המחאה עובדת: הכנסת תדון בפיצוי למי שטיסתו עוכבה
מחוזקים ברוח הגבית של מאבק הקוטג', יתבקשו הח"כים לאשר את הטבה צרכנית שתחייב את כל חברות התעופה לפצות את אלו שטיסתם עוכבה או נדחתה

ממתינים בנתב''ג צילום: רענן כהן
כך תתבקש הוועדה לאשר מחדש את תמיכתה בהצעת חוק שתעניק פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם עוכבה או נדחתה. הצעת החוק, שיזם ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) מבקשת להעניק פיצוי כספי לנוסעים שטיסתם עוכבה למעלה משמונה שעות, ולמעשה תיחשב לטיסה שבוטלה.
בנוסף, הצעת החוק קובעת תנאים ונסיבות לפיהם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה.
ההטבות שיידרשו חברות התעופה להעניק כוללות סיוע ללא תשלום כמו מזון ומשקה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, הסעות לבית המלון ושתי שיחות טלפון, וכן השבת תמורה, כרטיס טיסה חלופי והחזר כספי. ההטבות יינתנו בהתאם למשך העיכוב של הנוסע.
ועדת השרים כבר אישרה ב-2009 את תמיכת הממשלה בהצעה, בתנאי שתוסר ממנה הסנקציה הפלילית על חברת תעופה שתפר את החוק. מאז נידונה ההצעה בוועדת הכלכלה בהכנה לקריאה ראשונה. מאחר שחלף זמן רב והדיונים בהצעה הביאו לשינוי סעיפים רבים, הוועדה מתבקשת לאשר מחדש את תמיכתה בנוסח הנוכחי.
מתנתקים ומרוויחים
הצעה נוספת בה ידונו השרים היא לאסור לגבות מלקוחות תשלום קבוע על מוצר או שירות בתקופה שבו לא נעשה בהם שימוש. משמעות הצעת החוק של ח"כ איתן כבל (העבודה) היא ש"בזק", חברות הסלולר, הגז, החשמל, הכבלים, הלווין, האינטרנט
ועוד, לא יוכלו לגבות את התשלום הקבוע בתקופה בה הלקוח לא צרך כלל את השירות, גם אם מדובר בחלק מתקופת החשבון. מטרת ההצעה היא למנוע מצבים בהם התשלום הקבוע גבוה משמעותית מהצריכה שנעשית באותה תקופת חשבון.