דלק דלק תרדוף
ליאונרדו דיקפריו, סטיבן שפילברג ושרליז תרון מסמנים את המהפכה ההוליוודית הבאה: שימוש בכלי רכב יוקרתיים ידידותיים לסביבה הנוסעים על שמן שקדים ושומן תרנגולות. וויי פריי, בעלת עסק ההסעות "אקולימו" היא חלוצה בתחום, אך כבר מצליחה לעורר גלים בעיר הסרטים שמתגייסת יותר ויותר לעניין שמירת הסביבה: "נהגי הלימוזינות האחרים צחקו עליי כשהתחלתי להגיע לאירועים. עכשיו הם כבר ממש לא"
אבל פריי אינה כוכבת ראשית מהסוג ההוליוודי וגם לא סוכנת שחקנים גדולה. היא הבעלים של "אקולימו", שירות הסעות שבסיסו בסנטה מוניקה המשלב בפעילותו את קונספט הייחוס עם המודעות לשמירה על כדור הארץ. כאשר היא או אחד הנהגים שלה עוצרים לאסוף כוכב, הם לא עושים זאת בהאמר מצועצע או בקדילק ענקית, אלא ברכב היברידי היכול לנוע הן על חשמל והן על דלק או לחלופין ברכב הנוסע על שמן שקדים ושומן תרנגולות ממוחזר, כי ב"אקולימו" משתמשים אך ורק במכוניות ידידותיות לסביבה.
"נהגי הלימוזינות האחרים צחקו עליי כשהתחלתי להגיע לאירועים", סיפרה פריי, 48, שהתחילה את השירות הייחודי שלה בשלהי 2004 עם טויוטה פריוס היברידית אחת. "עכשיו הם כבר לא צוחקים".

"אקולימו" יושבת כבר חזק על הכביש. פריי, ששינתה שמה מאיבט לאות הראשונה של שמה בשנות ה-70, מחזיקה בבעלותה תשעה כלי רכב כולל שניים בסניף החדש שלה, בסן פרנסיסקו. היא מעסיקה שמונה נהגים במשרה מלאה ונוהגת גם בעצמה. עתה היא שואפת להתרחב לוושינגטון ולניו יורק, מקומות שבהם הירוק לא יתורגם בהכרח לזהב.
מבצעיה של פריי קטנים יחסית, אך הם מקבלים תשומת לב לא קטנה מצד עסקי הלימוזינות הגדולים הרגילים. ולא רק כוכבי הוליווד משתמשים בשירותיה, כי אם גם מנהלים בתעשיות אחרות שמעוניינים להתנייד בצורה ידידותית לסביבה. באחרונה, הלקוח הראשון ביום עבודה של פריי היה סטיב מילר, הבעלים של עסק בבוורלי הילס המספק שירותי ניהול לרופאים. מילר המתין מחוץ לביתו בסנטה קלריטה ואלי, כאשר פריי באה לאסוף אותו עם שחר. מאחוריו, בכביש הגישה לבית, עמד ההאמר השחור שלו מדגם H2. " אני אוהב מאוד את ההאמר שלי", אמר מילר, כשהוא מתרווח לו במושב האחורי של ה"אקולימו", בעוד פריי, לבושה בחליפת נהג לימוזינה כהה אוחזת בדלת. "אבל הנסיעה ברכב
לא שצריך לרחם עליו. הוא לא בדיוק נסע בגרוטאה. מילר נכנס למרצדס אלטרנטיבית שמונעת על דלק חלופי. אמנם אין לו שם את המקום המרווח לרגליים כמו ב"לינקולן טאון קאר", הסטנדרט בתעשייה הזו, אבל אין מחסור בפינוקים הקטנים שמלווים את שירותי הלימוזינות בדרך כלל. למילר המתין ברכב קפה חם, בדיוק כמו שהוא אוהב לשתות אותו. ויש גם מים מבוקבקים (בבקבוקים ידידותיים לסביבה כמובן) ומבחר של עיתוני היום. "זהו שירות מכוניות מסורתי במכוניות בלתי מסורתיות", הסבירה פריי, שעובדת בהפסקות כנהגת מקצועית מאז 1985.
והעובדה הזו גרמה לבעיות מעבר ללעג מצד נהגים של מכוניות קונבנציונליות. בשנה שעברה, כאשר פריי הסיעה את שרליז תרון למסיבה אחרי טקס חלוקת פרסים, שוטר בווסט הוליווד לא איפשר לה לחנות את מכונית הפריוס שלה עם הלימוזינות האחרות. "אמרתי לו שמדובר בלימוזינה, אבל הוא אמר לי:'לא, זה לא'. ואז שרליז צעקה עליו מהמושב האחורי:'זאת לימוזינה!' השריף הסתכל לראות מי צורח ורק אז נתן לנו לחנות".

סיבוב באחת המכוניות של "אקולימו" מאפשר לכוכבים הוליוודיים להפגין אכפתיות לסביבה, גם אם הם לא ממש מתפנים לכך בחייהם הפרטיים. ריקי שטראוס הוא נשיא של חברת ההפקות "פרטיסיפאנט פרודקשנז", ממפיקות סרט התעודה המדובר על התחממות כדור הארץ "אמת מטרידה" בכיכובו של אל גור. שטראוס ואחרים בחברה נסעו במארס שעבר לטקס האוסקר במכונית ספורט של "אקולימו" מונעת בביו דיזל. "אם כולם היו מתחילים להשתמש במכוניות האלה, זה היה עושה הבדל גדול", אמר שטראוס. "כל אחד צריך לעשות מה שהוא יכול למען הסביבה".
עם זאת, נוהג שטראוס עצמו בדגם ספורטיבי של אאודי, שפופולרי במיוחד בהוליווד. "אבל אני גר במרחק חמש דקות מהמשרד", הוא מצטדק, "ואני ממלא דלק רק פעם בחודש".
מכוניות ספורט הן רק טיפה בים. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה היא מזהמת גדולה מאוד ופולטת מדי שנה 140 אלף טון של מזהמים ממשאיות של אפקטים מיוחדים ומקורות אחרים, לאזור לוס אנג'לס, כך עולה ממחקר שפורסם בנובמבר האחרון. למרות שאין בנמצא השוואות מדויקות, מומחים אומרים כי הפליטות האלה קרוב לוודאי הופכות את תעשיית הבידור למזהם התעשייתי השני בהיקפו באזור, אחרי בתי הזיקוק של הדלק. ולמרות זאת, לנסוע ברכב אקולוגי לאירועים הפך לטרנד בקרב הכוכבים, אומרת שרה מק' לין, המו"ל של מגזין על לימוזינות ונהגים פרטיים. "הם אולי לא ייסעו ברכב כזה כל הזמן", אמרה מק' לין, "אבל כשהם מגיעים לאירועים, הם רוצים לקבל את התווית של הקולים. "אקולימו" מתפרנסת גם מאנשים שרוצים להרשים את המודעים לאיכות הסביבה בתעשיית הבידור.
מנהלת בכירה בערוץ מזג האוויר, מרלה הופנפלד, נסעה במכונית של "אקולימו" כדי לפקח על צילומים בביתה של פעילת הסביבה לורי דיוויד. "לא יכולתי להגיע לשם בוואן גדול", אמרה . דיוויד, הנשואה ליוצר הסדרה "סיינפלד" לארי דייויד, קרנה מאושר. "אני מאמינה בלחץ מצד העמיתים בתעשייה", אמרה הפעילה הירוקה, שמחזיקה בפריוס אבל משתמשת גם בשירותי "אקולימו", " ישנם אנשים שלא נותנים את הרכב שלהם לשירותי חנייה כשהם אוכלים איתי צהריים", אמרה. "הם לא רוצים שאני אעמוד שם איתם כשיביאו להם את רכב השטח שלהם".

פריי מתמודדת גם עם הבעיות הכרוכות בשימוש ברכבים אקולוגיים. אחרי שהיא מורידה את מילר, היא יוצאת לחפש את אחד ממקומות השירות הבודדים באזור המספקים דלק ידידותי לסביבה. הקרוב ביותר נמצא במרחק חצי שעה נסיעה וממוקם בשירות רחיצת מכוניות הומה בפסיפיק פליסיידס.
הגישה לשם אפשרית רק מסמטה צרה, אם אתם לא מתכוונים לרחוץ את המכונית. ואז היא ממהרת לפגישתה הבאה. שיחת טלפון מגיעה ממשרדו של שפילברג. פריי מתבקשת לאסוף אורח מביתו של איל תעשיית הבידור דיוויד גפן במליבו, לנסיעה לנמל התעופה של לוס אנג'לס. ואכן, רוב העבודה מתבססת על נסיעות לצרכים יומיומיים, ולא בהכרח לאירועים נוצצים. השימושים היומיומיים האלה מרכיבים את קשת הלקוחות הנאמנים ביותר שלה, כולל גילנהאל, לארי דיוויד וארגון שימור הסביבה "גלובאל גרין". כל אלה מאפשרים לה לשרוד בתעשייה התחרותית הזו.
ב-2005 היה מחזור העסקים שלה כ-110 אלף דולר. בשנה שעברה, הוא התקרב כבר ל-600 אלף . אבל החובות שלה גדלו בהתאם והגיעו לכ-250 אלף דולר. אז כדי לחסוך כסף, היא חיה עם אמה ומנהל את העסק שלה ממשרדה הנמצא בחדר זעיר ליד המוסך של הבית. העלות הבסיסית לשירות של "אקולימו" היא 45 דולר לשעה לפריוס ו-65 דולר למרצדס. לסכומים אלה יש להוסיף 29 אחוז, הכוללים טיפ לנהג. מדי שנה, כשליש חברות הלימוזינות נסגרות, כך לפי מק' לין.
ניסיונה הראשון של פריי להקים עסק לימוזינות באמצע שנות ה-90, הסתיים בפשיטת רגל. כמה חברות גדולות הוסיפו באחרונה כמה מכוניות כלאיים לצי שלהם, אבל חוסנה של פריי הוא במותג שלה. "אתה עובר על הכרטיסיות ורואה את 'אקולימו' והם בולטים מעל כולם", אמרה מק'לין. "הבחורה מצאה לעצמה נישה נחמדה מאוד, במיוחד במקום שיש בו ריבוי סלבריטיז".