השבט העברי: "אנחנו חבורת קופים שאמורה לחיות בקהילה"

הבסיס נמצא בבית אורן, שם הם לומדים, חוגגים את החגים ומקיימים טקסים. המוטיב המלכד הוא הרצון ליצור שלב חדש ביהדות, מתוך עבודה פנימית משותפת. ואתגרים? מגידול ילדים ויחסי כוחות ועד למתחים מיניים. הכירו את השבט בהנהגת אוהד אזרחי

משה קוטנר | 3/2/2011 9:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: שבט לעניין
לדעת איך לשמור על מצב שאנשים דומיננטיים לא יתגמדו מתוך צורך להיות פייר עם כולם

מי אתם?

אוהד אזרחי: "אנחנו קהילת לומדים שמפוזרת כיום במקומות שונים בארץ ובעולם. הקהילה מתכנסת לשיעורים ולימוד, לחגוג ביחד חגים וטקסים. במובן הזו זו לא קהילה מאורגנת, או שיש לה דמי חבר.
אחת לכמה שנים מתארגנת קבוצה שרוצה לעשות ביחד עבודה פנימית ולפעמים לגור ביחד. היום אנחנו מממוקמים מחדש בבית אורן כלב הפועם של הקהילה. אני עובד מכאן וגם אשתי, דון (שחר) שרי אזרחי, והמרכז שלנו פה".

אתם מדברים על צורך בחידוש היהדות, באיזה מובן?

"אנחנו מבינים שצריך ליצור שלב חדש ביהדות. מה שאנחנו משנים הם שלושה עקרונות שמנחים אותנו. האחד הוא היחס לטבע - במובן של חיבור מחדש אל הטבע. השני הוא ביחס לאומות העולם. היחס שלנו הוא בגובה העיניים, ללא התנשאות וללא רגשי נחיתות במפגש של שווים בשווים. להוריד את ההתנשאות היהודית מול שאר העמים.

הדבר השלישי הוא  היחס לנשיות, שהיהדות נמצאת בו במקום די מבוהל. המטרה שלי היא להכשיר רבנים אלטרנטיביים ברוח הזו, גם גברים וגם נשים".

מה משמעות הקהילה בדרך שלכם?

"אני מאמין גדול בקהילה ובצורך הפנימי של האדם להיות חלק מגוף חברתי גדול יותר. לקבל שיקוף מקהילה, להיתמך על ידי אנשים ולתת תמיכה למי שנמצא בקושי. יחד עם זה, יש רגישות גדולה לנושא של האינדיבידואל ואני לא חושב שנמצא עדיין פתרון בין הקסם של חיי קהילה לבין האינטימיות והחופש של האינדיבידואל.

בעיני, שני הדברים האלה חשובים בצורה בלתי רגילה, בגלל זה אני מייצר קהילות מאוד פתוחות שמאפשרות להיכנס אליהן בקלות ולעזוב אותן בקלות. בעיני זה מאוד חשוב שאף אחד לא שואל אותך יותר מדי שאלות. אם אתה רוצה להתרחק אתה יכול, אם אתה רוצה להתקרב שוב, ברוך הבא. בלי

בעלות.

כשבתוך קהילה נוצרת קבוצה שעושה עבודה פנימית ביחד אז ההכרות היא יותר מעמיקה. לאדם בעידן המודרני יש בדידות גדולה מאוד, במובן הזה מעט אנשים מכירים אותו באופן מעמיק. בן אדם רוצה להביא את ההתלבטויות שלו לא רק לפסיכולוג אלא גם לקבוצה של אנשים. לכן אני מאוד מחשיב חיי קהילה ואני רואה את זה כמעגלים. לפעמים האדם רוצה מעגל יותר אינטימי, לפעמים יותר רחוק.

עוד אפקט של הקהילה הוא החגים. לפגוש את אותם אנשים בראש השנה או ביום כיפור  - כל דבר כזה הוא בעל משמעות עמוקה. זה פשוט כיף ומוציא את הבן אדם המודרני ממצב הניכור שהוא כל כך נמצא בו".

אותם אנשים, כל הזמן

מה האתגרים הגדולים של חיים ביחד כקבוצה?

"בכל מידת מעורבות יש אתגרים שונים. היו תקופות שחיינו מאוד ביחד במצוקי דרגות. היינו עשרים איש שחיים ביחד עם הרבה עבודה אינטימית משותפת. זה היה כיף לא נורמלי וזה הביא אתגרים שונים.

 

אוהד אזרחי. אף אחד לא שואל אותך יותר מדי שאלות
אוהד אזרחי. אף אחד לא שואל אותך יותר מדי שאלות 
למשל, יש אתגר שמופיע אחרי זמן מה שאתה נמצא עם אותם אנשים כל הזמן שהם כל עולמך, ולפעמים אתה רוצה להרחיב את מעגל ההתייחסות שלך. עוד רובד שהוא מעניין הוא רובד של כבוד. הרבה פעמים בתוך הקהילה צריך מאוד לשים לב, לתת, להקשיב לכל אחד, ויחד עם זה לדעת איך לשמור על מצב שאנשים דומיננטיים לא יתגמדו מתוך צורך להיות פייר עם כולם.

מתחים מיניים הם כמובן אתגר שקיים ככל שיש יותר קרבה. צריך תמיד לתת על זה את הדעת וראיתי רק מעט קהילות שעושות זאת. קרבה ומשיכה - ההתמודדות עם זה חשובה, במיוחד עבור מי שלא רוצה להדחיק. ככה אגב עושים רוב האנשים – מדחיקים, ואז מתברר שקורים דברים מתחת לפני השטח ובסוף זה מתפוצץ וזה לא נעים.

עשינו עם זה ניסיונות וגם טעויות, שהן חלק מהדרך. זה בעיני אחד המרכיבים המשמעותיים של הקהילה האנושית. יש גם עניין של יחסים  בין המינים, גברים ונשים בקהילה. יש תמיד יחסי כוח בלתי מדוברים, וגם על זה צריך לתת את הדעת - איך ליצור סולידריות גברית לצד כבוד גדול לנשים, ולהיפך.

גם גידול ילדים מעלה כל מיני שאלות. זה דבר נפלא, אבל אחת הבעיות היא שכיום אבא ואמא אמורים גם לפרנס וגם להיות הורים וגם לתפקד כבני זוג אוהבים, וזה כמעט בלתי אפשרי. אנחנו, בני האדם, בעצם סוג של קופים שאמורים לחיות בחבורה, אנחנו לא בנויים לכל התפקידים האלה. כשיש קהילה יש מרחב יותר גדול לילדים, יש קשר בין הילדים לבוגרים אחרים שהם לא ההורים שלהם והם יכולים לבוא ולהתייעץ גם איתם".

תוכניות לעתיד?

"האקדמיה שלנו, ששמה נביעה, תתחיל לפעול בספטמבר. לדרך שלנו, תפיסת הרוח העברית, יש ארבעה שערים: שער עיוני של לימודי מיסטיקה יהודית, קבלה, חסידות, שבתאות ותפיסות רוחניות של דתות אחרות, כמו בודהיזם ושמאניזם, סוג של לימוד רחב אופקים מאוד שמטרתו לא רק להבין את המיסטיקה אלא גם ליצור בה שלב חדש, מעבר ליהדות ההלכתית הדתית.

אמנות מקודשת היא שער נוסף. הרבה חברים אצלנו הם אמנים מסוגים שונים. יצירה היא אחת הדרכים להתחבר לרוח באופן בלתי אמצעי כחקירה של הנפש והצל, זה מצב שבו האמנות הופכת לחלק מטקס".

שער שלישי הוא שער של אהבה מקודשת, עיסוק במערכות יחסים גבריות-נשיות, המפגש בין המינים והשער הרביעי קשור לטבע, ריפוי ושלום. זהו מסלול של שמאניזם עברי, שמלמד לעשות תיקון. אנחנו קשורים גם להרבה פעילויות שלום בארץ, ומפתחים כלים שונים של עבודה במעגל המאפשר לכל אדם להישמע".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שבט לעניין

צילום: ציור: SXC

קהילות אלטרנטיביות בארץ מהסוג שכדאי להכיר

לכל הכתבות של שבט לעניין

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_leisure/new_age/ -->