבקה זהבי עיבוד תמונה ראובן כהן

ז'קט, דויד ששון; אוברול, דיזל; עניבה, אוסף פרטי
צילום: יניב אדרי

אוברול, לילה מיסט; חגורה, איליה פליט באניה פליט; פפיון, טופשופ; צמיד, ויקטור בלאיש ל־ Maison Ballaish
צילום: יניב אדרי

צילום: יניב אדרי