
מחקר חדש: איך לשפר את הזיכרון של הילדים?
אצל רבים, דקלום חומר לימודי בקול רם נעשה באינטואיציה. לראשונה, חוקרים בדקו ילדים בני 5 וגילו כי הם זוכרים בכ-40 אחוז טוב יותר, כשהם חוזרים על החומר בקול רם
עוד כותרות ב-nrg סגנון:
-הכיתה בוערת: חוזרים ללמוד עם טוטאל לוק ג'ינס
- שווה להכיר: תכניות העשרה לבתי ספר הדור הבא
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מחקר חדש: ילדים זוכרים בכ 40 אחוז יותר טוב, כשהם חוזרים על החומר בקול רם. מדובר למעשה בטכניקה פשוטה של למידה שיכולה לסייע לתלמידים רבים בלמידת אוצר מילים חדש, למשל כשלומדים שפה זרה, או כשתקלים במילים חדשות ולא מוכרות.

המחקר שנערך ד"ר מיכל איכט מהמחלקה להפרעות תקשורת באוניברסיטת אריאל, בשיתוף עם ד"ר יניב ממה מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אריאל, מצא פער של עשרות אחוזים בין יכולת הזכירה של מילים חדשות כאשר הוגים אותן, לעומת שמיעתן מפי אחרים."אני באופן אישי, תמיד מוצאת את עצמי 'מדקלמת' בקול את החומר שצריך ללמוד והנה, לתחושת הבטן האישית נמצאה תמיכה מחקרית חד משמעית". מספרת ד"ר איכט.
בשונה ממחקרים רבים שבוצעו עד כה בנושא, שבחנו את אוכלוסיית המבוגרים, נערך המחקר החדש לראשונה על ילדים צעירים (בני 5), אשר רוכשים אוצר מילים חדש בקצב מהיר. היות וילדים בגיל זה עדיין אינם קוראים, נעשה שימוש בתמונות של מילים.
בחלק הראשון של המחקר, 30 ילדים צפו בתמונות מוכרות (כלב, שולחן, בית). חלק מן המילים נלמדו על ידי הסתכלות בתמונות בלבד, וחלקן נלמדו על ידי אמירתן בקול על ידי הילד.
בחלקו השני של המחקר נעשה שימוש בתמונות של מילים נדירות ולא-מוכרות, וזאת על מנת לבדוק האם השיטה הזו מתאימה גם ללמידת אוצר מילים חדש. 30 ילדים בני 5 שנים הסתכלו בתמונות של חפצים כמו אבוס, חפת, אנקול. מחצית מן המילים שבתמונות נאמרו בקול על ידי הבודק (כך שהילד רק הקשיב למילים), ומחציתן נאמרו על ידי הבודק, והילד חזר עליהן בקולו. גם הפעם היה שיפור גדול, של כ-35% , בזיהוי של מילים שנאמרו בקול לעומת מילים שרק נשמעו. הממצאים הללו מחזקים את היכולת להשתמש בהפקה קולית כדרך יעילה ופשוטה לשיפור הזיכרון גם בקרב ילדים.

החוקרים מצאו כי מילים עליהן חוזרים בקול רם הופכות לבולטות יותר ולמובחנות יותר ביחס לשאר המידע שבסביבה (המילים שרק נקראו אך לא נאמרו בקול), כיוון שאותן מילים בעצם זוכות למעמד מועדף בעת הלמידה והקידוד שלהן בזיכרון - הן הופכות למוכרות יותר, כי הלומד נפגש עם המילה יותר פעמים (גם כאשר קרא אותה בשקט, וגם כאשר חזר עליה בקול). המידע הנוסף שיש לנבדק לגבי אותן מילים גורם להן ליתרון בעת השליפה מהזיכרון או הזיהוי.
מעניין כי אמירת המילה ללא קול (רק על ידי תנועות שפתיים) לא הביאה ליתרון משמעותי בזכירה כמו אמירת המילה בקול. גם שמיעת המילה (כאשר מישהו אחר אומר אותה בקול, ולא הלומד) או כתיבתה מביאים לשיפור קל של הזיכרון בלבד, לעומת הפקת המילה בקול, המביאה לשיפור גדול.
המחקר החדש, המתפרסם היום - ערב פתיחת שנת הלימודים, לראשונה ב nrg, יכול לסייע להורים במתן כלים ללימוד עם ילדיהם לקראת מבחן: כאשר לומדים עם ילד, לא מספיק לקרוא לו את המילים אותן הוא צריך לזכור, או את עיקרי הטקסט, אלא כדאי לבקש ממנו לומר את המילים או המשפטים בעצמו, כך שהדבר ישפר משמעותית את היכולת שלו לזכור.